| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
תודעה, מדיטציה וטרנספורמציה בהגות הבודהיסטית בדרום ומזרח אסיה
Mind, Meditation & Transformation in Buddhist Thought in South and East Asia |
0687-2492-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה | |||||||||||||||||||||||||
|
קורס זה יעסוק באופן בו הבינו הוגים בודהיסטים באסיה את התודעה ותהליכיה, את תפקידה של המדיטציה להתפתחות התודעה והטרנספורמציה הפסיכולוגית שהיא מאפשרת.
תוך קריאה צמודה ומעמיקה של מגוון טקסטים ראשוניים מתוך הקנון הבודהיסטי, פרשנויות שונות ולימוד סיסטמתי של האלמנטים המרכזיים של הפסיכולוגיה הבודהיסטית נתוודע לפרספקטיבה הפילוסופית של מודל התודעה הבודהיסטי ולתיאוריה העומדת בבסיס הפרקטיקה המדיטטיבית שמסורת זו מציעה. לימוד זה יהווה בסיס לדיון במושגים מרכזיים מתוך התיאוריה של המדיטציה ויאפשר לנו להתחקות אחר שינויים בפרשנות של מונחים אלו במהלך ההיסטוריה הבודהיסטית במרחב האסייתי.
נקרא סוטרות ו"מדריכי תירגול" המתארים פרקטיקות שונות כגון תרגול "סמאדהי", "מודעות", "החְזייה" (visualization), "היזכרוּת" ו"הירהור" (contemplation). ננסה להבין מדוע המסורת מציעה מספר רב כל כך של פרקטיקות ונשאל מה מטרתן של הטכניקות השונות?
במהלך הסמינר נדון בשאלה האם ישנו מכנה משותף בין התרגול המדיטטיבי במסורות הבודהיסטיות השונות. נדון בסוגיות אלו באופן ביקורתי, תוך הסתמכות על טקסטים קלאסיים.
השיעור יתבסס על קריאה במגוון רב של טקסטים: סוטות מתוך הקנון הפאלי, "מדריכי מדיטציה" עתיקים ומודרניים ומאמרים אקדמים העוסקים בנושא.
נוכחות חובה.
מטלת הסיום :עבודה מסכמת של 4-5 עמודים שתהווה 60% מהציון הסופי.
במהלך הסמסטר יוגשו 4 מטלות קטנות (של עמוד אחד) שיהוו 40% מהציון הסופי.
מטלות אלו יהיו לא ציון, כלומר הגשה שלהן תחשב כ 100 אם יוגשו בזמן ויענו על השאלות שינתנו.
.
The aim of the curse is to understand the notion of mind, mental processes and the role of meditation in mental development and the possibility of radical psychological transformation. Through a close reading of various primary sources from the Buddhist canon and a systematic study of the major elements of Buddhist psychology, we will explore the model of mind in Buddhist philosophy and the basic ideas of the theory of meditation in the Buddhist traditions in South and East Asia.
We will read sutras and “meditation manuals” describing practices such as “samadhi”, “mindfulness”, “remembrance”, “visualization” and “contemplation”. We will try to understand why the tradition offers so many different practices: do they have different goals? We will discuss whether the various
אוניברסיטת תל אביב
החוג ללימודי מזרח אסיה תשע"ח, סמסטר א'
ד"ר קרן ארבל
דוא"ל: kerenarbel@gmail.com
שעות קבלה: יום ב' 15:45-16:45, בתאום מראש
תודעה, מדיטציה וטרנספורמציה בהגות הבודהיסטית בדרום ומזרח אסיה:
היבטים פילוסופיים, פסיכולוגיים והיסטוריים
יום א', 14:00-16:00 גילמן 278
שיעור זה יעסוק באופן בו הבינו הוגים בודהיסטים באסיה את התודעה ותהליכיה, את תפקידה של המדיטציה להתפתחות התודעה והטרנספורמציה הפסיכולוגית שהיא מאפשרת.
תוך קריאה צמודה ומעמיקה של מגוון טקסטים ראשוניים מתוך הקנון הבודהיסטי, פרשנויות שונות ולימוד סיסטמתי של האלמנטים המרכזיים של הפסיכולוגיה הבודהיסטית נתוודע לפרספקטיבה הפילוסופית של מודל התודעה הבודהיסטי ולתיאוריה העומדת בבסיס הפרקטיקה המדיטטיבית שמסורת זו מציעה. לימוד זה יהווה בסיס לדיון במושגים מרכזיים מתוך התיאוריה של המדיטציה ויאפשר לנו להתחקות אחר שינויים בפרשנות של מונחים אלו במהלך ההיסטוריה הבודהיסטית במרחב האסייתי.
נקרא סוטרות ו"מדריכי תירגול" המתארים פרקטיקות שונות כגון תרגול "סמאדהי", "מודעות", "החְזייה" (visualization), "היזכרוּת" ו"הירהור" (contemplation). ננסה להבין מדוע המסורת מציעה מספר רב כל כך של פרקטיקות ונשאל מה מטרתן של הטכניקות השונות?
במהלך הסמסטר נדון בשאלה האם ישנו מכנה משותף בין התרגול המדיטטיבי במסורות הבודהיסטיות השונות. נדון בסוגיות אלו באופן ביקורתי, תוך הסתמכות על טקסטים קלאסיים.
השיעור יתבסס על קריאה במגוון רב של טקסטים: סוטות מתוך הקנון הפאלי, סוטרות מהאיאניות מוקדמות ומאוחרות, "מדריכי מדיטציה" עתיקים ומודרניים ומאמרים אקדמים העוסקים בנושא.
הרכב הציון:
1. עבודה מסכמת של 2-3 עמודים שתהווה 50%. העבודה המסכמת תתבסס על מאמר אחד בלבד ושאלות בנושאי הלימוד שהיו בקורס.
2. חמש הגשות קטנות במהלך הסמסטר של התייחסות בת עמוד אחד למאמר בנושא השיעור. תנתנה שאלות הנחיה שיקלו על הקריאה. (כל הגשה היא 10% מהציון). יש 3 מאמרי חובה וה-2 מאמרים שניתן לבחור מתוך 3.
3 מאמרי חובה לכולן/ם
Andrew Olendzki, Buddhist Psychology, p.6-20.
Bhikkhu Bodhi, `What Does Mindfulness Really Mean? A Canonical Perspective'. Contemporary Buddhism 12:01 (2011), p.19-39.
“Decentering and Related Constructs: A Critical Review and Metacognitive Processes Model” by Amit Bernstein1, Yuval Hadash, Yael Lichtash1, Galia Tanay,Kathrine Shepherd, and David M. Fresco. Perspectives on Psychological Science 2015, Vol. 10(5) 599–617.
2 מאמרי בחירה מתוך 3:
Grabovac Andrea D., Lau Mark A., Willett Brandilyn R., `Mechanisms of Mindfulness: A Buddhist Psychological Model', Mindfulness Vol. 2 (2011), p.154-166.
Erik Braun, Meditation En Masse: How Colonializm Sparked the Global Vipassana Movement, Tricycle (Sping, 2014), p.56-63.
`Context Matters': An interview with Buddhist scholar David McMahan.Tricycle, WINTER 2013.
סיליבוס
הטקסטים נמצאים במודל תחת המפגשים הרלוונטים. במקרה בלבול (אי התאמה בין הסילבוס למודל). הסילבוס הוא הקובע.
שעור 1 (15/10)
רופרט גתין, בודהיזם: היסטוריה, הגות ותרגול (הוצאת אלטרנטיבות, 2014), עמ' 33. על הבודהה בהקשר ההיסטורי ועל האגדה על הבודהה ראו שם עמ' 81-108 ועמ' 161-192.
שעור 2 (22/10)
Andrew Olendzki, Buddhist Psychology, p.6-20.
מי שלא היה רשום לקורס במפגש השני, מאמר החובה שלה/ו הוא:
Grabovac Andrea D., Lau Mark A., Willett Brandilyn R., `Mechanisms of Mindfulness: A Buddhist Psychological Model', Mindfulness Vol. 2 (2011), p.154-166.
שיעור 3 (29/10)
"עצמי כפועל": אנדרו אולנדזקי (תרגום לעברית).
המאמר באנגלית גם כן מופיע במודל:
Olendzki Andrew, `Self is a Verb', Unlimiting Mind: The Radically Experiential Psychology of Buddhism (Wisdom Publications, 2010), p.131-134.
שעור 4 (5/11)
Bhikkhu Bodhi, `What Does Mindfulness Really Mean? A Canonical Perspective'. Contemporary Buddhism 12:01 (2011), p.19-39.
אנא הביאו אתכן/ם את הטקטס הזה לשיעור (רצוי לקרוא אך לא חובה):
Satipaññhàna Sutta: Majjhima Nikàya, Bhikkhu ¥àõamoli and Bhikkhu Bodhi (trans), The Middle Length Discourses of the Buddha:
https://www.wisdompubs.org/book/middle-length-discourses-buddha/selections/middle-length-discourses-10-satipatthana-sutta
שעור 5 (12/11)
Grabovac Andrea D., Lau Mark A., Willett Brandilyn R., `Mechanisms of Mindfulness: A Buddhist Psychological Model', Mindfulness Vol. 2 (2011), p.154-166.
שעור 6 (19/11)
“Decentering and Related Constructs: A Critical Review and Metacognitive Processes Model” by Amit Bernstein1, Yuval Hadash, Yael Lichtash1, Galia Tanay,Kathrine Shepherd, and David M. Fresco. Perspectives on Psychological Science 2015, Vol. 10(5) 599–617.
שעור 7 (26/11)
אין קריאת חובה, אך מי שרוצה, יש קריאה אופציונאלית לקראת השיעור במודל.
שעור 8 (3/12) – אין שיעור
שעור 9 (10/12)
Gombrich, R., Kindness and Compassion as Means to Nirvana. (1997 Gonda Lecture), Amsterdam: Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences, 1998, p.1-15.
שעור 10 (17/12)
Arbel Keren, Early Buddhist Meditation: The Four Jhanas as the Actualization of Insight (Routledge Critical Studies in Buddhism), p.17-19; 25-30.
שעור 11 (27/12) – מסורת הויפסנא המתחדשת
Erik Braun, `Meditation En Masse: How Colonializm Sparked the Global Vipassana Movement', Tricycle (Sping, 2014), p.56-63.
רצוי לקרוא אך לא חובה:
מַהָאסִי סַיָאדוֹ, תרגילים מעשיים למדיטציית וִיפַּסַּנא (לינק לטקסט באתר הקורס).
שעור 12 (31/12)
אין קריאת חובה.
אנא הביאו אתכן/ם לשיעור את קטעי קריאה ממורי ויפסנא מודרניים – ראו אתר הקורס.
שעור 13 (7/01/2019)
`Context Matters': An interview with Buddhist scholar David McMahan.Tricycle, WINTER 2013.