הארכיאולוגיה של החושים
Archeology of The Senses
יום ג׳, 14:00-18:00
ד"ר רועי ברנדRebecca Solnit, Wanderlust, “The Mind at Three Miles an Hour”•
תאורבשיעור זה נעקוב אחר האופנים השונים בהן התחושות הובנו וניבנו ביחס לתודעה, לחברה, לכלכלה, לרפואה ולפוליטיקה. המסע שלנו יתחיל בזמן העתיק עם המאמר של אריסטו על הנפש וימשך דרך ימי הביניים עם הווידוים של אוגוסטין ועד לדיונים עכשווים על הפוליטיקה של החושים. האם ניתן לחוש שאנו קיימים בהעדר תודעה? האם ניתן להרגיש את ההרגשה? מה הקשר של תחושת ההתעוררות או השינה לאסתטיקה ולאנסטזיה? כיצד אנו חשים את המרחב והזמן והאם יש לאופני החישה היסטוריה? מה הקשר בין החושים השונים, האם סינסטזיה היא מצב נורמלי וכיצד החושים קושרים או מבדילים אותנו מחיות אחרות? נחקור שאלות אלו ואחרות מזווית תרבותית רחבה באמצעות קריאה בטקסטים פילוסופים וסיפרותים ובעזרת יצירות אמנות וסרטים. קריאות חובה
1. אריסטו, על הנפש, הקיבוץ המאוחד, 1989. 2. אוגוסטינוס, ווידוים, ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 20013. אוליבר סאקס, האיש שחשב שאישתו היא כובע, מחברות לספרות, 1990.4. “Mimicry and Legendary Psychasthenia”, Roger Caillois5. פרידריך ניטשה, הולדת הטרגדיה/ המדע העליז, שוקן, 1985.6. ורד לב כנען ומיכל גרובר פרידלנדר )עורכות(, הקול והמבט, רסלינג, 2002.7. John Berger, and our faces, my heart, brief as photos, Bloomsbury, 20058. Daniel Birnbaum, Chronology, Lukas & Sternberg, 20059. ז'ורז' פרק, חלל וכו', בבל, 1998.10. 2000, Penguin, A History of Walking: Wanderlust, Rebecca Solnit11. Giorgio Agamben, The Man Without Content, Stanford University Press, 199912. ז'אק רנסייר, חלוקת החושי, האסתטי והפוליטי, רסלינג, 2010.
Recommended Literature
1. Walter Benjamin, Selected Writings, Vol 1, Harvard University Press, 1999.2. 19983. 220084. Daniel Heller-Roazen, The Inner Touch, Zone Books, 2007. 5. Giorgio Agamben, The Open, Stanford University Press, 2002. 6. 20007. 1992-20028. 9. 199510. 2005אריסטו, על הנפש, ספרII • אוגוסטינוס, ווידויים, פרק 8אוליבר סאקס, האיש שחשב שאישתו היא כובע• Mimicry and Legendary Psychasthenia, Roger Caillois• צפייה—אינגמר ברגמן, פרסונהפרידריך ניטשה, הולדת הטרגדיה• צפייה—סטנלי קובריק, עניים עצומות לרווחהמיכל גרובר פרידלנדר, “קולה האבוד של האופרה בקולנוע האילם", מתוך הקול והמבט• אלי פרידלנדר, “המבט מאין?”מתוך הקול והמבט• צפייה—כריס מרקר, המזחJohn Berger, and our faces, my heart, brief as photos• Daniel Birnbaum, Chronolgy• ז'ורז' פרק, חלל וכו’• צפייה—מבחר עבודות ווידאוGiorgio Agamben, The Man Without Content• צפייה—האחים כהן, האיש שלא היה שםז'אק רנסייר, חלוקת החושי, האסתטי והפוליטי• צפייה—גי דבור, חברת הראווהוולטר בנימין, “משימתו של המתרגם".• פול דה מאן, "מסקנות, 'משימתו של המתרגם' לוולטר בנימין", מתוך ההתנגדות לתיאוריה.
חובותהשיעור מבוסס על קריאה והשתתפות פעילה בדיון. החובות הפורמליות כוללות גם שתי תגובות בנות 3 עמודים כל אחת במהלך הסמסטר וסמינר בן 20 עמודים (או עבודת גמר בת 6 עמודים). לרוב, העבודות יתבססו על החומר הנקרא בכיתה ויתיחסו לעבודת אמנות, ספרות או פרקטיקה תרבותית.
מרכיבי הציון20% השתתפות, 20% תגובות קצרות, 60% סמינר או עבודת גמר
לוח פגישות וקריאות
שבוע 1-3: חוש לקיום•
שבוע 4-5: מקרים יוצאי דופן של מחסור וייתר חישה•
שבוע 6-7: הדיונסי והאפלוני •
שבוע 8-9: הקול והמבט•
שבוע9-10: החוש לזמן ולחלל•
שבוע 11-12: חוש הטעם•
שבוע 13-14: חוש פוליטי•
אם יהיה זמן: החוש לשפה•