חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  אמנות כתקשורת, או: האם ניתן ללמוד מתמונות?
  Art As Communication, Or: Can We Learn From Pictures?                                                
0810-5086-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1400-1800212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר בליך בן ברוך
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

אמנות כתקשורת, או: האם ניתן ללמוד מתמונות? 

Art as communication, or: Can we learn from pictures?

סמסטר א'

4 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר

שם המרצה: ד"ר בן ברוך בליך

טלפון:    0545988699

דואר אלקטרוני:   baruchbl@013.net.il

שעות קבלה:   18.00-19.00

יום:    ג'         

בניין:   מקסיקו            

לפי תאום טלפוני מראש  




 

 

תאור הקורס:

לסמינר 2 חלקים: חלקו הראשון תיאורטי. חלקו השני מעשי (הדגמות)  

מטרתו הראשונה של הסמינר להציג אספקטים תאורטיים ומעשיים  של העברת  מידע באמצעות דימויים חזותיים: ציור, איור, קריקטורה, גרפיטי, כרזה, צילום, קולנוע (הדוקומנטרי, הבידיוני, והאנימציה), אובייקט וכו'. יוצגו בשעור מודלים  בתיקשורת (מודל התקשורת הקווית, הספיראלית, עקרונות תורת האינפורמציה וכו'), והדרכים ליישומם בתקשורת החזותית. במרכז הקורס תוצג השאלה כיצד מעביר ההיצג החזותי את האינפורמציה הגלומה בו, האם ההיצג החזותי כבול בכללי הבלשנות של הלשון, או הוא בעל סמנטיקה, סינטקס ופרגמטיקה ייחודיים לו, האם ניתן לבדוק את טיבו של ההיצג החזותי ולקבוע כללים לתמונה טובה, וכיצד כל מדיום (הציור, הכרזה, הקריקטורה וכו') מציג ומעביר את האינפורמציה הטעונה בו. כמו כן תועלנה שאלות באשר לאספקטים הדימויים של ההיצג החזותי: מטפורה, מיטונימיה, סינקדוכה, אוקסימורון וכו', האם ניתן לאתר דעות קדומות בהיצג החזותי, סטריוטיפים חברתיים ותרבותיים, וכו'.

מטרתו השנייה של הסמינר להתייחס לאופנים שונים בהן תמונות (דימויים חזותיים) מעבירים את המידע שלהן. כמו למשל, כיצד נסביר את השימוש באלמנטים ארוטיים בייצוג החזותי, מה הן הכוונות הגלויות והסמויות ברתימתם של היצגים כמו-פורנוגראפיים באמנות, בתיאטרון, במחול, בקולנוע. מדוע אמנים מסתייעים בגופם על מנת להעביר מסרים אישיים-חברתיים-פוליטיים. בפרק זה של הסמינר יודגמו יצירות שונות מתחומי מדיה מגוונים במגמה לענות על שאלות אלו ואחרות.

Course description

The main purpose of the seminar is to present and debate the problem of visual representation. Since the proliferation of visual means in the 19th century (the invention of photography) our society has become intimately connected to pictures. The question to be raised will address this phenomenon, put emphasis on the numerous facets of visual means, stating with paintings, posters, caricatures, photography and the cinema. How do each and every one of these means transfer the information it contains. As part of the seminar the above theoretical issues will be demonstrated by works of art, photography, cinema, dance, video art, etc., in which the body of the artists vis-à-vis its erotic contexts will be demonstrated and debated.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5086-01 אמנות כתקשורת, או: האם ניתן ללמוד מתמונות?
Art As Communication, Or: Can We Learn From Pictures?
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר בליך בן ברוך

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

אמנות כתקשורת, או: האם ניתן ללמוד מתמונות? 

Art as communication, or: Can we learn from pictures?

סמסטר א'

4 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר

שם המרצה: ד"ר בן ברוך בליך

טלפון:    0545988699

דואר אלקטרוני:   baruchbl@013.net.il

שעות קבלה:   18.00-19.00

יום:    ג'         

בניין:   מקסיקו            

לפי תאום טלפוני מראש  




 

 

תאור הקורס:

לסמינר 2 חלקים: חלקו הראשון תיאורטי. חלקו השני מעשי (הדגמות)  

מטרתו הראשונה של הסמינר להציג אספקטים תאורטיים ומעשיים  של העברת  מידע באמצעות דימויים חזותיים: ציור, איור, קריקטורה, גרפיטי, כרזה, צילום, קולנוע (הדוקומנטרי, הבידיוני, והאנימציה), אובייקט וכו'. יוצגו בשעור מודלים  בתיקשורת (מודל התקשורת הקווית, הספיראלית, עקרונות תורת האינפורמציה וכו'), והדרכים ליישומם בתקשורת החזותית. במרכז הקורס תוצג השאלה כיצד מעביר ההיצג החזותי את האינפורמציה הגלומה בו, האם ההיצג החזותי כבול בכללי הבלשנות של הלשון, או הוא בעל סמנטיקה, סינטקס ופרגמטיקה ייחודיים לו, האם ניתן לבדוק את טיבו של ההיצג החזותי ולקבוע כללים לתמונה טובה, וכיצד כל מדיום (הציור, הכרזה, הקריקטורה וכו') מציג ומעביר את האינפורמציה הטעונה בו. כמו כן תועלנה שאלות באשר לאספקטים הדימויים של ההיצג החזותי: מטפורה, מיטונימיה, סינקדוכה, אוקסימורון וכו', האם ניתן לאתר דעות קדומות בהיצג החזותי, סטריוטיפים חברתיים ותרבותיים, וכו'.

מטרתו השנייה של הסמינר להתייחס לאופנים שונים בהן תמונות (דימויים חזותיים) מעבירים את המידע שלהן. כמו למשל, כיצד נסביר את השימוש באלמנטים ארוטיים בייצוג החזותי, מה הן הכוונות הגלויות והסמויות ברתימתם של היצגים כמו-פורנוגראפיים באמנות, בתיאטרון, במחול, בקולנוע. מדוע אמנים מסתייעים בגופם על מנת להעביר מסרים אישיים-חברתיים-פוליטיים. בפרק זה של הסמינר יודגמו יצירות שונות מתחומי מדיה מגוונים במגמה לענות על שאלות אלו ואחרות.

 

The main purpose of the seminar is to present and debate the problem of visual representation. Since the proliferation of visual means in the 19th century (the invention of photography) our society has become intimately connected to pictures. The question to be raised will address this phenomenon, put emphasis on the numerous facets of visual means, stating with paintings, posters, caricatures, photography and the cinema. How do each and every one of these means transfer the information it contains. As part of the seminar the above theoretical issues will be demonstrated by works of art, photography, cinema, dance, video art, etc., in which the body of the artists vis-à-vis its erotic contexts will be demonstrated and debated.

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, רפרט כתה, כתיבת עבודת סמינר 

 

מרכיבי הציון הסופי

90% עבודת סמינר, 10%  רפרט בכיתה 

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

חלק 1: כיצד נקלטת הממשות: ראיה, תפיסה, פרשנות;  הדימוי החזותי; קליטת המציאות על ידי בני אדם ובעלי חיים; קליטת המציאות ופירושה על ידי ילדים; אשליות חזותיות; המעבר מתפיסת ממשות לתפיסת היצגים חזותיים – מה ההבדל; מה זאת תמונה?; האם תמונות מצייתות לכללים (סינטקס, סמנטיקה, פרגמטיקה)?; השוני בין היצג תמונתי להיצג לשוני (איקון, אינדקס, סימבול);  האם כולנו מפרשים תמונות באותו האופן; מוען-נמען בתקשורת החזותית (מודלים בתקשורת); שפות חזותיות שונות – השוני בין איור, ציור, קריקטורה, קומיקס, צילום, אנימציה והקולנוע לסוגיו; מקומה של הטלוויזיה בחדירתו של ההיצג החזותי; פרסומת חזותית; התעמולה בהיצגים חזותיים – מקרה 'היהודי הנצחי (פריץ היפלר), ונצחון הרצון (לני ריפנשטאל); מושג האמת בתקשורת החזותית; ועוד ועוד.

השעורים ילוו בחומרים ויזואליים בשקופיות, שקפים וסרטים.

 

חלק 2: מטרת של חלק זה של הסמינר לדון בתופעה שהולכת ונעשית שגורה יותר ויותר של חדירת הארוטיקה (על גבול הפורנוגרפיה) אל תוך תרבות יצירות האמנות (ציור, וידיאו ארט, צילום), ספרות, קולנוע ומחול. די לציין בהקשר את מאתיו בארני (וידיאו ארט), רוברט מייפלתורפ (צילום), 50 גוונים של אפור (ספרות), נימפומניה (סרטו של לארס פון טרייר), כחול הוא הצבע החם (סרטו של עבדול קשיש), את המחול Marie Chouinard – Body Remix, הולה-אופ של סיגלית לנדאו, ועוד אמנים ויוצרים מתחומים שונים המתייחסים אל גופם כאל המצע בו הם מבטאים את רעיונותיהם.

השאלה שתעלה במהלך הסמינר היא – האם היוצרים הנ"ל ועוד רבים כמותם הם יוצאי דופן, או מדובר במהלך מוכר בתולדות תרבות המערב. לבחינת שאלה זו נערוך היכרות עם אחדים מבין הצמתים המרכזיים בתרבות זו מאז העת העתיקה ונברר לשם מה ולאיזה צורך חדרה הארוטיקה אל תוך התרבות הקאנונית והגבוהה.

מטבע הדברים נשלב בסמינר נקודות מבט רבות מתוך הפילוסופיה, הספרות, האמנות חזותית לסוגיה, המחול וגם תקשורת עם דגש על עולם הפרסום.

 

 

רשימת ספרות לחלק 1 של הסמינר.

 *אבישר, א., 1991, "תיעוד ועיצוב של תודעה היסטורית בסרטי תעמולה", זמנים חוב' מס' 39-40

ארבל, א., 1996,  (עורכת), כחול ולבן בצבעים - דימויים חזותיים של הציונות 1897-1947 , בהוצאת עם עובד

באז'ן, א., 1987, "הוויתה של הדמות המצולמת". קלר, ה., (עורכת) עולם בדים, עמ' 249-255 , ספרית אפקים

*בארת ר. "הרטוריקה של הדימוי" בתוך: תקשורת כתרבות, עורכות: טלמון מירי ותמר ליבס , הוצ' האוניברסיטה הפתוחה , 2003 , עמ' 259-271.

בארת, ר., 1988, מחשבות על הצילום , הוצ  כתר

בארת, ר., 1998, מיתולוגיות, הוצ' בבל

בורדיה, פ., 1999, על הטלוויזיה, הוצ' בבל

בלומברג, ר., (עורך), 2000, תקשורת חזותית בישראל, סטודיו פוגל-רפאל

בליך, ב., 1984, "האם ניתן ללמוד מתמונות", בצלאל 1

בנימין, ו., האמנות בעידן השעתוק הטכני, טעמים

בנימין, ו., 2004, היסטוריה קטנה של הצילום, בבל

*ברגר ג'. "החליפה והתצלום" בתוך: תקשורת כתרבות עורכות: מירי טלמון ותמר ליבס, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה , 2003 , עמ' 272-277.

גומבריך, א., 1988, אמנות ואשליה, (המבוא: הפסיכולוגיה וחידת הסיגנון), כתר

*גומבריך, א.,  1983, סוס-עץ, או שורשי הצורה האמנותית, טעמים

גרודזינסקי, י., 1993, פסיכולוגיה ושפה, הוצ' הקיבוץ המאוחד

גרפיקה ישראלית, סטודיו האחים שמיר, 1999, מוזיאון תל-אביב (קטלוג)

*דונר, ב., 1989, לחיות עם החלום (קטלוג), דביר הוצאה לאור

דונר, ב., 1996, " מפה של זיכרון", בתוך: מפה שךל זיכרון: מרחב ההנצחה לזכרו של יצחק רבין, הוצ' מוזיאון א"י.

דנקנר, א., וטרטקובר, ד., 1996, איפה היינו ומה עשינו, כתר

הורוביץ, מ., & פרת, ע., (ללא ציון שנת הוצאה), לוגו & סמל בישראל, מאמר מאת: חופשי י., "הכל ניכר בכול": השלכות תקופתיות על מראה הלוגו. הוצ' קרדיט

יאקובסון, ר., 1986, "בלשנות ופואטיקה", מתוך סמיוטיקה, בלשנות, פואטיקה, עמ'138-166- , המכון     לפואטיקה וסמיוטיקה ע"ש פורטר

כספי, ד., 1993, תקשורת המונים, כרך א', האוניברסיטה הפתוחה

כשר, א., 1980, "לקרוא בין השורות, לראות בין הקווים", קו – כתב עת לאמנות, מס' 1

*מאלי, י., 1991, "האם ההיסטורינה פוטוגנית? הסרט ההיסטורי בעידן הפוסט-מודרני", זמנים חוב' מס' 39-40

*מישורי, א., 2000, שורו, הביטו וראו, עם עובד

*סונטאג, ס., 1977, הצילום כראי התקופה, ספרית אפקים

*סטיבנס, מ., "הטלוויזיה משנה את פני החדשות", בתוך: כספי, ד., (עורך), 1995, תקשורת המונים: מקראה, עמ' 191-199, האוניב' הפתוחה

*פלדמן, א., 1993, "ראיתי את ארבע רגליו של הסוס ניתקות מן הקרקע: עדויות בסרטי שיחזור בהליכים פליליים", זמנים  חוב' מס' 45

*פלמן, ש., 1991, "'שואה' של קלוד לנצמן", זמנים חוב' מס' 39-40

פרידמן, מ., 2005, "פשקווילים ומודעות קיר בחברה החרדית", בתוך: פשקווילים (קטלוג מלווה לתערוכה במוזיאון הארץ), הוצ' יד בן צבי

פרי-להמן, מ., ואפטר-גבריאל, ר., (אוצרות) 1994, נגד היטלר! – פוטומונטאז'ים מאת ג'ון הארטפילד 1930-1938 , מוזיאון ישראל, ירושלים

צור, מ., (עורך), 2001, בשנה הבאה: 'שנות טובות' מן הקיבוץ, גבעת חביבה, שדה בוקר, אפעל

צ'לנט, ג., 1994, "האולימפוס המטרופולוני של הרינג", בתוך: קית הרינג (קטלוג מלווה לתערוכה במוזיאון תל-אביב) הוצ' קרטה

*קייס, א., 1991, "היסטוריה וקולנוע: זיכרון ציבורי בעידן התקשורת", זמנים חוב' מס' 39-40

קירשנר, מ., 1997, הישראלים, הקדמה: אדם ברוך, הוצ' הד-ארצי

רז, ג., 2003, צלמי הארץ: מראשית ימי הצילום ועד היום, מפה

 

Anikst, A., (ed.), 1987,  Soviet commercial design of the twenties, Thames and Hudson

Barnicoat, J., 1972, Posters: a concise history, Thames & Hudson

Barry, A. M. S., 1997, Visual Intelligence: perception, image, and manipulation in visual communication, State U. of NY press

Barnouw, E., 1983, Documentary: a history of the non-fiction film, Oxford U. press

Berger, A. S., 1998, Seeing is believing: an introduction to Visual Communication, mayfield pub com.

Bendazzi, G., 2003, Cartoons: one hundred years of cinema animation, Indiana U. press

Blich, B., 1991, “Pictorial realism”, Empirical studies in the Arts, vol. 9, number 2, pp. 175-189

Carry, J., 2000, Suspensions of perception: attention, spectacle, and the modern culture, MIT press

Chaplin, E., 1994, Sociology and visual representation, Routledge

Craig, R. L., 1992, “Advertising as Visual communication”, Communication, vol 13, pp. 165-179

Donald, D., The age of caricature: satirical prints in the reign of George 3, Yale U. press

Donis, D. A., 1973, A primer of visual literacy, MIT press

Eban, D. (ed.), 1990, Art as a means of communication in pre-literate societies, The Israel museum, Jerusalem

*Forceville, C., 1996, Pictorial metaphor in Advertising, Routledge

Gandelman, C., 1986, Reading pictures, viewing texts, Indiana U. Press

Gallo, M., 1972, The poster in History, W. W. Norton & Company

Hall, S., (ed.), 1997, Representation: cultural representations and signifying practices, Sage publications

Hart, J., 1999, The art of storyboard, Focal press

Jenks, C. (ed.), 1995, Visual culture, Routledge

Kaplan, S. J., 1992, “A conceptual analysis of form and content in visual metaphors”, Communication vol. 13, pp. 197-209

Kress, G., & Leeuwen, T., 1966, Reading images: the grammer of visual design, Routledge

*Lester, P.M., 1999, Visual Communication: images with messages, Wadsworth

macdonald, N., 2001, The Graffiti Subculture, Macmillan

Malcolm, B., 1996, Fashion as communication, Routledge

Messaris, P., 1992, “Visual ‘Manipulation’: Visual means of affecting responses to images”, Communication vol 13, pp. 181-195

*Messaris, P., 1996, Visual Persuasion: the role of images in advertising, Sage pub.

Messaris, P., 1994, Visual literacy: image, mind and Reality, Westview press

Metz, C., 1991, Film language: a semiotics of the cinema, U of Chicago press

Mitchell, W. J. T., 1994, Picture theory, U of Chicago press

Margolin, V., 1989, Design discourse: history, theory, criticism, Chicago U. press

Margolin, V., 2002, The politics of the artificial, Chicago U. press

Mitchell, W. J. T., 1987, Iconology: image, text, ideology, U. of Chicago press

Morris, C. W., 1939, “Esthetics and the theory of signs”, Journal of Unified Science vol. 8, pp. 131-150

Muller_Brockmann, J. S., 2004, History of the Poster, Phaidon

Nochlin, L., 1999, Representing women, Thames and Hudson

Novitz, D., 1977, Pictures and their use in communication, Martinus Nijhoff

Perkins, D. N., The intelligent eye: learning to think by looking at art, Paul Getty trust

Saint-Martin, F., 1990, Semiotics of visual language, Indiana U. Press

Schier, F., 1986, Deeper into Picture, Cambridge U. Press

Seiberling, G., 1986, Amateurs, Photography, and the mid-victorian imagination, Chicago U. press

Simon, K. R., 1999, Trash culture: Popular culture and the Great tradition, California U. press

Solso, R. L., 1994, Cognition and the visual arts, MIT press

Spiegelman, A., 1985, Maus: a survivor’s tale, Pantheon

Spoehr K. T., & Lehmkuhle, S. W., 1982, Visual information processing, W. H., Freeman and company, San Francisco

Stafford, B. M., 1996, Good looking: essays on the virtue of images, MIT press

Sturken M., and Cartwright L., 2003, Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford

*Teitelbaum, M., 1992, Montage 1912-1942 and modern life, MIT press

Varnedoe, K., Gopnik, A., (1991) Graffiti, Caricature, Comics, Advertising, in: Higth and Low: Modern art and Popular culture, Abrams INC

Waldman, D., 1992, Collage, Assemblage, and the Found object, Abrams.

Walker, J. A., & Chaplin, S., 1997, Visual culture: an introduction, Manchester U. Press

Wells, P., 2003, Understanding animation, Routledge

Whittock, T., 1990, Metaphor and film, Cambridge U. Press

Willats, J., 1997, Art and representation: new principles in the analysis of pictures, Princeton U. press

 

 

רשימת ספרות לחלק 2 של הסמינר:

  • אגסי, מ., 1993, "מוזיאון השעווה של מאדם שרמן", סטודיו, יוני, מס' 44 עמ' 25-38
  • איריגאריי, ל., "מין זה שאינו אחד", רסלינג 6, חורף 1999 עמ' 5-13
  • בטאיי, ז'., 1997 (1928) סיפור העין, תרגום: מור קדישזון, הוצ' בבל
  • האריס, מ., "תענוגות מיוחדים", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994 , עמ' 16-19
  • זיו, ע., "מייפלתורפ במוזיאון, או המבט שאינו חד", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994 עמ' 32-37
  • זיו, ע., 2013, מחשבות מיניות: תיאוריה קווירית, פורנוגרפיה והפוליטיקה של המיניות, רסלינג
  • סאד ד.א.פ., 1999, (1791), ז'וסטין או סאד, מ., ייסוריה של המידה הטובה, תרגום: מיכה פרנקל, הוצ' בבל
  • סטודיו – כתב עת לאמנות, ספטמבר 1999 עורכת אורחת: גליה יהב גליה יהב
  • פוקו, מ., 1996, (1976), תולדות המיניות 1 – הרצון לדעת, תרגום: גבריאל אש, הוצ' הקיבוץ המאוחד
  • פרויד, ז., "על ההשפלה הכללית ביותר של חיי האהבה" (1910), כתבי זיגמונד פרויד, כרך שני, מסות נבחרות א', עמ' 205-214
  • רואז' פ., 1999, (1954), סיפורה של O, תרגום: מוקי רון, הוצ' הספריה החדשה
  • שחר, א. "ונוס בפרוות: פירוק הישות הסאדו-מזוכיסטית", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994, עמ' 48-55

 

  • Bullough, V. L., & Dixon, D., & J., “Sadism, Masochism and History, or when is behaviour sad-masochistic”, in: Porter, R., & Teich, M.,  (eds.) Sexual knowledge, sexual science, Cambridge U. press
  • Day, G., 1988, “looking at women: notes toward a theory of porn”, in: Day, G., & Bloom, C., (eds.), Perspectives on Pornography: sexuality in Film and Literature, pp. 83-100, St. Martin’s press, NY
  • Halperin, D., M., Winkler, J., Zeitlin, F. I. (eds.),.  (1990), Before Sexuality, Princeton paper backs
  • Hines, C., & Kerr, D., 2012, Hard to swallow: Hard-core pornography on screen, Wallflower press, New-York
  • Hunt, L., (ed.) (1993), The Invention of Pornography: Obscenity and the origins of Modernity, 1500-1800, Zone books
  • James, D., “Hardcore: cultural resistance in the postmodern”, Film quarterly, vol XLII, 1988-9, pp. 31-39
  • Keuls, E. C., 1985, The reign of the Phallus,: sexual politics in ancient Athens, U. of California press
  • Rose, J., 1991, Sexuality and the field of vision, Verso
  • Sacher-Masoch, L., 1989, Masochism: Venus in Furs, introduction by: Gilles Deleuze, Coldness and Cruelty, Zone Books
  • Sprinkle, A., 1991, My 25 years as a multimedia whore, Cleis press
  • Zizek, S., 1995, “Pornography, Nostalgia, Montage: A Triad of the gaze”, in: Zizek, S., looking awry: an introduction to Jacques Lacan through popular culture, pp. 107-122

 

 

 

הקורס ילוו בחומרים ויזואליים רבים.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת