| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מימזיס בערבון מוגבל טרנספורמציות בהיצג האמנותי בספרות, ציור וקולנוע
Mimesis under Deconstruction |
0810-5078-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים
תלאות ונפלאות המימזיס במאה העשרים
רפרזנטציה בעידן הדה-קונסטרוקציה
MIMESIS UNDER DECONSTRUCTION
THE EVOLUTION OF REPRESENTATION IN POST-MODERN TIMES
הנרי אונגר
סמינר מחקר מסטרנטי
סמ' ב' תשע"ז
שעות קבלה: ימי א' 18.00 - 19.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש באמצעות הדוא"ל של המרצה)
דוא"ל: hunger@post.tau.ac.il
מתווה כללי של הקורס:
בלזק התהדר שיצירותיו "מתחרות במרשם האוכלוסין של פאריס", וזולא טען שיש לנהוג בספריו כב"מעבדה לחקר האדם". מהמאה השמונה עשרה ועד ראשית העשרים התפתחה הספרות הגדולה במסלול "מימטי", כשהיא משייפת את כלי התיאור, האפיון והניתוח של "המציאות", על ידי טכניקות (כלי-רפרזנטציה) שהושגרו בשתי האסכולות הדומיננטיות - ריאליזם (בלזק, סטנדאל, טולסטוי, דוסטוייבסקי) ונטורליזם (פלובר, זולא, מופסן, דרייזר). פרוגרמה זו נשענה על פילוסופיות מהאגף הקרטזיאני (עם דגשים אמפיריציסטיים), ויוקרתה החלה להתנדף בעת שמתודים אלו פינו מקומם למתודולוגיות פוסט-הומניסטיות האפייניות למאה העשרים.
הסמינר יציג ויבחן, בשלבו הראשון, את יסודות המימזיס באמצעות קלאסיקות מהמאה ה-19 (בלזק, פלובר, טולסטוי), ויפנה משם למיפוי הטקטיקות שהוכנסו לשימוש באמנויות "רפלקטיביות" (על גבי מתודים פוסט-סטרוקטורליסטיים ועקב ערעורם של לוגיקנים כטרסקי וקוויין על מושג "האמת"). לא זו בלבד שאמנות "פוסט מימטית" אינה מתחרה עם מרשם האוכלוסין, היא מפקפקת בעצם היתכנותה של "רשימה" כזו, ומפתחת כלי-ייצוג חתרניים (נרציות מולטי-פוקליות, טקסטורות סותרניות, לאקונות נרטיביות, פלונטרים אונטולוגיים) שמהם משתמע, כי ה"מציאות" היא פונקציה פרובלמטית של מערכים קוגניטיביים בכלל, ולוגו-סמנטיים בפרט. על ציר אבולוציוני זה התקדמו, למעשה, כל האמנויות (לרבות מוסיקה - ע"ע סטרווינסקי) במאה העשרים, ועיקר הסמינר יוקדש לבחינת כלי-רטוריקה המשרתים את המגמה המתוארת בארבעה מסלולים: ציור (פוביזם, פוסט-אימפרסיוניזם), דרמה (פירנדלו, ברכט), ספרות (נבוקוב, בארת, פריש, בארנס, רות), וקולנוע (בעיקר "הבוז" של גודאר (1964) ו"בירדמן" של איניאריטו (2014)).
המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף את הטקסטים הנזכרים, לפי שיקול דעתו.
As this course is defined essentially as a workshop on narratological analyses motivated by some dominant methods in modern Mimesis research, its main purpose is to scrutinize a handful of central developments in contemporary Rhetoric and modes of Representation. Mainly, I divide the subject matter in two halves; The first will focus on classical Mimesis studies exemplified by such figures as Oerbach, Watt, Leavis, Gombrich and Beardsley. On the second stage I aim at developing a systematic Typology of "Mimesis-deconstructions" as manifested in postmodern Art generally and Metafiction (both in Literature and Cinema), especially.
התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים
תלאות ונפלאות המימזיס במאה העשרים
רפרזנטציה בעידן הדה-קונסטרוקציה
MIMESIS UNDER DECONSTRUCTION
THE EVOLUTION OF REPRESENTATION IN POST-MODERN TIMES
הנרי אונגר
סמינר מחקר מסטרנטי
סמ' ב' תשע"ז
שעות קבלה: ימי א' 18.00 - 19.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש באמצעות הדוא"ל של המרצה)
דוא"ל: hunger@post.tau.ac.il
מתווה כללי של הקורס:
בלזק התהדר שיצירותיו "מתחרות במרשם האוכלוסין של פאריס", וזולא טען שיש לנהוג בספריו כב"מעבדה לחקר האדם". מהמאה השמונה עשרה ועד ראשית העשרים התפתחה הספרות הגדולה במסלול "מימטי", כשהיא משייפת את כלי התיאור, האפיון והניתוח של "המציאות", על ידי טכניקות (כלי-רפרזנטציה) שהושגרו בשתי האסכולות הדומיננטיות - ריאליזם (בלזק, סטנדאל, טולסטוי, דוסטוייבסקי) ונטורליזם (פלובר, זולא, מופסן, דרייזר). פרוגרמה זו נשענה על פילוסופיות מהאגף הקרטזיאני (עם דגשים אמפיריציסטיים), ויוקרתה החלה להתנדף בעת שמתודים אלו פינו מקומם למתודולוגיות פוסט-הומניסטיות האפייניות למאה העשרים.
הסמינר יציג ויבחן, בשלבו הראשון, את יסודות המימזיס באמצעות קלאסיקות מהמאה ה-19 (בלזק, פלובר, טולסטוי), ויפנה משם למיפוי הטקטיקות שהוכנסו לשימוש באמנויות "רפלקטיביות" (על גבי מתודים פוסט-סטרוקטורליסטיים ועקב ערעורם של לוגיקנים כטרסקי וקוויין על מושג "האמת"). לא זו בלבד שאמנות "פוסט מימטית" אינה מתחרה עם מרשם האוכלוסין, היא מפקפקת בעצם היתכנותה של "רשימה" כזו, ומפתחת כלי-ייצוג חתרניים (נרציות מולטי-פוקליות, טקסטורות סותרניות, לאקונות נרטיביות, פלונטרים אונטולוגיים) שמהם משתמע, כי ה"מציאות" היא פונקציה פרובלמטית של מערכים קוגניטיביים בכלל, ולוגו-סמנטיים בפרט. על ציר אבולוציוני זה התקדמו, למעשה, כל האמנויות (לרבות מוסיקה - ע"ע סטרווינסקי) במאה העשרים, ועיקר הסמינר יוקדש לבחינת כלי-רטוריקה המשרתים את המגמה המתוארת בארבעה מסלולים: ציור (פוביזם, פוסט-אימפרסיוניזם), דרמה (פירנדלו, ברכט), ספרות (נבוקוב, בארת, פריש, בארנס, רות), וקולנוע (בעיקר "הבוז" של גודאר (1964) ו"בירדמן" של איניאריטו (2014)).
המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף את הטקסטים הנזכרים, לפי שיקול דעתו.
As this course is defined essentially as a workshop on narratological analyses motivated by some dominant methods in modern Mimesis research, its main purpose is to scrutinize a handful of central developments in contemporary Rhetoric and modes of Representation. Mainly, I divide the subject matter in two halves; The first will focus on classical Mimesis studies exemplified by such figures as Oerbach, Watt, Leavis, Gombrich and Beardsley. On the second stage I aim at developing a systematic Typology of "Mimesis-deconstructions" as manifested in postmodern Art generally and Metafiction (both in Literature and Cinema), especially.
דרישות הקורס:
א. חובת נוכחות בכל המפגשים (היעדרות תוכר רק בתיאום עם המרצה)
ב. קריאה ביצירות הספרות (והיכרות עם יצירות הקולנוע) הנדונות בסמינר.
ג. קריאה בקטעי ביבליוגרפיה מתוך הרשימה, ונוספים, שיוצעו בהמשך.
ד. עבודת סמינר/רפרט - תוגש בסיום הסמינר (הנושא יתואם עם המרצה)
ציון הקורס יינתן על סמך עבודת הגמר (סמינר/רפרט) (מותנה בנוכחות, כאמור).
נושאים לדיון (מבנה טנטטיבי הכפוך להשתנויות דינמיות לפי התפתחות המחקר הקונקרטית)
ביבליוגרפיה בסיסית:
Alter,Robert. Partial Magic. University of California Press, 1978
Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. .
Princeton: Princeton University Press, 2003.
Graff, Gerald (1973) The Myth of the Postmodernist Breakthrough, rept in The Novel Today:
Contemporary Writers on Modern Fiction Malcolm Bradbury, ed., Fontana, 1977
Klarer, M, An Introduction to Literary Studies, Routledge, London, 1998.
Mitchell, W, Picture Theory, University of Chicago Press, Chicago, 1994.
Stam,Robert. Reflexivity in Film and Literature.Columbia U.P. 1992
התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים
תלאות ונפלאות המימזיס במאה העשרים
רפרזנטציה בעידן הדה-קונסטרוקציה
MIMESIS UNDER DECONSTRUCTION
THE EVOLUTION OF REPRESENTATION IN POST-MODERN TIMES
הנרי אונגר
סמינר מחקר מסטרנטי
סמ' ב' תשע"ז
שעות קבלה: ימי א' 18.00 - 19.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש באמצעות הדוא"ל של המרצה)
דוא"ל: hunger@post.tau.ac.il
מתווה כללי של הקורס:
בלזק התהדר שיצירותיו "מתחרות במרשם האוכלוסין של פאריס", וזולא טען שיש לנהוג בספריו כב"מעבדה לחקר האדם". מהמאה השמונה עשרה ועד ראשית העשרים התפתחה הספרות הגדולה במסלול "מימטי", כשהיא משייפת את כלי התיאור, האפיון והניתוח של "המציאות", על ידי טכניקות (כלי-רפרזנטציה) שהושגרו בשתי האסכולות הדומיננטיות - ריאליזם (בלזק, סטנדאל, טולסטוי, דוסטוייבסקי) ונטורליזם (פלובר, זולא, מופסן, דרייזר). פרוגרמה זו נשענה על פילוסופיות מהאגף הקרטזיאני (עם דגשים אמפיריציסטיים), ויוקרתה החלה להתנדף בעת שמתודים אלו פינו מקומם למתודולוגיות פוסט-הומניסטיות האפייניות למאה העשרים.
הסמינר יציג ויבחן, בשלבו הראשון, את יסודות המימזיס באמצעות קלאסיקות מהמאה ה-19 (בלזק, פלובר, טולסטוי), ויפנה משם למיפוי הטקטיקות שהוכנסו לשימוש באמנויות "רפלקטיביות" (על גבי מתודים פוסט-סטרוקטורליסטיים ועקב ערעורם של לוגיקנים כטרסקי וקוויין על מושג "האמת"). לא זו בלבד שאמנות "פוסט מימטית" אינה מתחרה עם מרשם האוכלוסין, היא מפקפקת בעצם היתכנותה של "רשימה" כזו, ומפתחת כלי-ייצוג חתרניים (נרציות מולטי-פוקליות, טקסטורות סותרניות, לאקונות נרטיביות, פלונטרים אונטולוגיים) שמהם משתמע, כי ה"מציאות" היא פונקציה פרובלמטית של מערכים קוגניטיביים בכלל, ולוגו-סמנטיים בפרט. על ציר אבולוציוני זה התקדמו, למעשה, כל האמנויות (לרבות מוסיקה - ע"ע סטרווינסקי) במאה העשרים, ועיקר הסמינר יוקדש לבחינת כלי-רטוריקה המשרתים את המגמה המתוארת בארבעה מסלולים: ציור (פוביזם, פוסט-אימפרסיוניזם), דרמה (פירנדלו, ברכט), ספרות (נבוקוב, בארת, פריש, בארנס, רות), וקולנוע (בעיקר "הבוז" של גודאר (1964) ו"בירדמן" של איניאריטו (2014)).
המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף את הטקסטים הנזכרים, לפי שיקול דעתו.
As this course is defined essentially as a workshop on narratological analyses motivated by some dominant methods in modern Mimesis research, its main purpose is to scrutinize a handful of central developments in contemporary Rhetoric and modes of Representation. Mainly, I divide the subject matter in two halves; The first will focus on classical Mimesis studies exemplified by such figures as Oerbach, Watt, Leavis, Gombrich and Beardsley. On the second stage I aim at developing a systematic Typology of "Mimesis-deconstructions" as manifested in postmodern Art generally and Metafiction (both in Literature and Cinema), especially.
דרישות הקורס:
א. חובת נוכחות בכל המפגשים (היעדרות תוכר רק בתיאום עם המרצה)
ב. קריאה ביצירות הספרות (והיכרות עם יצירות הקולנוע) הנדונות בסמינר.
ג. קריאה בקטעי ביבליוגרפיה מתוך הרשימה, ונוספים, שיוצעו בהמשך.
ד. עבודת סמינר/רפרט - תוגש בסיום הסמינר (הנושא יתואם עם המרצה)
ציון הקורס יינתן על סמך עבודת הגמר (סמינר/רפרט) (מותנה בנוכחות, כאמור).
נושאים לדיון (מבנה טנטטיבי הכפוך להשתנויות דינמיות לפי התפתחות המחקר הקונקרטית)
ביבליוגרפיה בסיסית:
Alter,Robert. Partial Magic. University of California Press, 1978
Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. .
Princeton: Princeton University Press, 2003.
Graff, Gerald (1973) The Myth of the Postmodernist Breakthrough, rept in The Novel Today:
Contemporary Writers on Modern Fiction Malcolm Bradbury, ed., Fontana, 1977
Klarer, M, An Introduction to Literary Studies, Routledge, London, 1998.
Mitchell, W, Picture Theory, University of Chicago Press, Chicago, 1994.
Stam,Robert. Reflexivity in Film and Literature.Columbia U.P. 1992