חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  משחק השחמט כמודל וכמטפורה - בפילוסופיה בספרות ובאמנות
  Chess as a Model and as a Metaphor in Philosophy, Literature                                         
0810-5073-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1800212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דגני רז אירית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
שם הקורס בעברית : משחק השחמט כמודל וכמטאפורה, בהגות, בספרות בתיאטרון ובאמנויות הפלסטיות
 
 
Chess as a Model and as a Metaphor in Philosophy, Literature, Theater, and the Visual Arts
 
 
   תשע"ו
 
סוג המסגרת: (שיעור, תרגיל, סדנה, סמינר וכו' – למחוק את המיותר)
שם המרצה: ד"ר אירית דגני רז
טלפון:    0544-618050
דואר אלקטרוני: razirit@netvision.net.il 
שעות קבלה:   
:             
              
  
 לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס :
 
"החאן הגדול השתדל להתרכז במשחק: אלא שעכשיו חמקה ממנו מטרתו של המשחק. כל משחק מסתיים בזכייה -או-הפסד: אבל זכייה במה. הפסד של מה? מהו באמת הפרס? ("איטאלו קאלווינו ה"ערים הסמויות מעין")
 
        משחק השחמט, על התמורות השונות שעבר עם חלוף השנים, קנה לו אחיזה בדמיונם של הוגים ואמנים לאורך ההיסטוריה. דומה, עם זאת, כי במאה העשרים המשחק זוכה למעמד מיוחד  כמטאפורה רבת עצמה, שיש בה כדי ללכוד מאפיינים חשובים של התרבות והאמנות בנות זמננו: הוא מהווה מטאפורה מרכזית במחשבתם של דה סוסיר וויטגנשטיין המאוחר, שעיצבו במידה מרובה את האופן בו אנו חושבים אודות השפה בכלל ושפת האמנות בפרט; הוא המצע עליו מבנה איטאלו  קאלווינו את יצירתו "הערים הסמויות מעין" כשהוא משמש מודל לתנודה בין אחדות וריבוי המניעה את היצירה הספרותית, מכיוון אחר משמש המשחק מצע ומודל לתפיסתו של מרסל דושאן את המעשה האמנותי ; הוא משמש מטאפורה מרכזית במחזהו של סמואל בקט "סוף משחק" בו מתנסחת נוסחה מודרנית של "החיים כמשחק", ועוד.
במהלך הסמינר נתחקה אחר המופעים השונים של המשחק בהגות ובאמנות לאורך ההיסטוריה ונבקש להבין את הכוח הסוגסטיבי האצור בו: אלו תכונות של המשחק משמשות עבור היוצרים  גילום קונקרטי של רעיונות אבסטרקטיים? כיצד נדדו רעיונות אלה למרכז השיח של המאה העשרים? אלו היבטים של המשחק מהווים מקור השראה לאמנים מדיסציפלינות אמנותיות שונות ? מה הופך את משחק השחמט בפרט ואת הרעיון של "משחקיות" ככלל כה מרכזיים באמנות בת זמננו ? ועוד
Course description
Since its invention the game of chess has taken hold of thinkers’ and artists’ imagination, and has served as a source of inspiration for both. It seems that the game had acquired in particular a central position in twentieth-century imagination as a figurative model as well a powerful metaphor that captures the central characteristics of contemporary art and culture: it functions as a central metaphor in the thought of Ludwig Wittgenstien and Ferdinant de Saussure, who have shaped to a wide extent the way we think about language in general and the language of the arts in particular; it serves as a central metaphor in Italo Calvino's Invisible Cities for basic trends and values in literature; it plays a dominant role in Marcel Duchamp's art and thought of art; and it is a central metaphor in Samuel Beckett's Endgame, etc.
During the seminar we will trace the historical roots of the appearances of the game in the arts and in the above-mentioned thinkers’ thoughts . We will try to determine the suggestive power latent in the game: What are the characteristics of the game of chess that can serve as concrete embodiments of abstract ideas? How have several ideas that can be modeled by the game found their way into the center of discourse of contemporary culture, serving as a source of inspiration for artists ? What is the idea of the game as art form and of art as a game, etc.?
 
 
 
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5073-01 משחק השחמט כמודל וכמטפורה - בפילוסופיה בספרות ובאמנות
Chess as a Model and as a Metaphor in Philosophy, Literature
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר דגני רז אירית

666סילבוס מפורט/דף מידע
טופס סילבוס
 
שם הקורס בעברית : משחק השחמט כמודל וכמטאפורה, בהגות, בספרות בתיאטרון ובאמנויות הפלסטיות
 
 
Chess as a Model and as a Metaphor in Philosophy, Literature, Theater, and the Visual Arts
 
 
   תשע"ו
 
סוג המסגרת: (שיעור, תרגיל, סדנה, סמינר וכו' – למחוק את המיותר)
שם המרצה: ד"ר אירית דגני רז
טלפון:    0544-618050
דואר אלקטרוני: razirit@netvision.net.il 
שעות קבלה:   
:             
              
  
 לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס :
 
"החאן הגדול השתדל להתרכז במשחק: אלא שעכשיו חמקה ממנו מטרתו של המשחק. כל משחק מסתיים בזכייה -או-הפסד: אבל זכייה במה. הפסד של מה? מהו באמת הפרס? ("איטאלו קאלווינו ה"ערים הסמויות מעין")
 
        משחק השחמט, על התמורות השונות שעבר עם חלוף השנים, קנה לו אחיזה בדמיונם של הוגים ואמנים לאורך ההיסטוריה. דומה, עם זאת, כי במאה העשרים המשחק זוכה למעמד מיוחד  כמטאפורה רבת עצמה, שיש בה כדי ללכוד מאפיינים חשובים של התרבות והאמנות בנות זמננו: הוא מהווה מטאפורה מרכזית במחשבתם של דה סוסיר וויטגנשטיין המאוחר, שעיצבו במידה מרובה את האופן בו אנו חושבים אודות השפה בכלל ושפת האמנות בפרט; הוא המצע עליו מבנה איטאלו  קאלווינו את יצירתו "הערים הסמויות מעין" כשהוא משמש מודל לתנודה בין אחדות וריבוי המניעה את היצירה הספרותית, מכיוון אחר משמש המשחק מצע ומודל לתפיסתו של מרסל דושאן את המעשה האמנותי ; הוא משמש מטאפורה מרכזית במחזהו של סמואל בקט "סוף משחק" בו מתנסחת נוסחה מודרנית של "החיים כמשחק", ועוד.
במהלך הסמינר נתחקה אחר המופעים השונים של המשחק בהגות ובאמנות לאורך ההיסטוריה ונבקש להבין את הכוח הסוגסטיבי האצור בו: אלו תכונות של המשחק משמשות עבור היוצרים  גילום קונקרטי של רעיונות אבסטרקטיים? כיצד נדדו רעיונות אלה למרכז השיח של המאה העשרים? אלו היבטים של המשחק מהווים מקור השראה לאמנים מדיסציפלינות אמנותיות שונות ? מה הופך את משחק השחמט בפרט ואת הרעיון של "משחקיות" ככלל כה מרכזיים באמנות בת זמננו ? ועוד
 
Since its invention the game of chess has taken hold of thinkers’ and artists’ imagination, and has served as a source of inspiration for both. It seems that the game had acquired in particular a central position in twentieth-century imagination as a figurative model as well a powerful metaphor that captures the central characteristics of contemporary art and culture: it functions as a central metaphor in the thought of Ludwig Wittgenstien and Ferdinant de Saussure, who have shaped to a wide extent the way we think about language in general and the language of the arts in particular; it serves as a central metaphor in Italo Calvino's Invisible Cities for basic trends and values in literature; it plays a dominant role in Marcel Duchamp's art and thought of art; and it is a central metaphor in Samuel Beckett's Endgame, etc.
During the seminar we will trace the historical roots of the appearances of the game in the arts and in the above-mentioned thinkers’ thoughts . We will try to determine the suggestive power latent in the game: What are the characteristics of the game of chess that can serve as concrete embodiments of abstract ideas? How have several ideas that can be modeled by the game found their way into the center of discourse of contemporary culture, serving as a source of inspiration for artists ? What is the idea of the game as art form and of art as a game, etc.?
 
 
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאת מאמרים, הצגת רפרט בכתה, כתיבת עבודה.
 
מרכיבי הציון הסופי:
20% רפרט 80% עבודה
 
נושאי הקורס (רשימה חלקית.נתון לשינויים)::
משחק השחמט כמודל בבלשנות הכללית של דה סוסיר
משחק השחמט כמודל למחשבה הסטרוקטורליסטית של המאה העשרים
סטרוקטורליזם ביצירות הקוביסטיות של בראק ופיקאסו
משחק השחמט כמטאפורה ל תפיסת השפה ככלי בהגותו המאוחרת של ויטגנשטיין
"משחקי שפה" ו"דמיון משפחתי" בהגותו המאוחרת של וויטגנשטיין
משחק השחמט -כגילום שני פנים משלימים של אחדות וריבוי במהלך היצירתי
משחק השחמט- כמצע ליצירתו של סמואל בקט "סוף משחק"- מידול מודרני של "החיים במה" והדרמה כמשחק שחמט
משחק השחמט ביצירתו של מרסל דושאן: בין תנועה מחשבתית אבסטרקטית לסטטיות קונקרטית
משחק השחמט ו"משחקיות" באמנות העכשווית
משחק השחמט ושאלת האמת
משחק השחמט ואורחות מחשבה רציונאליים ביצירות אמנות פלסטיות
משחק השחמט ושאלת הייצוג
 
 
 
 
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
רשימה מפורטת תינתן בראשית הסמינר

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת