חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  פילוסופיה הודית בקולנוע
  Indian Philosophy in Hindi Cinema  
0687-2493-01
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
סמ'  א'1400-1600001 ביה"ס לשפותשיעור פרופ רוה דניאל
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מטרתו של הקורס לדון בתמות ושאלות שונות שפילוסופיה הודית קלאסית ועכשווית מעלה כפי שהן נידונות בקולנוע, בעיקר (אבל לא רק) בקולנוע הפופולארי בהינדי (בוליווד). נדון בשאלות של זהות עצמית, תרגום (בין שפות ומדיומים אמנותיים) ואסתטיקה של חציית גבולות, ונבנה פאזלים פילוסופיים "מחתיכות" כגון "סבל", "רוע", "מוות" ו"חופש". בין הסרטים שיידונו: ג'הג'יני (Ghajini, 2008), ממנטו (Memento, 2000), קהל נאייק (Khal Nayak, 1993), אש (Fire, 1996), קמיניי (Kaminey, 2009), רנג דה בסנטי (Rang De Basanti, 2006), רכבת לדארג'ילינג (The Darjeeling Limited, 2007), גוסט דוג (Ghost Dog, 1999), דובהי גהט (Dobhi Ghat: Mumbai Diaries, 2001) ומלח הארץ (Salt of the Earth, 2014). בין התיאורתיקנים שילוו את שיחותינו בכיתה: סלמן רושדי, אשיש ננדי, מהאשווטה דווי, גאיטרי ספיבק ודאיה קרישנה.

דרישות: נוכחות והשתתפות בשיעורים, צפייה בסרט משבוע לשבוע לפי רשימה שתימסר בתחילת הסמסטר, וכמובן קריאה שוטפת של חומרים תיאורטיים שדרכם נוכל "לקרוא" את הסרטים.

הקורס מסתיים בעבודת סיום.

Course description

The aim of this course is to discuss themes and questions raised in classical and contemporary Indian philosophy, as presented and discussed cinematically in popular Hindi cinema (Bollywood). We will work with questions of identity, translation (between languages and art-mediums) and the aesthetics of transgression. We will ensemble philosophical jigsaw-puzzles made of “pieces” such as “suffering”, “evil”, “death” and “freedom”.

Among the films to be discussed: Ghajini (Murugadoss, 2008), Memento (Nolan, 2000), Khal Nayak (Ghai, 1993), Rang De Basanti (Mehra, 2006), Kaminey (Bhardwaj, 2009), The Darjeeling Limited (Anderson, 2007), Ghost Dog (Jarmusch, 1999), Dobhi Ghat: Mumbai Diaries (Rao, 2001), and Salt of the Earth (Wenders and Salgado, 2014). Writers and theoreticians to be read: Ashis Nandy, Salman Rushdie, Mahasweta Devi, Gayatri Spivak, and Daya Krishna.

סילבוס מפורט

מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
0687-2493-01 פילוסופיה הודית בקולנוע
Indian Philosophy in Hindi Cinema
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | פרופ רוה דניאל

סילבוס מפורט/דף מידע

פילוסופיה הודית בקולנוע

שיעור מספר 0687249301

שעת קבלה: ע"פ תיאום מראש בדוא"ל danra@post.tau.ac.il

סמסטר א' ימי ד' 14-16 ווב 001

 

תיאור השיעור:

מטרתו של הקורס לדון בתמות ושאלות שונות שפילוסופיה הודית קלאסית ועכשווית מעלה כפי שהן נידונות בקולנוע, בעיקר (אבל לא רק) בקולנוע הפופולארי בהינדי (בוליווד). נדון בשאלות של זהות עצמית, תרגום (בין שפות ומדיומים אמנותיים) ואסתטיקה של חציית גבולות, ונבנה פאזלים פילוסופיים "מחתיכות" כגון "סבל", "רוע", "מוות" ו"חופש".

בין הסרטים שיידונו: ג'הג'יני (Ghajini, 2008), ממנטו (Memento, 2000), קהל נאייק (Khal Nayak, 1993), אש (Fire, 1996), רכבת לדארג'ילינג (The Darjeeling Limited, 2007), גוסט דוג (Ghost Dog, 1999), דובהי גהט (Dobhi Ghat: Mumbai Diaries, 2001) ומלח הארץ (Salt of the Earth, 2014). בין התיאורתיקנים שילוו את שיחותינו בכיתה: סלמן רושדי, אשיש ננדי, סודהיר קקר ודאיה קרישנה.

השיעור יסתיים בהגשת עבודה מסכמת.

דרישות השיעור: צפייה בסרטים וקריאה שוטפת משבוע לשבוע, נוכחות והשתתפות במפגשים בכיתה, ולבסוף כמובן הגשת עבודה מסכמת. אלא אם כן צוין אחרת, כל החומרים, המאמרים לקריאה והסרטים לצפייה, נמצאים על אתר הקורס.

 

מהלך השיעור וחומרי צפייה וקריאה:

17 באוקטובר: שיעור 1. הקדמה: פילוסופיה וקולנוע

צפייה לשבוע הבא: רכבת לדארג'ילינג מאת ווס אנדרסון

The Darjeeling Limited (2007) dir. Wes Anderson

קריאה לשבוע הבא:  מאמר מאת אשיש ננדי:

Ashis Nandy (1980) “The Popular Hindi Film: Ideology and First Principles” (IIC Quarterly, Special Issue: Indian Popular Cinema, 89-96)

24 באוקטובר: שיעור 2: הודו והפנטזיה האוריינטלית

צפייה לשבוע הבא: גוסטדוג: דרכו של הסמוראי מאת ג'ים ג'רמוש

Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999) dir. Jim Jarmusch

קריאה לשבוע הבא: מאמר קצר מאת ארינדם צ'קרברטי: האם מגיע למישהו למות?

Arindam Chakrabarti, “Whether Anyone Deserves to Die?” (2014)

 

31 באוקטובר: שיעור 3. חיים, מוות, אלמוות

צפייה לשבוע הבא:  "אש" מאת דיפה מהטה

Fire (1996) dir. Deepa Mehta

קריאה לשבוע הבא: פה התלבטתי אם לתת לכם לקרוא משהו על הראמאינה, או על משפחתולוגיה, בחרתי במשפחתולוגיה. אז אנא קראו את מאמרו של סודהיר קקר

Sudhir Kakar (1980) “The Ties that Bind: Family Relationships in the Mythology of Hindi Cinema”, IICQ 11-21

 

7 בנובמבר: שיעור 4.  הראמאינה כפורנוגרפיה? דיון בעקבות "אש" של דיפה מהטה (התלבטתי אם זאת לא כותרת

קריאה לשבוע הבא: הסיפור "דהרמה" מתוך אסופת הסיפורים אהבה וערגה בבומביי מאת ויקרם צ'נדרה, באנגלית Love and Longing in Bombay

 

14 בנובמבר: שיעור 5. צפייה משותפת בפרק 5# מתוך הסידרה Sacred Games (נטפליקס, 2018, בימוי אנוראג קשיָפּ ו-ויקרם אדיטיה מוטוונה (Motwane), לפי ספרו של ויקרם צ'נדרה Sacred Games מ-2006), ומייד אחריה, דיון במושג הדהרמה

צפייה לשבוע הבא:  הסרט "מלח הארץ" מאת וים ונדרס וג'וליאנו סלגדו

"Salt of the Earth”, directed by Wim Wenders and J. Salgado (2014)

קריאה לשבוע הבא: מאמר מאת אשיש ננדי:

Ashis Nandy (2002) “The Beautiful, Expanding Future of Poverty: Popular Economics as a psychological Defense”, International Studies Review 4.2: 107-121.

 

 

21 בנובמבר: שיעור 6. על עוני, וכאב, וייצוגים של עוני וכאב בקולנוע, בעיקר ההודי

קריאה לשבוע הבא: סלמאן רושדי, אימג'ינארי הומלנדז, “Imaginary Homelands” (1981)

 

28 בנובמבר: שיעור 7. צפייה משותפת בסרט

Dobhi Ghat: Mumbai Diaries (2011) dir. Kiran Rao

צפייה לשבוע הבא:

Peepli [Live] (2010) dir. Anusha Rizvi and Mahmood Farooqui

קריאה לשבוע הבא: מאמר מאת דאיה קרישנה:

“Knowledge: Whose is it, What is it and Why has it to be True?”

 

5 בדצמבר: שיעור 8.  בעקבות דובהי גהט ופיפלי לייב: על העיר הגדולה, והבדידות, והכפר, והעוני, ומושג הבית. ואפרופו פיפלי לייב ודאיה קרישנה: מחשבות על המושגים העכשוויים "פייק ניוז" ו"פוסט-אמת", או Posttruth

קריאה לשבוע הבא: אחד מתוך שני מאמרים מאת דאיה קרישנה, לפי בחירתכם:

“Definition, Deception and the Enterprise of Knowledge”

“Chance, Probability, Indeterminacy and Knowledge”

 

12 בדצמבר: שיעור 9. עוד על מושג הידיעה (או לחילופין, ה"פייק-ידיעה") בעקבות דאיה קרישנה

צפייה לשבוע הבא: אחד מבין הסרטים ממנטו (כריסטופר נולן, 2000) וגהג'יני (א"ר מורוגדוס, 2008). אם כבר ראיתם את ממנטו, הבחירה ברורה מאליה: גהג'יני

 

19 בדצמבר: שיעור 10. זיכרון, שכחה וזהות עצמית: ממנטו וגהג'יני, וגם שאלת התרגום או ה-transcreation

צפייה לשבוע הבא:  הסרט קהל נאיק (Khal Nayak), "הגיבור הרע", מאת סובהאש גְהַי

 

26 בדצמבר: שיעור 11. על מושג הרוע בתרבות ההודית בעקבות קהל נאיק, על דמות האם, על אימא הודו, על מוסיקה בקולנוע, על תורת הרסה בבוליווד

קריאה לשבוע הבא:  מאמר מאת ארינדם צ'קרברטי:

Arindam Chakrabarti, “Disgust and the Ugly in Indian Aesthetics”

וסיפור מאת סעאדת חסן מנטו, "תפתחי" בתרגום אחיה ענזי (מתוך הספר "מנטו: סיפורים מהכיס", הוצאת הקבוץ המאוחד, 2018)

 

2 בינואר: שיעור 12. המשך דיון בסרט קהל נאיק, על יופי וכיעור, טוב ורע, מתוך פנייה לסרט ישן וסרט חדש, "אימא הודו" (מחבוב, 1957) ו"סנג'וּ" (היראני, 2018)

קריאה לשבוע הבא: יימסר בהמשך

 

9 בינואר: שיעור 13. כל מה שלא הספקנו, ועוד הפתעות.

פילוסופיה הודית בקולנוע

שיעור מספר 0687249301

שעת קבלה: ע"פ תיאום מראש בדוא"ל danra@post.tau.ac.il

סמסטר א' ימי ד' 14-16 ווב 001

 

תיאור השיעור:

מטרתו של הקורס לדון בתמות ושאלות שונות שפילוסופיה הודית קלאסית ועכשווית מעלה כפי שהן נידונות בקולנוע, בעיקר (אבל לא רק) בקולנוע הפופולארי בהינדי (בוליווד). נדון בשאלות של זהות עצמית, תרגום (בין שפות ומדיומים אמנותיים) ואסתטיקה של חציית גבולות, ונבנה פאזלים פילוסופיים "מחתיכות" כגון "סבל", "רוע", "מוות" ו"חופש".

בין הסרטים שיידונו: ג'הג'יני (Ghajini, 2008), ממנטו (Memento, 2000), קהל נאייק (Khal Nayak, 1993), אש (Fire, 1996), רכבת לדארג'ילינג (The Darjeeling Limited, 2007), גוסט דוג (Ghost Dog, 1999), דובהי גהט (Dobhi Ghat: Mumbai Diaries, 2001) ומלח הארץ (Salt of the Earth, 2014). בין התיאורתיקנים שילוו את שיחותינו בכיתה: סלמן רושדי, אשיש ננדי, סודהיר קקר ודאיה קרישנה.

השיעור יסתיים בהגשת עבודה מסכמת.

דרישות השיעור: צפייה בסרטים וקריאה שוטפת משבוע לשבוע, נוכחות והשתתפות במפגשים בכיתה, ולבסוף כמובן הגשת עבודה מסכמת. אלא אם כן צוין אחרת, כל החומרים, המאמרים לקריאה והסרטים לצפייה, נמצאים על אתר הקורס.

 

מהלך השיעור וחומרי צפייה וקריאה:

17 באוקטובר: שיעור 1. הקדמה: פילוסופיה וקולנוע

צפייה לשבוע הבא: רכבת לדארג'ילינג מאת ווס אנדרסון

The Darjeeling Limited (2007) dir. Wes Anderson

קריאה לשבוע הבא:  מאמר מאת אשיש ננדי:

Ashis Nandy (1980) “The Popular Hindi Film: Ideology and First Principles” (IIC Quarterly, Special Issue: Indian Popular Cinema, 89-96)

24 באוקטובר: שיעור 2: הודו והפנטזיה האוריינטלית

צפייה לשבוע הבא: גוסטדוג: דרכו של הסמוראי מאת ג'ים ג'רמוש

Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999) dir. Jim Jarmusch

קריאה לשבוע הבא: מאמר קצר מאת ארינדם צ'קרברטי: האם מגיע למישהו למות?

Arindam Chakrabarti, “Whether Anyone Deserves to Die?” (2014)

 

31 באוקטובר: שיעור 3. חיים, מוות, אלמוות

צפייה לשבוע הבא:  "אש" מאת דיפה מהטה

Fire (1996) dir. Deepa Mehta

קריאה לשבוע הבא: פה התלבטתי אם לתת לכם לקרוא משהו על הראמאינה, או על משפחתולוגיה, בחרתי במשפחתולוגיה. אז אנא קראו את מאמרו של סודהיר קקר

Sudhir Kakar (1980) “The Ties that Bind: Family Relationships in the Mythology of Hindi Cinema”, IICQ 11-21

 

7 בנובמבר: שיעור 4.  הראמאינה כפורנוגרפיה? דיון בעקבות "אש" של דיפה מהטה (התלבטתי אם זאת לא כותרת

קריאה לשבוע הבא: הסיפור "דהרמה" מתוך אסופת הסיפורים אהבה וערגה בבומביי מאת ויקרם צ'נדרה, באנגלית Love and Longing in Bombay

 

14 בנובמבר: שיעור 5. צפייה משותפת בפרק 5# מתוך הסידרה Sacred Games (נטפליקס, 2018, בימוי אנוראג קשיָפּ ו-ויקרם אדיטיה מוטוונה (Motwane), לפי ספרו של ויקרם צ'נדרה Sacred Games מ-2006), ומייד אחריה, דיון במושג הדהרמה

צפייה לשבוע הבא:  הסרט "מלח הארץ" מאת וים ונדרס וג'וליאנו סלגדו

"Salt of the Earth”, directed by Wim Wenders and J. Salgado (2014)

קריאה לשבוע הבא: מאמר מאת אשיש ננדי:

Ashis Nandy (2002) “The Beautiful, Expanding Future of Poverty: Popular Economics as a psychological Defense”, International Studies Review 4.2: 107-121.

 

 

21 בנובמבר: שיעור 6. על עוני, וכאב, וייצוגים של עוני וכאב בקולנוע, בעיקר ההודי

קריאה לשבוע הבא: סלמאן רושדי, אימג'ינארי הומלנדז, “Imaginary Homelands” (1981)

 

28 בנובמבר: שיעור 7. צפייה משותפת בסרט

Dobhi Ghat: Mumbai Diaries (2011) dir. Kiran Rao

צפייה לשבוע הבא:

Peepli [Live] (2010) dir. Anusha Rizvi and Mahmood Farooqui

קריאה לשבוע הבא: מאמר מאת דאיה קרישנה:

“Knowledge: Whose is it, What is it and Why has it to be True?”

 

5 בדצמבר: שיעור 8.  בעקבות דובהי גהט ופיפלי לייב: על העיר הגדולה, והבדידות, והכפר, והעוני, ומושג הבית. ואפרופו פיפלי לייב ודאיה קרישנה: מחשבות על המושגים העכשוויים "פייק ניוז" ו"פוסט-אמת", או Posttruth

קריאה לשבוע הבא: אחד מתוך שני מאמרים מאת דאיה קרישנה, לפי בחירתכם:

“Definition, Deception and the Enterprise of Knowledge”

“Chance, Probability, Indeterminacy and Knowledge”

 

12 בדצמבר: שיעור 9. עוד על מושג הידיעה (או לחילופין, ה"פייק-ידיעה") בעקבות דאיה קרישנה

צפייה לשבוע הבא: אחד מבין הסרטים ממנטו (כריסטופר נולן, 2000) וגהג'יני (א"ר מורוגדוס, 2008). אם כבר ראיתם את ממנטו, הבחירה ברורה מאליה: גהג'יני

 

19 בדצמבר: שיעור 10. זיכרון, שכחה וזהות עצמית: ממנטו וגהג'יני, וגם שאלת התרגום או ה-transcreation

צפייה לשבוע הבא:  הסרט קהל נאיק (Khal Nayak), "הגיבור הרע", מאת סובהאש גְהַי

 

26 בדצמבר: שיעור 11. על מושג הרוע בתרבות ההודית בעקבות קהל נאיק, על דמות האם, על אימא הודו, על מוסיקה בקולנוע, על תורת הרסה בבוליווד

קריאה לשבוע הבא:  מאמר מאת ארינדם צ'קרברטי:

Arindam Chakrabarti, “Disgust and the Ugly in Indian Aesthetics”

וסיפור מאת סעאדת חסן מנטו, "תפתחי" בתרגום אחיה ענזי (מתוך הספר "מנטו: סיפורים מהכיס", הוצאת הקבוץ המאוחד, 2018)

 

2 בינואר: שיעור 12. המשך דיון בסרט קהל נאיק, על יופי וכיעור, טוב ורע, מתוך פנייה לסרט ישן וסרט חדש, "אימא הודו" (מחבוב, 1957) ו"סנג'וּ" (היראני, 2018)

קריאה לשבוע הבא: יימסר בהמשך

 

9 בינואר: שיעור 13. כל מה שלא הספקנו, ועוד הפתעות.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת 1