| |||||||||||||||||||||||||
מודלים של אסתטיקה אובייקטיביסטית
Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art |
0810-6003-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
מודלים של אסתטיקה אובייקטיביסטית
Objectivist Aesthetics
סמסטר א' 2 ש"ס
שיעור
הנרי אונגר
טל. 03-6407230 דוא"ל hunger@post.tau.ac.il
שעות קבלה: יום ראשון 14.00-15.00 בתיאום עם מזכירת התכנית הבין-תחומית באמנויות
האם יש תוקף לשיפוטי-ערך אסתטיים? האם ניתן לגבש קריטריונים להערכת יצירות אמנות? האם יש דרך לקבוע מהי "יצירת מופת", והאם ניתן - כללית - להתגבר על ה"סובייקטיביות" של החוויה האמנותית? שאלות קלאסיות אלה שהועלו לדיון כבר בידי אריסטו ממשיכות להזין ולהתסיס את הדמיון האנושי והמחקר הפילוסופי מאז ועד זמננו. הקורס מיועד להגדיר ולאבחן את מפת הדיונים הרלבנטיים ולהציע מודל סמיוטי-פנומנולוגי לצורך רהביליטציה של השיפוט האמנותי בטווח רחב של איורים משלוש אמנויות שונות - ציור, ספרות וקולנוע.
Being, in some aspects, a continuation of its predecessor from the previous year, the main purpose of this course is to apply mete-methodological criteria (based on Semiotics and Ingarden's Phenomenology) to the over-ramified and under-typologized map of 20th-Century Aesthetics. As in many other areas (from Physics and Logic to Music and Narratology) so in Aesthetic too, the 20th- century was a spastic geography of iconoclastic upheavals. All Aristotelian and Kantian trends of Objectivist value-judgement were thrown away, for the benefit of pluralistic, partial, relativistic and - generally speaking - subjectivistic approaches. This course adopts several rigorous techniques in a last resort endeavor of rehabilitating objectivist methodes of value-judgement - neo-Aristotelian of a sort, and - so I would claim - not incompatible with contemporary Aestetics.
דרישת הקורס: נוכחות מלאה בכלל ההרצאות.
קריאת טקסטים מרשימת הביבליוגרפיה הבסיסית - כפי שיוקצו במהלך הקורס.
ציון הקורס יינתן על סמך בחינת-בית בסיומו (נושאי הבחינה יוצגו בשיעור הלפני אחרון).
נושאים מרכזיים בפריסה טנטטיבית (יתכנו שינויים לפי קצב ההתקדמות):
1. שאלות יסוד של אסתטיקה קלאסית ומקומה בפילוסופיה של האמנויות
2. אובייקטיביזם מול רלטיביזם: גישות סמנטיות, קוגניטיביסטיות ואחרות - לשיפוטי ערך
3. מתודולוגיות אובייקטיביסטיות - מאריסטו דרך קאנט לריצ'רדס והלאה
4. מסדר הרלטיביסטים (פוסט-סטרוקטורליזם, פנומנולוגיה, המוסדית וכד')
5. גישות סטרוקטורליסטיות לאסתטיקה
6. על קשר אפשרי בין פורמליזם, אסתטיקה סטרוקטורליסטית ו"תורת הנמען המובלע"
7. נמען מובלע, אופטימלי ואדקוואטי
8. קריטריונים להצבת "מדד של רזולוציה סמיוטית"
9. תיקונים מתבקשים ביישומים אסתטיים של מודל השדר היאקובסוניאני
10. דינמיקות טלאולוגיות ופונקציונליזם טקסטואלי בהבניית השדר האמנותי
11. פתרונות זמינים ל"בעיית הנמען האדקוואטי"
12. רהביליטציה של אובייקטיביזם - רטרוספקט ותחזית
רשימת קריאה ראשונית: