חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  קווי שבר בתיאטרון היידי
  Fault-lines in Yiddish Theatre                                                                       
0811-0235-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1200-1600213מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ליפשיץ יאיר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
מטרת הסמינר לחשוב מחדש על מורשת התיאטרון היידי כמורשת חיה, עשירה, ומאתגרת גם עבור החיים בישראל בראשית המאה העשרים ואחת. התיאטרון היידי המקצועי צמח בתקופת מעבר שבה החברה היהודית עברה שינויים דראסטיים: חילון, מודרניזציה, עיור, הגירה ומהפכות פוליטיות כולם הותירו את רישומם על העשייה התיאטרונית ביידיש. ההתפתחות המסחררת של התיאטרון היידי בסוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים, והקהלים הרבים שהוא משך, הפכו אותו למרחב של התכנסות קהילתית שבו מועלים על הבמה הקונפליקטים וקווי השבר של התרבות. בסמינר נעקוב אחר קווי שבר אלו – בין דת לחילוניות; בין מסורת למודרנה; בין סוציאליזם לקפיטליזם; בין יהדות לקוסמופוליטיות – ונבחן כיצד אלו בוצעו באופן בימתי וגולמו בגוף, חלל וזמן. כמו כן, נאתר את ההדים של מורשת התיאטרון היידי בעשייה התיאטרונית היהודית שצמחה אחריו בישראל ובשאר העולם.
הסמינר יכלול היבט מעשי, דרכו נשאל כיצד ניתן לבצע בתרבות העכשווית את מורשת התיאטרון היידי.
 
Course description
The aim of the seminar is to rethink the legacy of Yiddish theatre as vital, rich and challenging one even for those living in Israel at the beginning of the twenty-first century. Professional Yiddish theatre emerged at a transitional period in which Jewish society was undergoing drastic changes: secularization, modernization, urbanization, immigration and political revolutions all left their mark on theatrical activity in Yiddish. The extraordinarily quick evolution of Yiddish theatre at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth, and the large audiences it drew, turned it into a space of communal gathering, in which the main conflicts and fault-lines of culture were performed. In the seminar we will follow those fault-lines – between religion and secularism; between tradition and modernity; between Socialism and Capitalism; between Jewishness and cosmopolitanism – and examine how these were enacted onstage in body, space, and time. We will also trace the reverberations of Yiddish theatre's legacy in subsequent theatrical cultures in Israel and abroad.
The seminar will include a practical aspect, through which we will examine how one may perform the heritage of Yiddish theatre in contemporary culture.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-0235-01 קווי שבר בתיאטרון היידי
Fault-lines in Yiddish Theatre
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר ליפשיץ יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
קווי שבר בתיאטרון היידי
Fault-lines in Yiddish Theatre
סמסטר ב, תשע"ז
4 ש"ס
סמינר
 
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
 
תאור הקורס
מטרת הסמינר לחשוב מחדש על מורשת התיאטרון היידי כמורשת חיה, עשירה, ומאתגרת גם עבור החיים בישראל בראשית המאה העשרים ואחת. התיאטרון היידי המקצועי צמח בתקופת מעבר שבה החברה היהודית עברה שינויים דראסטיים: חילון, מודרניזציה, עיור, הגירה ומהפכות פוליטיות כולם הותירו את רישומם על העשייה התיאטרונית ביידיש. ההתפתחות המסחררת של התיאטרון היידי בסוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים, והקהלים הרבים שהוא משך, הפכו אותו למרחב של התכנסות קהילתית שבו מועלים על הבמה הקונפליקטים וקווי השבר של התרבות. בסמינר נעקוב אחר קווי שבר אלו – בין דת לחילוניות; בין מסורת למודרנה; בין סוציאליזם לקפיטליזם; בין יהדות לקוסמופוליטיות – ונבחן כיצד אלו בוצעו באופן בימתי וגולמו בגוף, חלל וזמן. כמו כן, נאתר את ההדים של מורשת התיאטרון היידי בעשייה התיאטרונית היהודית שצמחה אחריו בישראל ובשאר העולם.
הסמינר יכלול היבט מעשי, דרכו נשאל כיצד ניתן לבצע בתרבות העכשווית את מורשת התיאטרון היידי.
 
 
דרישות הקורס
נוכחות, קריאה, הגשת תרגיל מעשי (בקבוצות), כתיבת עבודה מסכמת (סמינריונית או רפרט)
 
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה סמינריונית
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
  • התיאטרון היידי – סקירה היסטורית
  • בין דתיות לחילון
  • בין קפיטליזם לסוציאליזם
  • בין עממיות לאוואנגארד
  • גוף, מיניות ומגדר בתיאטרון היידי
  • חלל דרמטי, מקום וגלות
  • זמן דרמטי, חורבן וגאולה
  • דרמה מערבית בתיאטרון היידי
  • המורשת של התיאטרון היידי בישראל ומחוצה לה
 
בין היצירות שיילמדו:
"אל נקמות" / שלום אש; "שאפ" / ה' לייויק; "היהודי הנצחי" / דוד פינסקי; "בלילה בשוק הישן" / י"ל פרץ; "שולמית" / אברהם גולדפאדן; שירי המגילה / איציק מאנגר; "דיבוק" / טוני קושנר
[בהיעדר תרגומים לעברית, חלק מן המחזות ייקראו בשפה האנגלית]
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
אלטשולר מרדכי (עורך). התיאטרון היהודי בברית המועצות: מחקרים, עיונים, תעודות. ירושלים: המרכז לחקר ולתיעוד יהדות מזרח אירופה, האוניברסיטה העברית, 1996.
בלקין, אהובה. הפורים שפיל: עיונים בתיאטרון היהודי העממי, ירושלים: מוסד ביאליק, 2002.
זר-ציון, שלי. "'הווילנער טרופע':פרולוג להיסטוריה של 'הבימה'." ביקורת ופרשנות 41(2009), עמ' 65­-92.
ירושלמי, דורית. "תאטרון יידיש כתשתית אמנותית לתאטרון העברי: מבט על התאטרון של במאי תקופת הישוב." ביקורת ופרשנות 41(2009), עמ' 7­-39.
ליפשיץ, יאיר. "'את המתים אין להדיר מאף חגיגה': קינת הגוף הקווירי ב'מלאכים באמריקה' ו'דיבוק' לטוני קושנר." כחלום יעוף וכדיבוק יאחז: על חלומות ודיבוקים בישראל ובעמים. עורכים: רחל אליאור, יורם בילו, יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן. ירושלים: מאגנס, 2013. עמ' 393-412.
---. מסורת מגולמת בגוף: ביצועים תיאטרוניים של טקסטים יהודיים. באר שבע: דביר והוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2016.[פרקים 2 ו-4]
רוז'נסקי, רחל. "'אנחנו שחקנים יהודים מהגולה': המאבק לקיומו של תאטרון רפרטוארי ביידיש בישראל, 1950­­-1952." בקורת ופרשנות 41 (תשס"ט), עמ' 41­­-64.
רוטמן, דיאגו. "תאטרון יידיש בישראל, 1948­-1988." זמנים 99 (2007), עמ' 38­­­-45.
 
Berkowitz, Joel. Shakespeare on the American Yiddish Stage. Iowa City: University of Iowa Press, 2002.
--- (ed.). Yiddish Theatre: New Approaches. Oxford: Littman Library of Jewish Civilization, 2003.
Berkowitz, Joel and Barbara Henry (eds.). Inventing the Modern Yiddish Stage: Essays in Drama, Performance, and Show Business. Detroit: Wayne State University Press, 2012.
Caplan, Debra. "Oedipus, Shmedipus: Ancient Greek Drama on the Modern Yiddish Stage." Comparative Drama 44:4 (2010), pp. 405-422.
---. "Nomadic Chutzpah: The Vilna's Troupe Transnational Yiddish Theatre Paradigm, 1915-1935." Theatre Survey 55:3 (2014), pp. 296-317.
Harshav, Benjamin. The Moscow Yiddish Theater: Art on Stage in the Time of Revolution. New Haven: Yale University Press, 2008.
Levy, Shimon. "Yiddish and Hebrew Theatre: on Dramatic Space and Audience." Jewish Theatre: Tradition in Transition and Intercultural Vistas. ed. Ahuva Belkin. Tel Aviv: Tel Aviv University Press, 2008. pp. 101-113.
Moon, Michael. "Tragedy and Trash: Yiddish Theater and Queer Theater, Henry James, Charles Ludlam, Ethyl Eichelberger." Queer Theory and the Jewish Question. eds.: Daniel Boyarin, Daniel Itzkovitz and Ann Pellegrini. New York: Columbia University Press, 2003. pp. 265-284.
Nahshon, Edna. Yiddish Proletariat Theatre: the Arts and Politics of the Artef, 1925-1940. Westport: Greenwood Press, 1998.
Portnoy, Edward. "Modicut Puppet Theatre: Modernism, Satire, and Yiddish Culture." TDR 43:3 (1999), pp. 115-134.
Power, Sharon. "Yiddish Theatre Actresses and American Jewish Identity." Shofar: an Interdisciplinary Journal of Jewish Studies 30:3 (2012), pp. 84-107.
Quint, Alyssa. "The Botched Kiss and the Beginnings of the Yiddish Stage." Culture Front: Representing Jews in Eastern Europe. eds. Benjamin Nathans and Gabriella Safran. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2008. pp.79-102.
Sandrow, Nahma. Vagabond Stars: A World History of Yiddish Theater, New York: Harper & Row (1977).
Seidman, Naomi. A Marriage Made in Heaven: The Sexual Politics of Hebrew and Yiddish. Berkeley: University of California Press, 1997.
---. "The Ghosts of Queer Loves Past: Ansky's 'Dybbuk' and the Sexual Transformation of Ashkenaz." Queer Theory and the Jewish Question. eds.: Daniel Boyarin, Daniel Itzkovitz and Ann Pellegrini. New York: Columbia University Press, 2003. pp. 228-245.
---. "Staging Tradition: Piety and Scandal in God of Vengeance." Sholem Asch Reconsidered. ed.: Nanette Stahl. New Haven: The Beinecke Rare Book and Manuscript Library, 2004. pp. 51-61.
Steinlauf, Michael C. "Fear of Purim: Y.L. Peretz and the Canonization of Yiddish Theater." Jewish Social Studies 1:3 (1995), pp. 44-65.
Veidlinger, Jeffrey. The Moscow State Yiddish Theater: Jewish Culture on the Soviet Stage. Bloomington: Indiana University Press, 2000.
Wolitz, Seth L. "Goldfaden: Theatrical Space and Historical Place for the Jewish Gaze." Jewish Theatre: Tradition in Transition and Intercultural Vistas. ed. Ahuva Belkin. Tel Aviv: Tel Aviv University Press, 2008. pp. 59-72.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת