חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  מודלים של אסתטיקה אובייקטיביסטית
  Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art                                         
0810-6003-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1000-1200213מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אונגר הנריך
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מודלים של אסתטיקה אובייקטיביסטית

Objectivist Aesthetics

סמסטר א' 2 ש"ס

שיעור

הנרי אונגר

 

טל. 03-6407230    דוא"ל  hunger@post.tau.ac.il

שעות קבלה: יום ראשון 14.00-15.00 בתיאום עם מזכירת התכנית הבין-תחומית באמנויות

 

האם יש תוקף לשיפוטי-ערך אסתטיים? האם ניתן לגבש קריטריונים  להערכת יצירות אמנות? האם יש דרך לקבוע מהי "יצירת מופת", והאם ניתן - כללית - להתגבר על ה"סובייקטיביות" של החוויה האמנותית? שאלות קלאסיות אלה שהועלו לדיון כבר בידי אריסטו ממשיכות להזין ולהתסיס את הדמיון האנושי והמחקר הפילוסופי מאז ועד זמננו. הקורס מיועד להגדיר ולאבחן את מפת הדיונים הרלבנטיים ולהציע מודל סמיוטי-פנומנולוגי לצורך רהביליטציה של השיפוט האמנותי בטווח רחב של איורים משלוש אמנויות שונות - ציור, ספרות וקולנוע.

Course description

Being, in some aspects, a continuation of its predecessor from the previous year, the main purpose of this course is to apply mete-methodological criteria (based on Semiotics and Ingarden's Phenomenology) to the over-ramified and under-typologized map of 20th-Century Aesthetics. As in many other areas (from Physics and Logic to Music and Narratology) so in Aesthetic too, the 20th- century was a spastic geography of iconoclastic upheavals. All Aristotelian and Kantian trends of Objectivist value-judgement were thrown away, for the benefit of pluralistic, partial, relativistic and - generally speaking - subjectivistic approaches. This course adopts several rigorous techniques in a last resort endeavor of rehabilitating objectivist methodes of value-judgement - neo-Aristotelian of a sort, and - so I would claim - not incompatible with contemporary Aestetics.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-6003-01 מודלים של אסתטיקה אובייקטיביסטית
Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר אונגר הנריך

666סילבוס מפורט/דף מידע

דרישת הקורס: נוכחות מלאה בכלל ההרצאות.

                     קריאת טקסטים מרשימת הביבליוגרפיה הבסיסית - כפי שיוקצו במהלך הקורס.

ציון הקורס יינתן על סמך בחינת-בית בסיומו (נושאי הבחינה יוצגו בשיעור הלפני אחרון).

 

נושאים מרכזיים בפריסה טנטטיבית (יתכנו שינויים לפי קצב ההתקדמות):

1. שאלות יסוד של אסתטיקה קלאסית ומקומה בפילוסופיה של האמנויות

2. אובייקטיביזם מול רלטיביזם: גישות סמנטיות, קוגניטיביסטיות ואחרות - לשיפוטי ערך

3. מתודולוגיות אובייקטיביסטיות - מאריסטו דרך קאנט לריצ'רדס והלאה

4. מסדר הרלטיביסטים (פוסט-סטרוקטורליזם, פנומנולוגיה, המוסדית וכד')

5. גישות סטרוקטורליסטיות לאסתטיקה

6. על קשר אפשרי בין פורמליזם, אסתטיקה סטרוקטורליסטית ו"תורת הנמען המובלע"

7. נמען מובלע, אופטימלי ואדקוואטי

8. קריטריונים להצבת "מדד של רזולוציה סמיוטית"

9. תיקונים מתבקשים ביישומים אסתטיים של מודל השדר היאקובסוניאני

10. דינמיקות טלאולוגיות ופונקציונליזם טקסטואלי בהבניית השדר האמנותי

11. פתרונות זמינים ל"בעיית הנמען האדקוואטי"

12. רהביליטציה של אובייקטיביזם - רטרוספקט ותחזית

 

 

 

 

רשימת קריאה ראשונית:

  • Beardsley, Monroe. Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism, 2nd ed. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc., 1981. (chp.4)
  • Beardsley, Monroe. The Aesthetic Point of View. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1982. (chp. 2)
  • Beardsley, Monroe and William K. Wimsatt. “The Intentional Fallacy.” Reprinted in Joseph Margolis, ed., Philosophy Looks at the Arts, 3rd ed. Philadelphia: Temple University Press, 1987.
  • Beardsley, Monroe and William K. Wimsatt. “The Affective Fallacy.” Reprinted in Hazard Adams, ed., Critical TheorIngarden, Roman, 1962, The Ontology of Art: The Musical Work, Painting, Architecture, the Film, Athens, Ohio: Ohio University Press, 1989.
  • Danto, A.C., 1981, The Transfiguration of the Commonplace, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. (chp. 3)
  • Dickie, G., 1964, “The Myth of the Aesthetic Attitude,” American Philosophical Quarterly, 1: 56–65.
  • –––, 1974, Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis, Ithaca, NY: Cornell University Press. (chp. 2-3)
  • Greenberg, C., 1986, The Collected Essays and Criticism, Chicago: University of Chicago Press. ( (המאמר על קיטש ואבנגרד
  • Sartre,J.P. 1948a, What is Literature?, trans. by Bernard Frechtman, London: Methuen, 1967.  (chp. 2-4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת