חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  דנטה, פטררקה וזמנם: ה"אני", אלוהים ויצירתיות אמנותית.
  Dante, Petrarch & Their Age: the Self,God & Art Creativity                                           
0810-5016-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  ב'1400-1600200מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ טנאי אסתר דור
סילבוס מקוצר
המחקר העכשוי מצביע שוב ושוב על המאה ה 14 כהולדת הסובייקט המודרני, היוצר המודרני, הבלשנות המודרנית ותפיסת המשמעות המודרנית. בנוסף, המאה ה 14 נתפסת כהולדת הרלטיויזם, הסוביקטיביות, והמודעת העצמית. השעור יוקדש לקריאה מעמיקה במבחר יצירות מופת וכתבים של גדולי היוצרים של התקופה, דנטה אליגרי ופרנצ'סקו פטררקה על מנת לעמוד מקרוב על המעבר שהחל בתקופה מתיפסת עולם סטאטית לתפיסת עולם דינאמית. מעבר זה יציף את הקשרים הסמויים בין העבר להווה, בין הרנסנס המוקדם לתובונות פוסטמודרניות. במסגרת השעור נדון לא רק בספרות ובכתבים השונים של התקופה אלא גם במוסיקה ובאמנות הויזואלית של המאה ה 14. נבחן עד כמה רגישויות ותובנות עכשויות הוטרמו במחשבה ובעשיה האמנותית של המאה ה14 בבחינת "ראי רחוק" בלשונה של ההסטוריונית והסופרת ברברה טוכמן.
Course description
The course will focus on the birth of relativism, subjectivity, and self-consciousness as reflected in the writings of Dante and Petrarch. Dante’s understanding of language as changing like fashions and other cultural constructs, will be explored from the perspective of the fourteenth century transition from a static to a dynamic understanding of nature and culture and will provide the background for understanding the birth of the modern “self” new esthetic ideas in poetry as well as other art forms. A discussion on Italian language make us aware of The fourteenth century saw the breakdown of traditional structures of order and authority, and the incipient transition from a static to a dynamic worldview. A look at contemporaneous Italian music will provide further indications of the age’s new perception of the relation between God, man, and nature.  
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5016-01 דנטה, פטררקה וזמנם: ה"אני", אלוהים ויצירתיות אמנותית.
Dante, Petrarch & Their Age: the Self,God & Art Creativity
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | פרופ טנאי אסתר דור

666סילבוס מפורט/דף מידע
שם הקורס: בין כאוס להרמוניה: אלוהים, ה"אני" והיצירה האמנותית
Between Chaos and Harmony: God, The Self and Artistic Creativity
 
סמסטר ב' תשע''ד, 2 ש''ס, שיעור.
 
שם המרצה: פרופ' דורית טנאי
 
שעות קבלה: לפי תאום מראש
 
תאור הקורס:
 
המחקר העכשוי מצביע שוב ושוב על המאה ה 14 כהולדת הסובייקט המודרני, היוצר המודרני, הבלשנות המודרנית ותפיסת המשמעות המודרנית. בנוסף, המאה ה 14 נתפסת כהולדת הרלטיויזם, הסוביקטיביות, והמודעת העצמית. השעור יוקדש לקריאה מעמיקה במבחר יצירות מופת וכתבים של גדולי היוצרים של התקופה, דנטה אליגרי ופרנצ'סקו פטררקה על מנת לעמוד מקרוב על המעבר שהחל בתקופה מתיפסת עולם סטאטית לתפיסת עולם דינאמית. מעבר זה יציף את הקשרים הסמויים בין העבר להווה, בין הרנסנס המוקדם לתובונות פוסטמודרניות. במסגרת השעור נדון לא רק בספרות ובכתבים השונים של התקופה אלא גם במוסיקה ובאמנות הויזואלית של המאה ה 14. נבחן עד כמה רגישויות ותובנות עכשויות הוטרמו במחשבה ובעשיה האמנותית של המאה ה14 בבחינת "ראי רחוק" בלשונה של ההסטוריונית והסופרת ברברה טוכמן.
The course will focus on the birth of relativism, subjectivity, and self-consciousness as reflected in the writings of Dante and Petrarch. Dante’s understanding of language as changing like fashions and other cultural constructs, will be explored from the perspective of the fourteenth century transition from a static to a dynamic understanding of nature and culture and will provide the background for understanding the birth of the modern “self” new esthetic ideas in poetry as well as other art forms. A discussion on Italian language make us aware of The fourteenth century saw the breakdown of traditional structures of order and authority, and the incipient transition from a static to a dynamic worldview. A look at contemporaneous Italian music will provide further indications of the age’s new perception of the relation between God, man, and nature.  
 
דרישות הקורס:
נוכחות, קריאה משיעור לשיעור, השתתפות פעילה, וכתיבת רפרט.
 
מרכיבי הציון: השתתפות ונוכחות 20%,
עבודת רפרט 80%
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים):
         משבר האחדות והסדר הכנסייתי במחצית הראשונה של המאה ה 14.
  • תשוקה ופחד מן הגופני, הארצי, והגשמי.
  • גילוי הדמיון היוצר וכח היצירה האנושית.
  • המפנה הלשוני: לקראת בלשנות מודרנית?
  • זמן וזמניות בספרות, בציור ובמוסיקה של התקופה.
  • תפיסת ה"אני" והעצמי.
  • פרדוקסים ופרדוקסליות כעיקרון פורמטיבי.
 
 
רשימת קריאה:
H. Baron. Petrarch’s Secretum: Its Making and its Meaning. Cambridge, Mass., 1985.
E. Cassirer, P. O. Kristeller and J. H. Randall, eds. The Renaissance Philosophy of Man, eds. Chicago, 1956, pp. 36-46.
 R. Darling. “The Ascent of Mt. Ventoux and the Crisis of Allegory.” Italian Quarterly 18 (1974): 7-28.
M. Baxandall. Giotto and the Orators: Humanists Observers of Painting in Italy and the Discovery of Pictorial Composition. Oxford, 1971.
J. Brenkman. “Writing, desire Dialectic in Petrarch’s Rime 23.” Pacific Coast Philology 9 ( 1974): 12-19.
R. Darling. “Petrarch’s Giovene Donna Sotto un Verde Lauro.” MLN 86 (1971)
: 1-20.
J. Freccero. “The Fig Tree and the Laurel: Petrarch’s Poetics.” Diacritics 5 (1975): 34-40.
T. Greene. The Light in Troy: Imitation and Discovery in Renaissance Poetry. New haven, 1982. pp.
T. Greene. “Petrarch’s Viator: The Displacements of Heroism.” Yearbook of English Studies 12 (1982): 25-57.
P. Hainsworth. “The Myth of Daphne in the Rerum vulgarium fragmenta.” Italian Studies 34 ( 1979): 28-44.
P. Hainsworth. “Rhetorics of Autobiography in Dante, Petrarch, and Boccaccio.” Journal of the Institute of Romance Studies 3 (1994/5): 53-63.
T. Kircher. The Poet’s wisdom: The Humanists, The Church, and the Formation of Philosophy in the Early Renaissance. Leiden: Brill, 2006, pp. 3-41
J. Mazzotta. The Worlds of Petrarch. Durham: Duke University Press, 1993.
T. Mommsen. “Petrarch’s Conception of the ‘Dark Ages.’ ‘’ In Medieval and Renaissance Studies. Ed. E. F. Rice, Ithaca: Cornell UP, 1959, pp 106-130.
C. E. Quillen. Rereading the Renaissance: Petrarch, Augustine, and the Language of Humanism. Ann Harbor: The University of Michigan Press, 1998.
R. J. Quinones. The Renaissance Discovery of Time. Cambridge: Harvard UP, 1972.
S. Sturm- Maddox. Petrarch’s Metamorphoses: Text and Subtext in the Rime Sparse. Columbia: University of Missouri Press. 1985.
B. Stock. “Reading, Writing, and the Self.” Petrarch and his Forerunners.” New Literary History 26 (1995): 717-730.
C. Trinkaus. The Poet as Philosopher: Petrarch and the Formation of Renaissance Consciousness. New Haven: Yale UP, 1979.
R. G. Witt. In the Footsteps of the Ancients: The Origins of Humanism From Lovado to Bruni. Leiden: Brill, 2003.
M. Waller. Petrarch’s Poetics and Literary History. Amherst: University of Massachusetts Press, 1980. 
Vickers. “Diana Described: Scattered Women and Scattered Rhymes.” Critical Inquiry 8 (1981): 265-279.
W. J. Bouwsma. “The two Faces of Humanism: Stoicism and Augustinianism in Renaissance Thought.” In A Usable Past: Essays in European Cultural History. Berkeley: University of California Press, 1990, pp. 19-73.
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת