חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  מופע הריק: עיונים בתיאטרון מאיין
  The Performance of Void: Showings of Absence  
0811-0215-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1400-1800209 מכסיקוסמינר ד"ר בן-שאול דפנה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

"ריק אינו חסר", אומר אסטרגון לוולדימיר במחכים לגודו של בקט. ואכן, התופעות שאותן נשייך בקורס למופע הריק הן רבות ומגוונות ומחייבות מימוש קונקרטי במדיום ובחומר. ביניהן, העיסוק בבמה ריקה, עבודת השחקן עם מסכה נייטרלית, התפיסה החזותית המונוכרומטית המשליטה צבע אחד בסצנוגפיה, ציור או מסך, עצירת התנועה במחול, שקט, שתיקה והשתקה, מחיקה של גוף וסובייקט, שלילת חושים ומופעי עיוורון, ייצוגי מוות והצגת זיכרון או שכחה. השפע הזה לא נוצר בחלל ריק ויש לגילוייו מכנים משותפים אסתטיים ורעיוניים. מחשבת הריק היא חלק מרתק ורדיקלי משיח אמנותי, בימתי ובינתחומי, שאותו נפרוש בעיקר מראשית האוואנגרד במאה ה-20 ועד ימינו. נחקור מהו ריק, באילו אופנים יכולה להתממש פעולת ריקון ולשם מה. מדוע, כהבחנת אלפרד באר, על כל דור ליצור את הריבוע השחור שלו?

Course description

"There's no lack of void" said Estragon to Vladimir in Beckett's Waiting for Godot.  Indeed, there are multiple and varied phenomena that we shall relate to the performance of void and explore its concrete practices. Among them, empty stages, acting technique with neutral masque, monochromatic scenography, as well as painting and screen, stasis, silence or silencing, erasure of body and subject, negating the senses and performances of blindness, representations of death, and staging memory or oblivion. These phenomena, that have common denominators, are not created in a vacuum but rather anchored in a fascinating and radical theatrical and interdisciplinary artistic discourse. In the seminar we shall examine topics and cases, throughout the 20th century avant-garde and contemporary ones. We shall discus the performance of void and the act of voiding while asking, as suggested by Alfred Barr – why every generation must paint its own black square?

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-0215-01 מופע הריק: עיונים בתיאטרון מאיין
The Performance of Void: Showings of Absence
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר בן-שאול דפנה

סילבוס מפורט/דף מידע

החוג לאמנות התיאטרון

מופע הריק: עיונים בתיאטרון מאיין

The Performance of Void: Showings of Absence

סמסטר א', תשע"ח

                                                        סמינר ב.א. (4 ש"ס)

שם המרצה: ד"ר דפנה בן-שאול

bensha@post.tau.ac.il

שעות קבלה: יום ד', 12:00-14:00 (בניין מכסיקו, חדר 106), בתיאום מראש במייל.

 

 

"ריק אינו חסר", אומר אסטרגון לוולדימיר במחכים לגודו של בקט. ואכן, התופעות שאותן נשייך בקורס למופע הריק הן רבות ומגוונות ומחייבות מימוש קונקרטי במדיום ובחומר. ביניהן, העיסוק בבמה ריקה, עבודת השחקן עם מסכה נייטרלית, התפיסה החזותית המונוכרומטית המשליטה צבע אחד בסצנוגפיה, ציור או מסך, עצירת התנועה במחול, שקט, שתיקה והשתקה, מחיקה של גוף וסובייקט, שלילת חושים ומופעי עיוורון, ייצוגי מוות והצגת זיכרון או שכחה. השפע הזה לא נוצר בחלל ריק ויש לגילוייו מכנים משותפים אסתטיים ורעיוניים. מחשבת הריק היא חלק מרתק ורדיקלי משיח אמנותי, בימתי ובינתחומי, שאותו נפרוש בעיקר מראשית האוואנגרד במאה ה-20 ועד ימינו. נחקור מהו ריק, באילו אופנים יכולה להתממש פעולת ריקון ולשם מה. מדוע, כהבחנת אלפרד באר, על כל דור ליצור את הריבוע השחור שלו?

 

"There's no lack of void" said Estragon to Vladimir in Beckett's Waiting for Godot.  Indeed, there are multiple and varied phenomena that we shall relate to the performance of void and explore its concrete practices. Among them, empty stages, acting technique with neutral masque, monochromatic scenography, as well as painting and screen, stasis, silence or silencing, erasure of body and subject, negating the senses and performances of blindness, representations of death, and staging memory or oblivion. These phenomena, that have common denominators, are not created in a vacuum but rather anchored in a fascinating and radical theatrical and interdisciplinary artistic discourse. In the seminar we shall examine topics and cases, throughout the 20th century avant-garde and contemporary ones. We shall discus the performance of void and the act of voiding while asking, as suggested by Alfred Barr – why every generation must paint its own black square?

 

 

דרישות וקביעת ציון

* נוכחות מלאה כדרישת סף להגשת עבודה, קריאה והשתתפות בפעילויות הקורס.

* הגשת עבודה סמינריונית או עבודת רפרט על נושא הקשור בקורס, שעל-פיה ייקבע הציון.

 

נושאים עיקריים

. 1"ריקות אינה חסרה" (גוגו במחכים לגודו לבקט): מהו הריק האמנותי והמופעי? 

2. "כל דור והריבוע השחור שלו"  (באר): מונוכרום מאז מלביץ' ויישומו הבימתי העכשווי

3. אדם חוצה חלל ריק" (ברוק): במה ריקה ומובניה

4. "השחקן הופך לטאבולה ראסה" (קופו), מסכה נייטרלית ודימוי השחקן אצל קופו, לקוק ועוד

5. "אני באמת חופשי" (קליין): הפרפורמנס של איב קליין וממשיכים

6. "לא משעמם כלל" (קייג'): שקט ושתיקה

7. "המְחזות של דמימה" (לפקי): כוריאוגרפיה של עצירה / סטזיס

8. "הכתם הלבן האבוד בלובן" (בקט, דמיון מת דמה): סובייקט תחת מחיקה

9. "אני מקווה שאת רואה את התמונה" (דוולין בעפר ואפר לפינטר): זיכרון ושכחה

10. "ובסופו של דבר יראה את השמש" (סוקרטס במשל המערה לאפלטון): עיוורון ומופעי שלילת החושים

 

 

 

 

 

ביבליוגרפיה

אוריין, דן, " "גן הדובדבנים" בלבן נוסח גיאורגיו שטרלר", במה 79-80 (1978/9), עמ' 138-143.

אפרת, מיכל (עורכת), שתיקות: על מקומה של השתיקה בתרבות וביחסים בין-אישיים, תל אביב: רסלינג, 2007.

בודריאר, ז'אן, רוח הטרור, תל אביב: רסלינג, 2004.

בודריאר, ז'אן, סימולקרות וסימולציה, תרגום: אריאלה אזולאי, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2007.

בודריאר, אמריקה, תרגום: מור קדישזון, תל אביב: בבל, 2000.

בקט, סמואל, קטסטרופה בתוך סמואל בקט: יצירת בדרמה, תרגום: שמעון לוי (הוצאה פנימית של אוניברסיטת תל אביב. מצוי בספרית השמורים – וינר), עמ' 77-82.

----------, דמיון מת, דמה, תרגום: שמעון לוי, פרוזה 29-30 (1979).

או:

----------, דמו בנפשכם שהדמיון מת, תרגום: אורה סגל, ירושלים, כרמל, 1991, עמ' 5-9.

ברגסון, אנרי, ההתפתחות היוצרת, תרגם: יוסף אור, ירושלים: הוצאת מאגנס, 1974 ("המציאות והאין", עמ' 193-207).

ברוק, פיטר, החלל הריק, תרגום: איתן בלום ויוסף אל-דרור, תל אביב: אור-עם, 1991.

ג'יימסון, פרדריק, "הפוליטיקה של האוטופיה", בלוק 3 (2006), עמ' 46-55.

ויריליו, פול, המרחב הביקורתי, תרגום: אורית רוזן, תל אביב: רסלינג, 2006.

ז'יז'ק, סלבוי, ברוכים הבאים למדבר של הממשי, תל אביב: רסלינג, 2002.

לוי, דרור ק', "ההיעלמות הגדולה: מזמן למרחב ולהפך", בלוק 2 (2006), עמ' 165-174.

לפקי, אנדרה, מיצוי המחול: אמנות המופע והפוליטיקה של התנועה, תרגום: ניב סבריאגו, תל אביב: אסיה, 2013.

מארינטי, פיליפו טומאסו, "תעודת היסוד והמאניפסט של הפוטוריזם, 1909", הספרות, כרך א' 3-4 (1968/9), עמ' 671-674.

מרלו-פונטי, העין והרוח, תרגום: עירן דרופמן, תל אביב: רסלינג, 2004.

פינטר, הרולד, מחוזות זיכרון, תרגום: אברהם עוז, מיכל פלס, תל אביב: רסלינג, 2009 (עפר ואפר, עמ' 32-60; לילה, עמ' 111-118).

פרק, ז'ורז', חלל וכו': מבחר מרחבים, תרגום: דן דאור ואוולין עמר, תל אביב: בבל, 1998.

רונן, רות, "ייצוג ללא אובייקט: המקרה של הציור המופשט", עיון (אפריל 2003), עמ' 153-165.

רז, יעקב, זן בודהיזם – פילוסופיה ואסתטיקה, תל אביב: האוניברסיטה המשודרת, 2006. (במיוחד: פרק ב': "חומר הוא ריקות – מהפכת המהאיאנה", עמ' 24-42; פרק י': "יופיו של הפגום, יופיו של העמום – הזן באמנויות", עמ' 145-165).

רינהרט, טניה, מקוביזם למדונה: ייצוג וסובייקט באמנות המאה העשרים, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000. ("פלוקסוס", עמ' 76-98).

 

Beckett, Samuel, Catastroph in Collected Shorter Plays, London and Boston: Faber & Faber, 1984, pp. 295-301.

 

----------, Imagination Dead, Imagine, London: Calder and Boyars, 1965.

 

Ben-Shaul, Daphna, "Potential Life: Modeling the Void in Two Productions of The Cherry Orchard." Theatre Research International Vol. 34, No. 2 (2009), pp. 146-152. 

 

Brater, Enoch, Beyond Minimalism: Beckett's Late Style in the Theater, New York and Oxford: Oxford University Press, 1987.

 

Cage, John, Silence, Middletown, Connecticut: Wesleyan UP, 1973.

 

Charlet, Nicolas, Yves Klein, trans. Michael Taylor, Paris: Vilo, Biro, 2000.

 

Close, Frank, Nothing: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press, 2009.

 

Danto, Arthur C., After the End of Art, Princeton: Princeton UP, 1997 (Ch. 9: "The Historical Museum of Monochrome Art", pp. 153-173).

 

Derrida, Jacques, Memoirs of the Blind: The Self-Portrait and Other Ruins, Trans. By Pascale-Ann Brault and Michael Naas, Chicago and London: The University of Chicago press, 1993.

 

Eldredge, Sears A. & Huston Hollis W., "Actor Training in the Neutral Mask," in Philip Zarilli (ed.) Acting (Re)Considered: Theories and Practices, London and New York: Routledge, 1995, pp. 121-128.

 

Finburgh, Clare, "Unveiling the Void: The Presence of Absence in the Scenography of Jean Genet's The Screens, Theatre Journal, No. 56 (2004), pp. 205-224.

 

Godfrey, Tony, Conceptual Art, London: Phiadon, 1998.

 

Holland, Howard, "Drawing a Blank: Picturing on the page", Performance Research, Vol. 9, No. 2 (2004), pp. 25-33.

 

Jay, Martin, Downcast Eye: The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought, Berkley: The University of California Press, 1993.

 

Kantor, Tadeusz, A Journey through Other Spaces: Essays and Manifestos, 1944-1990, edited and translated by Michael Kobilaka, Barkley: University of California Press, 1993.

 

Kosoi, Natalie, "Nothingness Made Visible: The Case of Rothko's Paintings, Art Journal (Summer 2005), pp. 21-31.

 

Kristeva, Julia, "Modern Theater Does Not take (a) Place," trans. by Alice Jardine and Thomas Gora, in Timothy Murray (ed.), Mimesis, Masochism, & Mime: The Politics of Theatricality in Contemporary French Thought, Ann Arbor, The University of Michigan Press, 1997, pp. 277-281.

 

Laermans, Rudi, "Performative Silence", Performance Research 4(3) (1999)' pp. 1-6.

 

Lutterbie, John, "Subjects of Silence", Theatre Journal, Vol. 40, No. 4 (1988), pp. 469-481.

 

Lutterbie, John, "Performance in the Proximity of Silence", Performance Research, Vol. 4, No. 3 (1999), pp. 12-16.

 

Malevich, Kasimir, The Non-Objective World, Chicago: Paul Thobald and Company, 1959. ("Suprematism", pp. 67-102)

 

Noever, Peter & Francois Perrin, Eds. Yves Klein: Air Architecture, New York: Hatje Cantz Publishers, 2004. ("The Evolution of Art Towards the Immaterial – lecture in the Sorbonne", pp. 35-45. Sylvere Lotringer, "Traveling Through the Void", pp. 125-134.)

 

Oppenheim, Lois, The Painted Word: Samuel Beckett's Dialogue with Art, Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2000.

 

Reza, Yasmina, Art, trans. Christopher Hampton, New York: Dramatists Play Service INC., 1996.

 

Rose, Barbara (ed.), Art-as-Art: The Selected Writings of Ad Reinhardt, New-York: The Viking Press, 1963.

 

----------, "The Meaning of Monochrome" in Barbara Rose (ed.), Monochromes: from Malevich to the Present, Barkeley: University of California, 2004, pp. 21-87.

 

Rudin, John and Paul, Norman h. (eds.), Copeau: Texts on Theatre, London and New York: Routledge, 1990.

 

Schwartz, Lisa, "Understanding Silence: Meaning and Interpretation", Performance Research Vol. 4, No. 3 (1999), pp. 8-1.

 

Bert O. States, Great Reckonings in Little Rooms, Berkeley: University of California Press, 1985

 

Stich, Sidra, Yves Klein, Stuttgart; Cantz, 1994.

 

Virilio, Paul, The Aesthetics of Disappearance, trans. Philip Beitchman, New York: Semiotext(e), 1991.[only at the Mount Scopus Library]

 

Wilcox, Dean, "Ambient Space in Twentieth-Century Theatre: The Space of Silence", Modern Drama 46:4 (2003)' pp. 542-557.

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת