חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  מטרגדיה למלודרמה - אמנות ופסיכואנליזה
   
0810-5068-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלפנדרי עידית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
מטרגדיה למלודרמה: אמנויות ופסיכואנליזה 
From Tragedy to Melodrama: Arts and Psychoanalysis
סמסטר _א'___ תשע"ה
_4_ ש"ס
 
 סמינר
 ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 052-8788782  
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה:
יום:             
בניין: גילמן                
חדר 481ג'
לפי תאום טלפוני מראש  
תאור הקורס  
תיאור הסמינריון: סמינריון זה יתמקד בעקרונות המבניים, התמטיים, והפרפורמטיביים של המלודרמה אבל נתחיל בקריאה של שלוש טרגדיות (יוריפידס, ראסין ושקספיר) כדי לבחון את המעבר מטרגדיה למלודרמה. חוקר שקספיר, ג'. ו'. קאנינגהם טוען שטרגדיה מוגדרת על ידי סוג הפעולה שהיא מציגה ושהאפקט של טרגדיה הוא של פחד, צער והשתאות וזאת בהמשך לאריסטו. במקביל יאמץ הסמינריון גם את ההגדרה הקלאסית של המלודרמה ששלטה בכיפה בתיאטרון הוויקטוריאני, עברה למסך הקולנוע ושלטה בו גם בתקופת הסרט האילם וגם בהוליווד של תחילת המאה העשרים ועדיין עקרונות מלודרמטיים נוכחים בסרטי פשע, בדרמות רומנטיות ואפילו במותחנים פוליטיים של ימינו. ראשית נשתמש במושגים מודרניים כדי לבדוק האם טרגדיה מצויה רק באפקט הרגשי שיש לפעולה על הצופה? נראה שבדמויות עצמן יש כאב, צער והשתאות שמכוונים את מעשיהם בעולם. על כאב זה הפסיכואנליזה נותנת דין וחשבון באופן שהוא רלוונטי להבנת הטרגדיה. כך במקרה של פדרה שאהבתה מטלטלת בין הגלוי לסמוי ושהיא עצמה מובלת מוידוי לוידוי כדי להקל על האשמה שהיא חשה ועל הבדידות שבתוכה היא חיה. גם קוריולנוס חווה כאב עצום בגלל היחס הקשה שהוא סובל מאמו, יחס הזנה לקוי שאותו הפסיכואנליזה מסבירה לעומק. בסמינריון עיקר המאמץ יופנה ללימוד טקסטים מלודרמטיים. נתחיל במלודרמה הגותית עם מארי שלי ונעבור למלודרמה מהתקופה הוויקטוריאנית. נתמקד בשני מחזות של בוסיקו דיאון (Boucicault Dion). במחזות אלו הנושאים המרכזיים הם או המרחב הביתי וחיי המשפחה, או חיי הפשע והקשר בין עלילת המחזה לידיעות בעיתונות היומית הפופולרית, או סצנות סנסציוניות על הבמה כמו שריפה או גיבור קשור למסילת הרכבת. בכל המקרים נראה שהמלודרמה קשורה להרחבת התפיסה הדמוקרטית ולארגון מחדש של יחסי הכוח בין המעמדות בחברה המודרנית. הצורות הבסיסיות שהמלודרמה משתמשת בהן, מוזיקה ותמונה, משפיעות גם על התמה החברתית במחזה. נעבור לקריאה של סיפורים קצרים ורומנים מהמאה התשע-עשרה. סופרים כמו בלזק, וג'ורג' אליוט, גי דה מופסן והנרי ג'יימס, משתמשים בעקרונות מלודרמטיים כדי להראות שהיושר של הגיבור זוכה להכרה מבחינה חברתית גם אם גיבור זה לא משיג את מבוקשו. המלודרמה מחצינה מלחמת חורמה בין הרוע לטוב שבה יש לטוב ייצוג רב עוצמה. במהלך הסמינריון נצפה בסרטים מאת: ג'וזף לוזי, ג'ורג' קיוקור, נורמן ג'ואיסון, אלן ג'יי פאקולה, פרנק קאפרה, פבסט, מורנאו, צ'פלין וכן נצפה בקטעים מסרטי מלודרמה בדרום קוריאה של שנות ה 60. בסמינריון נקרא מאמרים של פרויד, מייקל בות', רולנד בארת', מייקל פריד, פיטר ברוקס, סטנלי קאוול, קריסטין גלדהיל, אי. אן. קפלן, ז'אק דרידה, מרים הנסן, ז'אק לקאן, ג'ואן קופז'ק ולורה מאלווי.
Course description
This seminar focuses on the structural, thematic, and performative principles of the melo-drama but we will start with reading three tragedies (Euripides, Racine, and Shakespeare) in order to understand the move from tragedy to melodrama. J. V. Cunnigham argues that Shakespeare’s tragedy is defined by the type of action it presents and that its effect is woe and wonder and that this correlates with Aristotle’s analysis. The seminar will also undertake a classic definition of melodrama. It derives from the Victorian theater, emigrates to the screen during the silent era, and remains with us in the Hollywood talkies and later in crime films, romantic dramas and contemporary political thrillers. We will study the emotional burden that both the characters and the viewers suffer in tragedy. Then we will examine the gothic melodrama of Mary Shelley. We will continue reading plays by Boucicault and explain melodrama’s relation to the domestic sphere, the life of crime (apparent in popular journalism of the time), and to sensationalism. In such scenes fire occurs on the stage or the hero is tied to train rails. In every case melodrama is related to democracy and to the elimination of class society. We will then study short stories and novels of the 19th century. Authors such as Balzac, Eliot, Maupassant, and James use melodramatic principles to enhance recognition of the hero’s virtue. We will study filmic melodramas of directors such as Losey, Cukor, Jewison, Pakula, Capra, Pabst, Murnau, Chaplin, and we will watch excerpts of South Korean melodramas of the 60s. We will read articles by Freud, Michael Booth, Barthes, Fried, Brooks, Cavell, Gledhill, Kaplan, Derrida, Hansen, Lacan, Copjec, and Mulvey   
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5068-01 מטרגדיה למלודרמה - אמנות ופסיכואנליזה

שנה"ל תשע"ה | סמ'  א' | ד"ר אלפנדרי עידית

666סילבוס מפורט/דף מידע
דרישות הקורס
 
חובות הסמינריון: רפרט בעל פה או בכתב (תלוי במספר הנרשמים לקורס) על אחד מהטקסטים בסילבוס. הרפרט לא יעלה על 5 עמודים. עבודה סמינריונית לסיום שלא תעלה על 15 עמודים. מי שמסיים את הסמינריון עם רפרט בלבד ירחיב את הרפרט המקורי ל 10 עמודים. יש חובת נוכחות בשיעורים. מותרים רק שלושה חיסורים כשכל אחד מהם מתורץ בכתב. חובת קריאה וצפיה בסרטים לבד או בהקרנות מאורגנות.
 
התפלגות ציונים: נוכחות בכתה: 20%, רפרט במהלך הסמסטר: 10%, עבודה סמינריונית או רפרט מסכם: 70%
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
הערה: נושאי הסמינריון יפורטו בהמשך בסילבוס מפורט רק לנרשמים לסמינריון. תפורט קריאה וצפיהה לכל פגישה שבועית. (למחוק הערה זו לאחר המילוי)
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
טרגדיות מאת יוריפידס, ראסין ושקספיר, מלודרמות מהתקופה הויקטוריאנית מאת בוסיקו דיאון (Boucicault Dion), סיפורים קצרים ורומנים מהמאה התשע-עשרה. בלזק, וג'ורג' אליוט, גי דה מופסן והנרי ג'יימס, נצפה בסרטים מאת: ג'וזף לוזי, ג'ורג' קיוקור, נורמן ג'ואיסון, אלן ג'יי פאקולה, פרנק קאפרה, פבסט, מורנאו, צ'פלין וכן נצפה בקטעים מסרטי מלודרמה בדרום קוריאה של שנות ה 60. נקרא מאמרים של פרויד, מייקל בות', רולנד בארת', מייקל פריד, פיטר ברוקס, סטנלי קאוול, קריסטין גלדהיל, אי. אן. קפלן, ז'אק דרידה, מרים הנסן, ז'אק לקאן, ג'ואן קופז'ק ולורה מאלווי. 
הערה: במידה וקיימת אבחנה בין קריאת חובה לרשות (מומלץ) יש לציין זאת (למחוק הערה זו לאחר המילוי)
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת