חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  יופי, צדק ורוע
  Beauty, Justice and Evil: Literature Art and Film.                                                   
0810-5028-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלפנדרי עידית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
 
יופי, צדק ורוע
Beauty, Justice and Evil
 
סמסטר .... א' שנה"ל 2015/16
4 ש"ס
 
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 03-6408711  
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה:   13:00-14:00
יום: ג'            
בניין: גילמן             
חדר:   281ג'     
וכן לפי תאום טלפוני מראש  
 
 
תאור הקורס  
הסמינר ידון בקשר בין יופי לצדק ורוע ויצא מנקודת השקפה שמייצגת אותה הפילוסופית איליין סקרי. ייצוג של הקשר בין רוע לנשגב נלמד בעזרת ניתוחים לציור וצילום של מבקר האמנות מייקל פריד. ינותחו גם ספר של פרויד ומאמרים של ולטר בנימין, אלכסנדר נחמס, לורה מאלוי וסטנלי קאוול. סקרי טוענת שהיופי משכפל את עצמו בעולם ולכן מעודד טעות בשיפוט האסתטי. אפשר לטעות ביחס ליפה—למצוא יופי בחיקוי פשוט או להדחיק חוויה אסתטית בנוכחותו של יופי עמוק ומתוחכם. סקרי מגלה לקורא שהיא עצמה הדחיקה את התפקיד המורכב שיש לכף הדקלים בייצוג היופי בציורי מרוקו של מאטיס—וטעות זו בשיפוט האסתטי מוכיחה עד כמה חומרי העולם וכיצד נעלמים הצדדים המטאפיזיים של האובייקט והסובייקט בנוכחותו של היופי. לכן סקרי קובעת שהיופי חושף את הנוכחות המוגזמת של החומר בעולם ואת הרגישות של העולם לפציעה ולחבלה וכך הוא מחייב את קיומו של מושג הצדק—אף כי הצדק עצמו מצוי מחוץ לכוחות הסנסוריים שלנו. ראשית, נבחן את התפישות בספר ובעזרתן נחקור ספרות, יצירות אמנות וקולנוע שמדגישות את המתח בין המשיכה ליופי, לבין ההתגלות של צדק בעולם—החשוף לפגיעה שמקורה בפעילות תמידית, חבויה או גלויה, של הרוע. לקראת סיום הסמסטר הסטודנטים ילמדו שגם לנימוסים יש ערך אסתטי וכשהרוע משתמש בהם לקידום מטרותיו הוא קשה לזיהוי. הרוע חבוי עמוק מאחורי שכבות על שכבות של גינונים והצדקות תרבותיות שחיי חברה מביאים ליחסים בינאישיים.
 
Course description
Seminar Description: The seminar will examine beauty's relation to justice and evil and will undertake to explain the viewpoint of the philosopher Elaine Scarry. Students will also study books by Freud and articles by Walter Benjamin, Alexander Nehamas, Laura Mulvey and Stanley Cavell. Scarry argues that beauty has copies in the world and thus enhances mistakes in aesthetic judgment. One can find beauty in a simple imitation or suppress an aesthetic experience in the presence of deep, sophisticated beauty. Scarry discloses to her reader that she herself repressed the complex function of palms in the representation of beauty in Matisse's Morocco paintings—and this mistake in aesthetic judgment proves how material the world is and how the metaphysical aspects of the object and the subject disappear in the presence of the beautiful. Hence, Scarry asserts that the beautiful exposes the exaggerated materiality of the world and unravels the world's vulnerability to injury and damage and states that thus the beautiful renders the existence of justice necessary—although justice is external to our sensory powers. First, we will examine Scarry's concepts and by using those notions we will study literary text, canvases and films that stress the tension between the attraction to the beautiful and the appearance of justice in the world—which is exposed to injury that emerges from the eternal, open or hidden, activity of the evil. As the semester winds up, students will study that manners have an aesthetic value and when evil uses those to advance its goals it becomes difficult to identify. Evil is hidden deep under layers and layers of manners and cultural justifications that social living brings to human relations.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5028-01 יופי, צדק ורוע
Beauty, Justice and Evil: Literature Art and Film.
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר אלפנדרי עידית

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
יופי, צדק ורוע
Beauty, Justice and Evil
 
סמסטר .... א' שנה"ל 2015/16
4 ש"ס
 
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 03-6408711  
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה:   13:00-14:00
יום: ג'            
בניין: גילמן             
חדר:   281ג'     
וכן לפי תאום טלפוני מראש  
 
 
תאור הקורס  
הסמינר ידון בקשר בין יופי לצדק ורוע ויצא מנקודת השקפה שמייצגת אותה הפילוסופית איליין סקרי. ייצוג של הקשר בין רוע לנשגב נלמד בעזרת ניתוחים לציור וצילום של מבקר האמנות מייקל פריד. ינותחו גם ספר של פרויד ומאמרים של ולטר בנימין, אלכסנדר נחמס, לורה מאלוי וסטנלי קאוול. סקרי טוענת שהיופי משכפל את עצמו בעולם ולכן מעודד טעות בשיפוט האסתטי. אפשר לטעות ביחס ליפה—למצוא יופי בחיקוי פשוט או להדחיק חוויה אסתטית בנוכחותו של יופי עמוק ומתוחכם. סקרי מגלה לקורא שהיא עצמה הדחיקה את התפקיד המורכב שיש לכף הדקלים בייצוג היופי בציורי מרוקו של מאטיס—וטעות זו בשיפוט האסתטי מוכיחה עד כמה חומרי העולם וכיצד נעלמים הצדדים המטאפיזיים של האובייקט והסובייקט בנוכחותו של היופי. לכן סקרי קובעת שהיופי חושף את הנוכחות המוגזמת של החומר בעולם ואת הרגישות של העולם לפציעה ולחבלה וכך הוא מחייב את קיומו של מושג הצדק—אף כי הצדק עצמו מצוי מחוץ לכוחות הסנסוריים שלנו. ראשית, נבחן את התפישות בספר ובעזרתן נחקור ספרות, יצירות אמנות וקולנוע שמדגישות את המתח בין המשיכה ליופי, לבין ההתגלות של צדק בעולם—החשוף לפגיעה שמקורה בפעילות תמידית, חבויה או גלויה, של הרוע. לקראת סיום הסמסטר הסטודנטים ילמדו שגם לנימוסים יש ערך אסתטי וכשהרוע משתמש בהם לקידום מטרותיו הוא קשה לזיהוי. הרוע חבוי עמוק מאחורי שכבות על שכבות של גינונים והצדקות תרבותיות שחיי חברה מביאים ליחסים בינאישיים.
 
דרישות הקורס
נוכחות בכיתה, קריאה וצפייה בסרטים, רפרט בכיתה ועבודה סמינריונית על טקסטים נוספים לאלה שבסילבוס ולפי סיכום איתי בשעות קבלה, השתתפות פעילה בשיעורים שתתרום להצלחת הסמינר.
 
מרכיבי הציון הסופי
נוכחות: 10%; רפרט 20%; עבודה סמינריונית 70% השתתפות בכיתה תילקח בחשבון במקרים גבוליים.
פירוט נושאי הקורס
 
• איליין סקרי 
• מייקל פריד
• אלכסנדר נהמס
• בלזק
• אדגר אלן פו
• אנטון צ'כוב
• ולטר בנימין
• פרויד
• לורה מאלווי
• ציירים אירופאים ואמריקאים מהמאה ה 19 ותחילת המודרניזם במאה ה 20
• סרטים של שנבל, הרצוג, טיימור, פורמן, מינלי, קיוקור, לוזי, יוסטון, גרינווי, ריד, גורדון ופרנו
• צילום של ג'ף וול וברנט והילה בכר
 
תאור הקורס באנגלית
Seminar Description: The seminar will examine beauty's relation to justice and evil and will undertake to explain the viewpoint of the philosopher Elaine Scarry. Students will also study books by Freud and articles by Walter Benjamin, Alexander Nehamas, Laura Mulvey and Stanley Cavell. Scarry argues that beauty has copies in the world and thus enhances mistakes in aesthetic judgment. One can find beauty in a simple imitation or suppress an aesthetic experience in the presence of deep, sophisticated beauty. Scarry discloses to her reader that she herself repressed the complex function of palms in the representation of beauty in Matisse's Morocco paintings—and this mistake in aesthetic judgment proves how material the world is and how the metaphysical aspects of the object and the subject disappear in the presence of the beautiful. Hence, Scarry asserts that the beautiful exposes the exaggerated materiality of the world and unravels the world's vulnerability to injury and damage and states that thus the beautiful renders the existence of justice necessary—although justice is external to our sensory powers. First, we will examine Scarry's concepts and by using those notions we will study literary text, canvases and films that stress the tension between the attraction to the beautiful and the appearance of justice in the world—which is exposed to injury that emerges from the eternal, open or hidden, activity of the evil. As the semester winds up, students will study that manners have an aesthetic value and when evil uses those to advance its goals it becomes difficult to identify. Evil is hidden deep under layers and layers of manners and cultural justifications that social living brings to human relations.
רשימת מקורות    
רשימה ביבליוגרפית מפורטת תינתן רק לסטודנטים שרשומים לסמינריון ויושבים בכיתה. היא מופיעה על הסילבוס המפורט וכל הטקסטים בסילבוס הם חובה כולל סרטים, צילומים וציורים.
 
חומר עזר נוסף 
כל חומר עזר שהסטודנטים מוצאים לנכון להשתמש בו יוכר כרלוונטי לסמינריון בהתייעצות מראש איתי.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת