חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  גוף-מכונה: רובוטים , סייברגים ומה שביניהם
  Body-Machine: Robots, Cyborgs and What Lies In-Between  
0810-5088-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1000-1400002 קיקואיןסמינר ד"ר אילת ון-אסן יעל
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

ההיסטוריה של התרבות רוויה בעבודות אמנות המדמות את הגוף האנושי למכונה, וביצירה של מכונות המדמות יצורים אנושיים. פיתוחים עכשוויים בתחומי הביוטכנולוגיה, טכנולוגיות הדימות החדשות וחקר ה-DNA, מעמידים באור חדש את התפיסות המסורתיות ביחס לגוף האנושי ואת זיקתו למכונה. במציאות בה התכונות האורגניות של הגוף יכולות לעבור מניפולציות באמצעים מדעיים, אינטליגנציה מלאכותית יכולה להחליף אינטליגנציה אנושית ורכיבים מלאכותיים מוכנסים לגוף והופכים לחלק אינטגרלי ממנו, מתבטל הזיהוי הטבעי בין מושג ה"גוף" למושג "הטבע" והקשר בין הגוף לסביבה בה הוא מתפקד משתנה באופן מהותי. תפיסת הגוף בעידן הדיגיטלי כהכלאה בין מכונה ואדם ("סייבורג") אינו תוצר רק של אפשרויות של ההתערבות הפיזית בגוף האנושי באמצעים מדעיים וטכנולוגיים, כי אם בשל ההכרה כי אנו חווים, דרך השתלבות תפיסותינו ותנועותינו הגופניות עם הארכיטקטורות והטופולוגיות של המחשב, תחושה שונה של הסובייקטיביות. המכונות של היום מוגדרות לעיתים כבעלות "חיים" משל עצמן:  הן יכולות לפעול באופן אוטונומי ויצירתי, להגיב למצבים ריגשיים ולתפקד בסינרגטיות מלאה עם סביבתן, באופן המעלה שאלות אתיות ופוליטיות שונות ביחס לפעולתן.

הסמינר יעסוק ביחסי הגומלין המשתנים של האדם עם המכונה כפי שהם באים לידי ביטוי בשדה האמנותי. יחסים אלו יבחנו על בסיס טקסטים תיאורטיים שונים בניהם של נורברט וינר, דונה הארווי, קתרין היילס, ברונו לאטור, אנדראס ברוקמן ואחרים.

Course description

The history of culture is saturated with works of art that simulate the human body into a machine, and machines that simulate human-beings. Current developments in biotechnology, new imaging technologies and DNA research, shed new light on traditional perceptions of the human body and their relationship to the machine. In a reality in which the organic properties of the body can be manipulated by scientific means, artificial intelligence can replace human intelligence and artificial components can be inserted into the body and become an integral part of it, the common identification of the concept of "body" with the concept of "nature" is dismissed, and the way in which the body is perceived in relation to its environment in which it functions, is fundamentally altered. The conception of the body in the digital age as a hybrid between a machine and a human (cyborg), is not merely the product of potential physical intervention in the human body through digital and scientific technologies, but rather a result of the recognition that through our embodiment with the computer's topologies and architecture, we have a new sense of subjectivity. Today's machines are frequently defined as having a "life" of their own: they can act autonomously and in a creative way, respond to emotional states, and be fully synergetic with their surroundings. These new characteristics raise ethical and political questions concerning their changing role in the world.

The seminar will analyze the changing relations between man and the machine as they are being reflected in the artistic field. These relations will be examined on the basis of various theoretical texts, such as Norbert Winer, Donna Harway, Katherine Hayles, Bruno Latour, Andreas Broeckmann, Don Idhe and others.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5088-01 גוף-מכונה: רובוטים , סייברגים ומה שביניהם
Body-Machine: Robots, Cyborgs and What Lies In-Between
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | ד"ר אילת ון-אסן יעל

סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

 

טופס סילבוס

 

שם הקורס בעברית

גוף-מכונה: רובוטים, סייבורגים ומה שבניהם

שם הקורס באנגלית

Body-Machine: Robots, Cyborgs and what lies in-between

 

סמסטר ב' תשס"ט

4 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר

שם המרצה: ד"ר יעל אילת ון-אסן

טלפון:   

דואר אלקטרוני:    yaeleylat@gmail.com

שעות קבלה:   

יום:   ה'          

בניין:     מקסיקו          

חדר:        

לפי תאום מראש  

 




 

תאור הקורס  

ההיסטוריה של התרבות רוויה בעבודות אמנות המדמות את הגוף האנושי למכונה, וביצירה של מכונות המדמות יצורים אנושיים. פיתוחים עכשוויים בתחומי הביוטכנולוגיה, טכנולוגיות הדימות החדשות וחקר ה-DNA, מעמידים באור חדש את התפיסות המסורתיות ביחס לגוף האנושי ואת זיקתו למכונה. במציאות בה התכונות האורגניות של הגוף יכולות לעבור מניפולציות באמצעים מדעיים, אינטליגנציה מלאכותית יכולה להחליף אינטליגנציה אנושית ורכיבים מלאכותיים מוכנסים לגוף והופכים לחלק אינטגרלי ממנו, מתבטל הזיהוי הטבעי בין מושג ה"גוף" למושג "הטבע" והקשר בין הגוף לסביבה בה הוא מתפקד משתנה באופן מהותי. תפיסת הגוף בעידן הדיגיטלי כהכלאה בין מכונה ואדם ("סייבורג") אינו תוצר רק של אפשרויות של ההתערבות הפיזית בגוף האנושי באמצעים מדעיים וטכנולוגיים, כי אם בשל ההכרה כי אנו חווים, דרך השתלבות תפיסותינו ותנועותינו הגופניות עם הארכיטקטורות והטופולוגיות של המחשב, תחושה שונה של הסובייקטיביות. המכונות של היום מוגדרות לעיתים כבעלות "חיים" משל עצמן:  הן יכולות לפעול באופן אוטונומי ויצירתי, להגיב למצבים ריגשיים ולתפקד בסינרגטיות מלאה עם סביבתן, באופן המעלה שאלות אתיות ופוליטיות שונות ביחס לפעולתן.

הסמינר יעסוק ביחסי הגומלין המשתנים של האדם עם המכונה כפי שהם באים לידי ביטוי בשדה האמנותי. יחסים אלו יבחנו על בסיס טקסטים תיאורטיים שונים בניהם של נורברט וינר, דונה הארווי, קתרין היילס, ברונו לאטור, אנדראס ברוקמן ואחרים.

 

The history of culture is saturated with works of art that simulate the human body into a machine, and machines that simulate human-beings. Current developments in biotechnology, new imaging technologies and DNA research, shed new light on traditional perceptions of the human body and their relationship to the machine. In a reality in which the organic properties of the body can be manipulated by scientific means, artificial intelligence can replace human intelligence and artificial components can be inserted into the body and become an integral part of it, the common identification of the concept of "body" with the concept of "nature" is dismissed, and the way in which the body is perceived in relation to its environment in which it functions, is fundamentally altered. The conception of the body in the digital age as a hybrid between a machine and a human (cyborg), is not merely the product of potential physical intervention in the human body through digital and scientific technologies, but rather a result of the recognition that through our embodiment with the computer's topologies and architecture, we have a new sense of subjectivity. Today's machines are frequently defined as having a "life" of their own: they can act autonomously and in a creative way, respond to emotional states, and be fully synergetic with their surroundings. These new characteristics raise ethical and political questions concerning their changing role in the world.

The seminar will analyze the changing relations between man and the machine as they are being reflected in the artistic field. These relations will be examined on the basis of various theoretical texts, such as Norbert Winer, Donna Harway, Katherine Hayles, Bruno Latour, Andreas Broeckmann, Don Idhe and others.

 

 

 

דרישות הקורס

נוכחות בשעורים, השתתפות פעילה, קריאת ספרות מחקר, הצגת רפרט בכיתה (20 דקות), הגשת רפרט/סמינר כתוב. 

 

מרכיבי הציון הסופי

100% הגשת עבודה כתובה (רפרט/סמינר).  

נוכחות מלאה בשיעורים והגשת רפרט בכיתה מהווים תנאי להגשת העבודה וקבלת ציון בקורס

סטודנט שיעדר מעל לשלושה שיעורים במהלך הסמסטר לא יהיה רשאי להגיש את העבודה

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

 

  1. המיתוס של המכונה

חובה:

 

Friedrich, Kittler, Gramophone, Film, Typewriter, (Stanford: Stanford University Press, 1999), 1-20.

 

  •  

שלי, מרי, פרנקנשטיין, מאנגלית - שרון פרמינגר, הקדמה והערות - קארן קרבינר, (תל-אביב: הוצאת פן, 2005).

 

וינר, נורברט, אנשים ומוחות, מכונה הקיברנטיקה והחברה, (תל-אביב: ספרית הפועלים, 1960(.

לה קורבוזיה, לקראת ארכיטקטורה, תרגום: ע' בסוק, (תל אביב: בבל, 1998).

 

ליליי, ס', אדם, מכונה והיסטוריה, קיצור תולדות המכשירים והמכונות ביחסן לקידמה הסוציאלית, תרגום: ר' הראל, (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1957).

 

Agamben Giorgio, “What is an Apparatus?,” in What is an Apparatus? and Other Essays, (Stanford, CA: Stanford University Press, 2009), 1-24.

 

 

  1. אמנות ומכונה במאה ה-20

חובה

Broeckmann, Andreas. Machine Art in the Twentieth Century, (Mass: MIT Press, 2016), 9-46.

רשות:

 

Broeckmann, Andreas. Machine Art in the Twentieth Century, (Mass: MIT Press, 2016), 47-86.

 

  1. פוסט הומניזם

חובה:

Braidotti, Rosi, The Posthuman, (Cambridge: Polity Press, 2013): pp. 13-54.

 

Hayles. N. Catherine, How We Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics (Chicago: The University of Chicago Press, 1999): pp. 1-24.

 

רשות:

Herbrechter, Stefan, Posthumanism, a Critical analysis, “Towards a Critical Posthumanism”. (London: Bloomsbury Academic, 2013), 1-31.

Lenoir, Tim, "Embracing the Posthuman," in Makeover: Writing the Body into the Posthuman Technoscape, ed. Tim Lenoir, Configurations, Vol 10, (2003), 203-220; "Part Two: Corporeal Axiomatics," Configurations, Vol 10, (2003), 373-385.


Latour, Bruno, "Why Has Critique Run Out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern," Critical Inquiry, Vol. 40 (Winter, 2004): 225-248.

 

  1. סייבורגים

חובה:

Haraway, Donna, “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century”, in Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, (New-York & London: Routledge Press, 1999), 127-148.

  • :

 

Mitchell, William J. , (Mass: MIT Press, 2004), 169-188.

 

Julie Clarke, “The Human / Non Human in the Works of Orlan and Sterlac”, in The Cyborg Experiments, The Extensions of the Body in the Media Age, ed. Joanna Zylinska, (London: Bloomsbury Press, 2002). 33-55

 

Clark Andy, Natural-Born Cyborgs, (Oxford; Oxford University Press, 2003), 13-34.

 

 

  1. הגוף הדיגיטלי

חובה:

Catherine Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics, (Chicago: University of Chicago Press. 1999), 25-49.

 

Bernadette Wegenstein, “Body”, in Critical Terms for Media Studies, eds. W. J. T. Mitchell and Mark B. N. Hanse, (Chicago: University of Chicago Press, 2010), 19-34.

 

  • :

הררי, דרור, מופע העצמי, פרפורמנס ארט וייצוג העצמי, (תל-אביב: רסלינג, 2014), 83-127.

 

Ben Ary Guy and Ben Ary Gemma, “Bio engineered Brains and Robotic Bodies: From Embodiment to Self-Portraiture,” in eds. Herath, D., Kroos, C. and Stelarc, Robots and Art: Exploring an Unlikely Symbiosis, (Singapore: Springer 2016), 307-326.

 

Adrian MacKenzie, Transductions, Bodies and Machines at Speed, (London: Bloomsbury Press 2002), 116-144

 

Hansen, Mark, B. N., Bodies in Code: Interfaces with New Media, (London: Routledge, 2006), 139-174.

 

Zylinska, Joanna, Bioethics in the Age of New Media (Cambridge, Mass: MIT Press, 2009) , 3-34.

 

Merleau-Ponty, M., "The Primacy of Perception and Other Essays", inPhenomenology of Perception: The Philosophy of Art, History and Politics, ed. Eddie, J.  (Evanston: North Western University Press, 1964)

 

Broeckmann, Andreas. Machine Art in the Twentieth Century, (Mass: MIT Press, 2016), 167-219.

 

  1. ביו פוליטיקה

 

  •  

פוקו, מישל, ביו-כוח, או "הזכות להמית והכוח על החיים", בתוך: הרצון לדעת, תולדות המיניות כרך א', (בני ברק, הוצאת הקיבוץ המאוחד 1996 [Gallimard 1976]),  91-108.

 

רשות:

 

Groys, Boris, “Art in the Age of Biopolitics: From Artwork to Art, from the Catalogue to Art Documentation. Documenta 11 (Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 2002), pp 108-114.

 

 

  1. רובוטים

חובה:

Stephen Elizabeth and Tara Hefferan, “We Have Never been Robots,” in eds. Herath, D., Kroos, C. and Stelarc, Robots and Art: Exploring an Unlikely Symbiosis, (Singapore: Springer 2016), 29-46.

 

רשות:

Ogawa, Kohei and Ishiguro Hiroshi, “Android Robots and In-Between Beings,” in eds. Herath, D., Kroos, C. and Stelarc, Robots and Art: Exploring an Unlikely Symbiosis, (Singapore: Springer 2016), 327-338.

 

Bruno Latour, “From Realpolitik to Dingpolitik, or How to Make Things Public,” Introduction to Making Things Public, eds. Bruno Latour and Peter Weibel (Cambridge, MA: MIT Press, 2005), 14–26.

 

Liu, H. Lydia,‏ “The Freudian Robot,” in  The Freudian Robot: Digital Media and the Future of the Unconscious,( Chicago: University of Chicago Press. 2010). 201-248.

 

Anna, S. ed. Ex Machina: A History of Robots from 1950 to the Present Day. Exh. Cat. (Cologne Museum of Appplied Arts, (Ostfildern: Hatje Cantz, 2002).

 

  1. אלגוריתמים  כמכונה

חובה:

Hito Steyler, “Proxi Politics: Signal and Noise”, e-flux Journal, Journal #60 - )December 2014(, available at:  http://www.e-flux.com/journal/60/61045/proxy-politics-signal-and-noise/ [Accessed 1 March 2018].

 

רשות:

Mittelstadt, Brent. "Automation, Algorithms, and Politics| Auditing for Transparency in Content Personalization Systems,” International Journal of Communication, [S.l.], v. 10, p. 12, oct. 2016. ISSN 1932-8036. Available at: <http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/6267>. Date accessed: 24 May. 2018.

 

Trevor Peglan, “Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You)”, The New Enquiry, December, 2016, available at: https://thenewinquiry.com/invisible-images-your-pictures-are-looking-at-you/ [Accessed 1 March 2018].

 

Matzner, Tobias, “Grasping the Ethics and Politics of Algorithms,” in The Politics and Policies of Big Data: Big Data, Big Brother?, eds. Ann Rudinow Sætnan, Ingrid Schneider, Nicola Green (Oxon: Routledge, 2018)

 

 

Philip Galanter, “Generative Art Theory” in A Companion to Digital Art, Christiane Paul, (ed.), Wiley-Blackwell 2016,

 

  1. התודעה כמכונה

חובה:


Tegmark, Max, Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence, (New-York, Knopf, 2017), 134-160.

רשות:

Bostrom, Nick. Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies, (Oxford: Oxford University Press, 2014), 63-94

 

Joanna Zylinska, “The Creative Power of Nonhuman Photography”, in Mika Elo and Marko Karo with Marc Goodwin (eds) Photographic Powers (Helsinki: Aalto University, 2015), 140.

 

  1. יצירתיות

 

חובה:

 

Hughes, Rolf,  “Orderly Disorder: post-human creativity,” (2005)

http://www.ep.liu.se/ecp/015/031/ecp015031.pdf

 

רשות:

 

Manovich, Lev, “Automating Aesthetics: Artificial Intelligence and Image Culture,” (2017)

http://manovich.net/content/04-projects/101-automating-aesthetics-artificial-intelligence-and-image-culture/automating_aesthetics.pdf

 

 

11-13 – רפרטים של סטודנטים

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת