חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  אידאולוגיה, חול ומלט
  Send, Cement and Ideology                                                                            
0810-5071-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1200-1600209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר רותם סטפני
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

אידיאולוגיה, חול, ומלט

Sand, Cement, and Ideology

סמסטר א     4 ש"ס

 

סמינר

שם המרצה: ד"ר סטפני שוש רותם

טלפון:  050-7718202 

דואר אלקטרוני:  srotem@netvision.net.il 

שעות קבלה:  לפי תיאום מראש

 

תיאור הקורס  

הקורס יבחן את הסביבה הבנויה – אדריכלות, תכנון ערים, ואמנות במרחב הציבורי – כייצוגים של כוח פוליטי ואידיאולוגיה. הדימויים הוויזואליים המוטמעים בסביבה הבנויה שלנו רוויים בסימבוליזם ומשמעות, גלויה וסמויה. דימויים אלו משמשים להעברת מסרים המבנים ומעצבים את האידיאולוגיה של השלטון, האדם, או הקבוצה, האחראים לבנייתם. במהלך הקורס נבחן מושגים כמו "אידאולוגיה", "שלטון", ו"פוליטיקה"; נלמד לנתח ולחשוף מסרים מוטמעים בבנייני ציבור, תכניות בנייה, אנדרטאות, ופסלי חוצות תוך סקירה של מבנים ויצירות מהתקופה העתיקה ועד ימינו. הסקירה לא תהיה כרונולוגית אלא תמטית כך שהתלמידים יוכלו לפתח גישה ביקורתית לניתוח היצירות ולמשמעותן החברתית והתרבותית.

Course description

This course will examine our built environment – architecture, city planning, and art in the public sphere – as representations of ideology and political power. The visual images that are embedded in our built surroundings are imbued with overt and latent symbolic content. These images convey messages that construct and form the ideology of the ruler, political group, or person responsible for their creation. Throughout the course, we will examine terms such as "ideology", "government", and "politics"; and learn how to analyse and reveal symbolic messages embedded in public buildings, urban plans, monuments, and public sculpture from antiquity until present day. The survey of structures will be thematic rather than chronological and students will be able to develop a critical approach to analyse these images within their cultural and social timeframe.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5071-01 אידאולוגיה, חול ומלט
Send, Cement and Ideology
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר רותם סטפני

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

אידיאולוגיה, חול, ומלט

Sand, Cement, and Ideology

סמסטר א     4 ש"ס

 

סמינר

שם המרצה: ד"ר סטפני שוש רותם

טלפון:  050-7718202 

דואר אלקטרוני:  srotem@netvision.net.il 

שעות קבלה:  לפי תיאום מראש

 

תיאור הקורס  

הקורס יבחן את הסביבה הבנויה – אדריכלות, תכנון ערים, ואמנות במרחב הציבורי – כייצוגים של כוח פוליטי ואידיאולוגיה. הדימויים הוויזואליים המוטמעים בסביבה הבנויה שלנו רוויים בסימבוליזם ומשמעות, גלויה וסמויה. דימויים אלו משמשים להעברת מסרים המבנים ומעצבים את האידיאולוגיה של השלטון, האדם, או הקבוצה, האחראים לבנייתם. במהלך הקורס נבחן מושגים כמו "אידאולוגיה", "שלטון", ו"פוליטיקה"; נלמד לנתח ולחשוף מסרים מוטמעים בבנייני ציבור, תכניות בנייה, אנדרטאות, ופסלי חוצות תוך סקירה של מבנים ויצירות מהתקופה העתיקה ועד ימינו. הסקירה לא תהיה כרונולוגית אלא תמטית כך שהתלמידים יוכלו לפתח גישה ביקורתית לניתוח היצירות ולמשמעותן החברתית והתרבותית.

Course Description

This course will examine our built environment – architecture, city planning, and art in the public sphere – as representations of ideology and political power. The visual images that are embedded in our built surroundings are imbued with overt and latent symbolic content. These images convey messages that construct and form the ideology of the ruler, political group, or person responsible for their creation. Throughout the course, we will examine terms such as "ideology", "government", and "politics"; and learn how to analyse and reveal symbolic messages embedded in public buildings, urban plans, monuments, and public sculpture from antiquity until present day. The survey of structures will be thematic rather than chronological and students will be able to develop a critical approach to analyse these images within their cultural and social timeframe.

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאה, רפרט, כתיבת עבודה.

 

מרכיבי הציון הסופי

20% הגשת רפרט בכיתה, 80% עבודה מסכמת.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

שבוע 1– הצגת הנושא, הדרישות והחומר הביבליוגרפי. מהי אידיאולוגיה?

שבוע 2 – בנייה בשירות האל: מקדשים, בתי כנסת, כנסיות, מסגדים.

שבוע 3 – בנייה בשירות השלטון: בתי המחוקקים בארץ ובעולם.

שבוע 4 – בנייה בשירות החוק: בתי משפט.

שבוע 5 – מדע וטכנולוגיה: מהפנתיאון לפומפידו

שבוע 6 – מבני חינוך והשכלה: בתי ספר ואוניברסיטאות.

שבוע 7 – מגדלים: השאיפה למרומים.

שבוע 8 – סיור במוזיאון הטבע, אוניברסיטת תל אביב.

שבוע 9 – אדריכלות נאצית/פאשיסטית

שבוע 10 – צורות התיישבות: מאוטופיה לעיר

שבוע 11 – מבני תצוגה: ירידים ומוזיאונים 

שבוע 12 –שלמת בטון ומלט: בנייה בארץ-ישראל

שבוע 13 – סיכום ודיון בכתיבת עבודת גמר הקורס.

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים) 

היינצה-גרינברג, איטה. "'אלטנוילנד': הערות על הפיכתה של יצירה כל-אמנותית למדיניות מעשית", זמנים, 96, 2006, 13-6.

נורה, פייר. "בין זיכרון להיסטוריה-על הבעיה של המקום", זמנים: רבעון להיסטוריה, 45, 1995, 19-4.

רותם, שוש. "השאיפה למרומים: מחשבות על קריסת מגדלי התאומים", גילוי דעת, 2, 2012, עמ' 115-105.

Ashplant, T.G., G. Dawson, M. Roper, (eds.) The Politics of War Memory and Commemorations (London: Routledge, 2000).

Azaryahu, Maoz and Aharon Kellerman, “Symbolic Places of National History and Revival: A Study in Zionist Mythical Geography”, Transactions of the Institute of British Geographers, 24 (1), 1999, pp. 109-123.

Banham, Reynar. Theory and Design in the First Machine Age (NY: Praeger, 1960).

Bodnar, Judit. “Reclaiming Public Space”, Urban Studies, 52 (12), 2015, pp. 2090–2104.

Brenner, Neil, Peter Marcuse, Peter and Margit Mayer. Cities for People, Not for Profit: Critical Urban Theory and the Right to the City (New York: Routledge, 2012).

Chowers, Eyal. “The End of Building: Zionism and the Politics of the Concrete”, The Review of Politics, 64 (4), 2002, pp. 599-626.

Coleman, N. Imagining and Making the World: Reconsidering Architecture and Utopia (Oxford: Peter Lang, 2011), pp. 1-25. Full access: eBook Collection (EBSCOhost).

Eco, Umberto. “Function and Sign: The Semiotics of Architecture”, in Neil Leach (ed.) Rethinking Architecture. A Reader in Cultural Theory (London and New York: Routledge, 1997), pp. 173-195.

Huyssen, Andreas. “Monumental Seduction”, New German Critique, 69, 1996, 181-200.

Kapferer, Judith.  “Constructing a Public Sphere: Materiality and Ideology”, Social Analysis, 51 (1), 2007, pp. 68–85.

Lefebvre, Henri. The Production of Space (Oxford, UK: Blackwell, 1991).

Mako, Vladimir, Mirjana Roter Blagojević and Marta Vukotić Lazar (eds.) Architecture and Ideology (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014).

Mannheim, Karl. Ideology and Utopia: An Introduction to the Sociology of Knowledge (New York: Harcourt, Brace & Co., 1954). 

Markus, T.A. Buildings & Power, Freedom & Control in the Origin of Modern Building Types      (London and New York: Routledge, 1993).

Mulcahy, Linda. “Architects of Justice: The Politics of Courtroom Design”, Social Legal Studies, 16, 2007, pp. 383-403.

Ockman, J. (ed.) Architecture, Criticism, Ideology (Princeton: University Press, 1985).

Orvell, Miles and Jeffrey L. Meikle, Public Space and the Ideology of Place in American Culture (Amsterdam: Rodopi, 2009).

Rotem, Stephanie S. Constructing Memory. Architectural Narratives of Holocaust Museums (Basel: Peter Lang, 2013), pp. 141-156.

Stuart, Charlottel. “Architecture in Nazi Germany: A Rhetorical Perspective”, Western Speech, 37 (4), 1973, pp.253-263.

Taylor, Robert R. The Word in Stone: The Role of Architecture in the National Socialist Ideology (Berkeley: University of California Press, 1974).

Wegerhoff (eds.) Architecture and Identity (Berlin: LIT Verlag, 2008), pp. 39-46.

Whyte, William. “How Do Buildings Mean? Some Issues of Interpretation in the History of Architecture”, History and Theory, 45 (2), 2006, pp. 153-177.

Yacobi, Haim. Constructing a Sense of Place: Architecture and the Zionist Discourse (Aldershot, Hants, England ; Burlington, VT: Ashgate, 2004).

Young, James E. “Introduction”, The Texture of Memory. Holocaust Memorials and Meaning (New Haven and London: Yale University Press, 1993), pp. 1-15.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת