חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  הקולנוע היפני
  Japanese Cinema                                                                                      
0687-3355-01
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
סמ'  א'1000-1400262גילמן - מדעי הרוחסמינר פרופ סרפר צבי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הקולנוע היפני

 הסמינר עוסק בתבניות הנרטיביות ובאסתטיקה הייחודית של הקולנוע היפני כדי לבחון את השורשים המסורתיים/תרבותיים של קולנוע זה ואת הדרך שבה הוא מחדש יסודות מסורתיים אלו לאמנות מקורית ומופתית שהשפיעה על אמני קולנוע ברחבי העולם. נבחן כיצד נושאים קיומיים, כגון הופעת רוחות והכנעת גורמים דמוניים, ונושאים העוסקים ביחסי אנוש, כגון מחויבות חברתית ויחסים בחברה ובמשפחה, מפותחים תוך עיבוד חומרים ספרותיים ודרמטיים מוקדמים לעומת יצירת תסריטים מקוריים לנושאים אלו. נבחן כיצד נושאים נוספים, כגון ארוטיקה, טבע, הומור, סצנות מוות, סגנונות משחק, תנועה, שירה, תלבושות, עיצוב חלל, טכניקות צילום ועריכה, שואבים את מקוריותם מהיסודות שהתפתחו לאורך ההיסטוריה באסתטיקה של האמנויות ובתחומי התרבות ביפן, ומעוצבים בצורה חדשנית בסרטים. נושאים אלו יבחנו בסרטים שונים מכל תקופותיו של הקולנוע היפני, החל מסרטים של במאים קלאסיים, כגון קורוסאווה, אוזו ומיזוגוצ'י, ועד לסרטיהם של במאים מודרניים ועכשוויים, כגון מוריטה, איטאמי, קיטאנו ומיאיקה.

 

 
Course description

Japanese Cinema

The seminar deals with narrative patterns and the unique aesthetic of the Japanese cinema, with the aim of analyzing the traditional/cultural roots of this cinema and the way it consolidates these traditional elements into an original and paradigmatic art that has influenced cinematic artists throughout the world. We will examine how this cinema develops existential themes, such as the appearance of ghosts and the vanquishing of demonic creatures, as well as themes dealing with human family and societal relationships, while adapting earlier literal and dramatic sources along with developing completely new narratives for these themes. We will examine how additional elements, such as eroticism, nature, humor, death scenes, acting styles, movement, singing, costumes, spatial design, filming and editing techniques, all derive their originality from elements that have been developed throughout the history of Japanese aesthetic of the various arts and cultural phenomena, and are then molded into innovational forms in the films.
We will examine these subjects for all periods of Japanese cinema, starting from the films of classical directors, such as Kurosawa, Ozu and Mizoguchi, and up to the films of modern directors, such as Morita, Itami, Kitano and Miike

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת