חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  מטרגדיה למלודרמה - אמנות ופסיכואנליזה
  From Tragedy to Melodrama: Arts and Psychoanalysis                                                   
0810-5068-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלפנדרי עידית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

ד"ר עידית אלפנדרי

נייד: 052-8788782

מייל: alphanda@post.tau.ac.il

 

 

משקספיר להוליווד: אמנויות ופסיכואנליזה

From Shakespeare to Hollywood: Arts and Psychoanalysis

סמינריון אמ.איי, 4 ש"ס

סמסטר א' 2017/18

יום חמישי, שעות 10:00-14:00

ד"ר עידית אלפנדרי

 

תקציר הסמינריון:  סמינריון זה יתמקד בעקרונות המבניים, התמטיים, והפרפורמטיביים של הספקנות, התבונה והשיגעון. נתייחס לטרגדיה, למלודרמה, לקומדיה ולפילוסופיה שדנה בנושאים אלו החל מדקרט ועד לפוקו כשכל דיון מתמקד בתובנות מהפסיכואנליזה. בספר מכונן בתחום המחקר של הטרגדיה השיקספירית, ג'. ו'. קאנינגהם טוען שטרגדיה מוגדרת על ידי סוג הפעולה שהיא מציגה ושהאפקט של טרגדיה הוא תוצאה ישירה של הפעולות שהיא מציגה וזאת למרות שהתוקף של האפקט יכול להיות תלוי בשיקול דעת.  קאנינגהם איתן בדעתו שהאפקט הוא של פחד, צער והשתאות.  קאנינגהאם מבין שקביעה זו ממסדת אסתטיקה מאוד גסה אבל זו האסתטיקה שאריסטו ממסד אותה בפואטיקה והיא האסתטיקה של שיקספיר.  עוד מוסיף קאנינגהאם שזו אסתטיקה אמיתית.  הסמינריון יצא מנקודת הנחה קלאסית זו לגבי האסתטיקה של הטרגדיה השיקספירית ויאמץ גם את ההגדרה הקלאסית של קומדיה ויראה כיצד היא רלוונטית לקומדיה השיקספירית.  ובכל זאת, נשתמש במושגים מודרניים כדי לבדוק האם טרגדיה מצויה רק באפקט הרגשי שיש לפעולה על הצופה?  נראה שבדמויות עצמן יש כאב, צער והשתאות שמכוונים את מעשיהם בעולם והפסיכואנליזה והפילוסופיה יגדירו את הרגשות האלה כטרגיים.  אי האפשרות של המלך ליר להביע אהבה ולהפנים מילות אהבה מובילה את המחזה לסוף טרגי שכולל אלימות ואילמות.  אותלו מטיל ספק בעצמו ובנאמנות של אשתו והספקנות שלו מייצרת עולם טרגי.  כאן נראה שהפילוסופיה הקרטזיאנית, כמו הפסיכואנליזה, מראות שאפשר לרפא ספקנות ולהאמין מחדש בכך שאני חושב (מרגיש, מדבר בקולי שלי) ולכן אני קיים.  לגבי הקומדיה נשאל שאלות על זהות מפני שבז'אנר זה חיפוש הזהות שווה לחיפוש אחר האושר והמילים ששיקספיר בוחר להשתמש בהן ממסדות שפה של יומיום שמלמדת את הדמויות להיות מאושרות.  נצפה בסרטים מהמלודרמה ההוליוודית שמשתמשים במבנה של הטרגדיה השיקספירית כדי להציג דמויות – של נשים בעיקר – שרוכשות סמכות לפעול מתוך שנאה כדי להביס ניסיונות של בעל, בת או אם לפרום את העצמי שלהן ולגרום להן להטיל ספק בביוגרפיה שלהן.  נראה גם סרטים הוליוודיים שמשתמשים במבנה של הקומדיה השיקספירית כדי ליצור עולמות שבהם חיפוש האושר עובר דרך מסע למקומות שדומים ליער המכושף בחלום ליל קיץ, לדוגמא, כדי למצוא את שלוות הנפש והמרחק הנכון מהעיר הדרושים להתאהבות מחדש.  כמו כן, נצפה בקטעים מאדפטציות של מחזות שיקספיריים לקולנוע.  נקרא גם נובלות מהמאה התשע-עשרה שהפן המלודרמטי שלהן שואב מהטרגדיה השיקספירית וגם סיפורים מהמאה ה 20 שמנסחים מחדש את התנאים שבהם כאב נתפס כטרגי, לא מלודרמטי, למרות שהוא אישי, לא ממלכתי.  בסמינריון ננתח ציורים שמייצגים את הגוף באופנים שאפשר ליחס להם כוח להבטיח לצופה אושר.  כמו כן נלמד טקסטים פסיכואנליטיים מרכזיים מפרויד ולקאן ועד מלאני קליין וויניקוט וננתח מאמרים של פילוסופים כגון סטנלי קאוול, פוקו וז'יל דלז.

חובות הסמינריון:

נוכחות: נוכחות קבועה והשתתפות בשיעור חובה לאורך הסמסטר וחיונית להצלחת הקורס.  אין להחסיר יותר משלוש פעמים.  הסטודנטים ימציאו סיבה בכתב לכל חיסור.

עבודה סמינריונית: במהלך הסמינריון יגישו הסטודנטים רפרט באורך שלא יעלה על 10-13 דקות או על 3-4 עמודים כתובים.  עם סיום הקורס יגישו הסטודנטים עבודה סמינריונית באורך 15 עמודים או רפרט בכתב, לפי בחירה (10 עמודים).  אי לכך, משתתפי הסמינריון מוזמנים להיפגש איתי בשעות הקבלה בנוגע לסמינריונים שיכתבו ולהיקף הספרותי/קולנועי והתיאורטי של הרפרטים.  אינני מנחה לגבי רפרטים, זו דרישה בסיסית לסיום הקורס.

ציונים: עבודה סמינריונית 80%, רפרט 20%, נוכחות בכיתה ומעורבותו הכללית של הסטודנט תילקח בחשבון לקבלת הכרעה במקרים גבוליים.

שעות קבלה: בשעות קבלה אפשר לפנות בכל הנוגע לסמינריון.  במידה וסטודנט לא יוכל להגיע לשעות קבלה באופן חד פעמי, או כעיקרון, הוא יידרש לתאם מועד אחר מראש.  הסטודנטים מתבקשים לפנות אלי גם בטלפון במשרד ודרך המייל.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5068-01 מטרגדיה למלודרמה - אמנות ופסיכואנליזה
From Tragedy to Melodrama: Arts and Psychoanalysis
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר אלפנדרי עידית

666סילבוס מפורט/דף מידע

ד"ר עידית אלפנדרי

נייד: 052-8788782

מייל: alphanda@post.tau.ac.il

 

 

משקספיר להוליווד: אמנויות ופסיכואנליזה

From Shakespeare to Hollywood: Arts and Psychoanalysis

סמינריון אמ.איי, 4 ש"ס

סמסטר א' 2017/18

יום חמישי, שעות 10:00-14:00

ד"ר עידית אלפנדרי

 

תקציר הסמינריון:  סמינריון זה יתמקד בעקרונות המבניים, התמטיים, והפרפורמטיביים של הספקנות, התבונה והשיגעון. נתייחס לטרגדיה, למלודרמה, לקומדיה ולפילוסופיה שדנה בנושאים אלו החל מדקרט ועד לפוקו כשכל דיון מתמקד בתובנות מהפסיכואנליזה. בספר מכונן בתחום המחקר של הטרגדיה השיקספירית, ג'. ו'. קאנינגהם טוען שטרגדיה מוגדרת על ידי סוג הפעולה שהיא מציגה ושהאפקט של טרגדיה הוא תוצאה ישירה של הפעולות שהיא מציגה וזאת למרות שהתוקף של האפקט יכול להיות תלוי בשיקול דעת.  קאנינגהם איתן בדעתו שהאפקט הוא של פחד, צער והשתאות.  קאנינגהאם מבין שקביעה זו ממסדת אסתטיקה מאוד גסה אבל זו האסתטיקה שאריסטו ממסד אותה בפואטיקה והיא האסתטיקה של שיקספיר.  עוד מוסיף קאנינגהאם שזו אסתטיקה אמיתית.  הסמינריון יצא מנקודת הנחה קלאסית זו לגבי האסתטיקה של הטרגדיה השיקספירית ויאמץ גם את ההגדרה הקלאסית של קומדיה ויראה כיצד היא רלוונטית לקומדיה השיקספירית.  ובכל זאת, נשתמש במושגים מודרניים כדי לבדוק האם טרגדיה מצויה רק באפקט הרגשי שיש לפעולה על הצופה?  נראה שבדמויות עצמן יש כאב, צער והשתאות שמכוונים את מעשיהם בעולם והפסיכואנליזה והפילוסופיה יגדירו את הרגשות האלה כטרגיים.  אי האפשרות של המלך ליר להביע אהבה ולהפנים מילות אהבה מובילה את המחזה לסוף טרגי שכולל אלימות ואילמות.  אותלו מטיל ספק בעצמו ובנאמנות של אשתו והספקנות שלו מייצרת עולם טרגי.  כאן נראה שהפילוסופיה הקרטזיאנית, כמו הפסיכואנליזה, מראות שאפשר לרפא ספקנות ולהאמין מחדש בכך שאני חושב (מרגיש, מדבר בקולי שלי) ולכן אני קיים.  לגבי הקומדיה נשאל שאלות על זהות מפני שבז'אנר זה חיפוש הזהות שווה לחיפוש אחר האושר והמילים ששיקספיר בוחר להשתמש בהן ממסדות שפה של יומיום שמלמדת את הדמויות להיות מאושרות.  נצפה בסרטים מהמלודרמה ההוליוודית שמשתמשים במבנה של הטרגדיה השיקספירית כדי להציג דמויות – של נשים בעיקר – שרוכשות סמכות לפעול מתוך שנאה כדי להביס ניסיונות של בעל, בת או אם לפרום את העצמי שלהן ולגרום להן להטיל ספק בביוגרפיה שלהן.  נראה גם סרטים הוליוודיים שמשתמשים במבנה של הקומדיה השיקספירית כדי ליצור עולמות שבהם חיפוש האושר עובר דרך מסע למקומות שדומים ליער המכושף בחלום ליל קיץ, לדוגמא, כדי למצוא את שלוות הנפש והמרחק הנכון מהעיר הדרושים להתאהבות מחדש.  כמו כן, נצפה בקטעים מאדפטציות של מחזות שיקספיריים לקולנוע.  נקרא גם נובלות מהמאה התשע-עשרה שהפן המלודרמטי שלהן שואב מהטרגדיה השיקספירית וגם סיפורים מהמאה ה 20 שמנסחים מחדש את התנאים שבהם כאב נתפס כטרגי, לא מלודרמטי, למרות שהוא אישי, לא ממלכתי.  בסמינריון ננתח ציורים שמייצגים את הגוף באופנים שאפשר ליחס להם כוח להבטיח לצופה אושר.  כמו כן נלמד טקסטים פסיכואנליטיים מרכזיים מפרויד ולקאן ועד מלאני קליין וויניקוט וננתח מאמרים של פילוסופים כגון סטנלי קאוול, פוקו וז'יל דלז.

חובות הסמינריון:

נוכחות: נוכחות קבועה והשתתפות בשיעור חובה לאורך הסמסטר וחיונית להצלחת הקורס.  אין להחסיר יותר משלוש פעמים.  הסטודנטים ימציאו סיבה בכתב לכל חיסור.

עבודה סמינריונית: במהלך הסמינריון יגישו הסטודנטים רפרט באורך שלא יעלה על 10-13 דקות או על 3-4 עמודים כתובים.  עם סיום הקורס יגישו הסטודנטים עבודה סמינריונית באורך 15 עמודים או רפרט בכתב, לפי בחירה (10 עמודים).  אי לכך, משתתפי הסמינריון מוזמנים להיפגש איתי בשעות הקבלה בנוגע לסמינריונים שיכתבו ולהיקף הספרותי/קולנועי והתיאורטי של הרפרטים.  אינני מנחה לגבי רפרטים, זו דרישה בסיסית לסיום הקורס.

ציונים: עבודה סמינריונית 80%, רפרט 20%, נוכחות בכיתה ומעורבותו הכללית של הסטודנט תילקח בחשבון לקבלת הכרעה במקרים גבוליים.

שעות קבלה: בשעות קבלה אפשר לפנות בכל הנוגע לסמינריון.  במידה וסטודנט לא יוכל להגיע לשעות קבלה באופן חד פעמי, או כעיקרון, הוא יידרש לתאם מועד אחר מראש.  הסטודנטים מתבקשים לפנות אלי גם בטלפון במשרד ודרך המייל.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת