חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  שיטות וטכניקות תאטרוניות: עבודה עם קהילות מוחלשות
  Theatrical Methods and Techniques; Working with Marginalized Communities                             
0810-8001-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1200-1600207אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלון חן
סמ'  ב'1400-1600207אמכסיקו - אומנויותסמינר
ש"ס:  6.0

סילבוס מקוצר

קורס/סמינר מעשי ועיוני: שיטות וטכניקות תיאטרוניות; עבודה  עם קהילות מוחלשות

Theatrical Methods and Techniques; Working with Marginalized Communities

קורס שנתי תשע"ז

6 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר עם היבט יישומי

שם המרצה: ד"ר חן אלון

טלפון:    052-8313134

דואר אלקטרוני:    chenya.chenya@gmail.com

שעות קבלה: 12:00

יום:    ד'         

בניין: מקסיקו               

      

(לפי תאום טלפוני מראש)  




 

 

תיאור הסמינר:

מטרת הסמינר היא בחינה מחקרית התנסותית, מעשית ותיאורטית, של שיטות וטכניקות תיאטרוניות שונות של אוגוסטו בואל (Augusto Boal), אבי תיאטרון המדוכאים (Theatre of the Oppressed), לעבודה עם אוכלוסיות וקהילות מוחלשות.

הסמינר מציע התבוננות בינתחומית בשיטות תאטרון חברתיות-קהילתיות שונות, כחלק ממודל תיאטרוני חברתי-טיפולי, המשלב תהליכי עבודה תיאטרוניים וחברתיים קבוצתיים. הסמינר מציע בחינה, פירוק ובנייה מחדש של יחסים חברתיים כיחסי כוח, באמצעות תהליך תיאטרוני המתחשב בהקשרים חברתיים, פסיכולוגיים ורגשיים ייחודיים לקהילות ספציפיות.

הסמינר ישלב חקירה תיאורטית-עיונית בגישות מחקר משדות שונים: תאטרון, אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה חברתית, לצד התנסות מעשית בטכניקות תאטרוניות שונות, בעיקר מתחום תאטרון המדוכאים, במטרה לבחון את המפגשים השונים עם קהילות מגוונות, כדיאלוג מתמשך ואינסופי. 

 

 

Course description

 

The seminar orfers a laboratory for exploring experiential and theoretical research of Augusto Boal – the founder of Theatre of the Oppressed - theatrical methods and techniques for working with marginalized communities.

The seminar offers an interdisciplinary approach to investigate social-community-Based Theatre methods, as part of a Social-Therapeutic Theatre model.

The seminar offers an examination, deconstruction, and reconstruction of the social relationships as power relations, by means of a theatrical process that considers the unique political, social and psychological connections and context of specific communities.

The seminar draws on various approaches from anthropology and social psychology, alongside actual theatrical techniques, mostly from Theatre of the Oppressed, as a means of enabling an investigative and experience different encounters with various communities as a constant and endless dialogue.

 

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-8001-01 שיטות וטכניקות תאטרוניות: עבודה עם קהילות מוחלשות
Theatrical Methods and Techniques; Working with Marginalized Communities
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר אלון חן

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

טופס סילבוס

 

קורס/סמינר מעשי ועיוני: שיטות וטכניקות תיאטרוניות; עבודה  עם קהילות מוחלשות

Theatrical Methods and Techniques; Working with Marginalized Communities

קורס שנתי תשע"ז

6 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר עם היבט יישומי

שם המרצה: ד"ר חן אלון

טלפון:    052-8313134

דואר אלקטרוני:    chenya.chenya@gmail.com

שעות קבלה: 12:00

יום:    ד'         

בניין: מקסיקו               

      

(לפי תאום טלפוני מראש)  




 

 

תיאור הסמינר:

מטרת הסמינר היא בחינה מחקרית התנסותית, מעשית ותיאורטית, של שיטות וטכניקות תיאטרוניות שונות של אוגוסטו בואל (Augusto Boal), אבי תיאטרון המדוכאים (Theatre of the Oppressed), לעבודה עם אוכלוסיות וקהילות מוחלשות.

הסמינר מציע התבוננות בינתחומית בשיטות תאטרון חברתיות-קהילתיות שונות, כחלק ממודל תיאטרוני חברתי-טיפולי, המשלב תהליכי עבודה תיאטרוניים וחברתיים קבוצתיים. הסמינר מציע בחינה, פירוק ובנייה מחדש של יחסים חברתיים כיחסי כוח, באמצעות תהליך תיאטרוני המתחשב בהקשרים חברתיים, פסיכולוגיים ורגשיים ייחודיים לקהילות ספציפיות.

הסמינר ישלב חקירה תיאורטית-עיונית בגישות מחקר משדות שונים: תאטרון, אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה חברתית, לצד התנסות מעשית בטכניקות תאטרוניות שונות, בעיקר מתחום תאטרון המדוכאים, במטרה לבחון את המפגשים השונים עם קהילות מגוונות, כדיאלוג מתמשך ואינסופי. 

 

 

The seminar orfers a laboratory for exploring experiential and theoretical research of Augusto Boal – the founder of Theatre of the Oppressed - theatrical methods and techniques for working with marginalized communities.

The seminar offers an interdisciplinary approach to investigate social-community-Based Theatre methods, as part of a Social-Therapeutic Theatre model.

The seminar offers an examination, deconstruction, and reconstruction of the social relationships as power relations, by means of a theatrical process that considers the unique political, social and psychological connections and context of specific communities.

The seminar draws on various approaches from anthropology and social psychology, alongside actual theatrical techniques, mostly from Theatre of the Oppressed, as a means of enabling an investigative and experience different encounters with various communities as a constant and endless dialogue.

 

 

 

דרישות הסמינר

נוכחות, השתתפות, קריאה, כתיבה, צפיה-פעילה, פרזנטציה/יות במהלך המפגשים. כתיבת עבודה מסכמת (רפרט).    

 

מרכיבי הציון הסופי

60% עבודת רפרט,  40% הגשת תרגילים, השתתפות ומעורבות בכיתה ומטלת סיכום הכוללת השתתפות פעילה במשחק או בבימוי – פרזנטנציה לתיאטרון פורום.    

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

הסמינר מורכב מדיון עיוני-תאורטי ומהתנסות מעשית, ומשום כך ההתנסות המשחקית תתקדם לצד קריאת חומרים תיאורטיים אודות שיטות וטכניקות תאטרוניות של אוגוסטו בואל, על הגישות המשחקיות הכלולות בהן. הסמינר יתמקד בשלושה מרחבים עיקריים בהם נטועות השיטות והטכניקות התיאטרוניות: המרחב האסתטי-תיאטרוני, הכולל בעיקר מחקר על תיאטרון מדוכאים ותיאטרון קהילתי באמצעות תיאוריות חקר תיאטרון (Theatre Studies) המבוססות על מחקר פרשני סמיוטי-פנומנולוגי ועל תיאוריות מופע (Performance Theory); המרחב הטיפולי-רגשי, הכולל בעיקר פסיכולוגיה חברתית ויחסים בין קבוצות (Inter-Group Relations); והמרחב הסוציו-פוליטי, הכולל בעיקר תיאוריות סוציולוגיות למשחק, פוליטיקת זהויות ועוד.  

 

רשימת ספרות:

 

Allport, Gordon. The Nature of Prejudice, Wesley: Reading, MA, 1954.

 

Boal, Augusto. Theatre of the Oppressed, Charles A. & Maria Odilia Leal McBride (Trans.), New York: Theatre Communications Group, 1979.

 

--- "Preface; The Unruly Protagonist", In: Theater of the Oppressed; New Edition, London: Pluto Press, 2000. xi-xxi

 

--- Games for Actors and Non-Actors, A. Jackson (Trans.), London: Routledge, 1992.

 

--- The Rainbow of Desire, A. Jackson (Trans.), London: Routledge, 1995.

 

--- "The Political Master Swimmer", In: Mady Schutzman & Jan Cohen-Cruz (Eds.), Playing   Boal: Theatre, Therapy, Activism, London & New-York: Routledge, 1994. 134 

 

Brown, Rupert. Prejudice: Its Social Psychology, London: Blackwell, 1995.

 

Buber, Martin. "I and Thou", In: R.G. Smith (Trans.), New-York: Scribner, 1958 [1923].

 

Cohen-Cruz, Jan, & Mady Schutzman (Eds.), Playing Boal: Theatre, Therapy, Activism., London & New-York: Routledge, 1994.

 

 

 

--- A Boal Companion: Dialogue on Theatre and Cultural Politics, London & New-York: Routledge, 2006.

 

Conquergood, Dwight. "Performing as a Moral Act: Ethical Dimensions of the Ethnography of Performance", Literature in Performance 5(2), 1982. 145-156

 

Feldhendler, Daniel. "Augusto Boal and Jacob L. Moreno; Theatre and Therapy", In: Mady Schutzman & Jan Cohen-Cruz (Eds.), Playing Boal: Theatre, Therapy, Activism, London & New-York: Routledge, 1994. 87-109

 

Pettigrew, T.F, "Inter-Group Contact Theory", Annual Review of Psychology 49, New Haven, Conn: Yale University Press, 1998. 65-85

 

Tajfel, Henry. Human Groups and Social Categories, Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

Thompson, James, & Richard Schechner. "Why Social Theatre?", The Drama Review 48 (3), Fall 2004. 11-16

 

 

אלון, חן. תאטרון מדוכאים מקוטב: המקרה הישראלי פלסטיני, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל אביב, 2012.

 

גירץ, קליפורד. פרשנות של תרבויות, (תרגום: יואש מייזלר), תל-אביב: הוצאת כתר, 1990.

 

--- עבודות וחיים; האנתרופולוג כמחבר, (תרגום: אהד זהבי), תל-אביב: הוצאת רסלינג, 2005.

 

 

דווירי, מרוואן. "פסיכולוגיה של מדכא, פסיכולוגיה של מדוכא", זמן אמת, אינתיפאדת אל-אקצה והשמאל הישראלי, עדי אופיר (עורך), ירושלים: הוצאת כתר, 2001. 287-275

 

חלבי, רבאח (עורך). דיאלוג בין זהויות, מפגשי ערבים ויהודים בנווה שלום, תל אביב: קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד. 2000.

 

--- ונאווה זוננשיין. "תודעה, זהות ואתגור המציאות; גישת העבודה בבית-הספר לשלום", דיאלוג בין זהויות, מפגשי ערבים ויהודים בנווה שלום, רבאח חלבי (עורך), קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב. 2000. 27-16

 

יאלום, ארווין (עם מולין לשץ'). טיפול קבוצתי; תיאוריה ומעשה, (תרגום: בן-ציון הרמן), הוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר והוצאת הספרים ע"ש י"ל מאגנס האוניברסיטה העברית, 2006.

 

לב-אלג'ם, שולמית. ניצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה, 2010.
 

לוי, אנדרה. "להיות גירץ: האנתרופולוג והכתיבה", עבודות וחיים; האנתרופולוג כמחבר, קליפורד גירץ, (תרגום: אהד זהבי), תל אביב: הוצאת רסלינג, 2005. 20-7 

 

נדלר, אריה. "קונפליקט בין-קבוצתי והפחתתו: פרספקטיבה של הפסיכולוגיה החברתית", דיאלוג בין זהויות, מפגשי ערבים ויהודים בנווה שלום, רבאח חלבי (עורך), תל אביב: קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000. 46-28

 

פריירה, פאולו. פדגוגיה של מדוכאים, (תרגום: כרמית גיא), ירושלים: הוצאת מפרש, 1981.

 

טופס סילבוס

 

קורס/סמינר מעשי ועיוני: שיטות וטכניקות תיאטרוניות; עבודה  עם קהילות מוחלשות

Theatrical Methods and Techniques; Working with Marginalized Communities

קורס שנתי תשע"ז

6 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר עם היבט יישומי

שם המרצה: ד"ר חן אלון

טלפון:    052-8313134

דואר אלקטרוני:    chenya.chenya@gmail.com

שעות קבלה: 12:00

יום:    ד'         

בניין: מקסיקו               

      

(לפי תאום טלפוני מראש)  




 

 

תיאור הסמינר:

מטרת הסמינר היא בחינה מחקרית התנסותית, מעשית ותיאורטית, של שיטות וטכניקות תיאטרוניות שונות של אוגוסטו בואל (Augusto Boal), אבי תיאטרון המדוכאים (Theatre of the Oppressed), לעבודה עם אוכלוסיות וקהילות מוחלשות.

הסמינר מציע התבוננות בינתחומית בשיטות תאטרון חברתיות-קהילתיות שונות, כחלק ממודל תיאטרוני חברתי-טיפולי, המשלב תהליכי עבודה תיאטרוניים וחברתיים קבוצתיים. הסמינר מציע בחינה, פירוק ובנייה מחדש של יחסים חברתיים כיחסי כוח, באמצעות תהליך תיאטרוני המתחשב בהקשרים חברתיים, פסיכולוגיים ורגשיים ייחודיים לקהילות ספציפיות.

הסמינר ישלב חקירה תיאורטית-עיונית בגישות מחקר משדות שונים: תאטרון, אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה חברתית, לצד התנסות מעשית בטכניקות תאטרוניות שונות, בעיקר מתחום תאטרון המדוכאים, במטרה לבחון את המפגשים השונים עם קהילות מגוונות, כדיאלוג מתמשך ואינסופי. 

 

 

The seminar orfers a laboratory for exploring experiential and theoretical research of Augusto Boal – the founder of Theatre of the Oppressed - theatrical methods and techniques for working with marginalized communities.

The seminar offers an interdisciplinary approach to investigate social-community-Based Theatre methods, as part of a Social-Therapeutic Theatre model.

The seminar offers an examination, deconstruction, and reconstruction of the social relationships as power relations, by means of a theatrical process that considers the unique political, social and psychological connections and context of specific communities.

The seminar draws on various approaches from anthropology and social psychology, alongside actual theatrical techniques, mostly from Theatre of the Oppressed, as a means of enabling an investigative and experience different encounters with various communities as a constant and endless dialogue.

 

 

 

דרישות הסמינר

נוכחות, השתתפות, קריאה, כתיבה, צפיה-פעילה, פרזנטציה/יות במהלך המפגשים. כתיבת עבודה מסכמת (רפרט).    

 

מרכיבי הציון הסופי

60% עבודת רפרט,  40% הגשת תרגילים, השתתפות ומעורבות בכיתה ומטלת סיכום הכוללת השתתפות פעילה במשחק או בבימוי – פרזנטנציה לתיאטרון פורום.    

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

הסמינר מורכב מדיון עיוני-תאורטי ומהתנסות מעשית, ומשום כך ההתנסות המשחקית תתקדם לצד קריאת חומרים תיאורטיים אודות שיטות וטכניקות תאטרוניות של אוגוסטו בואל, על הגישות המשחקיות הכלולות בהן. הסמינר יתמקד בשלושה מרחבים עיקריים בהם נטועות השיטות והטכניקות התיאטרוניות: המרחב האסתטי-תיאטרוני, הכולל בעיקר מחקר על תיאטרון מדוכאים ותיאטרון קהילתי באמצעות תיאוריות חקר תיאטרון (Theatre Studies) המבוססות על מחקר פרשני סמיוטי-פנומנולוגי ועל תיאוריות מופע (Performance Theory); המרחב הטיפולי-רגשי, הכולל בעיקר פסיכולוגיה חברתית ויחסים בין קבוצות (Inter-Group Relations); והמרחב הסוציו-פוליטי, הכולל בעיקר תיאוריות סוציולוגיות למשחק, פוליטיקת זהויות ועוד.  

 

רשימת ספרות:

 

Allport, Gordon. The Nature of Prejudice, Wesley: Reading, MA, 1954.

 

Boal, Augusto. Theatre of the Oppressed, Charles A. & Maria Odilia Leal McBride (Trans.), New York: Theatre Communications Group, 1979.

 

--- "Preface; The Unruly Protagonist", In: Theater of the Oppressed; New Edition, London: Pluto Press, 2000. xi-xxi

 

--- Games for Actors and Non-Actors, A. Jackson (Trans.), London: Routledge, 1992.

 

--- The Rainbow of Desire, A. Jackson (Trans.), London: Routledge, 1995.

 

--- "The Political Master Swimmer", In: Mady Schutzman & Jan Cohen-Cruz (Eds.), Playing   Boal: Theatre, Therapy, Activism, London & New-York: Routledge, 1994. 134 

 

Brown, Rupert. Prejudice: Its Social Psychology, London: Blackwell, 1995.

 

Buber, Martin. "I and Thou", In: R.G. Smith (Trans.), New-York: Scribner, 1958 [1923].

 

Cohen-Cruz, Jan, & Mady Schutzman (Eds.), Playing Boal: Theatre, Therapy, Activism., London & New-York: Routledge, 1994.

 

 

 

--- A Boal Companion: Dialogue on Theatre and Cultural Politics, London & New-York: Routledge, 2006.

 

Conquergood, Dwight. "Performing as a Moral Act: Ethical Dimensions of the Ethnography of Performance", Literature in Performance 5(2), 1982. 145-156

 

Feldhendler, Daniel. "Augusto Boal and Jacob L. Moreno; Theatre and Therapy", In: Mady Schutzman & Jan Cohen-Cruz (Eds.), Playing Boal: Theatre, Therapy, Activism, London & New-York: Routledge, 1994. 87-109

 

Pettigrew, T.F, "Inter-Group Contact Theory", Annual Review of Psychology 49, New Haven, Conn: Yale University Press, 1998. 65-85

 

Tajfel, Henry. Human Groups and Social Categories, Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

Thompson, James, & Richard Schechner. "Why Social Theatre?", The Drama Review 48 (3), Fall 2004. 11-16

 

 

אלון, חן. תאטרון מדוכאים מקוטב: המקרה הישראלי פלסטיני, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל אביב, 2012.

 

גירץ, קליפורד. פרשנות של תרבויות, (תרגום: יואש מייזלר), תל-אביב: הוצאת כתר, 1990.

 

--- עבודות וחיים; האנתרופולוג כמחבר, (תרגום: אהד זהבי), תל-אביב: הוצאת רסלינג, 2005.

 

 

דווירי, מרוואן. "פסיכולוגיה של מדכא, פסיכולוגיה של מדוכא", זמן אמת, אינתיפאדת אל-אקצה והשמאל הישראלי, עדי אופיר (עורך), ירושלים: הוצאת כתר, 2001. 287-275

 

חלבי, רבאח (עורך). דיאלוג בין זהויות, מפגשי ערבים ויהודים בנווה שלום, תל אביב: קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד. 2000.

 

--- ונאווה זוננשיין. "תודעה, זהות ואתגור המציאות; גישת העבודה בבית-הספר לשלום", דיאלוג בין זהויות, מפגשי ערבים ויהודים בנווה שלום, רבאח חלבי (עורך), קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב. 2000. 27-16

 

יאלום, ארווין (עם מולין לשץ'). טיפול קבוצתי; תיאוריה ומעשה, (תרגום: בן-ציון הרמן), הוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר והוצאת הספרים ע"ש י"ל מאגנס האוניברסיטה העברית, 2006.

 

לב-אלג'ם, שולמית. ניצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה, 2010.
 

לוי, אנדרה. "להיות גירץ: האנתרופולוג והכתיבה", עבודות וחיים; האנתרופולוג כמחבר, קליפורד גירץ, (תרגום: אהד זהבי), תל אביב: הוצאת רסלינג, 2005. 20-7 

 

נדלר, אריה. "קונפליקט בין-קבוצתי והפחתתו: פרספקטיבה של הפסיכולוגיה החברתית", דיאלוג בין זהויות, מפגשי ערבים ויהודים בנווה שלום, רבאח חלבי (עורך), תל אביב: קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000. 46-28

 

פריירה, פאולו. פדגוגיה של מדוכאים, (תרגום: כרמית גיא), ירושלים: הוצאת מפרש, 1981.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת