חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  תאוריות של סובייקט
  The Question of the Subject.                                                                         
0810-5036-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דותן איל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
מהו הסובייקט? גישות בנות-זמננו
The Question of the Subject
 
סמסטר ב' תשע"ו
רביעי, 10:00-14:00
4 ש"ס
סוג המסגרת: (סמינר)
 
ד"ר אייל דותן
טלפון:    0544983483
דואר אלקטרוני:    dottan@post.tau.ac.il
 
לפי תיאום טלפוני מראש
 
תיאור הקורס 
 
'הסובייקט' הוא אחד המושגים הרווחים במדעי הרוח והחברה היום ומהשנויים ביותר במחלוקת. אפשר למצוא אותו מונח בתשתיתו של כל דיון עקרוני העוסק בבני-אדם ובתוצריהם, והשואל אודות יכולת הפעולה, מרחב החופש ורמת המודעות העצמית שלהם. בסמינר זה ננסה להבין מה עבר על הסובייקט מתקופת פריחתו הגדולה בנאורות, ועד כמעט 'מותו' בידי 'האחר' של הפוסט-סטרוקטורליזם והפוסט-הומניזם; נדון בתפיסות סובייקט ואובייקט מתחרות בת-זמננו, משל לאקאן, ז'יז'ק, באטלר, דלז, הרמן, קאנטי ואחרים; נבחן את פעולתו של הסובייקט ביחס לפנטזיה לאומית / מנגנון אידיאולוגי / פסיכוזה / שדה שיח / היעשות וחיים בקבוצה ותחומים נוספים. נעמוד על נקודות המחלוקת וההסכמה בין הגישות השונות, וניחשף לכיוונים חדשים של מחשבה אודותיו.
Course description
Today there is no coherent or at least single form of subjectivity and experience, and no single approach (phenomenology, psychoanalysis and the “subjected” subject of post-structuralism) holding sway. Our seminar mirrors and addresses this openness in what subjectivity means in the contemporary world, through the thinking of modernist and postmodern representatives.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5036-01 תאוריות של סובייקט
The Question of the Subject.
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר דותן איל

666סילבוס מפורט/דף מידע
מהו הסובייקט? גישות בנות-זמננו
The Question of the Subject
 
סמסטר ב' תשע"ו
רביעי, 10:00-14:00
4 ש"ס
סוג המסגרת: (סמינר)
 
ד"ר אייל דותן
טלפון:    0544983483
דואר אלקטרוני:    dottan@post.tau.ac.il
 
לפי תיאום טלפוני מראש
 
תיאור הקורס 
 
'הסובייקט' הוא אחד המושגים הרווחים במדעי הרוח והחברה היום ומהשנויים ביותר במחלוקת. אפשר למצוא אותו מונח בתשתיתו של כל דיון עקרוני העוסק בבני-אדם ובתוצריהם, והשואל אודות יכולת הפעולה, מרחב החופש ורמת המודעות העצמית שלהם. בסמינר זה ננסה להבין מה עבר על הסובייקט מתקופת פריחתו הגדולה בנאורות, ועד כמעט 'מותו' בידי 'האחר' של הפוסט-סטרוקטורליזם והפוסט-הומניזם; נדון בתפיסות סובייקט ואובייקט מתחרות בת-זמננו, משל לאקאן, ז'יז'ק, באטלר, דלז, הרמן, קאנטי ואחרים; נבחן את פעולתו של הסובייקט ביחס לפנטזיה לאומית / מנגנון אידיאולוגי / פסיכוזה / שדה שיח / היעשות וחיים בקבוצה ותחומים נוספים. נעמוד על נקודות המחלוקת וההסכמה בין הגישות השונות, וניחשף לכיוונים חדשים של מחשבה אודותיו.
דרישות הקורס
 
נוכחות, קריאה, רפרט בכיתה, כתיבת עבודה מסכמת (רפרט / סמינריון)
מרכיבי הציון הסופי
20% רפרט כיתה, 80% עבודה מסכמת
פירוט נושאי הקורס
•  היגל – האדון והעבד.
•  אלתוסר, לאקאן, פסיכו-מארקסיזם.
• אליאס קאנטי – ההמון
• בודריאר - פיתוי
• ג'ודית באטלר – פרפורמטיביות
• גרהם הרמן - האובייקט
• ליוטאר – פוסט הומניזם
•  דלז וגואטרי – היעשות, סכיזואנליזה
• הצגה מקדמית של העבודות
 
תיאור הקורס באנגלית
Today there is no coherent or at least single form of subjectivity and experience, and no single approach (phenomenology, psychoanalysis and the “subjected” subject of post-structuralism) holding sway. Our seminar mirrors and addresses this openness in what subjectivity means in the contemporary world, through the thinking of modernist and postmodern representatives.
 
רשימת מקורות    
 
Balibar, Etienne. 1991. “Citizen Subject”’ In: Who Comes After the Subject, E. Cadava, P. Connor and Jean-Luc Nancy. Routledge: New York and London,
pp. 33-57.
 
 
 
 
תיאוריה וביקורת 22, עמ' 9-34.
 
מעבר למיניות. תרגום: עמליה זיו. הקיבוץ המאוחד. עמ' 346-329
 
Lyotard, Jean-Francois. [1987] "can thought go on without a body?", in The Inhuman. Stanford UP. pp.8-23.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת