| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מושגי יסוד בתרבות חזותית
Visual Culture: Key Concepts |
0810-5080-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
דרישות הקורס: נוכחות בשיעורים, קריאת הטקסטים, הגשת שלוש תגובות קצרות בכתב על חומרי הקריאה וכתיבת עבודת גמר (רפרט או סמינר).
הציון בקורס: ייקבע על פי עבודת הגמר.
סילבוס הקורס (נתון לשינויים):
מפגש 1: מבוא – התבוננות: על מה ולמה?
Irit Rogoff, "Studying Visual Culture", in Nicholas Mirzoeff (Ed.), The Visual Culture Reader (1st Edition), London: Routledge, 1998, pp. 14-26.
"Visual Culture Questionnaire", October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 25-70 (excerpts).
ג'ון ברג'ר, "למה להתבונן בבעלי חיים?", מתוך על ההתבוננות, תרגום: אסתר דותן, תל-אביב: פיתום, 2012, עמ' 30-8.
מרשל מקלוהן, "המדיום הוא המסר" ו"אמצעי תקשורת: חמים וקרים", מתוך להבין את המדיה, תרגום: עידית שורר, תל-אביב: בבל, 2003, עמ' 44-13.
מפגש 2: מרקסיזם – תעשיית תרבות ואידיאולוגיה
קרל מרקס, "האופי הפטישיסטי של הסחורה וסודו", מתוך הקפיטל, תרגום: צבי וויסלבסקי, תל-אביב: ספרית פועלים, 2011, עמ' 69-58.
תיאודור ו. אדורנו ומקס הורקהיימר, "תעשיית תרבות: נאורות כהונאת המונים", מתוך אסכולת פרנקפורט (מבחר), עורכים: מיכאל מי-דן ואברהם יסעור, תרגום: דוד ארן, תל-אביב: ספרית פועלים, 1993, עמ' 198-158.
לואי אלתוסר, על האידיאולוגיה, תרגום: אריאלה אזולאי, תל-אביב: רסלינג, 2003, עמ' 59-35.
ולטר בנימין, "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני", מתוך: מבחר כתבים, כרך ב: הרהורים, תרגום: דוד זינגר, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996, עמ' 176-158.
מפגש 3: סמיוטיקה – סימנים, דימויים ומיתולוגיות
פרדינן דה סוסיר, קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, תל-אביב: רסלינג, 2005, עמ' 55-44, 123-117, 196-177.
רולאן בארת, "הרטוריקה של הדימוי", תרגום: אורית פרידלנד, מתוך תמר ליבס ומירי טלמון (עורכות), תקשורת כתרבות: מקראה, כרך א', תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003, עמ' 271-259.
רולאן בארת, "אבקות כביסה וחומרי ניקוי", "פוטוגניות אלקטורלית", "המשפחה הגדולה של בני האדם" ו"המיתוס היום", מיתולוגיות, תרגום: עידו בסוק, תל-אביב: בבל, 1998, עמ' 50-48, 200-198, 216-213, 294-233.
ארווין פאנופסקי, "איקונוגרפיה ואיקונולוגיה: מבוא לחקר אמנות הרנסנס", תרגום: אביעד שטיר, המדרשה 12 (2009), עמ' 81-69.
מפגש 4: פסיכואנליזה – דימוי ומיניות
זיגמונד פרויד, "הערות אחדות על מושג הלא-מודע בפסיכואנליזה", מתוך כתבי זיגמונד פרויד, כרך רביעי, תרגום: חיים איזק, תל-אביב: דביר, 1968, עמ' 94-89.
זיגמונד פרויד, "המיניות הילדית" ו"פטישיזם", מתוך מיניות ואהבה, תרגום: דוד זינגר, תל-אביב: עם עובד, 2002, עמ' 71-48, 199-195.
זיגמונד פרויד, "זכרון-ילדות של ליאונרדו דה וינצ'י", מתוך מעשה היצירה בראי הפסיכואנליזה, תרגום: אריה בר, תל-אביב: דביר, 1988, עמ' 166-111.
ז'אק לאקאן, "שלב המראה כמעצב הפונקציה של האני", מתוך כתבים, כרך א', תרגום: נועם ברוך, תל אביב: רסלינג, 2015, עמ' 94-87.
מפגש 5: פוקו – מרחבים, מבטים ויחסי כוח
מישל פוקו, "על מרחבים אחרים", מתוך הטרוטופיה, תרגום: אריאלה אזולאי, תל-אביב: רסלינג, 2003, עמ' 19-7.
מישל פוקו, סדר השיח, תרגום: נעם ברוך, תל-אביב: בבל, 2005.
מישל פוקו, לפקח ולהעניש: הולדת בית הסוהר, תרגום: דניאל יואל, תל-אביב: רסלינג, 2015, עמ' 254-248.
מפגש 6: פמיניזם – ביקורת המבט הגברי
לורה מאלווי, "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי", תרגום: רועי רוזן, מתוך ללמוד פמיניזם: מקראה, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006, עמ' 133-118.
נעמי וולף, מיתוס היופי, תרגום: דרור פימנטל וחנה נוה, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2004, עמ' 26-18, 144-124.
קתרין מקינון, "מיניות, פורנוגרפיה ושיטה: 'הנאה תחת הפטריארכיה'", תרגום: מריאנה בר ודלית באום, מתוך ללמוד פמיניזם: מקראה, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006, 414-376.
ג'ודית באטלר, "צרות של מיגדר", מתוך דרכים לחשיבה פמיניסטית: מקראה, כרך ב', תרגום: דפנה רז, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2007, עמ' 351-337.
מפגש 7: פוסט-קולוניאליזם – ביקורת המבט האירופי
אדוארד סעיד, "מבוא", מתוך אוריינטליזם, תרגום: עתליה זילבר, תל-אביב: עם עובד, 2000, עמ' 32-11.
פרנץ פנון, עור שחור, מסכות לבנות, תרגום: תמר קפלנסקי, עמ' 32-14, 108-83.
הומי ק' באבא, "החומר הלבן (היבט פוליטי של לובן)", תרגום: איה ברויר, תיאוריה וביקורת 20 (2002), עמ' 288-283.
שרה חינסקי, "'עיניים עצומות לרווחה': על תסמונת הלבקנות הנרכשת בשדה האמנות הישראלית", תיאוריה וביקורת 20, 2002, עמ' 86-57.
מפגש 8: פוסטמודרניזם – גלובליזציה וראווה, דימוי והדמיה
גי דבור, חברת הראווה, תרגום: דפנה רז, תל-אביב: בבל, 2001, פרקים 2-1.
ז'אן בודריאר, "קדימות הסימולקרות", מתוך סימולקרות וסימולציה, תרגום: אריאלה אזולאי, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2007, עמ' 46-7.
פרדריק ג'יימסון, "פוסטמודרניזם וחברת הצריכה", תרגום: יפעת הר אבן, מתוך המפנה התרבותי, תל-אביב: רסלינג, 2009, עמ' 36-13.
סלבוי ז'יז'ק, "להגיע לסוף העולם" ו"המיסוך של הממשי", מתוך מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית, תרגום: יאיר אור, תל-אביב: רסלינג, 2003, עמ' 15-10, 37-28.
מפגש 9: מתרבות חזותית לתרבות דיגיטלית
לב מאנוביץ', "האוואנגרד כתוכנה", תרגום: בשמת אלון, מתוך: יעל אילת ון-אסן (עורכת), תרבות דיגיטלית: וירטואליות, חברה ומידע, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2002, עמ' 198-173.
דניאל רובינשטיין, "דימוי דיגיטלי", מפתח 7, 2014, עמ' 54-39.
Paul Frosh & Amit Pinchevski, "Media Witnessing and the Ripeness of Time", Cultural Studies 28:4, 2014, pp. 594-610.
מפגש 10: במקום סיכום – הסטות מבט
Gilles Deleuze & Félix Guattari, "Introduction: Rhizome", in A Thousand Plateaus, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987, pp. 3-25.
Jacques Rancière, "The Emancipated Spectator", in The Emancipated Spectator, London: Verso, 2009, pp. 1-23.
Irit Rogoff, "Looking Away: Participations in Visual Culture", in Gavin Butt (ed.), After Criticism: New Responses to Art and Performance, Oxford, UK: Blackwell, 2005, pp. 117-134.
מפגשים 13-11: הצגת רפרטים