חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  סוגיות בצילום ובקומפוזיציה של הפריים
  Thematic and Theoretical notions of the compositional photog                                         
0810-5063-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1800212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ויגודר מאיר
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5063-01 סוגיות בצילום ובקומפוזיציה של הפריים
Thematic and Theoretical notions of the compositional photog
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר ויגודר מאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
סוגיות בצילום ובקומפוזיציה של הפריים
סמסטר ב', תשע"ד, סמינר מ.א, 4 ש"ס                                  
 
שם המרצה: ד"ר מאיר ויגודר
דואר אלקטרוני: wigoder@bezeqint.net
שעות קבלה: אחרי השיעור, בתיאום מראש
 
 
הסמינר אינו מיועד להקנות ידע טכני בצילום. מטרת הסמינר לחשוב על המצלמה כמעין "עט כתיבה", המאפשר לכל אחד מאיתנו להביע את עצמו באופן ויזואלי. מטרת השיעור היא ללמוד כיצד נקודת המבט משפיעה על מבנה ומשמעות התמונה ולקדם את מיומנות השפה הויזואלית, כבסיס להבנה מעמיקה יותר של הצילום והתקשורת החזותית.  הסמינר-סדנה יעסוק בסוגיות אסתטיות, פוליטיות ,ואתיות, ובקריאה של טקסטים תאורטיים על הצילום. הסמינר-סדנה בנוי מכמה שכבות:
1) בכל שיעור תנתן הרצאה על צילום ממבט היסטורי, תיאורטי, וסגנוני. הסטודנטים יתבקשו להגיב לשיעור העיוני בהגשת תצלומים המתייחסים אליו וכך נוכל ללמוד איך עושים אינטרפטציות שונות לנושא אחיד. 
2) במסלול העיוני, כל סטודנט\ית יקבל/תקבל מטלה ללמוד על ג'אנר צילומי (או סגנון של צלם\צלמת ידועים) ולהגיש רפרט בכיתה עם תרגיל צילומי ברוח העבודה של הצלם\צלמת.
3) בסוף הסמינר יגישו הסטודנטים עבודות כתובות ואלבום צילומים.
 
 
v   שיעור מס' 1: המצאת הצילום והאינדקס הצילומי
 
קריאת חובה:
1.    רולאן בארת', מחשבות על הצילום.
2.    אנדרה באזין, "הווייתה של הדמות המצולמת", עולם בדים, עורכת: הלגה קלר, (עמ' 249-255).
 
קריאה מומלצת:
1.Rosalind Krauss, “Notes on the Index: part II,” in The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths (pp. 210-220).
2.Laura Mulvey, “The Index and the Uncanny: Life and Death in the Photograph,” in Death 24X a Second (pp. 54-66).

 
v   שיעור מס' 2: הבניית המבט של הצופה דרך המחקר של מכשירי ראייהומצלמות
 
קריאת חובה:
1. Jonathan Crary, “Techniques of the Observer”, in Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century (pp. 97-136).
 
 
קריאה מומלצת:
1.    רוזלינד קראוס, "מרחבי השיח של הצילום", המדרשה, 5, עורכת: נעמי סימן-טוב (עמ' 105-126).
2. Oliver Wendell Holmes,"The Stereoscope and the Stereograph” in Classic Essays on Photography, ed: Alan Trachtenberg(pp. 71-82).
 
v   שיעור מס' 3: המצאת הסובייקט הצילומי ומות המחבר: מהדוקומנט לצילום האמנותי
 
קריאת חובה:
1.    אלן סקולה, "על המצאת המשמעות הצילומית" מדרשה, 5, עורכת:אורית סימן-טוב(עמ' 34-55).
2.John Szarkowski, “Introduction to the Photographer’s Eye,” (pp. 97-103) in The Photography Reader, ed:. Liz Wells.
3.Edward Weston, “Seeing Photographically”, (pp. 104-108) in The Photography Reader, ed.: Liz Wells.
 
קריאה מומלצת:
1.    רולאן בארת', "מות המחבר"ומישל פוקו"מהו מחבר?"(עמ'ם 7-18). 
 
v   שיעור מס' 4: הזמן הצילומי: מהפורטרט הצילומי לצילום-החטף: התנוחה, הרגע המכריע, היום-יום והמקריות
 
קריאת חובה:
1.    תיירי דה דוב, "זמן-חשיפה וצילום בזק: התצלום כפרדוקס", המדרשה, 13, עורך: גלעד מלצר   (עמ' 23-40).
 
קריאה מומלצת:
1.Christen Metz, “Photography and Fetish,” in The Critical Image, ed. Carol Squires (pp.155-164)
2.Maurice Blanchot, “Everyday Speech”, in Everyday: Documents of Contemporary Art, ed.: Johnstone Stephen (pp.34-41).
3.Craig Owens, “The Pose”, in Beyond Recognition (pp. 201-217).
 
v   שיעור מס' 5: ההיסטוריות (הקצרות) של הצילום בכתבים של ולטר בנימין וזיגפריד קראקאור
 
קריאת חובה:
1.    ולטר בנימין, היסטוריה קטנה של הצילום.
 
קריאה מומלצת:
1.Siegfried Kracauer, “Photography”, (introduction), Theory of Film: The Redemption of Physical Reality (pp. 3-22).
v   שיעור מס' 6: האתיקה של העדות בצילום דוקומנטרי
 
קריאת חובה:
1.    סוזן זונטג, להתבונן בסבלם של אחרים.
 
קריאה מומלצת:
1.Bill Nichols, “Axiographics: Ethical Space in Documentary Films", in: Representing Reality, (pp.76-106).
 
 
v   שיעור מס' 7: צילום מבוים וצילום מודלים: הדימוי הקולנועי והסימולקרה הצילומי
 
קריאת חובה:
1. Mark Wigley, “Inside the Inside”, The Architectural Unconscious: James Casebere and Glen Seator (pp. 16-23). 
 
קריאה מומלצת:
1.    David Campany, “Art and the Film Still,” in Photography and Cinema” (pp. 119-144).
2.    Brian Massumi, “The Simulacrum According to Deleuze and Guattari,” , Copyright, no. 1, 19878, see on line. Available: http://www.anu.edu.au/HRC/first_and_last/works/realer.htm
3.    ז'אן בודריאר, סימול קרות וסימולציה.
 
v   שיעור מס' 8: מהצילום האנלוגי לצילום הדיגיטלי: על אלימות הדימוי ואובדן התצלום היחידאי בעידן האינטרנטי
 
קריאת חובה:
1.         Jean Baudrillard “The Violence of the Image” (no page numbers).
 
קריאה מומלצת:
1.         Jean-Luc Nancy, “Image and Violence,” in The Ground of the Image, (pp. 15-26).
 
 
 
 
 
v   שיעור מס' 9: הדימוי המהורהר והדימוי המושהה בצילום
 
קריאת חובה:
1. Jacques Ranciére, “The Pensive Image,” in The Emancipated Specator (pp. 107-132).
 
קריאה מומלצת:
1.  Gilles Deleuze, “The Image of Though”,  in Proust and Signs, (pp. 94-104).
2. Laura Mulvey, “The Pensive Spectator”, in Death 24X a Second (pp.18-196).
 
v   שיעורים 13-10: הגשות הסטודנטים
 
דרישות הסמינר
·       הגעה סדירה לשיעורים(הסטודנטים אינם יכולים להעדר יותר משני שיעורים).
·       הגשת תרגילי הצילום בשיעור
·       רפרט בעל פה (15-20 דקות).
·       עבודה סמינריונית כתובה.
·       העבודה הסמינריונית מהווה 70% מהציון ו 30% העבודה המעשית.  
·       סטודנטים שאינם מגישים סמינר, נדרשים להגיש את הרפרט בעל פה ובכתב.
 
v v v
 
אזולאי, אריאלה. האמנה האזרחית של הצילום (תל אביב: רסלינג, 2006).
בנימין, ולטר. היסטוריה קטנה של הצילום (תל אביב: בבל 2004).
בארת, רולאן. מוות המחבר, מישל פוקו, מהו מחבר? (תל אביב, רסלינג, 2005)
בארת, רולאן. מחשבות על הצילום (ירושלים: כתר, 1988).
בודריאר, ז'אן. סימול קרות וסימולציה (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2007).
זונטג, סוזן. להתבונן בסבלם של אחרים (מושב בן שמן: הוצאת מודן, 2005).
זונטג, סוזן. הצילום כראי התקופה (תל אביב: עם עובד, 1998).
קלר, הלגה. (עורכת). עולם בדים (תל אביב:עם עובד, 2005).
מלצר, גלעד. מוות, המדרשה, 13 (כתב עת של בית הספר לאמנות, בית-ברל, מאי 2000).
סימן-טוב, נעמי (עורכת). צילום\טקסט\אמנות, המדרשה, 5(כתב עת של בית הספר לאמנות, בית-ברל, מאי 2000).
 
 
Batchen Geoffrey, Photography Degree Zero: Reflections on Roland Barthes’s Camera Lucida (Cambridge: MIT Press, 2009).
Company David, ed. The Cinematic (Cambridge: MIT Press, 2007).
Company David ed. Photography and Cinema (London: Reaktion Books, 2008).
Crary Jonathan, Techniques of the Observer (Cambridge: MIT Press, 1994).
Deleuze Gilles, Proust and Signs (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000). 
Druckrey Timothy, ed. Electronic Culture: Technology and Visual Communication, (New York:   Aperture, 1996).
Doane Mary Ann, The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, The Archive, (Cambridge: Harvard University Press, 2002).
Iverson Margaret, ed. Chance (Cambridge: MIT Press, 2010).
Johnstone Stephen, ed. Everyday: Documents of Contemporary Art (Cambridge: MIT Press, 2008).
Kracauer Sigfried, Theory of Film: The Redemption of Physical Reality, (New Jersey: Princeton University press 1960).
Krauss Rosalind, The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths (Cambridge: MIT Press, 1988).
Leighton Tanya, ed. Art and the Moving Image: a critical reader (London: Tate Publishing in Association with Afterall, 2008). 
Manoovich Lev, The Language of New Media (Cambridge: MIT Press, 2001).
Mulvey Laura, Death 24X a Second: Stillness and the Moving Image (London: Reaktion Books, 2006).
Nancy Jean-Luc, The Ground of the Image, (New York: Fordham University Press, 2005).
Nichols Bill, Representing Reality (Indiana: Indiana University Press, 1991).
Owens Craig, Beyond Recognition (Berkeley: University of California Press, 1992).
Ranciere Jacques, The Emancipated Spectator (London: Verso, 2009).
Rodowick, D.N, Afterimages of Gilles Deleuze’s Film Philosophy (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2010).
Sobchack Vivian, Carnal Thoughts:Embodiment and Moving Image Culture (Berkeley: University of California Press, 2004).
Solomon-Godeau Abigail, Photography at the Dock (Minneapolis: University of Minnesota, 1991).
Squires Carol, ed. The Critical Image (Seattle: Bay Press, 1990).
Trachtenberg Alan ed. Classic Essays on Photography, (New Haven, Conn. Leete’s Island Books, 1980).
Wells Liz, ed. The Photography Reader (London: Routledge, 2003).
Wigley Mark, James Casebere and Glen Seator (Andover Mass: Addison Gallery of American Art, 2000).
 
See alsolinks:
Baudrillard, Jean. “The Violence of the Image.” On line. Available HTTP http://www.egs.edu/faculty/jean-baudrillard/articles/the-violence-of-the-image/. (accessed 25 December 2010),The European Graduate School.
---------Photographies. Online. Available HTTP http://www.egs.edu/faculty/jean-baudrillard/articles/photographies/(accessed 25 December 2010), The European Graduate School.
 --------- Photography, or the Writing with Light. Online. Available HTTP http://www.egs.edu/faculty/jean-baudrillard/articles/photography-or-the-writing-of-light/ (accessed 25 December 2010),The European Graduate School.
Massumi, Brian, “The Simulacrum According to Deleuze and Guattari,” Copyright, no. 1, 19878, see on line, available: http://www.anu.edu.au/HRC/first_and_last/works/realer.htm
 
 
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת