חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  ארכיאולוגיה של החושים
  Archeology of the Senses                                                                             
0810-5076-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1800120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ברנד רועי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
הארכיאולוגיה של החושים
Archeology of The Senses
יום ג׳, 14:00-18:00
 
ד"ר רועי ברנד

תאורבשיעור זה נעקוב אחר האופנים השונים בהן התחושות הובנו וניבנו ביחס לתודעה, לחברה, לכלכלה, לרפואה ולפוליטיקה. המסע שלנו יתחיל בזמן העתיק עם המאמר של אריסטו על הנפש וימשך דרך ימי הביניים עם הווידוים של אוגוסטין ועד לדיונים עכשווים על הפוליטיקה של החושים. האם ניתן לחוש שאנו קיימים בהעדר תודעה? האם ניתן להרגיש את ההרגשה? מה הקשר של תחושת ההתעוררות או השינה לאסתטיקה ולאנסטזיה? כיצד אנו חשים את המרחב והזמן והאם יש לאופני החישה היסטוריה? מה הקשר בין החושים השונים, האם סינסטזיה היא מצב נורמלי וכיצד החושים קושרים או מבדילים אותנו מחיות אחרות? נחקור שאלות אלו ואחרות מזווית תרבותית רחבה באמצעות קריאה בטקסטים פילוסופים וסיפרותים ובעזרת יצירות אמנות וסרטים.

Course description
In this seminar we will follow the various ways in which the senses have been understood and constructed in relation to consciousness, society, economy, medicine, and politics. Our journey begins in antiquity with Aristotles essay on the soul, and continues through the middle ages with Augustines Confessions, ending with contemporary debates about the politics of the senses. Can we sense that we exist without consciousness? Can we sense sensation itself? What is the relation between sleep and awakening and aesthetics and anesthetics? How do we feel space and time? And do our ways of sensing have a history? What connects the different senses? Is synesthesia a normal state? And what connects or differentiates us from other animals? We will follow these questions and others from a broad cultural perspective, reading philosophical and literary texts with a selection of artworks and films.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5076-01 ארכיאולוגיה של החושים
Archeology of the Senses
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר ברנד רועי

666סילבוס מפורט/דף מידע
הארכיאולוגיה של החושים
Archeology of The Senses
יום ג׳, 14:00-18:00
 
ד"ר רועי ברנדRebecca Solnit, Wanderlust, The Mind at Three Miles an Hour       
תאורבשיעור זה נעקוב אחר האופנים השונים בהן התחושות הובנו וניבנו ביחס לתודעה, לחברה, לכלכלה, לרפואה ולפוליטיקה. המסע שלנו יתחיל בזמן העתיק עם המאמר של אריסטו על הנפש וימשך דרך ימי הביניים עם הווידוים של אוגוסטין ועד לדיונים עכשווים על הפוליטיקה של החושים. האם ניתן לחוש שאנו קיימים בהעדר תודעה? האם ניתן להרגיש את ההרגשה? מה הקשר של תחושת ההתעוררות או השינה לאסתטיקה ולאנסטזיה? כיצד אנו חשים את המרחב והזמן והאם יש לאופני החישה היסטוריה? מה הקשר בין החושים השונים, האם סינסטזיה היא מצב נורמלי וכיצד החושים קושרים או מבדילים אותנו מחיות אחרות? נחקור שאלות אלו ואחרות מזווית תרבותית רחבה באמצעות קריאה בטקסטים פילוסופים וסיפרותים ובעזרת יצירות אמנות וסרטים.  קריאות חובה
1. אריסטו, על הנפש, הקיבוץ המאוחד, 19892. אוגוסטינוס, ווידוים, ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 20013. אוליבר סאקס, האיש שחשב שאישתו היא כובע, מחברות לספרות, 1990.4. Mimicry and Legendary Psychasthenia, Roger Caillois5. פרידריך ניטשה, הולדת הטרגדיה/ המדע העליז, שוקן, 1985.6. ורד לב כנען ומיכל גרובר פרידלנדר )עורכות(, הקול והמבט, רסלינג, 2002.7. John Berger, and our faces, my heart, brief as photos, Bloomsbury, 20058. Daniel Birnbaum, Chronology, Lukas & Sternberg, 20059. ז'ורז' פרק, חלל וכו', בבל, 1998.10. 2000, Penguin, A History of Walking: Wanderlust, Rebecca Solnit11. Giorgio Agamben, The Man Without Content, Stanford University Press, 199912. ז'אק רנסייר, חלוקת החושי, האסתטי והפוליטי, רסלינג, 2010.
Recommended Literature
1. Walter Benjamin, Selected Writings, Vol 1, Harvard University Press, 1999.2. 19983. 220084. Daniel Heller-Roazen, The Inner Touch, Zone Books, 2007. 5. Giorgio Agamben, The Open, Stanford University Press, 2002. 6. 20007. 1992-20028. 9. 199510. 2005אריסטו, על הנפש, ספרII          אוגוסטינוס, ווידויים, פרק 8אוליבר סאקס, האיש שחשב שאישתו היא כובע        Mimicry and Legendary Psychasthenia, Roger Caillois        צפייהאינגמר ברגמן, פרסונהפרידריך ניטשה, הולדת הטרגדיה        צפייהסטנלי קובריק, עניים עצומות לרווחהמיכל גרובר פרידלנדר, קולה האבוד של האופרה בקולנוע האילם", מתוך הקול והמבט        אלי פרידלנדר, המבט מאין?מתוך הקול והמבט        צפייהכריס מרקר, המזחJohn Berger, and our faces, my heart, brief as photos        Daniel Birnbaum, Chronolgy       ז'ורז' פרק, חלל וכו        צפייהמבחר עבודות ווידאוGiorgio Agamben, The Man Without Content        צפייההאחים כהן, האיש שלא היה שםז'אק רנסייר, חלוקת החושי, האסתטי והפוליטי        צפייהגי דבור, חברת הראווהוולטר בנימין, משימתו של המתרגם".        פול דה מאן, "מסקנות, 'משימתו של המתרגם' לוולטר בנימין", מתוך ההתנגדות לתיאוריה.
חובותהשיעור מבוסס על קריאה והשתתפות פעילה בדיון. החובות הפורמליות כוללות גם שתי תגובות בנות 3  עמודים כל אחת במהלך הסמסטר וסמינר בן 20 עמודים (או עבודת גמר בת 6 עמודים). לרוב, העבודות יתבססו על החומר הנקרא בכיתה ויתיחסו לעבודת אמנות, ספרות או פרקטיקה תרבותית.
מרכיבי הציון20% השתתפות, 20% תגובות קצרות, 60% סמינר או עבודת גמר
לוח פגישות וקריאות
שבוע 1-3: חוש לקיום       
שבוע 4-5: מקרים יוצאי דופן של מחסור וייתר חישה       
שבוע 6-7: הדיונסי והאפלוני        
שבוע 8-9: הקול והמבט       
שבוע9-10: החוש לזמן ולחלל       
שבוע 11-12: חוש הטעם       
שבוע 13-14: חוש פוליטי       
אם יהיה זמן: החוש לשפה       
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת