חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  מערכת החינוך בישראל: מבט מן השטח
  Israeli Educational System: A View From the Field  
0721-2015-01
חינוך
סמ'  א'0830-1000004 שרתשיעור ות ד"ר אפרתי וירצ מאירה
סילבוס מקוצר
מטרת הקורס להכיר מסגרות חינוכיות מיוחדות ושירותים לילדים בעלי לקויות וקשיים שונים.
במסגרת הקורס יבחנו צרכי הילדים ומגוון המענים, הניתנים להם במסגרות השונות.
במהלך הקורס יערכו סיורים וביקורים במוסדות, בבתי-ספר ובשירותים שונים באזור המרכז.
(הקורס מיועד לתלמידי המסלול לחינוך מיוחד).
ד"מ: מבוא לחינוך מיוחד
Course description
The aim of the course is to familiarize students with special frameworks and services for children with various impairments and difficulties.
The course examines the children's needs and the variety of solutions offered by the different frameworks.
During the course, there will be visits to special schools in Tel-Aviv.

סילבוס מפורט

חינוך
0721-2015-01 מערכת החינוך בישראל: מבט מן השטח
Israeli Educational System: A View From the Field
שנה"ל תשע"ג | סמ'  א' | ד"ר אפרתי וירצ מאירה

סילבוס מפורט/דף מידע
קורס 0721-2015-01 – סמסטר א', תשע"ג
 
מערכת החינוך בישראל: מבט מן השטח
ד"ר מאירה אפרתי-וירצר
 
שעות הקורס: יום א' 8:30-10:00 חדר: 004 דוא"ל: meiraefr@post.tau.ac.il
שעת קבלה: יום ג' 10:00-11:00 (בתיאום מראש) חדר 200. טל' בבית: 03-5752095
עוזרת הוראה: מעין בלומנפלד דוא"ל: blumaayan@gmail.com
 
מטרת הקורס: לאפשר לסטודנט להכיר מסגרות חינוכיות רגילות ומיוחדות לילדים בעלי לקויות וקשיים שונים, במערכת החינוך בישראל. פיתוח הערנות לצורכי ילדים אלה והערכת הנכונות והדרכים למתן מענה לצורכיהם במסגרות השונות.
 
חובות הקורס:
1. נוכחות ב- 7 סיורים מתוך 10 (מצ"ב רשימת הסיורים) – גנים שפתיים, בי"ס אנוך, בי"ס יחדיו, בי"ס בית-אקשטיין, ספיבק, בי"ס און, גן אלוטף אסף-הרופא, מפתן אלון, בי"ס אנתרופוסופי, בי"ס ברושים ובי"ס אלחריזי.
במקרה של מחלה או בעיה אחרת, יש להגיש בקשה או אישור היעדרות בכתב.
2. ניהול יומן סיורים אשר יכלול:
א. רקע תיאורטי- הגדרה, אטיולוגיה ואפיוני הלקות של האוכלוסייה, במסגרת בה מתקיים הסיור. (דוגמא: לקויי למידה, אוטיזם). לרשותכם רשימה ביבליוגרפית.
ב. תיאור קצר של הסיור עצמו- אוכלוסיית בית-הספר, גילאים, יעד, מבנה, דרכי הוראה, 'אני מאמין' וכדומה.
ג. תחושות ומחשבות בעקבות הסיור- הערות, הארות, השגות וביקורת.
3. עבודת סיכום – אשר תכלול חלקים מיומן הסיורים (על מס' סיורים). פרטים נוספים יימסרו בהמשך הקורס. מועד הגשת עבודת הסיכום: 20.2.2013.
הציון בקורס ייקבע על-פי:
- נוכחות בסיורים - 60%
- עבודת הסיכום - 40%
רשימת הסיורים בקורס:
21.10.12 שיעור באוניברסיטה: הגדרות יעדים ומסגרות – בחינוך המיוחד
28.10.12 גנים שפתיים – גבעתיים – 8:30-10:30
המשך הרשימה של הסיורים בדף המצורף
20.1.13 שיעור אחרון באוניברסיטה: סיכום, משוב והנחיות לעבודת הסיכום
_________________________________________________________
• יש לקרוא את החומר הביבליוגרפי הרלוונטי לפני כל סיור.
מערכת החינוך בישראל: מבט מן השטח ד"ר מאירה אפרתי-וירצר - סמסטר א' תשע"ג
רשימת הסיורים
21.10.12 שיעור באוניברסיטה: הגדרות יעדים ומסגרות - בחינוך המיוחד.
28.10.12 גנים שפתיים – לגילאי 3-6 – 8:30-10:30 - רח' ריינס 2 גבעתיים (רחוב מקביל לקניון גבעתיים).
4.11.12 בי"ס 'אנוך' (פיגור שכלי) – 8:45-11:00 – רח' המערכה 9 ,יד אליהו.
11.11.12 בי"ס 'יחדיו' (אוטיזם-יסודי) - 8:15-10:30 - יהודה הנשיא 6, נווה-אביבים.
18.11.12 בי"ס 'בית אקשטיין' גבעתיים (לקויי-למידה - יסודי) - 10:00-12:00- סמטת צביה 6, גבעתיים (צמוד לתיכון שמעון בן-צבי).
25.11.12 (יש להירשם מראש-עד 25) - מרכז הספורט לנכים 'ספיבק' – חשיפה לעולם המוגבלויות, כולל התנסות וביקור במרכז היום לנכים בוגרים 12:00-14:00, – רוקח 123, רמת-גן (ליד 'בית הצנחן' ובי"ס אוהל שם).
2.12.12 בי"ס 'און' (שיתוק-מוחין) –8:45 – 10:30- צה"ל 16, צהלה.
9.12.12 ------------------------------ חופשת חנוכה באוניברסיטה-------------------------
16.12.12 גן 'אלוטף'-הפועל בשיטת A.B.A (בעיות תקשורת גילאי 1.6-4) – 8:30-10:30
בבי"ח 'אסף הרופא' – באר יעקב (הגן מול הארכיון)
23.12.12 מפתן אלון – (בי"ס לנוער בסיכון) - 9:00-10:45- דרך הלח"י 66 ת"א
30.12.12 (יש להירשם מראש עד 15) בי"ס 'ולדורף -אורים' (חינוך אנתרופוסופי – א'-ט') 10:30–8:30 - הכפר הירוק (ייתכן שינוי)
6.1.13 בי"ס 'ברושים' (הפרעות התנהגות) –8:30-10:15- דרזנר 3 רמת-אביב ג'.
13.1.13 בי"ס 'אלחריזי' (שילוב - יסודי)- 10:00-12:00 - מגדל שורשן 19, נאות אפקה.
20.1.13 שיעור באוניברסיטה: סיכום ומשוב, והנחיות לעבודת הסיכום
 
להזכירכם
• הנוכחות בקורס ובסיורים חובה! יש לידע בכתב על היעדרות.
• שימו לב לשעת התחלת הסיורים.
• במידה ויהיו שינויים ביעדי/מועדי הסיורים תהיה הודעה באתר.
• נפגשים בשער הכניסה לבית-ספר. נא לדייק בזמן ההגעה!
 
מערכת החינוך בישראל: מבט מן השטח ד"ר מאירה אפרתי-וירצר - סמסטר א' תשע"ג
רשימה ביבליוגרפית
 
א) כללי- פרקים על כל הלקויות
- אפטר, א. הטב, י. ויצמן, א. טיאנו, ש. (2001). פסיכיאטריה של הילד והמתבגר, הוצאת אוניברסיטת ת"א.
- סוגיות בחינוך מיוחד, בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1992.
- חגי, ע. (2005). ילד שלי מיוחד, על ילדים עם קשיים תחושתיים, מוטוריים, שפתיים, תקשורתיים והתנהגותיים. הוצאת מודן לאור בע"מ.
- רונן, ח. (2003). עתיד בית הספר המיוחד. סוגיות בחינוך המיוחד ובשיקום. 18 (1), 75-81.
- אתר באינטרנט: אגף חינוך מיוחד, קשר מיוחד:
Cms.education.gov.il/EducationCMS/Unit
- אתר אינטרנט: מקום מיוחד להורים ולמשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים
makom-m.cet.ac.il//
 
 
ב) לקות-למידה והפרעת קשב וריכוז
- הבר, ד. (1990). לא אוהב לקרוא: טיפול רב ממדי בלקויי-למידה, הוצאת רמות.
- עינת ע. (1997). ליקויי למידה – האתגר, הוצאת איתאב, ידיעות אחרונות.
- עינת, ע. (2000). מפתח לדלת נעולה - לפרוץ את מחסום הדיסלקסיה. הוצאת הקיבוץ המאוחד.
- מנור, א., טיאנו, ש. (2005). לחיות עם הפרעת קשב וריכוז ADHD. ההוצאה דיונון – אוניברסיטת תל-אביב.
- מרגלית, מ. וטור-כספא, ח. (1998). לקויי-למידה: מודל נוירו-התפתחותי רב ממדי. פסיכולוגיה, ז. ע"מ 72-64.
- לקויי-למידה- בעריכת טלי היימן. האוניברסיטה הפתוחה 1999-2000, רמת אביב, ת"א
- מנור, א. וטיאנו, ש. (2001). לחיות עם הפרעת קשב וריכוז ADHD. הוצאת דיונון - אוניברסיטת תל-אביב.
- הפרעת קשב והיפראקטיביות- טלי היימן. האוניברסיטה הפתוחה 2006, רעננה.
- אתר באינטרנט: http//www.ldonline.org
- אתר באינטרנט – אגודת ניצן לקידום לקויי למידה :
- www.nitzan-israel.org.il/main/siteNew/index.php
 
ג) שילוב
- אילון, ע., לוי-שגב, ר. (1990). יד ביד: שילוב חברתי של החריג והשונה, חיפה הוצאת נורד
- רונן, ח. (2001). הכללתם של ילדים חריגים בחינוך הרגיל. סוגיות בחינוך המיוחד ובשיקום, 16 (1), 71-79.
- cms.education.gov.il/.../units/.../skiratsfroutbrockdil.htm
- מרום מ בר-סימן טוב ק. קארין א. וקורן פ. (2006). שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה - סקירת ספרות - חלק א' מחברים: מירב מרום ; קרן בר-סימן טוב ; אסף קרון ; פזית קורן
- makom-m.cet.ac.il › דף מאגר ראשי › חינוך › דו"חות ומחקרים
ד) פיגור שכלי ונכות פיסית
- רונן, ח. (2005). פיגור שכלי – עיון, דרכי עבודה והוראה. הוצאת אח.
- שנקר. ר. (2006). שיתוק מוחי : Cerebral Palsy. פורום שיתוק מוחין - מידע והסברים
- רימרמן, א. ואחרים (1998). נכות התפתחותית ופיגור שכלי בישראל: צרכים ומענים, מאגנס, האוניברסיטה העברית.
- הולצר, י. זמיר, ג. פליס-דואר א. (2004). שילוב ילד עם נכות גופנית בחינוך גופני – תנאים תומכים ומכשולים. סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום כרך 19, (מס' 1), עמ' 33-58.
- חובב, מ. (1989). שירותי הטיפול במפגרים בישראל, צ'ריקובר.
- אתר באינטרנט: www.pigur.co.il
- שיתוק מוחי : Cerebral Palsy makom-m.cet.ac.il › דף מאגר ראשי › נכות פיזית
 
 
ה) אוטיזם
- מישורי, ע. (1992). אוטיזם ולקויי-תקשורת, הוצאת אלו"ט.
- פרית', א. (1997). אוטיזם – פשר החידה, ספריית הפועלים.
- Baran-Cohen, S.(1989).The Autistic childs theory of mind: a case of specific developmental delay. Journal of child psychology and psychiatry, 30 (2), 285.
- אתר של אלו"ט: http://www.alut.org.il
 
 
ו) בעיות נפשיות ובעיות התנהגות
- אליצור,א. טיאנו, ש. מוניץ, ח. נוימן, מ. (1987). פרקים נבחרים בפסיכיאטריה, פפירוס.
- DSM-IV (1994) American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington DC: American Psychiatric Press
 
ז) לקות שפתית
- רום א., סגל מ., צור ב, (2003). ילד מה הוא אומר?. מכון מופ"ת
- רום א., צור ב., קרייזר ו. (2009). שפה וקוץ בה: לקויות תקשורת, שפה ודיבור אצל ילדים, מכון מופ"ת
 
 
ח) לקות שמיעה
- סוגיות בחינוך המיוחד – יחידה 8. תלמידים לקויי-שמיעה וכבדי שמיעה, בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה 2002.
- החרשים בישראל: סקר עבודה סוציאלית-קהילתית: אגודת החרשים בישראל, בית הלן-קלר, 1985.
- אתר אינטרנט: www.listen.co.il
 
ט) נוער בסיכון
- סוגיות בחינוך מיוחד – יחידה 5. עזובה ועבריינות נוער. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה
- להב ח. (2000). נוער בסיכון – התופעה. בפרספקטיבה. מניתוק לשילוב 10, 8-16.
 
י) חינוך אנתרופוסופי - - www.waldorf.co.il
 
 
בנוסף לביבליוגרפיה, להלן רשימת ספרי קריאה מומלצים, הנותנים תמונה על החריגויות המצוינות בסוגריים.
ספרי קריאה
 
וירג'יניה אקסליין, דיבס – הילד המחפש את זהותו, ספריית הפועלים, 1968. (הפרעות התנהגות קשות)
פרל בוק, הילדה שלעולם לא תגדל, סעד, 1985. (פיגור)
כריסטי בראון, רגלי השמאלית, ספריית הפועלים, 1969. (שיתוק מוחין)
חנה גרין, מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים, ספריית הפועלים, 1974. (הפרעות נפשיות)
ג'וש גרינפלד, ילד ושמו נוח, הוצאת שקמונה, 1973. (אוטיזם)
דוד מילטון, טוד, ספריית הפועלים, 1968. (שיטת דלקטו – נכות)
מרי מקרקר, חמודית, ספריית הפועלים, 1968 (לקות למידה-מופרעות)
דבורה עומר, אני אתגבר, שרברק, 1971. (נכות, שיתוק-מוחין)
תהילה עופר, אלי מייזלס, בוסתן, 1974. (נכות)
עמלה עינת, שיטת חנה'לה, ריקובר, 1978. (סוג של לקות למידה)
גרדה קליין, הוורד הכחול, כץ, 1974. (הפרעות רגשיות)
הלן קלר, חיי, עם-עובד, 1973. (חרשות + עיוורון)
ריטה, הציפור הפצועה, רשפים, 1980.
טל שרי פנינה, ע. נדב, רון, רשפים, 1982.
טל שרי פנינה, קליין, יעל, רשפים, 1970. (הפרעות נפשיות)
קת'רין מוריס, השמיעי קולך, ספריית פועלים, 2000. (ניצחונה של משפחה במלחמה באוטיזם)
מארק האדון, המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה (עולמו הפנימי של האוטיסט).
שונית שחל פורת, מיכל הראל, האם אתה מקשיב, האם אתה עונה לי. הוצאת ספריית הפועלים, 2006.
גלית דיסטל אטבריאן, ואם היו אומרים לך, 2009, זמורה-ביתן.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת