דמויות שייקספיריות: פעולה, דימוי ופוליטיקה של זהויות
Shakespeare’s Characters: Acts, Images and Identity Politics
סמסטר א, תשע"ז
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין
שעות קבלה: יום ג' שעה 16:00 לפי תיאום מראש
אותלו הוא מורי, שיילוק הוא יהודי וג'סיקה ביתו היא יהודיה שמתנצרת ובנוסף גם מתחפשת לנער כדי לחמוק מאביה, ובכך היא פועלת בדומה לפורציה הנוצרייה שמתחפשת לעורך-דין כדי לסייע לבסאניו אהובה. קתרין היא סוררת שיש לאלף וללמד את המקום וההתנהגות הראויה לאישה. אלה הן דוגמאות ספורות בלבד לשפע המפגשים הבין-תרבותיים, חילופי זהויות והתחפשויות, התלבטויות וטלטלות בין האני האישי והתדמית הציבורית, שגודשים את מחזות שייקספיר ומצביעים על חשיבות סוגיות הזהות ביצירתו ובתרבותו. בסמינר נעסוק בסוגיות אלה ובאתגר הרעיוני והדרמטי שהן מעלות. נתחקה אחר הדרכים בהן המאפיינים, הפעולות והדימויים שהדמויות מציגות ומייצגות פורשים את המורכבות התיאטרונית והתרבותית של זהות בהקשר ללאום, גזע, מגדר ומין. נתמקד בשלוש דוגמאות מייצגות ממחזות שייקספיר: אילוף הסוררת, אותלו והסוחר מוונציה; ונתייחס אליהן בהקשר לתקופתו ותרבותו, כמו גם בהקשר תרבותי ותיאטרוני עכשווי ופרשנויות בימתיות ליצירותיו.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה: קריאה שוטפת וצפייה בצילומי הפקות.
הצגת רפראט בעל-פה
כתיבת עבודה סמינריונית/רפרט
מרכיבי הציון הסופי
10% השתתפות פעילה
20% הצגת רפרט בעל-פה
70% עבודה כתובה
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. הקדמות:
עיצוב העצמי ומשחקי זהויות במחזות שייקספיר בהקשר
דרמטי, חברתי ותרבותי
2. אילוף הסוררת
מי הסורר/ת בעולם הזה?
זהות מגדרית, מיניות ומעמד חברתי
פרקטיקה של אילוף נשים - מופע ציבורי ועלילה דרמטית
3. הסוחר מוונציה
כלכלת השוק וכלכלת האהבה
חילופי זהויות, מגדר, מין ומיניות
4. אותלו
חיזור ואהבה בין הריאלי והמדומיין
האני והאחר התרבותי
רשימת ספרות(מבחר, נתון לשינויים)
* רשימת קריאה תפורסם באתר הקורס
אבן זהב, ארי. "דמותו של שיילוק". תרביץ י"ג א', תש"ב: 178-190.
בן צור דליה. "מגדר והמרת דת ב-"הסוחר מוונציה" קשת החדשה 9, 2004: 69-72.
גרינבלט, סטיבן. להיות או לא להיות שייקספיר. תרגום מיכל קירזנר-אפלבוים. תל אביב: ספרי עליית גג, 2010.
זר-ציון, שלי. "שיילוק עולה לארץ ישראל: הסוחר מוונציה לשקספיר בבימויו של לאופולד יסנר בשנת 1936. קתדרה 110, תשס"ד: 73-100.
עוז, אברהם. שטר החידה: עיונים בסוחר מונציה. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1990.
---. היצירה השקספירית. תל אביב: הוצאת משרד הביטחון,2006.
שקולניקוב, חנה. "מנערה לאלמנה: פרקי חייה של האשה במחזה השקספירי." מותר 4, 1996: 41-50.
---. "שקספיר פמיניסטי – אתגר לתיאטרון הישראלי." במה 153-4, 1999: 78-86.
Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Contemporary Performance. New Jersey: Associated University Press, 2010.
Martin’s Press, 1996.
Tragedies. Blackwell Publishing, 2003.
Performance. London: Routledge, 1998.
Manchester: Manchester University Press, 1989.
England.” Shakespeare Quarterly, 39.4 (Winter, 1988): pp. 418-440.. New York: Harvester Wheatsheaf, 1989.
. New York: Routledge, 2010.
Criticism 28, 1986: 121-43.
England. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
2011.
of Early Modern Culture: Emerging Subjects.