| |||||||||||||||||||||||||
אסתטיקה, אתיקה והלא מודע באמנויות
Aesthetics, Ethics and the Unconscious in the Arts |
0810-6003-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס ידון בקשר בין אסתטיקה לאתיקה והלא מודע ויצא מנקודת השקפה שמייצגת אותה הפילוסופית איליין סקרי. נלמד ייצוגים של הקשר בין הלא מודע לנשגב בעזרת ניתוחים לציור (רמברנדט, קורבה, מאנה, מאטיס, מנזל ועוד) וצילום (סטרות, ג'ף וול ועוד). ממבקר האמנות מייקל פריד נלמד על היחס של המתבונן ליצירת האמנות שמנסחת אותו הפילוסופיה של היומיום (קירקגרד). נקרא גם קטעים מספרה של רוזלינד קראוס על הלא מודע האופטי. נצפה בסרטים שמתבוננים ביצירת האמנות ובביוגרפיה של האמן דרך הדיון הפילוסופי באסתטיקה, האתיקה והלא מודע בחיי היומיום (פרידה קאלו, בסקיה, ז'ק ריווט ועד). ינותחו גם כתבים של פרויד ומאמרים של ולטר בנימין, אלכסנדר נחמס, לורה מאלוי וסטנלי קאוול. סקרי טוענת שהיופי משכפל את עצמו בעולם ולכן מעודד טעות בשיפוט האסתטי. אפשר לטעות ביחס ליפה—למצוא יופי בחיקוי פשוט או להדחיק חוויה אסתטית בנוכחותו של יופי עמוק ומתוחכם. טעות בשיפוט האסתטי מוכיחה עד כמה חומרי העולם וכיצד נעלמים הצדדים המטאפיזיים של האובייקט והסובייקט בנוכחותו של היופי. אסתטיקה חושפת את הרגישות של העולם לפציעה ולחבלה וכך היא מחייבת את קיומו של המושג אתיקה—אף כי האתיקה עצמה מצויה מחוץ לכוחות הסנסוריים שלנו. נחקור גם יצירות ספרות שמדגישות את המתח בין המשיכה לאסתטיקה, לבין ההתגלות של אתיקה בעולם—החשוף לפגיעה שמקורה בפעילות תמידית, חבויה או גלויה, של הרוע. בסיום נראה שגם לנימוסים יש ערך אסתטי ולעיתים שהרוע משתמש בהם לקידום מטרותיו כשהוא חבוי עמוק מאחורי שכבות על שכבות של גינונים והצדקות תרבותיות שחיי חברה מביאים ליחסים בינאישיים.
The seminar will discuss the relation of aesthetics to ethics and the unconscious and will emerge from a viewpoint that the philosopher Elaine Scarry represents. We will examine representations of the relationship of the unconscious and the sublime using interpretations of painting and photography and watching films. From Michael Fried we will learn how the viewer is related to the art object according to the philosophy of the everyday. From Rosalind Krauss we will learn about the Optical Unconscious.
טופס סילבוס
שם הקורס בעברית
אסתטיקה, אתיקה והלא מודע באמנויות
שם הקורס באנגלית
Aesthetics, Ethics, and the Unconscious in the Arts
סמסטר __א'__ תשע"ט יום א' 16:00-18:00
_2_ ש"ס
סוג המסגרת: (שיעור)
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 036408711
דואר אלקטרוני: alphana@post.tau.ac.il
שעות קבלה:
יום:
בניין:
חדר:
לפי תאום טלפוני מראש √
תאור הקורס
הקורס ידון בקשר בין אסתטיקה לאתיקה והלא מודע ויצא מנקודת השקפה שמייצגת אותה הפילוסופית איליין סקרי. נלמד ייצוגים של הקשר בין הלא מודע לנשגב בעזרת ניתוחים לציור (רמברנדט, קורבה, מאנה, מאטיס, מנזל ועוד) וצילום (סטרות, ג'ף וול ועוד). ממבקר האמנות מייקל פריד נלמד על היחס של המתבונן ליצירת האמנות שמנסחת אותו הפילוסופיה של היומיום (קירקגרד). נקרא גם קטעים מספרה של רוזלינד קראוס על הלא מודע האופטי. נצפה בסרטים שמתבוננים ביצירת האמנות ובביוגרפיה של האמן דרך הדיון הפילוסופי באסתטיקה, האתיקה והלא מודע בחיי היומיום (פרידה קאלו, בסקיה, ז'ק ריווט ועד). ינותחו גם כתבים של פרויד ומאמרים של ולטר בנימין, אלכסנדר נחמס, לורה מאלוי וסטנלי קאוול. סקרי טוענת שהיופי משכפל את עצמו בעולם ולכן מעודד טעות בשיפוט האסתטי. אפשר לטעות ביחס ליפה—למצוא יופי בחיקוי פשוט או להדחיק חוויה אסתטית בנוכחותו של יופי עמוק ומתוחכם. טעות בשיפוט האסתטי מוכיחה עד כמה חומרי העולם וכיצד נעלמים הצדדים המטאפיזיים של האובייקט והסובייקט בנוכחותו של היופי. אסתטיקה חושפת את הרגישות של העולם לפציעה ולחבלה וכך היא מחייבת את קיומו של המושג אתיקה—אף כי האתיקה עצמה מצויה מחוץ לכוחות הסנסוריים שלנו. נחקור גם יצירות ספרות שמדגישות את המתח בין המשיכה לאסתטיקה, לבין ההתגלות של אתיקה בעולם—החשוף לפגיעה שמקורה בפעילות תמידית, חבויה או גלויה, של הרוע. בסיום נראה שגם לנימוסים יש ערך אסתטי ולעיתים שהרוע משתמש בהם לקידום מטרותיו כשהוא חבוי עמוק מאחורי שכבות על שכבות של גינונים והצדקות תרבותיות שחיי חברה מביאים ליחסים בינאישיים.
The seminar will discuss the relation of aesthetics to ethics and the unconscious and will emerge from a viewpoint that the philosopher Elaine Scarry represents. We will examine representations of the relationship of the unconscious and the sublime using interpretations of painting and photography and watching films. From Michael Fried we will learn how the viewer is related to the art object according to the philosophy of the everyday. From Rosalind Krauss we will learn about the Optical Unconscious.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות כך שמי שיחסיר יותר משלוש פעמים לא יורשה להגיש עבודת סיום בקורס, קריאה, צפיה, כתיבת עבודה לסיום הקורס
(במידה ויש) דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור
מרכיבי הציון הסופי
80% עבודה מסכמת, 20% השתתפות בכיתה כולל ניסוח וניתוח של חומרי הקריאה והצפייה.
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
פילוסופיה של האסתטיקה והאתיקה
Scarry, 1999.
Nehamas, 2007
הלא מודע והנשגב לפי פרויד ולקאן
Freud, 1930
Lacan, 1973
ניתוח פילוסופי של ציור וצילום
Fried, 2008
הפילוסופיה של היומיום והלא מודע של האמנות והצילום
Kraus, 1993
היפה והמשפט: דמיון ושוני בין היפה לצודק
Kant, 1790
Kierkegaard, 1843
המעבר מטרגדיה למלודרמה ומיפה למה שיש להגן על קיומו בעולם
Edgar Allen Poe, 1839
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
איליין סקרי, אלכסנדר נחמס, קירגקרד, פרויד, לקאן, ולטר בנימין, לורה מאלווי, בלזק, הנרי ג'יימס, צ'כוב, אדגר אלן פו, קפקא, רוזלינד קראוס, מרש דיטר, סיימון שמס, קליפורד גירץ.
(במידה ויש) חומר עזר נוסף
רמברנדט, קורבה, מאנה, מאטיס, מנזל, גוגן, אוגוסט דומיניק אנגר, שרלוט סלומון, לוסיין פרויד, סטרות', ג'ף וול, ג'וליין שנבל, פרידה קאלו, ג'יין קמפיון, ג'ורג' קיוקור, ורנר הרצוג, ג'ולי טיימור, ג'וזף לוזי.
(במידה ויש) חומר מחייב למבחן/עבודה
בעבודה חייב להיות טקסט אחד שלא נמצא בסילבוס.
הערות שונות
את הסילבוס המפורט עם חובות צפיה וקריאה לכל שיעור יקבלו רק סטודנטים שרשומים לקורס והוא יהיה זמין על אתר מודל של הקורס.