חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  מוורטיגו ועד קראש: קולנוע ופסיכואנליזיה
  Vertigo to Crash: Film and Psychoanalysis                                                            
0810-5037-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1600213מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלפנדרי עידית
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
 
מורטיגו עד קראש: קולנוע ופסיכואנליזה
Vertigo to Crash: Film and Psychoanalysis
 
סמסטר ב' 2015/16
2 ש"ס
 
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 03-6408711   
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה: 13:00-14:00  
יום:   ג'          
בניין: גילמן             
חדר: 481ג'      
וכן לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס  
במאמר מופת בתחום בשם "Naughty Orators: Negation of Voice in Gaslight" הפילוסוף וחוקר הקולנוע סטנלי קאוול טוען שבסרטים הפרוז'קטור בעצמו מטריף את הדעת מפני שהוא מייצר חלום שמקורו באשליה קרטזיאנית. האם אני ער או חולם? היא שאלה רצינית עבור הצופים בסרט: "Following the cue of the light, of the rising and falling of the light as a cause of madness, and considering that this rising and falling is the light by which we see the figures on the screen, we have to ask whether there is something in the light of film that is inherently (not, of course, inveterately) maddening." הסמינריון יתאר קשרים בין קולנוע לפסיכואנליזה בכל הרמות שעוברות סימבוליזציה גם בסרט וגם במפגש האנליטי כולל: ההיסטוריה המקבילה של קולנוע ופסיכואנליזה (Stephen Heath), סייברספייס והיותו של הקיום חלל סגור (סלבוי ז'יז'ק), התפצלות בסרטיה של שנטל אקרמן (Janet Bergstrom) וכן היחס לחלום (Inception; Paprika; Spellbound) היחס לזיכרון (Eternal Sunshine in the Spotless Mind), כינון סובייקטיביות (מלודרמה ועוצמה לפי Joan Copjec). נדון גם בשאלות של ארגון נרטיבי או מתן שם לחומרים שמתקיימים רק במחוז הטראומה, וייצוג של יחסי העברה והעברת-נגד בין הצופה לסרט ובין האנליטיקאי למטופל, או ייצוג של תקשורת שאיננה נשלטת על-ידי מספר/מטפל כל יודע אלא מתבססת על יחסים גם של ספק וגם של הכרה באחר; הכרה שמייצרת קשר עם המציאות כגון ידיעה (cogito, דיקרט), אינטימיות ואהבה.
 
Course description
In a seminal article in the field, "Naughty Orators: Negation of Voice in Gaslight" the philosopher and film theorist Stanley Cavell asserts that in films the projector itself is maddening because it produces a dream whose origin is found in Cartesian illusion. Am I awake or dreaming? This is a serious question for viewers of films. Cavell writes: "Following the cue of the light, of the rising and falling of the light as a cause of madness, and considering that this rising and falling is the light by which we see the figures on the screen, we have to ask whether there is something in the light of film that is inherently (not, of course, inveterately) maddening." The seminar will examine the connection of film to psychoanalysis on every level that is symbolized in the film and in the psychoanalytical encounter including: the parallel history of film and psychoanalysis, cyberspace and the closure of existence, splitting in films by Chantal Akerman, the relation dream, the relation to memory. We will study narrative organization or the ability to name materials that belong to the realm of trauma. We will examine the representation of transference and countertransference in the relationship of the viewer and the film and the analysand and the analyst. This is a representation of the communication of desire when it is not controlled by an omniscient narrator/analyst. Here communicating desire is grounded in a relationship that comprises doubt and acceptance of the other; acceptance that produces connections with reality such as the acquisition of knowledge (cogito, Descartes), intimacy and love.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5037-01 מוורטיגו ועד קראש: קולנוע ופסיכואנליזיה
Vertigo to Crash: Film and Psychoanalysis
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר אלפנדרי עידית

666סילבוס מפורט/דף מידע
מורטיגו עד קראש: קולנוע ופסיכואנליזה
Vertigo to Crash: Film and Psychoanalysis
 
סמסטר ב' 2015/16
2 ש"ס
 
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 03-6408711   
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה: 13:00-14:00  
יום:   ג'          
בניין: גילמן             
חדר: 481ג'      
וכן לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס  
במאמר מופת בתחום בשם "Naughty Orators: Negation of Voice in Gaslight" הפילוסוף וחוקר הקולנוע סטנלי קאוול טוען שבסרטים הפרוז'קטור בעצמו מטריף את הדעת מפני שהוא מייצר חלום שמקורו באשליה קרטזיאנית. האם אני ער או חולם? היא שאלה רצינית עבור הצופים בסרט: "Following the cue of the light, of the rising and falling of the light as a cause of madness, and considering that this rising and falling is the light by which we see the figures on the screen, we have to ask whether there is something in the light of film that is inherently (not, of course, inveterately) maddening." הסמינריון יתאר קשרים בין קולנוע לפסיכואנליזה בכל הרמות שעוברות סימבוליזציה גם בסרט וגם במפגש האנליטי כולל: ההיסטוריה המקבילה של קולנוע ופסיכואנליזה (Stephen Heath), סייברספייס והיותו של הקיום חלל סגור (סלבוי ז'יז'ק), התפצלות בסרטיה של שנטל אקרמן (Janet Bergstrom) וכן היחס לחלום (Inception; Paprika; Spellbound) היחס לזיכרון (Eternal Sunshine in the Spotless Mind), כינון סובייקטיביות (מלודרמה ועוצמה לפי Joan Copjec). נדון גם בשאלות של ארגון נרטיבי או מתן שם לחומרים שמתקיימים רק במחוז הטראומה, וייצוג של יחסי העברה והעברת-נגד בין הצופה לסרט ובין האנליטיקאי למטופל, או ייצוג של תקשורת שאיננה נשלטת על-ידי מספר/מטפל כל יודע אלא מתבססת על יחסים גם של ספק וגם של הכרה באחר; הכרה שמייצרת קשר עם המציאות כגון ידיעה (cogito, דיקרט), אינטימיות ואהבה.
 
דרישות הקורס
נוכחות בכיתה, קריאה וצפייה בסרטים, רפרט בכיתה ועבודה סמינריונית על טקסטים נוספים לאלה שבסילבוס ולפי סיכום איתי בשעות קבלה, השתתפות פעילה בשיעורים שתתרום להצלחת הסמינר.
 
מרכיבי הציון הסופי
נוכחות: 10%; רפרט 20%; עבודה סמינריונית 70% השתתפות בכיתה תילקח בחשבון במקרים גבוליים.
 
פירוט נושאי הקורס
בפונט דוד 12 הנוכחי 
רשימה של נושאי הקורס ב - 12-13 שבועות – כשורה לכל נושא 
 
• סטנלי קאוול 
• סטיבן הית'
• סלבוי ז'יז'ק
• ג'ואן קופג'ק
• ג'נט ברגסטרום
• איקו סייטו
• פרויד, לקאן, פוקו
• מלאני קליין, ויניקוט, ביון
• לאנג, ווילר, אקרמן, צ'ונג צ'י-או, קיוקור, סטרג'יס, היצ'קוק, קרוננברג, הרצוג, רוג
• ריטה דאב
• צ'רלס צ'סטנאט
 
תאור הקורס באנגלית
In a seminal article in the field, "Naughty Orators: Negation of Voice in Gaslight" the philosopher and film theorist Stanley Cavell asserts that in films the projector itself is maddening because it produces a dream whose origin is found in Cartesian illusion. Am I awake or dreaming? This is a serious question for viewers of films. Cavell writes: "Following the cue of the light, of the rising and falling of the light as a cause of madness, and considering that this rising and falling is the light by which we see the figures on the screen, we have to ask whether there is something in the light of film that is inherently (not, of course, inveterately) maddening." The seminar will examine the connection of film to psychoanalysis on every level that is symbolized in the film and in the psychoanalytical encounter including: the parallel history of film and psychoanalysis, cyberspace and the closure of existence, splitting in films by Chantal Akerman, the relation dream, the relation to memory. We will study narrative organization or the ability to name materials that belong to the realm of trauma. We will examine the representation of transference and countertransference in the relationship of the viewer and the film and the analysand and the analyst. This is a representation of the communication of desire when it is not controlled by an omniscient narrator/analyst. Here communicating desire is grounded in a relationship that comprises doubt and acceptance of the other; acceptance that produces connections with reality such as the acquisition of knowledge (cogito, Descartes), intimacy and love.
רשימת מקורות    
רשימה ביבליוגרפית מפורטת יקבלו רק הסטודנטים שרשומים לקורס ויושבים בכיתה. הרשימה מופיעה על הסילבוס המפורט.
 
חומר עזר נוסף 
הסטודנטים רשאים להשתמש בחומר עזר נוסף בהתייעצות מראש איתי.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת