חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  סוגיות נבחרות באסתטיקה ובפילוסופיה של האמנויות
  Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art                                         
0810-6003-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1600-1800206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אונגר הנריך
ש"ס:  2.0

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-6003-01 סוגיות נבחרות באסתטיקה ובפילוסופיה של האמנויות
Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר אונגר הנריך

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים

אסתטיקות מרכזיות במאה העשרים

וכיצד הוגדר מחדש מושג היופי באמנויות

EVOLUTION AND REVOLUTION IN CONTEMPORARY AESTHETICS

 

סמ' א 2 ש"ס

שיעור ליבה של התכנית הבין-תחומית

הנרי אונגר

 

 

תקשורת: henryunger123@gmail.com

שעות קבלה: ימי א 14.00 - 15.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש - באמצעות הדוא"ל)

 

 

האם ומדוע ה"יפה" - יפה? היכן ובאיזה מובן מתקיימת "יצירת האמנות"? האם תיתכן פרשנות אובייקטיבית? מהו "טעם אסתטי", וכיצד יש לטפחו?

שאלות אלה ורבות המסונפות להן טופלו בשיטתיות משחר תרבות המערב. למעשה, ה"אסתטיקה" פועלת כדיסציפלינה מוגדרת מימי אפלטון. בשנה הקודמת עסקנו בשתי האסתטיקות הקנוניות של המערב - האריסטוטלית והקנטיאנית. הקורס הנוכחי מיועד למפות את האסתטיקות שצמחו במאה העשרים, במיוחד כאלה שנחלו השפעה מכוננת על הסגנונות, הטכניקות, ואופני הקליטה בציור, ספרות, תיאטרון וקולנוע. מוקדי הדיון ייבחרו מתוך אשכול נושאים רחב (שלא ניתן להקיפו כולו בסמסטר בודד), כגון - תורת היופי של קנדינסקי; האונטולוגיה האנליטית של גודמן; האובייקטיביזם של ברדסלי וחוגו; הפואטיקה ה"אפית" של ברכט;  המורליזם (האקזיסטנציאליסטי) של סארטר; אסתטיקות מוטות-חברה (ניאו-מרקסיסטיות), ועם בסיס פוסט-סטרוקטורליסטי (לקניאני) כגון פמיניזם; ה"מוסדיוֹת" של דנטו ודיקי; קוגניטיביזם בנוסח גומבריך; אוטונומיזם מחוגו של גרינברג, ותיאוריות סמיוטיות ופנומנולוגיות המתמקדות באופני ה"מימוש" של טקסט ספרותי ובידיון נרטיבי בכללותו ("רצפציוניזם").

 

Being, in some aspects, a continuation of its predecessor from the previous year, the main

purpose of this course is to apply mete-methodological criteria (based on Logical Positivism) to the over-ramified and under-typologized map of 20th-Century Aesthetics. As in many other areas (from Physics and Logic to Music and Narratology) so in Aesthetic too, the 20th- century was a spastic geography of iconoclastic upheavals. All Aristotelian and Kantian trends of Objectivist value-judgement were thrown away, for the benefit of pluralistic, partial, relativistic, subjective and phenomenological approaches. This course is focused, then, on some of the main developments (especially in European thought) e.g. Cognitivism,  Reception theory, Neo-Marxist schools, Constitutionalism and several more.

 

 

דרישות הקורס: א. נוכחות חובה בכל הרצאות הקורס.

                      ב. שלושה מבין המאמרים/טקסטים המופיעים ברשימה הביבליוגרפית

                      ג. עבודת סיכום בסיום הקורס.

ציון הקורס - על פי עבודת סיכום בסיום הקורס (מותנה בנוכחות מלאה בהרצאות).

 

 

 

נושאים נבחרים (מבנה הקורס כפוף לשינויים המתחייבים מקצב ההתקדמות בפועל)

 

1. הצגת הנושא: מהפכת האסתטיקות במאה העשרים - מיפוי ונקודות זינוק

2. לאוקון ויורשיו: אסתטיקות "אוטונומיסטיות" בהשפעת גרינברג

3. הדה-קונסטרוקציה של המימזיס מפוסט-אימפרסיוניזם, עבור בקוביזם ועד למופשט

4. הרציונל לאסתטיקות מורליסטיות בעולם של כאוס תרבותי: ליביס על לורנס

5. פואטיקה ורטוריקה מזווית אקזיסטנציאליסטית: עמדתו של סארטר

6. אונטולוגיה, תכונות אסתטיות ואובייקטיביזם (ריצ'רדס, ברדסלי, "הביקורת החדשה")

7. מבט חוזר אל "כשל ההתכוונות"

8. אמנות שבויה ותודעה מהפכנית בניאו-מרקסיזם (עם דגש על פואטיקה ברכטיאנית)

9. "חרושת התרבות" ושאלת "האמנות הגבוהה"

10. ה"יפה" כהגמוניה מוסדית (דיקי ודנטו)

11. הפנומנולוגיה של מימוש אמנותי ושאלת ה"נמען המובלע": רצפציוניזם

12. פוריות, סמיוטיקה וקוהרנטיות: עיון מסכם ב"טקסט קייס" 

13. אפילוג: ובכל זאת, כלום יש בנמצא שיפוט אובייקטיבי?

 

 

רשימת קריאה ראשונית: (יש לקרוא שלושה (לפחות) מבין הבאים)

  • Beardsley, Monroe. Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism, 2nd ed. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc., 1981. (chp.4)
  • Beardsley, Monroe. The Aesthetic Point of View. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1982. (chp. 2)
  • Beardsley, Monroe and William K. Wimsatt. “The Intentional Fallacy.” Reprinted in Joseph Margolis, ed., Philosophy Looks at the Arts, 3rd ed. Philadelphia: Temple University Press, 1987.
  • Beardsley, Monroe and William K. Wimsatt. “The Affective Fallacy.” Reprinted in Hazard Adams, ed., Critical TheorIngarden, Roman, 1962, The Ontology of Art: The Musical Work, Painting, Architecture, the Film, Athens, Ohio: Ohio University Press, 1989.
  • Danto, A.C., 1981, The Transfiguration of the Commonplace, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. (chp. 3)
  • Dickie, G., 1964, “The Myth of the Aesthetic Attitude,” American Philosophical Quarterly, 1: 56–65.
  • –––, 1974, Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis, Ithaca, NY: Cornell University Press. (chp. 2-3)
  • Greenberg, C., 1986, The Collected Essays and Criticism, Chicago: University of Chicago Press. ( (המאמר על קיטש ואבנגרד
  • Sartre,J.P. 1948a, What is Literature?, trans. by Bernard Frechtman, London: Methuen, 1967.  (chp. 2-4)

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת