| |||||||||||||||||||||||||
הסובייקט: קווים לדמותו
The Question of the Subject. |
0810-5036-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
הסובייקט: קווים לדמותו
Portraits of the Subject
סמסטר א', רביעי, 16:00-12:00, תשע"ח
4 ש"ס
סוג המסגרת: (סמינר)
שם המרצה: ד"ר אייל דותן
דואר אלקטרוני: dottan@post.tau.ac.il
נייד: 0544983483
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
'הסובייקט' הוא אחד המושגים הרווחים במדעי הרוח והחברה היום, ומקביל במובנים רבים למושג "העצמי". "הסובייקט" נבט במחשבה המערבית במאה השלישית לספירה ופרח במחשבה הקונטיננטלית של המאות ה-19 וה-20. כמו "העצמי", גם "הסובייקט" מונח בתשתיתו של כל דיון עקרוני העוסק בבני-אדם ובתוצריהם, והשואל אודות יכולת הפעולה, מרחב החופש ורמת המודעות העצמית שלהם. בסמינר זה ננסה להבין מה עבר על הסובייקט מתקופת פריחתו הגדולה בנאורות, ועד כמעט 'מותו' בידי 'האחר' של הפוסט-סטרוקטורליזם והפוסט-הומניזם; נדון בתפיסות סובייקט ואובייקט מתחרות בת-זמננו, משל לאקאן, ז'יז'ק, באטלר, דלז, פוקו ואחרים; נבחן את פעולתו של הסובייקט ביחס לפנטזיה לאומית / מנגנון אידיאולוגי / פסיכוזה / שדה שיח / היעשות וחיים בקבוצה ותחומים נוספים. נעמוד על נקודות המחלוקת וההסכמה בין הגישות השונות, וניחשף לכיוונים חדשים של מחשבה אודותיו.
Today there is no coherent or at least single form of subjectivity and experience, and no single approach (phenomenology, psychoanalysis and the “subjected” subject of post-structuralism) holding sway. Our seminar mirrors and addresses this openness in what subjectivity means in the contemporary world, through the thinking of modernist and postmodern representatives.
הסובייקט: קווים לדמותו
Portraits of the Subject
סמסטר א', רביעי, 16:00-12:00, תשע"ח
4 ש"ס
סוג המסגרת: (סמינר)
שם המרצה: ד"ר אייל דותן
דואר אלקטרוני: dottan@post.tau.ac.il
נייד: 0544983483
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
'הסובייקט' הוא אחד המושגים הרווחים במדעי הרוח והחברה היום, ומקביל במובנים רבים למושג "העצמי". "הסובייקט" נבט במחשבה המערבית במאה השלישית לספירה ופרח במחשבה הקונטיננטלית של המאות ה-19 וה-20. כמו "העצמי", גם "הסובייקט" מונח בתשתיתו של כל דיון עקרוני העוסק בבני-אדם ובתוצריהם, והשואל אודות יכולת הפעולה, מרחב החופש ורמת המודעות העצמית שלהם. בסמינר זה ננסה להבין מה עבר על הסובייקט מתקופת פריחתו הגדולה בנאורות, ועד כמעט 'מותו' בידי 'האחר' של הפוסט-סטרוקטורליזם והפוסט-הומניזם; נדון בתפיסות סובייקט ואובייקט מתחרות בת-זמננו, משל לאקאן, ז'יז'ק, באטלר, דלז, פוקו ואחרים; נבחן את פעולתו של הסובייקט ביחס לפנטזיה לאומית / מנגנון אידיאולוגי / פסיכוזה / שדה שיח / היעשות וחיים בקבוצה ותחומים נוספים. נעמוד על נקודות המחלוקת וההסכמה בין הגישות השונות, וניחשף לכיוונים חדשים של מחשבה אודותיו.
Today there is no coherent or at least single form of subjectivity and experience, and no single approach (phenomenology, psychoanalysis and the “subjected” subject of post-structuralism) holding sway. Our seminar mirrors and addresses this openness in what subjectivity means in the contemporary world, through the thinking of modernist and postmodern representatives.
דרישות הקורס
רפרט בכיתה, כתיבת עבודה, קריאה של חומרי הקורס
מרכיבי הציון הסופי
20 אחוז רפרט בכיתה, 80 אחוז עבודה מסכמת
נושאי הקורס (חלק מהנושאים הוא שיעור כפול)
בליבר, אטיין. 2010. "סובייקט-אזרח," מפתח מס' 1, תרגמה אריאלה אזולאי, עמ' 146-119.
דקארט, רנה 2001 [1641]. הגיונות על הפילוסופיה הראשונית. מצרפתית: דורי מנור. ספרי עליית גג, עמ' 66-43.
יקירה, אלחנן. "אחרית דבר", בתוך הגיונות (2001), עמ' 176-165.
היגל. "האדון והעבד", בתוך יצחק קליין (1978), הדיאלקטיקה של האדון והעבד, עם עובד. עמ' 73-64. או התרגום של צבי טאובר.
אופציה: פירוש הטקסט, עמ' 131-74.
לואי אלתוסר. 2008 [1969] על האידיאולוגיה. תרגום: רלי אזולאי, רסלינג, עמ' 80-23.
אייל דותן. "אחרית דבר: המהפיכה של אלתוסר." בתוך על האידיאולוגיה, עמ' 100-83.
אייל דותן. 2003. "קול קורא במדבר: אינטרפלציה, אידיאולוגיה ומקריות", תיאוריה וביקורת 22, עמ' 9-34.
שמות ג' – הסנה הבוער
Hacking, Ian. 1995. "Is it Real?", Rewriting the Soul. Princeton UP. pp. 8-20
Borch-Jacobsen, Mikkel. 2009. "A Black Box Named Sybil," Making Minds and Madness: from Hysteria to Depression. Cambridge UP, 64-99
פוקו, מישל. 2005. סדר השיח. תרגום: נועם ברוך. תל-אביב: רסלינג, עמ' 7-33.
פוקו, מישל. 1998 [1976]. תולדות המיניות. כרך ראשון. תרגמה גבריאל אש. הקיבוץ המאוחד, עמ' 38-7; 71-64, 101-91.
אייל דותן. 2007. "האתגר של פוקו," תכלת, קיץ תשס"ז, עמ' 107-97
מלוויל, הרמן. "בארטלבי", תרגום: דפנה לוי. המעורר מס' 2, 1997, עמ' 13-46.
7. הגרסה הפרפורמטיבית: באטלר
"חיקוי ומרי ג'נדרי," 2003 [1993]. מעבר למיניות. תרגום: עמליה זיו. הקיבוץ המאוחד. עמ' 346-329.
טוויין, מארק. פרק 11, הרפתקאותיו של הקלברי פין. תרגם יניב פרקש. אריה ניר.
8. גרסת המילוט: דלז וגואטרי
Deleuze & Guattari. “November 28, 1947: How Do you Make Yourself a Body without Organs?" in: [1980] A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987), trans: Brian Massumi.,pp. 149-168 ["איך להיעשות ג.ל.א.", תרגום: לירון מור]
Deleuze & Guattari. “Becoming Intense” in: [1980] A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987), trans: Brian Massumi.,pp. 232-253.
דותן, אייל. 2010. "מי אתה גרגור סמסא?" אות, 01, עמ' 131-123.
קפקא, פרנץ. 2000. "הגלגול". רופא כפרי. תרגום: אילנה המרמן. עם עובד. 166-99.