חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  דמויות שקספיריות: פעולה, דימוי ופוליטיקה של זהויות
  Shakespeare?s Characters: Acts, Images and Identity Politics                                         
0811-0238-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1400212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר מלכא-ילין ליאורה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
אותלו הוא מורי, שיילוק הוא יהודי וג'סיקה ביתו היא יהודיה שמתנצרת ובנוסף גם מתחפשת לנער כדי לחמוק מאביה, ובכך היא פועלת בדומה לפורציה הנוצרייה שמתחפשת לעורך-דין כדי לסייע לבסאניו אהובה. קתרין היא סוררת שיש לאלף וללמד את המקום וההתנהגות הראויה לאישה. אלה הן דוגמאות ספורות בלבד לשפע המפגשים הבין-תרבותיים, חילופי זהויות והתחפשויות, התלבטויות וטלטלות בין האני האישי והתדמית הציבורית, שגודשים את מחזות שייקספיר ומצביעים על חשיבות סוגיות הזהות ביצירתו ובתרבותו. בסמינר נעסוק בסוגיות אלה ובאתגר הרעיוני והדרמטי שהן מעלות. נתחקה אחר הדרכים בהן המאפיינים, הפעולות והדימויים שהדמויות מציגות ומייצגות פורשים את המורכבות התיאטרונית והתרבותית של זהות בהקשר ללאום, גזע, מגדר ומין. נתמקד בשלוש דוגמאות מייצגות ממחזות שייקספיר:  אילוף הסוררת, אותלו והסוחר מוונציה; ונתייחס אליהן בהקשר לתקופתו ותרבותו, כמו גם בהקשר תרבותי ותיאטרוני עכשווי ופרשנויות בימתיות ליצירותיו.
Course description
Othello is a Moor, Shylock is Jewish and his daughter Jessica not only converts to Christianity but also disguises herself as a boy and thus acts like Portia and her cross-dressing performance. Katherina is a shrew who needs to be tamed in order to learn her proper place as a woman. These are but few examples to the wealth of intercultural encounters, disguise, cross-dressing, and the tension between the private self and the public persona that can be found in Shakespeare’s plays. This profusion indicates the importance of self-fashioning and identity issues within both Shakespeare’s work and the Elizabethan culture. The seminar focuses on these issues and the theatrical and cultural challenges they suggest. And while taking historical and modern perspectives it aims at exploring the ways through which the characters’ features, actions and images complicate matters of identity in the context of nationality, race, gender and sexuality.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-0238-01 דמויות שקספיריות: פעולה, דימוי ופוליטיקה של זהויות
Shakespeare?s Characters: Acts, Images and Identity Politics
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר מלכא-ילין ליאורה

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
דמויות שייקספיריות: פעולה, דימוי ופוליטיקה של זהויות
Shakespeare’s Characters: Acts, Images and Identity Politics
סמסטר א, תשע"ז
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין
דואר אלקטרוני: liorama@post.tau.ac.il
שעות קבלה: יום ג' שעה 16:00 לפי תיאום מראש
 
אותלו הוא מורי, שיילוק הוא יהודי וג'סיקה ביתו היא יהודיה שמתנצרת ובנוסף גם מתחפשת לנער כדי לחמוק מאביה, ובכך היא פועלת בדומה לפורציה הנוצרייה שמתחפשת לעורך-דין כדי לסייע לבסאניו אהובה. קתרין היא סוררת שיש לאלף וללמד את המקום וההתנהגות הראויה לאישה. אלה הן דוגמאות ספורות בלבד לשפע המפגשים הבין-תרבותיים, חילופי זהויות והתחפשויות, התלבטויות וטלטלות בין האני האישי והתדמית הציבורית, שגודשים את מחזות שייקספיר ומצביעים על חשיבות סוגיות הזהות ביצירתו ובתרבותו. בסמינר נעסוק בסוגיות אלה ובאתגר הרעיוני והדרמטי שהן מעלות. נתחקה אחר הדרכים בהן המאפיינים, הפעולות והדימויים שהדמויות מציגות ומייצגות פורשים את המורכבות התיאטרונית והתרבותית של זהות בהקשר ללאום, גזע, מגדר ומין. נתמקד בשלוש דוגמאות מייצגות ממחזות שייקספיר:  אילוף הסוררת, אותלו והסוחר מוונציה; ונתייחס אליהן בהקשר לתקופתו ותרבותו, כמו גם בהקשר תרבותי ותיאטרוני עכשווי ופרשנויות בימתיות ליצירותיו.
 
 
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה: קריאה שוטפת וצפייה בצילומי הפקות.
הצגת רפראט בעל-פה
כתיבת עבודה סמינריונית/רפרט
 
מרכיבי הציון הסופי
10% השתתפות פעילה
20% הצגת רפרט בעל-פה
70% עבודה כתובה         
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. הקדמות:
עיצוב העצמי ומשחקי זהויות במחזות שייקספיר בהקשר
דרמטי, חברתי ותרבותי
2. אילוף הסוררת
מי הסורר/ת בעולם הזה?
זהות מגדרית, מיניות ומעמד חברתי
פרקטיקה של אילוף נשים - מופע ציבורי ועלילה דרמטית
3. הסוחר מוונציה
כלכלת השוק וכלכלת האהבה
חילופי זהויות, מגדר, מין ומיניות
4. אותלו
חיזור ואהבה בין הריאלי והמדומיין
האני והאחר התרבותי
 
רשימת ספרות(מבחר, נתון לשינויים)
* רשימת קריאה תפורסם באתר הקורס
אבן זהב, ארי. "דמותו של שיילוק". תרביץ י"ג א', תש"ב: 178-190.
בן צור דליה. "מגדר והמרת דת ב-"הסוחר מוונציה" קשת החדשה 9, 2004: 69-72.
גרינבלט, סטיבן. להיות או לא להיות שייקספיר. תרגום מיכל קירזנר-אפלבוים. תל אביב: ספרי עליית גג,      2010.
 
 
 
 
זר-ציון, שלי. "שיילוק עולה לארץ ישראל: הסוחר מוונציה לשקספיר בבימויו של לאופולד יסנר בשנת      1936. קתדרה 110, תשס"ד: 73-100.
פוקו, מישל. תולדות המיניות I: הרצון לדעת. תרגום גבריאל אש. תל אביב:הקיבוץ המאוחד, 2008. גרסה אלקטרונית, כותר: http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=96777424#6.1481.4.fitwidth
עוז, אברהם. שטר החידה: עיונים בסוחר מונציה. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1990.
---. היצירה השקספירית. תל אביב: הוצאת משרד הביטחון,2006.
שקולניקוב, חנה. "מנערה לאלמנה: פרקי חייה של האשה במחזה השקספירי." מותר 4, 1996: 41-50.
---. "שקספיר פמיניסטי – אתגר לתיאטרון הישראלי." במה 153-4, 1999: 78-86.
       Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
 Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
           Contemporary Performance. New Jersey: Associated University Press, 2010.
 Martin’s Press, 1996.
        Tragedies. Blackwell Publishing, 2003. 
Performance. London: Routledge, 1998.
        Manchester: Manchester University Press, 1989.
       England.” Shakespeare Quarterly, 39.4 (Winter, 1988): pp. 418-440.. New York: Harvester Wheatsheaf, 1989.
. New York: Routledge, 2010.
Criticism 28, 1986: 121-43.
       England. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
    2011.
                of Early Modern Culture: Emerging Subjects.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת