חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מימזיס בערבון מוגבל טרנספורמציות בהיצג האמנותי בספרות, ציור וקולנוע
  Mimesis under Deconstruction                                                                         
0810-5078-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1800120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אונגר הנריך
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים

 

תלאות ונפלאות המימזיס במאה העשרים

 

רפרזנטציה בעידן הדה-קונסטרוקציה

 

MIMESIS UNDER DECONSTRUCTION

 

  THE EVOLUTION OF REPRESENTATION IN POST-MODERN TIMES

 

הנרי אונגר

 

סמינר מחקר מסטרנטי

 

סמ' ב' תשע"ז

 

 

שעות קבלה: ימי א' 18.00 - 19.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש באמצעות הדוא"ל של המרצה)

 

דוא"ל: hunger@post.tau.ac.il

 

 

 

מתווה כללי של הקורס:

 

 

בלזק התהדר שיצירותיו "מתחרות במרשם האוכלוסין של פאריס", וזולא טען שיש לנהוג בספריו כב"מעבדה לחקר האדם". מהמאה השמונה עשרה ועד ראשית העשרים התפתחה הספרות הגדולה במסלול "מימטי", כשהיא משייפת את כלי התיאור, האפיון והניתוח של "המציאות", על ידי טכניקות (כלי-רפרזנטציה) שהושגרו בשתי האסכולות הדומיננטיות - ריאליזם (בלזק, סטנדאל, טולסטוי, דוסטוייבסקי) ונטורליזם (פלובר, זולא, מופסן, דרייזר). פרוגרמה זו נשענה על פילוסופיות מהאגף הקרטזיאני (עם דגשים אמפיריציסטיים), ויוקרתה החלה להתנדף בעת שמתודים אלו פינו מקומם למתודולוגיות פוסט-הומניסטיות האפייניות למאה העשרים.

 

הסמינר יציג ויבחן, בשלבו הראשון, את יסודות המימזיס באמצעות קלאסיקות מהמאה ה-19 (בלזק, פלובר, טולסטוי), ויפנה משם למיפוי הטקטיקות שהוכנסו לשימוש באמנויות "רפלקטיביות" (על גבי מתודים פוסט-סטרוקטורליסטיים ועקב ערעורם של לוגיקנים כטרסקי וקוויין על מושג "האמת"). לא זו בלבד שאמנות "פוסט מימטית" אינה מתחרה עם מרשם האוכלוסין, היא מפקפקת בעצם היתכנותה של "רשימה" כזו, ומפתחת כלי-ייצוג חתרניים (נרציות מולטי-פוקליות, טקסטורות סותרניות, לאקונות נרטיביות, פלונטרים אונטולוגיים) שמהם משתמע, כי ה"מציאות" היא פונקציה פרובלמטית של מערכים קוגניטיביים בכלל, ולוגו-סמנטיים בפרט. על ציר אבולוציוני זה התקדמו, למעשה, כל האמנויות (לרבות מוסיקה - ע"ע סטרווינסקי) במאה העשרים, ועיקר הסמינר יוקדש לבחינת כלי-רטוריקה המשרתים את המגמה המתוארת בארבעה מסלולים: ציור (פוביזם, פוסט-אימפרסיוניזם), דרמה (פירנדלו, ברכט), ספרות (נבוקוב, בארת, פריש, בארנס, רות), וקולנוע (בעיקר "הבוז" של גודאר (1964) ו"בירדמן" של איניאריטו (2014)).

 

 

המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף את הטקסטים הנזכרים, לפי שיקול דעתו.

 

Course description

 

As this course is defined essentially as a workshop on narratological analyses motivated by some dominant methods in modern Mimesis research, its main purpose is to scrutinize a handful of central  developments in  contemporary Rhetoric and modes of Representation. Mainly, I divide the subject matter in two halves; The first will focus on classical Mimesis studies exemplified by such figures as Oerbach, Watt, Leavis, Gombrich and Beardsley. On the second stage I aim at developing a systematic Typology of "Mimesis-deconstructions" as manifested in postmodern Art generally and Metafiction (both in Literature and Cinema), especially.

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5078-01 מימזיס בערבון מוגבל טרנספורמציות בהיצג האמנותי בספרות, ציור וקולנוע
Mimesis under Deconstruction
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר אונגר הנריך

666סילבוס מפורט/דף מידע

התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים

תלאות ונפלאות המימזיס במאה העשרים

רפרזנטציה בעידן הדה-קונסטרוקציה

MIMESIS UNDER DECONSTRUCTION

  THE EVOLUTION OF REPRESENTATION IN POST-MODERN TIMES

הנרי אונגר

סמינר מחקר מסטרנטי

סמ' ב' תשע"ז

 

שעות קבלה: ימי א' 18.00 - 19.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש באמצעות הדוא"ל של המרצה)

דוא"ל: hunger@post.tau.ac.il

 

 

מתווה כללי של הקורס:

 

בלזק התהדר שיצירותיו "מתחרות במרשם האוכלוסין של פאריס", וזולא טען שיש לנהוג בספריו כב"מעבדה לחקר האדם". מהמאה השמונה עשרה ועד ראשית העשרים התפתחה הספרות הגדולה במסלול "מימטי", כשהיא משייפת את כלי התיאור, האפיון והניתוח של "המציאות", על ידי טכניקות (כלי-רפרזנטציה) שהושגרו בשתי האסכולות הדומיננטיות - ריאליזם (בלזק, סטנדאל, טולסטוי, דוסטוייבסקי) ונטורליזם (פלובר, זולא, מופסן, דרייזר). פרוגרמה זו נשענה על פילוסופיות מהאגף הקרטזיאני (עם דגשים אמפיריציסטיים), ויוקרתה החלה להתנדף בעת שמתודים אלו פינו מקומם למתודולוגיות פוסט-הומניסטיות האפייניות למאה העשרים.

הסמינר יציג ויבחן, בשלבו הראשון, את יסודות המימזיס באמצעות קלאסיקות מהמאה ה-19 (בלזק, פלובר, טולסטוי), ויפנה משם למיפוי הטקטיקות שהוכנסו לשימוש באמנויות "רפלקטיביות" (על גבי מתודים פוסט-סטרוקטורליסטיים ועקב ערעורם של לוגיקנים כטרסקי וקוויין על מושג "האמת"). לא זו בלבד שאמנות "פוסט מימטית" אינה מתחרה עם מרשם האוכלוסין, היא מפקפקת בעצם היתכנותה של "רשימה" כזו, ומפתחת כלי-ייצוג חתרניים (נרציות מולטי-פוקליות, טקסטורות סותרניות, לאקונות נרטיביות, פלונטרים אונטולוגיים) שמהם משתמע, כי ה"מציאות" היא פונקציה פרובלמטית של מערכים קוגניטיביים בכלל, ולוגו-סמנטיים בפרט. על ציר אבולוציוני זה התקדמו, למעשה, כל האמנויות (לרבות מוסיקה - ע"ע סטרווינסקי) במאה העשרים, ועיקר הסמינר יוקדש לבחינת כלי-רטוריקה המשרתים את המגמה המתוארת בארבעה מסלולים: ציור (פוביזם, פוסט-אימפרסיוניזם), דרמה (פירנדלו, ברכט), ספרות (נבוקוב, בארת, פריש, בארנס, רות), וקולנוע (בעיקר "הבוז" של גודאר (1964) ו"בירדמן" של איניאריטו (2014)).

 

המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף את הטקסטים הנזכרים, לפי שיקול דעתו.

As this course is defined essentially as a workshop on narratological analyses motivated by some dominant methods in modern Mimesis research, its main purpose is to scrutinize a handful of central  developments in  contemporary Rhetoric and modes of Representation. Mainly, I divide the subject matter in two halves; The first will focus on classical Mimesis studies exemplified by such figures as Oerbach, Watt, Leavis, Gombrich and Beardsley. On the second stage I aim at developing a systematic Typology of "Mimesis-deconstructions" as manifested in postmodern Art generally and Metafiction (both in Literature and Cinema), especially.

 

 

 

 

 

 

 

דרישות הקורס:

                      א. חובת נוכחות בכל המפגשים (היעדרות תוכר רק בתיאום עם המרצה)

                      ב. קריאה ביצירות הספרות (והיכרות עם יצירות הקולנוע) הנדונות בסמינר.

                      ג. קריאה בקטעי ביבליוגרפיה מתוך הרשימה, ונוספים, שיוצעו בהמשך.

                      ד. עבודת סמינר/רפרט - תוגש בסיום הסמינר (הנושא יתואם עם המרצה)

 

ציון הקורס יינתן על סמך עבודת הגמר (סמינר/רפרט) (מותנה בנוכחות, כאמור).

 

 

נושאים לדיון (מבנה טנטטיבי הכפוך להשתנויות דינמיות לפי התפתחות המחקר הקונקרטית)

  • מבוא: גילגולי מושג המימזיס והאבולוציה של טכניקות רפרזנטציה "קנוניות"
  • טכניקות מימטיות ברֵיאליזם הקנוני (בלזק, טולסטוי)
  • טכניקות מימטיות בנטורליזם הקנוני (פלובר, זולא)
  • "שיבושים" בגנאלוגיה המימטית לקראת "סוף המאה" (פוביזם, ניאו-אימפרסיוניזם)
  • אסתטיציזם של ה- fin de siecle  - מה, בעצם, מצויר ב"תמונתו של דוריאן גריי"?
  • מימזיס מודרניסטי - גיחה חטופה ליקום הסטיליסטי של וירגי'ניה וולף ומרסל פרוסט
  • טרנספורמציה ביסודות הרפרזנטציה והולדתה של "ספרות עכשווית" (פוקנר ויורשיו)
  • חילוף פרדיגמות בין "רפרזנטציה" ו"רפלקטיביות" (קנדינסקי, נבוקוב, בורחס, הלמוט ניוטון)
  • עיון ב"כתיבה רפלקטיבית" (מישו, בארת, ברתלמי, פיליפ רות)
  • הקולנוע מבשיל לעידן הרפלקסיה: אנליזה רטורית של "הבוז" (גודאר, 1964,Le Mepris)
  • גלגולים עכשוויים של קולנוע רפלקטיבי (אנדרסון, קאופמן)
  • "בירדמן" של איניאריטו (2004) - המטא-פיקשן כסתירתיוּת אוטונומית
  • סיכום: גורל האמנויות המימטיות ובידיון נרטיבי בשלהי הפוסטמודרנה

 

  • : הסמינר יתמקד (רק) באחדים מהנושאים דלעיל, לפי שיקול דעתו של המרצה.

 

ביבליוגרפיה בסיסית:

 

Alter,Robert. Partial Magic. University of California Press, 1978

Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. .

         Princeton: Princeton University Press, 2003.

 

Graff, Gerald (1973) The Myth of the Postmodernist Breakthrough,  rept in The Novel Today:

 Contemporary Writers on Modern Fiction Malcolm Bradbury, ed.,  Fontana, 1977

Klarer, M, An Introduction to Literary Studies, Routledge, London, 1998.

Mitchell, W, Picture Theory, University of Chicago Press, Chicago, 1994.

 

Stam,Robert. Reflexivity in Film and Literature.Columbia U.P. 1992

 

 

 

 

 

התכנית הבין תחומית לתארים מתקדמים

תלאות ונפלאות המימזיס במאה העשרים

רפרזנטציה בעידן הדה-קונסטרוקציה

MIMESIS UNDER DECONSTRUCTION

  THE EVOLUTION OF REPRESENTATION IN POST-MODERN TIMES

הנרי אונגר

סמינר מחקר מסטרנטי

סמ' ב' תשע"ז

 

שעות קבלה: ימי א' 18.00 - 19.00 בניין מקסיקו (בתיאום מראש באמצעות הדוא"ל של המרצה)

דוא"ל: hunger@post.tau.ac.il

 

 

מתווה כללי של הקורס:

 

בלזק התהדר שיצירותיו "מתחרות במרשם האוכלוסין של פאריס", וזולא טען שיש לנהוג בספריו כב"מעבדה לחקר האדם". מהמאה השמונה עשרה ועד ראשית העשרים התפתחה הספרות הגדולה במסלול "מימטי", כשהיא משייפת את כלי התיאור, האפיון והניתוח של "המציאות", על ידי טכניקות (כלי-רפרזנטציה) שהושגרו בשתי האסכולות הדומיננטיות - ריאליזם (בלזק, סטנדאל, טולסטוי, דוסטוייבסקי) ונטורליזם (פלובר, זולא, מופסן, דרייזר). פרוגרמה זו נשענה על פילוסופיות מהאגף הקרטזיאני (עם דגשים אמפיריציסטיים), ויוקרתה החלה להתנדף בעת שמתודים אלו פינו מקומם למתודולוגיות פוסט-הומניסטיות האפייניות למאה העשרים.

הסמינר יציג ויבחן, בשלבו הראשון, את יסודות המימזיס באמצעות קלאסיקות מהמאה ה-19 (בלזק, פלובר, טולסטוי), ויפנה משם למיפוי הטקטיקות שהוכנסו לשימוש באמנויות "רפלקטיביות" (על גבי מתודים פוסט-סטרוקטורליסטיים ועקב ערעורם של לוגיקנים כטרסקי וקוויין על מושג "האמת"). לא זו בלבד שאמנות "פוסט מימטית" אינה מתחרה עם מרשם האוכלוסין, היא מפקפקת בעצם היתכנותה של "רשימה" כזו, ומפתחת כלי-ייצוג חתרניים (נרציות מולטי-פוקליות, טקסטורות סותרניות, לאקונות נרטיביות, פלונטרים אונטולוגיים) שמהם משתמע, כי ה"מציאות" היא פונקציה פרובלמטית של מערכים קוגניטיביים בכלל, ולוגו-סמנטיים בפרט. על ציר אבולוציוני זה התקדמו, למעשה, כל האמנויות (לרבות מוסיקה - ע"ע סטרווינסקי) במאה העשרים, ועיקר הסמינר יוקדש לבחינת כלי-רטוריקה המשרתים את המגמה המתוארת בארבעה מסלולים: ציור (פוביזם, פוסט-אימפרסיוניזם), דרמה (פירנדלו, ברכט), ספרות (נבוקוב, בארת, פריש, בארנס, רות), וקולנוע (בעיקר "הבוז" של גודאר (1964) ו"בירדמן" של איניאריטו (2014)).

 

המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף את הטקסטים הנזכרים, לפי שיקול דעתו.

As this course is defined essentially as a workshop on narratological analyses motivated by some dominant methods in modern Mimesis research, its main purpose is to scrutinize a handful of central  developments in  contemporary Rhetoric and modes of Representation. Mainly, I divide the subject matter in two halves; The first will focus on classical Mimesis studies exemplified by such figures as Oerbach, Watt, Leavis, Gombrich and Beardsley. On the second stage I aim at developing a systematic Typology of "Mimesis-deconstructions" as manifested in postmodern Art generally and Metafiction (both in Literature and Cinema), especially.

 

 

 

 

 

 

 

דרישות הקורס:

                      א. חובת נוכחות בכל המפגשים (היעדרות תוכר רק בתיאום עם המרצה)

                      ב. קריאה ביצירות הספרות (והיכרות עם יצירות הקולנוע) הנדונות בסמינר.

                      ג. קריאה בקטעי ביבליוגרפיה מתוך הרשימה, ונוספים, שיוצעו בהמשך.

                      ד. עבודת סמינר/רפרט - תוגש בסיום הסמינר (הנושא יתואם עם המרצה)

 

ציון הקורס יינתן על סמך עבודת הגמר (סמינר/רפרט) (מותנה בנוכחות, כאמור).

 

 

נושאים לדיון (מבנה טנטטיבי הכפוך להשתנויות דינמיות לפי התפתחות המחקר הקונקרטית)

  • מבוא: גילגולי מושג המימזיס והאבולוציה של טכניקות רפרזנטציה "קנוניות"
  • טכניקות מימטיות ברֵיאליזם הקנוני (בלזק, טולסטוי)
  • טכניקות מימטיות בנטורליזם הקנוני (פלובר, זולא)
  • "שיבושים" בגנאלוגיה המימטית לקראת "סוף המאה" (פוביזם, ניאו-אימפרסיוניזם)
  • אסתטיציזם של ה- fin de siecle  - מה, בעצם, מצויר ב"תמונתו של דוריאן גריי"?
  • מימזיס מודרניסטי - גיחה חטופה ליקום הסטיליסטי של וירגי'ניה וולף ומרסל פרוסט
  • טרנספורמציה ביסודות הרפרזנטציה והולדתה של "ספרות עכשווית" (פוקנר ויורשיו)
  • חילוף פרדיגמות בין "רפרזנטציה" ו"רפלקטיביות" (קנדינסקי, נבוקוב, בורחס, הלמוט ניוטון)
  • עיון ב"כתיבה רפלקטיבית" (מישו, בארת, ברתלמי, פיליפ רות)
  • הקולנוע מבשיל לעידן הרפלקסיה: אנליזה רטורית של "הבוז" (גודאר, 1964,Le Mepris)
  • גלגולים עכשוויים של קולנוע רפלקטיבי (אנדרסון, קאופמן)
  • "בירדמן" של איניאריטו (2004) - המטא-פיקשן כסתירתיוּת אוטונומית
  • סיכום: גורל האמנויות המימטיות ובידיון נרטיבי בשלהי הפוסטמודרנה

 

  • : הסמינר יתמקד (רק) באחדים מהנושאים דלעיל, לפי שיקול דעתו של המרצה.

 

ביבליוגרפיה בסיסית:

 

Alter,Robert. Partial Magic. University of California Press, 1978

Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. .

         Princeton: Princeton University Press, 2003.

 

Graff, Gerald (1973) The Myth of the Postmodernist Breakthrough,  rept in The Novel Today:

 Contemporary Writers on Modern Fiction Malcolm Bradbury, ed.,  Fontana, 1977

Klarer, M, An Introduction to Literary Studies, Routledge, London, 1998.

Mitchell, W, Picture Theory, University of Chicago Press, Chicago, 1994.

 

Stam,Robert. Reflexivity in Film and Literature.Columbia U.P. 1992

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת