חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  פסיכואננליזה באמנויות - משייקספיר עד הוליווד
  Psychoanalysis in the Arts: From Shakespeare to Hollywood                                            
0810-5035-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלפנדרי עידית
סילבוס מקוצר
בספר מכונן בתחום המחקר של הטרגדיה השיקספירית, ג'. ו'. קאנינגהם טוען שטרגדיה מוגדרת על ידי סוג הפעולה שהיא מציגה ושהאפקט של טרגדיה הוא תוצאה ישירה של הפעולות שהיא מציגה וזאת למרות שהתוקף של האפקט יכול להיות תלוי בשיקול דעת. "The final effect of tragedy is ethical: it results in an ordering of the irrational by means of a presentation which evokes specific emotional effects." קאנינגהם איתן בדעתו שהאפקט הוא של פחד, צער והשתאות. קאנינגהאם מבין שקביעה זו ממסדת אסתטיקה מאוד גסה אבל זו האסתטיקה שאריסטו ממסד אותה בפואטיקה והיא האסתטיקה של שיקספיר. עוד מוסיף קאנינגהאם שזו אסתטיקה אמיתית. הסמינריון יצא מנקודת הנחה קלאסית זו לגבי האסתטיקה של הטרגדיה השיקספירית ויאמץ גם את ההגדרה הקלאסית של קומדיה ויראה כיצד היא רלוונטית לקומדיה השיקספירית. ובכל זאת, נשתמש במושגים מודרניים כדי לבדוק האם טרגדיה מצויה רק באפקט הרגשי שיש לפעולה על הצופה? נראה שבדמויות עצמן יש כאב, צער והשתאות שמכוונים את מעשיהם בעולם והפסיכואנליזה והפילוסופיה יגדירו את הרגשות האלה כטרגיים. אי האפשרות של המלך ליר להביע אהבה ולהפנים מילות אהבה מובילה את המחזה לסוף טרגי שכולל אלימות ואילמות. אותלו מטיל ספק בעצמו ובנאמנות של אשתו והספקנות שלו מייצרת עולם טרגי. כאן נראה שהפילוסופיה הקרטזיאנית, כמו הפסיכואנליזה, מראות שאפשר לרפא ספקנות ולהאמין מחדש בכך שאני חושב (מרגיש, מדבר בקולי שלי) ולכן אני קיים. לגבי הקומדיה נשאל שאלות על זהות מפני שבז'אנר זה חיפוש הזהות שווה לחיפוש אחר האושר והמילים ששיקספיר בוחר להשתמש בהן ממסדות שפה של יומיום שמלמדת את הדמויות להיות מאושרות. נצפה בסרטים
מהמלודרמה ההוליוודית שמשתמשים במבנה של הטרגדיה השיקספירית כדי להציג דמויות – של נשים בעיקר – שרוכשות סמכות לפעול מתוך שנאה כדי להביס ניסיונות של בעל, בת או אם לפרום את העצמי שלהן ולגרום להן להטיל ספק בביוגרפיה שלהן. נראה גם סרטים הוליוודיים שמשתמשים במבנה של הקומדיה השיקספירית כדי ליצור עולמות שבהם חיפוש האושר עובר דרך מסע למקומות שדומים ליער המכושף בחלום ליל קיץ, לדוגמא, כדי למצוא את שלוות הנפש והמרחק הנכון מהעיר הדרושים להתאהבות מחדש. כמו כן, נצפה בקטעים מאדפטציות של מחזות שיקספיריים לקולנוע. נקרא גם נובלות מהמאה התשע-עשרה שהפן המלודרמטי שלהן שואב מהטרגדיה השיקספירית וגם סיפורים מהמאה ה 20 שמנסחים מחדש את התנאים שבהם כאב נתפס כטרגי, לא מלודרמטי, למרות שהוא אישי, לא ממלכתי. בסמינריון ננתח ציורים שמייצגים את הגוף באופנים שאפשר ליחס להם כוח להבטיח לצופה אושר. כמו כן נלמד טקסטים פסיכואנליטיים מרכזיים מפרויד ולקאן ועד מלאני קליין וויניקוט וננתח מאמרים של פילוסופים כגון סטנלי קאוול וז'יל דלז.
Course description
In a founding book of this field of research J. V. Cunningham argues that tragedy is defined by the kind of action that it presents and that the tragic affect comes as a direct result of these actions despite the fact that affect is also dependent on reasoning. “The final effect of tragedy is ethical: it results in an ordering of the irrational by means of a presentation which evokes specific emotional effects,” Cunningham argues. Cunningham is convinced that the affect is of woe, sorrow and wonder. This assertion institutes a crude aesthetics but this is the aesthetics that Aristotle institutes in the Poetics and it is Shakespeare's aesthetics. This is also a true aesthetics. The seminar will begin from this classical understanding of the aesthetics of the Shakespearian tragedy and will embrace the classical definition of comedy and show that it is relevant to Shakespearian comedy. Yet, we will use modern concepts to verify if tragedy is found only in the affect that action has on the viewer? We will see that the characters contain pain, sorrow and wonder that guide their actions in the world and psychoanalysis and philosophy will define such feelings as tragic. King Lear's inability to express love and to internalize words of love leads the play to a tragic that comprises muteness and violence. Othello doubts himself and his wife's loyalty and his doubt produces a tragic world. Cartesian philosophy, like psychoanalysis will show that it is possible to cure from doubts and believe that "I think therefore I am." In relation to comedy we will ask questions about identity for this genre the search for one's identity is identical to the search for happiness. Shakespeare uses everyday language that teaches the characters to be happy. We will watch films from the Hollywood melodrama that use the structure of Shakespeare's tragedy to present characters—mostly women—that acquire authority through hatred and the attempt to defy attempts of a husband, a mother or a daughter to undo their individuality, doubt their own biography. We will watch Hollywood films that use the structure of Shakespeare's comedy to create worlds in which the search for happiness takes the form of a voyage to places such as the bewitched forest of A Midsummer Nights Dream, for example, in order to find peace of mind, away from the city, and fall in love, for the second time. We will watch adaptation of
Shakespearian plays to film. We will read novellas from the nineteenth century in which the melodramatic aspect borrows from classical tragedy. We will also read texts from the twentieth century in which tragedy appears as personal, not stately. We will analyze paintings that represent the body in ways that promises happiness to the viewer. We will read psychoanalytical texts by Freud, Lacan, Klein, and Winnicott and we will interpret articles of Stanley Cavell and Gilles Deleuze.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5035-01 פסיכואננליזה באמנויות - משייקספיר עד הוליווד
Psychoanalysis in the Arts: From Shakespeare to Hollywood
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר אלפנדרי עידית

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
טופס סילבוס
 
הנחיות: חובה למלא את כל הסעיפים למעט סעיפים שמופיע לידם "(במידה ויש)" אותם יש למלא או למחוק. במידה ואין תוכן מהותי להכניס לסעיף חובה כלשהו יש לנמק מדוע (למשל: העדר רשימת קריאה בסדנה או סמינר ניתן לנמק כך: "החומר לקריאה ייקבע לפי נושא עבודת הסטודנט/ית").
(יש למחוק הנחיות אלו עם הגשת הסילבוס)
שם הקורס בעברית
פסיכואנליזה באמנויות: משקספיר עד הוליווד 
שם הקורס באנגלית
Psychoanalysis in the Arts: From Shakespeare to Hollywood
סמסטר __א'__ תשע"ד
_4_ ש"ס
 
סוג המסגרת: (סמינר – למחוק את המיותר)
שם המרצה: דר' עידית אלפנדרי
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה:   13:00-14:00
יום:   ג'          
בניין:   גילמן            
חדר:   481ג'     
(ניתן להוסיף או למחוק:) לפי תאום מראש וכמו כן בתיאום מראש
(במידה ויש): שם מתרגל
דואר אלקטרוני:
שעות קבלה:
יום:
בניין:
חדר:
                                             (ניתן להוסיף:)      לפי תאום מראש
תאור הקורס  
תאור הקורס בעברית ובאנגלית
בספר מכונן בתחום המחקר של הטרגדיה השיקספירית, ג'. ו'. קאנינגהם טוען שטרגדיה מוגדרת על ידי סוג הפעולה שהיא מציגה ושהאפקט של טרגדיה הוא תוצאה ישירה של הפעולות שהיא מציגה וזאת למרות שהתוקף של האפקט יכול להיות תלוי בשיקול דעת. "The final effect of tragedy is ethical: it results in an ordering of the irrational by means of a presentation which evokes specific emotional effects." קאנינגהם איתן בדעתו שהאפקט הוא של פחד, צער והשתאות. קאנינגהאם מבין שקביעה זו ממסדת אסתטיקה מאוד גסה אבל זו האסתטיקה שאריסטו ממסד אותה בפואטיקה והיא האסתטיקה של שיקספיר. עוד מוסיף קאנינגהאם שזו אסתטיקה אמיתית. הסמינריון יצא מנקודת הנחה קלאסית זו לגבי האסתטיקה של הטרגדיה השיקספירית ויאמץ גם את ההגדרה הקלאסית של קומדיה ויראה כיצד היא רלוונטית לקומדיה השיקספירית. ובכל זאת, נשתמש במושגים מודרניים כדי לבדוק האם טרגדיה מצויה רק באפקט הרגשי שיש לפעולה על הצופה? נראה שבדמויות עצמן יש כאב, צער והשתאות שמכוונים את מעשיהם בעולם והפסיכואנליזה והפילוסופיה יגדירו את הרגשות האלה כטרגיים. אי האפשרות של המלך ליר להביע אהבה ולהפנים מילות אהבה מובילה את המחזה לסוף טרגי שכולל אלימות ואילמות. אותלו מטיל ספק בעצמו ובנאמנות של אשתו והספקנות שלו מייצרת עולם טרגי. כאן נראה שהפילוסופיה הקרטזיאנית, כמו הפסיכואנליזה, מראות שאפשר לרפא ספקנות ולהאמין מחדש בכך שאני חושב (מרגיש, מדבר בקולי שלי) ולכן אני קיים. לגבי הקומדיה נשאל שאלות על זהות מפני שבז'אנר זה חיפוש הזהות שווה לחיפוש אחר האושר והמילים ששיקספיר בוחר להשתמש בהן ממסדות שפה של יומיום שמלמדת את הדמויות להיות מאושרות. נצפה בסרטים מהמלודרמה ההוליוודית שמשתמשים במבנה של הטרגדיה השיקספירית כדי להציג דמויות – של נשים בעיקר – שרוכשות סמכות לפעול מתוך שנאה כדי להביס ניסיונות של בעל, בת או אם לפרום את העצמי שלהן ולגרום להן להטיל ספק בביוגרפיה שלהן. נראה גם סרטים הוליוודיים שמשתמשים במבנה של הקומדיה השיקספירית כדי ליצור עולמות שבהם חיפוש האושר עובר דרך מסע למקומות שדומים ליער המכושף בחלום ליל קיץ, לדוגמא, כדי למצוא את שלוות הנפש והמרחק הנכון מהעיר הדרושים להתאהבות מחדש. כמו כן, נצפה בקטעים מאדפטציות של מחזות שיקספיריים לקולנוע. נקרא גם נובלות מהמאה התשע-עשרה שהפן המלודרמטי שלהן שואב מהטרגדיה השיקספירית וגם סיפורים מהמאה ה 20 שמנסחים מחדש את התנאים שבהם כאב נתפס כטרגי, לא מלודרמטי, למרות שהוא אישי, לא ממלכתי. בסמינריון ננתח ציורים שמייצגים את הגוף באופנים שאפשר ליחס להם כוח להבטיח לצופה אושר. כמו כן נלמד טקסטים פסיכואנליטיים מרכזיים מפרויד ולקאן ועד מלאני קליין וויניקוט וננתח מאמרים של פילוסופים כגון סטנלי קאוול וז'יל דלז.
In a founding book of this field of research J. V. Cunningham argues that tragedy is defined by the kind of action that it presents and that the tragic affect comes as a direct result of these actions despite the fact that affect is also dependent on reasoning. “The final effect of tragedy is ethical: it results in an ordering of the irrational by means of a presentation which evokes specific emotional effects,” Cunningham argues. Cunningham is convinced that the affect is of woe, sorrow and wonder. This assertion institutes a crude aesthetics but this is the aesthetics that Aristotle institutes in the Poetics and it is Shakespeare's aesthetics. This is also a true aesthetics. The seminar will begin from this classical understanding of the aesthetics of the Shakespearian tragedy and will embrace the classical definition of comedy and show that it is relevant to Shakespearian comedy. Yet, we will use modern concepts to verify if tragedy is found only in the affect that action has on the viewer? We will see that the characters contain pain, sorrow and wonder that guide their actions in the world and psychoanalysis and philosophy will define such feelings as tragic. King Lear's inability to express love and to internalize words of love leads the play to a tragic that comprises muteness and violence. Othello doubts himself and his wife's loyalty and his doubt produces a tragic world. Cartesian philosophy, like psychoanalysis will show that it is possible to cure from doubts and believe that "I think therefore I am." In relation to comedy we will ask questions about identity for this genre the search for one's identity is identical to the search for happiness. Shakespeare uses everyday language that teaches the characters to be happy. We will watch films from the Hollywood melodrama that use the structure of Shakespeare's tragedy to present characters—mostly women—that acquire authority through hatred and the attempt to defy attempts of a husband, a mother or a daughter to undo their individuality, doubt their own biography. We will watch Hollywood films that use the structure of Shakespeare's comedy to create worlds in which the search for happiness takes the form of a voyage to places such as the bewitched forest of A Midsummer Nights Dream, for example, in order to find peace of mind, away from the city, and fall in love, for the second time. We will watch adaptation of Shakespearian plays to film. We will read novellas from the nineteenth century in which the melodramatic aspect borrows from classical tragedy. We will also read texts from the twentieth century in which tragedy appears as personal, not stately. We will analyze paintings that represent the body in ways that promises happiness to the viewer. We will read psychoanalytical texts by Freud, Lacan, Klein, and Winnicott and we will interpret articles of Stanley Cavell and Gilles Deleuze.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, רפרט או כתיבת עבודה סמינריונית. (למחוק את המיותר) 
דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור (במידה ויש)
מרכיבי הציון הסופי
% 20, רפרט בכתה, % 80, סמינריונית או רפרט לסיום הקורס. (למחוק את המיותר)
בחינה (במידה ויש)
הסבר עקרוני לגבי הבחינה המסכמת ואופייה: בחינת רב ברירה או בחינה רגילה, מבנה כללי של הבחינה – שאלות תיאורטיות חישוביות, איכותיות, ניתוח סוגיות ועוד.
 נושאי הקורס (נתון לשינויים)
הערה: להגיש כרשימה שבועית (רצוי) או כרשימת/טבלת נושאים. ניתן להכניס בסעיף זה חובות קריאה משיעור לשיעור או הקרנות שבועיות וכו' (למחוק הערה זו לאחר המילוי)
כבכל שנה יימסר לסטודנטים סילבוס מפורט ביד, במקראה ועל הוירטואל של הקורס. (אני לא פותחת שמות של טקסטים שאני מלמדת לקהל הרחב).
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
הערה: במידה וקיימת אבחנה בין קריאת חובה לרשות (מומלץ) יש לציין זאת (למחוק הערה זו לאחר המילוי)
(במידה ויש) חומר עזר נוסף 
הערה: סרטים, שקופיות, וכו'. לציין חובה או רשות במידה וקיימת אבחנה כזו (למחוק הערה זו לאחר המילוי)
חומר מחייב למבחן/עבודה (במידה ויש)
הערות או שונות (במידה ויש)
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת