חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  גבולות האדפטציה: אלטמן וקרר בונים יצירת מופת
  Altman's Short Cuts and the Dynamics of Narratology                                                  
0810-5072-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1800120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אונגר הנריק
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
 

תיאור הקורס:

רקע: בשנת 1993 הוציא אלטמן, מאמני הקולנוע הנועזים שבכל הזמנים, את יצירתו האולטימטיבית. ב"תמונות קצרות" (Short Cuts) ביצע אלטמן משהו שלא נוסה מעולם קודם: ערבל תשעה ספורים שונים (ופואמה אחת) ליריעה מרהיבה של חיי אדם על-ידי קונטרפונקט שבו כל נקודת-טקסט פועלת מול כלל האחרות. בשיטה בלתי שגרתית זו (שמקבילותיה העיקריות מצויות אצל פרוסט, ג'ויס ופוקנר) הצליח אלטמן לברוא טקסט נטורליסטי ומודרניסטי גם יחד, שחודר ליסודות הקיום, החברה, הרגש, הזוגיות, הניכור והאלימות, ומציג את ההוויה האנושית בססגוניותה הבלתי מתמצית, כישות עכורה ופלאית. כל זה מתבסס על סיפורים של קרבר, מגאוני הספרות של המאה, כשאלטמן נוטל לעצמו חירות לשנות, להחסיר ולהוסיף - כיד השראתו הייחודית.

יעדים: א. ניתוח היסודות התמטיים ומנגנוני הרטוריקה שמפעיל קרבר בסיפוריו (הנפלאים). ב. ניתוח השינויים שהכניס אלטמן, וניסיון לשחזר את תכליותיהם, לצד אנליזות סמיוטיות ורטוריות של אחד הסרטים היותר מורכבים שנעשו מעולם. ג. אפיון "גבולות האדפטציה" על יסוד הממצאים בשני הסעיפים הקודמים, וניסיון להכליל מתוכם מתוד חדשני לחקר אדפטציות קולנועיות.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5072-01 גבולות האדפטציה: אלטמן וקרר בונים יצירת מופת
Altman's Short Cuts and the Dynamics of Narratology
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר אונגר הנריק

666סילבוס מפורט/דף מידע

דרישות:

[א] נוכחות בכל מפגשי הסמינר.

[ב] קריאת תשעה ספורים + פואמה של קרבר (הטקסטים - באתר הקורס).

[ג] צפייה פרטנית בסרט "תמונות קצרות" (Short Cuts) של רוברט אלטמן (1993)

[ד] קריאת 3 מאמרים/קטעי טקסט העוסקים בנושא (ייעשה מאמץ להציגם באתר הקורס)

ציון: על יסוד עבודת סמינר/רפרט מודפס

 

תיאור הקורס:

רקע: בשנת 1993 הוציא אלטמן, מאמני הקולנוע הנועזים שבכל הזמנים, את יצירתו האולטימטיבית. ב"תמונות קצרות" (Short Cuts) ביצע אלטמן משהו שלא נוסה מעולם קודם: ערבל תשעה ספורים שונים (ופואמה אחת) ליריעה מרהיבה של חיי אדם על-ידי קונטרפונקט שבו כל נקודת-טקסט פועלת מול כלל האחרות. בשיטה בלתי שגרתית זו (שמקבילותיה העיקריות מצויות אצל פרוסט, ג'ויס ופוקנר) הצליח אלטמן לברוא טקסט נטורליסטי ומודרניסטי גם יחד, שחודר ליסודות הקיום, החברה, הרגש, הזוגיות, הניכור והאלימות, ומציג את ההוויה האנושית בססגוניותה הבלתי מתמצית, כישות עכורה ופלאית. כל זה מתבסס על סיפורים של קרבר, מגאוני הספרות של המאה, כשאלטמן נוטל לעצמו חירות לשנות, להחסיר ולהוסיף - כיד השראתו הייחודית.

יעדים: א. ניתוח היסודות התמטיים ומנגנוני הרטוריקה שמפעיל קרבר בסיפוריו (הנפלאים). ב. ניתוח השינויים שהכניס אלטמן, וניסיון לשחזר את תכליותיהם, לצד אנליזות סמיוטיות ורטוריות של אחד הסרטים היותר מורכבים שנעשו מעולם. ג. אפיון "גבולות האדפטציה" על יסוד הממצאים בשני הסעיפים הקודמים, וניסיון להכליל מתוכם מתוד חדשני לחקר אדפטציות קולנועיות.

 

נושאים מרכזיים:

·       "בעיית האדפטציה" - מתודולוגיות מקובלות לדיון ב"אדפטציה", ומגבלותיהן

·       הערות מבוא לניתוח סמיוטי של יצירות בדיון נרטיביות

·       הערות מבוא לזיקות והבדלים מדיומליים בין נרטיב ורבלי ונרטיב פיקטוריאלי

·       דיון תמטי ביצירת קרבר - גדול מחברי הסיפור הקצר בנטורליזם האמריקאי

·       דיון רטורי בתשעת סיפורי קרבר שאלטמן גייס (ופואמה אחת ארוכה למדי)

·       ניתוח הסרט: "הקליפה הנרטיבית" ודימויי תשתית אפוקליפטיים

·       ניתוח הסרט: תריסר וריאציות על ה"פסיכופתולוגיה של הזוגיות"

·       ניתוח הסרט: אבחונים סאטיריים של החברה האמריקאית ונציגיה

·       ניתוח הסרט: דינאמיקות סינרגטיות של קונטרפונקט נרטיבי

·       אדפטציה: מתי ומה שינה אלטמן בתבניות של קרבר - ולאיזו תכלית?

 

ביבליוגרפיה בסיסית: (שלושה מאמרים - באתר הקורס)

Boddy,Kasia. Short Cuts and Long Shots:Carver's Stories and Altman's Film.(2000)

Decer,Christof. Faces in the Mirror:Raymond Carver and the Intricacies of Looking.(2004)

Demory,Pamela. Represemtations of the Female Body in Altman's "Short Cuts" and Carver's Stories. (1996)

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת