חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  התפתחות זהות
  The Development of Identity                                                                          
0723-2022-01
חינוך
סמ'  ב'0830-1000307שרת - מדעי החינוךשיעור ד"ר צורף אסף
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מטרת הקורס היא להכיר מושגי יסוד, תיאוריות ושיטות מחקר הרלוונטיים לגיל ההתבגרות. בשיעורים נלמד על תהליכים המתרחשים לאורך גיל ההתבגרות מנקודות מבט שונות (היסטוריות, ביולוגיות, קוגניטיביות, רגשיות, חברתיות), באופן המספק תמונה אינגרטיבית של השינויים החלים במעבר מילד למבוגר.

Course description

This course discusses milestones in the development from childhood through adulthood, and aims to provide an integrative look on the changes occurring along this line of development. It focuses on adolescent's development from cognitive, emotional, biological, and socio-cultural perspectives, and how these aspects affect the formation of identity.  

סילבוס מפורט

חינוך
0723-2022-01 התפתחות זהות
The Development of Identity
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר צורף אסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

אוניברסיטת תל-אביב

בית הספר לחינוך

החוג לחינוך

 

שם הקורס: התפתחות זהות בגיל התבגרות

Identity developmental processes in adolescence

מספר הקורס:

0723.2022.01

 

לתואר ראשון, תשע"ט 2 ש"ס

מרצה:

ד"ר אסף צורף, assafs@post.tau.ac.il

שעת ההרצאה ומקומה:

יום ג',  8:30-10:00

בנין שרת חדר 307

שעת קבלה:

יום ג 10:00-11:00, בתיאום מראש

מטרות/יעדי הקורס

 

מטרת הקורס היא להכיר מושגי יסוד, קונטרוברסיות, תיאוריות ושיטות מחקר הרלוונטיים לגיל ההתבגרות.

תאור תמציתי של הקורס

הקורס עוסק בתהליכים המתרחשים לאורך גיל ההתבגרות מנקודות מבט שונות (היסטוריות, ביולוגיות, קוגניטיביות, רגשיות, חברתיות), באופן המספק תמונה אינגרטיבית של השינויים החלים במעבר מילד למבוגר.

שיטת הלימוד

הרצאות, דיונים, צפייה בסרטים.

ספר הקורס

Arnett, J. J. (2014). Adolescence and emerging adulthood: A cultural approach (5th ed.). Pearson.

דרישות הקורס

קריאת חובה לפני כל שיעור

מבחן מסכם

במקרה של ביטול שיעור

השיעור יתקיים במועד חלופי, או שיינתן שיעור מקוון כמטלת קריאה.

הרכב הציון

ציון המבחן

 

 

תכנית הקורס

 

תאריך הרצאה

נושא ההרצאה

 

 

מבוא: סקירה של תפיסות היסטוריות של גיל ההתבגרות, גיל ההתבגרות בחברה המערבית, התבגרות בחברות לא-מערביות, המחקר המדעי של גיל ההתבגרות.

 

קריאת חובה:

פרק 1

 

 

יסודות ביולוגיים: מושגי יסוד, המהפיכה הביולוגית שמלווה את גיל ההתבגרות כפי שבאה ליד ביטוי במוח, במערכת האנדוקרינית,  בסימני מין ראשוניים ומשניים, הבשלה מינית מוקדמת ומאוחרת, תגובות פסיכולוגיות, חברתיות ותרבותיות לשינויים המיניים.

 

קריאת חובה:

פרק 2

 

קריאה מומלצת:

Albert, D., Chein, J., & Steinberg, L. (2013). The teenage brain: peer influences on adolescent decision making. Current directions in psychological science, 22(2), 114-120.

 

 

התפתחות קוגניטיבית: התפתחות החשיבה כפי שבאה לידי ביטוי בחשיבה פורמלית, מופשטת, מורכבת, רפלקטיבית, ובמטא קוגניציה וחשיבה פוסט-פורמלית. התפתחותה של חשיבה קריטית ושל קבלת החלטות. חשיבה חברתית, היכולת לפרספקטיבה וחשיבה אגוצנטרית.

 

קריאת חובה:

פרק 3

 

 

מגדר: המעבר מילדה לאישה ומילד לגבר, תיאוריות של מגדר, אמונות וסטריאוטיפים, תפקידי מגדר תרבותיים.

 

קריאת חובה:

פרק 5

 

קריאה מומלצת:

Perry, D. G., & Pauletti, R. E. (2011). Gender and adolescent development. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 61-74.

 

 

העצמי והזהות העצמית: שינויים בתפיסה עצמית ובהערכה העצמית, תיאורית ההתפתחות הפסיכוסוציאלית של אריקסון .

 

קריאת חובה:

פרק 6

 

קריאה מומלצת:

Bosma, H. A., & Kunnen, E. S. (2001). Determinants and mechanisms in ego identity development: A review and synthesis. Developmental review, 21(1), 39-66.

 

 

העצמי והזהות העצמית: המשך

 

גיל ההתבגרות וקשרים בתוך המשפחה: השינויים החלים בקשר עם ההורים והאחים, סגנונות הורות וסגנונות התקשרות, קונפליקטים וסמכות הורית, שינוי הקשר לקשר בין בוגרים, עזיבה מוקדמת ומאוחרת של הבית.

 

קריאת חובה:

פרק 7

 

קריאה מומלצת:

Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17(2), 125-146.

 

 

חברויות וקשרים בין קבוצת השווים: השפעתה של קבוצת השווים, התפתחותם של יחסים בוגרים, פופולריות ודחייה חברתית, שייכות לקבוצות מיוחדות ("קליקות"), קשרים וירטואליים.

 

קריאת חובה:

פרק 8

 

 

אהבה ומיניות בגיל ההתבגרות: יצירתם של קשרים רומנטיים, התאהבות ופרידה, התנסויות מיניות, הטרוסקסואליות והומוסקסואליות.

 

קריאת חובה:

פרק 9

 

קריאה מומלצת:

Norona, J. C., Thorne, A., Kerrick, M. R., Farwood, H. B., & Korobov, N. (2013). Patterns of intimacy and distancing as young women (and men) friends exchange stories of romantic relationships. Sex roles, 68(7-8), 439-453.

 

 

גיל ההתבגרות ובית הספר: חוויית בית הספר בגיל ההתבגרות, שיפור האקלים הבית ספרי בהקשר של גיל ההתבגרות, הקשר בין מסגרת המשפחה וקבוצת השווים להישגים בבית הספר.

 

קריאת חובה:

פרק 10

 

 

גיל ההתבגרות והמדיה החדשה: תיאוריות של השפעת המדיה, כיצד מתבגרים נעזרים במדיה לגיבוש העצמי ולהתמודדות, אינטרנט ומדיה חברתית.

 

קריאת חובה:

פרק 12

 

קריאה מומלצת:

Manago, A. M., Taylor, T., & Greenfield, P. M. (2012). Me and my 400 friends: the anatomy of college students' Facebook networks, their communication patterns, and well-being. Developmental psychology, 48(2), 369.

 

 

הפרעות של גיל ההתבגרות והתנהגות עבריינית: החצנה של בעיות (נהיגה פרועה, שתייה ושימוש בסמים, פשיעה) אל מול הפנמה של בעיות (דיכאון וחרדה, הפרעות אכילה).

 

קריאת חובה:

פרק 13

 

קריאה מומלצת:

Raudino, A., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2013). The quality of parent/child relationships in adolescence is associated with poor adult psychosocial adjustment. Journal of adolescence, 36(2), 331-340.

 

 

סיכום

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת