חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מלנכוליה
  Melancholia                                                                                          
0810-5058-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1000-1400208מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר בן-נפתלי מיכל
סילבוס מקוצר
 
 הקורס יבקש לאפיין את המלנכוליה מזוויות שונות, כפתולוגיה המתארת "אבל לא-תקין" מחד גיסא, או כדרך להגדיר סובייקטיביות באשר היא מאידך גיסא: סובייקטיביות המגדירה את עצמה דרך בליעה של האחר הנותר אחר. המלנכוליה תצויר כדרך לתאר רגישות אינדיווידואלית, קולקטיבית-דורית או שמא ככזאת הקיימת מאז ומעולם.
במהלך הקורס נקרא בהוגים וביוצרים שהפכו את המלנכוליה לסוגיה מרכזית ביצירתם, אך עשו כן באופנים שונים ומפתיעים, מפרויד ומלני קליין, ולטר בנימין, ז'וליה קריסטבה, ז'אק דרידה, רולאן בארת, מרגריט דיראס, דליה רביקוביץ, יהודית הנדל ועד לחנה ארנדט שמרגע מסוים ואילך מבקשת לחרוג מ"עונג המלנכוליה".
Course description
This course will seek to characterize melancholia from different perspectives, as a pathology that describes an “abnormal” mourning on the one hand, or as a way to define subjectivity as such on the other: subjectivity that defines itself through incorporating the other that remains other. Melancholia will be imagined as a way to describe an individual sensibility as well as a collective-generational sensibility – or rather as a sensibility that exists from time immemorial.
We will read thinkers and writers who made melancholia into a crucial issue in their writing in different and surprising ways – from Freud and Klein, Kristeva, Derrida, Barthes, Duras, Daliah Rabikovitch, Yehudith Handel up to Hannah Arendt who sought from a certain moment onwards to overcome the melancholic pleasure principle.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5058-01 מלנכוליה
Melancholia
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר בן-נפתלי מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
טופס סילבוס
 
שם הקורס בעברית : מלנכוליה
שם הקורס באנגלית : Melancholia
סמסטר _ב'___ תשע"ד
 
סוג המסגרת: סמינר
שם המרצה: ד"ר מיכל בן-נפתלי
טלפון:    0546525866
דואר אלקטרוני: michal1963@gmail.com 
שעות קבלה:   
יום:             
בניין:                
חדר:        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תאור הקורס
 
 הקורס יבקש לאפיין את המלנכוליה מזוויות שונות, כפתולוגיה המתארת "אבל לא-תקין" מחד גיסא, או כדרך להגדיר סובייקטיביות באשר היא מאידך גיסא: סובייקטיביות המגדירה את עצמה דרך בליעה של האחר הנותר אחר. המלנכוליה תצויר כדרך לתאר רגישות אינדיווידואלית, קולקטיבית-דורית או שמא ככזאת הקיימת מאז ומעולם.
במהלך הקורס נקרא בהוגים וביוצרים שהפכו את המלנכוליה לסוגיה מרכזית ביצירתם, אך עשו כן באופנים שונים ומפתיעים, מפרויד ומלני קליין, ולטר בנימין, ז'וליה קריסטבה, ז'אק דרידה, רולאן בארת, מרגריט דיראס, דליה רביקוביץ, יהודית הנדל ועד לחנה ארנדט שמרגע מסוים ואילך מבקשת לחרוג מ"עונג המלנכוליה".
This course will seek to characterize melancholia from different perspectives, as a pathology that describes an “abnormal” mourning on the one hand, or as a way to define subjectivity as such on the other: subjectivity that defines itself through incorporating the other that remains other. Melancholia will be imagined as a way to describe an individual sensibility as well as a collective-generational sensibility – or rather as a sensibility that exists from time immemorial.
We will read thinkers and writers who made melancholia into a crucial issue in their writing in different and surprising ways – from Freud and Klein, Kristeva, Derrida, Barthes, Duras, Daliah Rabikovitch, Yehudith Handel up to Hannah Arendt who sought from a certain moment onwards to overcome the melancholic pleasure principle.
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפיה, רפרט, כתיבת עבודה 
 
מרכיבי הציון הסופי
40% הגשת תרגילים, 10% השתתפות בכיתה, 50% עבודת סיום
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
פגישה ראשונה, מבוא למלנכוליה ולדרידה – פילוסופיה כבליעה מלנכולית
 
פגישה שנייה, קריאה ב"זיכרונות לפול דה מאן" מאת דרידה
 
פגישה שלישית, קריאה ב"אבל ומלנכוליה" מאת פרויד
 
פגישה רביעית, ז'וליה קריסטבה ומות האם – "סטאבט מאטר"
 
פגישה חמישית,. ז'וליה קריסטבה – "שמש שחורה", על מלנכוליה ודיכאון
 
פגישה ששית, קריאה בספרה של יהודית הנדל, "הכוח האחר".
 
פגישה שביעית, קריאה בשיריה של דליה רביקוביץ "הבגד" דרך מלאני קליין
 
פגישה תשיעית, "יומן האבל" ו"מחשבות על הצילום" מאת רולן בארת
 
פגישה עשירית, חנה ארנדט ו"אייכמן בירושלים" – מעבר לעיקרון המלנכוליה
 
פגישה אחת-עשרה, המלנכוליה ומחזה התוגה – וולטר בנימין
 
פגישה שתים-עשרה, מרגריט דיראס, אלן רנה, "הירושימה אהובתי". הקרנת הסרט ודיון
 
פגישה שלוש-עשרה, הסרט "כחול" של קישלובסקי 
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
קריאות חובה:
זיגמונד פרויד, אבל ומלנכוליה, מגרמנית: אדם טננבאום (תל אביב: רסלינג, 2008)
Jacques Derrida, Memories for Paul de Man, New York: Columbia University Press, 1986, ch. 1
ז'. קריסטבה, סיפורי אהבה, מצרפתית: מיכל בן-נפתלי (תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006), פרק 12
ז'. קריסטבה, שמש שחורה, מצרפתית: קרן שמש (תל אבי: רסלינג, 2006), פרק 1
רולאן בארת, יומן האבל, מצרפתית: חגית בן עדה (תל אביב: כתר, 2010)
רולאן בארת, מחשבות על הצילום, מצרפתית: דוד ניב (ירושלים: כתר)
מלאני קליין, "אבל ביחס למצבים מאנים-דפרסיביים",כתבים נבחרים, מאנגלית: אורה סילברשטיין (תל אביב: תולעת ספרים, 2002)
חנה ארנדט, אייכמן בירושלים, מאנגלית: אריה אוריאל (תל אביב: בבל, 2000)
 
(במידה ויש) חומר עזר נוסף 
הערה: סרטים
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת