חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  חינוך למצוינות
   
0723-2016-01
חינוך
סמ'  ב'1000-1200432שרת - מדעי החינוךשיעור ות ד"ר גובני יובל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

השיעור יעסוק ברעיונות המרכזיים של מחשבת הנאורות, תוך דיון בהגותם של ז'אן-ז'אק רוסו, עמנואל קאנט וקארל מרקס. בקורס תודגש החשיבות המרכזית שייחסה הנאורות להשכלה ולחשיבה ביקורתית. כמו כן, יודגשו ההיבטים הפוליטיים של הגות זו, שאחד מחידושיה היא הדרישה שהפילוסופיה תוביל לשינוי המציאות החברתית. במהלך הקורס ייקראו בכיתה קטעים מן הטקסטים הבאים: ז'.ז'. רוסו, "מאמר על המקור והיסודות לאי השוויון בין בני האדם", ז'.ז'. רוסו, האמנה החברתית; ע. קאנט, "תשובה לשאלה: נאורות מהי?", ק. מרקס, ופרידריך אנגלס, "המניפסט הקומוניסטי".

Course description

The course will deal with the main ideas of Enlightenment thought, discussing the theories of Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant, and Karl Marx. An emphasis will be placed on the great importance accorded in the Enlightenment to education and critical thinking. The political aspects of this thought, one of whose innovations was the demand that philosophy lead to the transformation of social reality, will also be highlighted. We will read in class excerpts from the following texts: Jean-Jacques Rousseau, “Discourse on the Origin and Basis of Inequality among Men” and The Social Contract; Immanuel Kant, “An Answer to the Question, What Is Enlightenment?”; Karl Marx and Friedrich Engels, The Communist Manifesto.

סילבוס מפורט

חינוך
0723-2016-01 חינוך למצוינות

שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר גובני יובל

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

אוניברסיטת תל אביב

 

החוג לחינוך

 

 

 

סילבוס לקורס:

חינוך למחשבה נאורה: מרוסו עד מרקס

 

Education for Enlightened Thought

ד"ר אילנה ארבל

מס' קורס: 0723.2016.01

יום ג,  12:00-14:00

תשע"ט, סמסטר א, 2 ש"ס

מייל המרצה: iarbel@netvision.net.il

טלפון: 0547491199; 5605727 03

שעת קבלה: בתיאום טלפוני

מטלת סיום הקורס: כתיבת עבודת רפרט

 

 

 

חומר קריאה [לפי סדר הקריאה]:

תומס הובס, לוויתן, שלם, 2009.

- ז'אן ז'אק רוסו, "מאמר על המקור והיסודות לאי השוויון בין בני האדם", מאמרים, מאגנס, תשנ"ג, עמ' 95-231.

- ---, על האמנה החברתית, מאגנס, תשמ"ד.

- עמנואל קאנט, "תשובה לשאלה: נאורות מהי?", הנאורות – פרויקט שלא נשלם?, הקיבוץ המאוחד, 1997, עמ' 45-52.

- קארל מרקס ופרידריך אנגלס, "מניפסט המפלגה הקומוניסטית", המניפסט הקומוניסטי במבחן הזמן, הקיבוץ המאוחד, 1999, עמ' 37-64.

- קארל מרקס, "לביקורת פילוסופיית המשפט של היגל: הקדמה", כתבי שחרות, ספריית פועלים, 1983, עמ' 65-78.

 

תיאור הקורס

השיעור יעסוק ברעיונות המרכזיים של מחשבת הנאורות, תוך דיון בהגותם של ז'אן-ז'אק רוסו, עמנואל קאנט וקארל מרקס. בקורס תודגש החשיבות המרכזית שייחסה הנאורות להשכלה ולחשיבה ביקורתית. כמו כן, יודגשו ההיבטים הפוליטיים של הגות זו, שאחד מחידושיה היא הדרישה שהפילוסופיה תוביל לשינוי המציאות החברתית. במהלך הקורס ייקראו בכיתה קטעים מן הטקסטים הבאים: ז'.ז'. רוסו, "מאמר על המקור והיסודות לאי השוויון בין בני האדם", ז'.ז'. רוסו, האמנה החברתית; ע. קאנט, "תשובה לשאלה: נאורות מהי?", ק. מרקס, ופרידריך אנגלס, "המניפסט הקומוניסטי".

 

דרישות הקורס

השתתפות בשיעורים והגשת עבודת סיום

הציון לקורס יינתן על פי הציון לעבודה

תוכנית  השיעורים :
 

 

מס' השיעור

תאריך

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

16.10.2018

מבוא כללי למחשבת הנאורות

 

 

2

23.10.2018

רוסו: מבוא להגותו ותחילת קריאת "מאמר על המקור והיסודות לאי השוויון בין בני האדם"

 

 

3

30.10.2018

קריאה במאמר

 

 

4

6.11.2018

קריאה במאמר

 

 

5

13.11.2018

קריאה בהאמנה החברתית

 

 

6

20.11.2018

קריאה בהאמנה החברתית

 

 

7

27.11.2018

קריאה בקאנט, "תשובה לשאלה: נאורות מהי?"

 

 

8

4.12.2018

מרקס, מבוא ותחילת דיון בהגותו

 

 

9

11.12.2018

מרקס, המדינה

 

 

10

18.12.2018

מרקס, ביקורת האידיאולוגיה והניכור

 

 

11

25.12.2018

מרקס, ביקורת האידיאולוגיה והניכור. קריאה ב"לביקורת פילוסופיית המשפט של היגל"

 

 

12

1.1.2019

קריאה ב"המניפסט הקומוניסטי"

 

 

13

8.1.2019

קריאה ב"המניפסט הקומוניסטי"

 

 

14

 

 

 

 

 

 

הערה: סדר השיעורים לפי תאריך הוא אופציונלי ונתון לשינויים בהתאם להתקדמות בכיתה.

 

 ביבליוגרפיה

 מקורות כלליים על הנאורות ועל חינוך לנאורות

יוסף אגסי, הנאורות החדשה, מודן, 2012.

נמרוד אלוני, חינוך טוב: לקראת חיים של משמעות, הגינות והגשמה עצמית, קו אדום, מכון מופ"ת, 2013.

נמרוד אלוני (עורך), דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי, קו אדום, הקיבוץ המאוחד, 2016.

עזמי בשארה (עורך), הנאורות – פרויקט שלא נשלם?, הקיבוץ המאוחד.

גדי טאוב (עורך), תולדות הרעיונות: הנאורות, מוסד ביאליק, 2016.

מרתה נוסבאום, לא למטרות רווח: מדוע הדמוקרטיה זקוקה למדעי הרוח, קו אדום, מכון מופ"ת, 2017.

עמנואל קאנט, מהי נאורות? כתבים פוליטיים, רסלינג, 2009.

דניס שרביט, האדם המשתחרר: הנאורות והמהפכה הצרפתית, כרמל, 2013.

Ernst Cassirer, The Philosophy of the Enlightenment, Princeton University Press, 2009.

James Schmidt, What is Enlightenment? Eighteenth-Century Answers and Twentieth-Century Questions, University of California Press, 1996.

 

 

רשימה ביבליוגרפית לרוסו

קריאה בכיתה

תומס הובס, לוויתן, שלם, 2009.

- ז'אן ז'אק רוסו, "מאמר על המקור והיסודות לאי השוויון בין בני האדם", מאמרים, מאגנס, תשנ"ג, עמ' 95-231.

- ---, על האמנה החברתית, מאגנס, תשמ"ד.

 

קריאה פרשנית מומלצת

-  ברוניסלב בצ'קו, "צורות החירות", בתוך, ז'. ז'. רוסו, הזיות של מטייל בודד, ירושלים, כרמל, 1992, עמ': 111-127.

- יפתח גולדמן, רוסו: הקדמה כמלכודת, מאגנס, 2010.

 

- יעקב טלמון, ראשיתה של הדמוקרטיה הטוטליטרית, תל אביב, דביר, 1952, עמ' 35-45 (ניתן למצוא ביתר קלות אצל פלד, 1990 [להלן] עמ' 73-80).

- יואב פלד, רוסו וביקורת החבר המודרנית, בקורס תרבות ההשכלה, יחידה 5, האוניברסיטה הפתוחה, 1990. 

- ז'אן סטרובינסקי, "הקדמה למאמר השני", בתוך, ז'.ז'. רוסו, מאמרים, מאגנס, תשנ"ג, עמ' 67-94.

- רן סיגד, "רוסו – חירות, אוטופיה, שיעבוד", עיון ל"ב (תשמ"ג), עמ' 41-55.

 

-ליאו שטראוס, "משבר הזכות הטבעית המודרנית", הזכות הטבעית וההיסטוריה, (פרק ו, סעיף א) הוצאת שלם, 2005, עמ' 183-211.

- Isaia Berlin, “Rousseau”, in  Freedom and its Betrayal, Princeton University Press, 2002.

 

-Ernst Cassirer, The Question of Jean-Jacques Rousseau, Columbia University Press, 1954. 

קאנט

עמנואל קאנט, "תשובה לשאלה: נאורות מהי?", הנאורות: פרויקט שלא נשלם?, הקיבוץ המאוחד, 2006, עמ' 45-52.

קריאה מומלצת

עמנואל קאנט, מהי הנאורות: כתבים פוליטיים, רסלינג, 2009.

ג'יימס שמידט, "הנאורות הגרמנית", תולדות הרעיונות: הנאורות, מוסד ביאליק, תשע"ז.

 

מרקס:

לקריאה בכיתה:

- קארל מרקס ופרידריך אנגלס, "מניפסט המפלגה הקומוניסטית", המניפסט הקומוניסטי במבחן הזמן, הקיבוץ המאוחד, 1999, עמ' 37-64.

- קארל מרקס, "לביקורת פילוסופיית המשפט של היגל: הקדמה", כתבי שחרות, ספריית פועלים, 1983, עמ' 65-78.

 

קריאה מומלצת:

 

ספרי מקור:

 

כתבי שחרות, תרגום: שלמה אבינרי, ספרית פועלים

 

כתבים נבחרים א, ספריית פועלים

"עבודה שכירה והון"

 "שכר, מחיר ורווח"

כתבים נבחרים ב, ספריית פועלים

תיזות על פוירבך

 

ספרי ביקורת ופרשנות

                                               

שלמה אבינרי, משנתו המדינית של קרל מרקס, הקיבוץ המאוחד, 1967.

לואי אלתוסר, בשביל מרקס, רסלינג, 2018.

ישעיהו ברלין, קרל מרקס, חייו וסביבתו, זמורה, ביתן, מודן, 1974.

---, "שני מושגים של חירות", ארבע מסות על חירות, רשפים, 1987.

יפתח גולדמן, "תורת השחרור של מרקס", הסוציאליזם בין פוליטיקה לאוטופיה, דביר, 2008, עמ' 51-120.

פרנסיס ווין, קרל מרקס, ידיעות אחרונות, ספרי עליית גג, 2005.

אורי זילברשייד (עורך), מרקס ועתיד הסוציאליזם, רסלינג, 2005. (מומלץ במיוחד: יגאל וגנר, "כלכלת פיקוד, ניאו-ליברליזם וסוציאליזם", עמ' 283-336).

בנימין כהן (עורך), בחזרה אל מרקס, אסופת מאמרים, הקיבוץ המאוחד, 2002.

- קרל פופר, החברה הפתוחה ואויביה, פרקים: 13-23, הוצאת שלם, 2003, עמ' 285-426.

- Terrell Carver (ed.), The Cambridge Companion to Marx, Cambridge University Press, 1996.              

G. A. Cohen, Karl Marx's Theory of History: A Defence, Princeton University Press, 1978.

   -  Jon Elster, Making Sense of Marx, Cambridge University press, 1986.

- Steven Lukes, Power: A Radical View, second edition, Palgrave Macmillan, 2005.

- Stephen Shapiro, How to Read Marx’s Capital, Pluto Press, 2008.

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת