חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן
  Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation                                           
0687-2464-01
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
סמ'  ב'1200-1400278גילמן - מדעי הרוחשיעור ד"ר גרינברג רז
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

אחת מהתופעות המרשימות ביותר ביצוא התרבותי של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 היא ההצלחה הגדולה של יפן לייצא את כותרי הקומיקס (מנגה) והאנימציה (אנימה) שלה לקהל העולמי. למרות שקיימות דוגמאות נוספות של יצוא תרבותי-פופולארי, קנה-המידה שבו יפן הצליחה לייצא את התרבות הפופולארית שלה לרחבי העולם דרך שני ענפים אלה מעורר השתאות ומעלה שאלות רבות – ובראשן מהו סוד ההצלחה של המנגה והאנימה ביפן ובעולם? הקורס מבקש להציע תשובות לשאלות אלה ולטעון כי ההצלחה העולמית של המנגה והאנימה נעוצה בשילוב בין מרכיבים מקומיים וגלובליים; ביכולת של אנשי תעשיות הקומיקס והאנימציה של יפן להתבונן גם "פנימה" אל התרבות היפנית וגם "החוצה" אל התרבות העולמית ולשאוב השראה משתי המקורות. שילוב תרבותי מסוג זה אינו יוצא דופן ביפן, שמשחר ההיסטוריה בחנה תרבויות זרות ואימצה מהן מרכיבים שונים, תוך שילובם עם מרכיבים מקומיים. הקורס עוסק במגוון של מפגשים בין-תרבותיים כאלה, ובוחן כיצד הם מוצאים את ביטויים ביצירות המנגה והאנימה: ההיסטוריה של שני התחומים, הקשר בין אמנות יפנית מסורתית לקריקטורה ולאנימציה המודרנית, יצירות התעמולה ממלחמת העולם השנייה וההשפעה אותה הן ספגו מהאנימציה האמריקאית, השורשים של מוטיבים פופולאריים במנגה ובאנימה כגון מדע בדיוני ו-"נערות קסם" במסורת היפנית ובתרבות המערבית המודרנית, ועד ההשפעה ההדדית בין המנגה והאנימה ויצירות הקומיקס ואנימציה ממדינות אחרות.

נוכחות חובה. בסוף הקורס תתקיים בחינה.

Course description
One of the most incredible trends in the world of cultural exports of the late 20th and early 21st century is Japan's success in finding global readership and audience for the products of its manga (comics) and anime (animation) industries. Although other examples for the export of popular culture products exist, the magnitude in which Japan succeeded in exporting its popular culture is extraordinary, and brings up the question of what, exactly, is the secret of Japanese comics and animation that leads to the global success of both. The class offers possible answers to this question and argues that the main reason behind the global success of manga and anime is the ability of both industries to bring together local and global elements; the ability of the artists in both industries to look both inside their own culture and outside, to the global culture and draw inspiration from both sources. This kind of cultural mix is not unusual in Japan, a country which, since the dawn of its history, has adopted elements from other culture and mixed them with elements from its own culture. The class examines a wide variety of such inter-cultural encounters, showing how they are expressed in anime and manga productions: the history of both fields, and link between traditional Japanese art and modern cartooning, the WWII propaganda productions that were inspired by American animation, the roots of popular motifs in manga and anime as science fiction stories and "magical girls" characters in Japanese tradition and western culture, and the influence that the manga and anime productions had on the western comics and animation.
סילבוס מפורט

מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
0687-2464-01 מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן
Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר גרינברג רז

666סילבוס מפורט/דף מידע

סילבוס לקורס: מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן, Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation, שיעור


שם המרצה: ד"ר רז גרינברג

 

קורס מס':   0687-2464-01     שנת לימודים:  תשע"ט      סמסטר:  ב  היקף שעות: 2    לתואר: ראשון

 

השיעורים יתקיימו ב יום א', 12:00-14:00

שעת קבלה: (בניין, חדר, יום, שעה, או לפי תאום מראש בטלפון - אופציונלי: )

טלפון:     

דוא"ל: razgrn@yahoo.com

שם המתרגל: (אופציונלי)

התרגילים יתקיימו: (יום, שעה -אופציונלי)

 

דרישות קדם ודרישות נוספות: אין

 

חומר קריאה: מפורט בביבליוגרפיה

 

תיאור הקורס

סעיף זה יכלול את מטרות הקורס ותכניו. ניתן גם לכלול הסבר לגבי מהלך השיעורים (שטות הוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים וכד')
 

אחת מהתופעות המרשימות ביותר ביצוא התרבותי של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 היא ההצלחה הגדולה של יפן לייצא את כותרי הקומיקס (מנגה) והאנימציה (אנימה) שלה לקהל העולמי. למרות שקיימות דוגמאות נוספות של יצוא תרבותי-פופולארי, קנה-המידה שבו יפן הצליחה לייצא את התרבות הפופולארית שלה לרחבי העולם דרך שני ענפים אלה מעורר השתאות ומעלה שאלות רבות – ובראשן מהו סוד ההצלחה של המנגה והאנימה ביפן ובעולם?

הקורס מבקש להציע תשובות לשאלות אלה ולטעון כי ההצלחה העולמית של המנגה והאנימה נעוצה בשילוב בין מרכיבים מקומיים וגלובליים; ביכולת של אנשי תעשיות הקומיקס והאנימציה של יפן להתבונן גם "פנימה" אל התרבות היפנית וגם "החוצה" אל התרבות העולמית ולשאוב השראה משתי המקורות. שילוב תרבותי מסוג זה אינו יוצא דופן ביפן, שמשחר ההיסטוריה בחנה תרבויות זרות ואימצה מהן מרכיבים שונים, תוך שילובם עם מרכיבים מקומיים.

הקורס עוסק במגוון של מפגשים בין-תרבותיים כאלה, ובוחן כיצד הם מוצאים את ביטויים ביצירות המנגה והאנימה: ההיסטוריה של שני התחומים, הקשר בין אמנות יפנית מסורתית לקריקטורה ולאנימציה המודרנית, יצירות התעמולה ממלחמת העולם השנייה וההשפעה אותה הן ספגו מהאנימציה האמריקאית, השורשים של מוטיבים פופולאריים במנגה ובאנימה כגון מדע בדיוני ו-"נערות קסם" במסורת היפנית ובתרבות המערבית המודרנית, ועד ההשפעה ההדדית בין המנגה והאנימה ויצירות הקומיקס ואנימציה ממדינות אחרות.

 


דרישות הקורס

 

סעיף זה יכלול הסברים ברורים לגבי דרישות נוכחות, מטלות במהלך הסמסטר, ומטלה סופית (בחינה/בחינת בית/עבודה), כולל ציון תאריך הבחינה/הגשת עבודה/בחינת בית/תאריך הגשת עבודה סמינריונית במועד ההגשה האוניברסיטאי.

 

 

יש לכלול פירוט מרכיבי ציון הקורס ואופן שקלול הציון הסופי.

 

80% מהציון – בחינה בסוף הקורס

20% מהציון – עבודת אמצע סמסטר

 

תכנית  השיעורים :
 

 

מס' השיעור

תאריך

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

 

מבוא למנגה

Schodt, 1983

McCloud, 1993

 

2

 

מבוא למנגה

Schodt, 1983

McCloud, 1993

 

3

 

מבוא לאנימה

Greenberg 2011

Clements, 2013

 

4

 

מבוא לאנימה

Greenberg 2011

Clements, 2013

 

5

 

מנגה ואנימה במלחמה

Schodt, 2007

 

6

 

מנגה ואנימה במלחמה

Schodt, 2007

 

7

 

השלום של היום, המלחמה של מחר

Bolton, 2002

Cull, 2006

 

8

 

השלום של היום, המלחמה של מחר

Bolton, 2002

Cull, 2006

 

9

 

גברים ממאדים, נשים ממנגה

Humphreys, 2014

Katsuya, 2003

 

10

 

גברים ממאדים, נשים ממנגה

Humphreys, 2014

Katsuya, 2003

 

11

 

גגות ירוקים ופסגות מושלגות

Greenberg, 2012

 

12

 

צפיה בסרט ודיון

 

 

13

 

סמוראי בגותאם סיטי

 

 

14

 

חזרה ושאלות למבחן

 

 

 

 

הערה: סדר השיעורים לפי תאריך הוא אופציונלי ונתון לשינויים בהתאם להתקדמות בכיתה.

 

 ביבליוגרפיה

 

 

 

Bolton, C.A. (2002). "From Wooden Cyborgs to Celluloid Souls: Mechanical Bodies in Anime and Japanese Puppet Theater". East Asia Cultures Critique, 10.3, 729-71.

 

Clements, J. (2013). Anime: A History. London: BFI, pp. 20-73

 

Cull, N. J. (2006). "WAS CAPTAIN BLACK REALLY RED?: The TV science fiction of Gerry Anderson in its Cold War context." Media History, 12(2): 193-207.

 

Greenberg, R. (2011)." The Animated Text, Definition". The Journal of Film and Video, 63.2, 3-10.

 

Greenberg, R. (2012)." Giri and Ninjo: The Roots of Hayao Miyazaki’s ‘My Neighbor Totoro’ in Animated Adaptations of Classic Children’s Literature". Literature Film Quarterly, 40.2, 96-108.

 

Humphreys, K.R. (2014). "Supernatural Housework: Magic and Domesticity in 1960s Television". In Patton, E. and Choi, M. (eds), Home Sweat Home: Perspectives on Housework and Modern Relationships, pp. 105-122.

 

McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Kitchen Sink Press, pp. 2-94.

 

Palfreyman, R. (2011). "Life and Death in the Shadows: Lotte Reiniger's Die Abenteuer des Prinzen Ahmed." German Life and Letters, 64(1), 6-18.‏

 

Sano, A. (2013). "Chiyogami, Cartoon, Silhouette: The Transitions of Ofuji Noburo". In Hu, T.G. and Yokota, M. (eds.), Japanese Animation: East Asian Perspectives, pp. 87-98. University Press of Mississippi.

 

Schodt, F.L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. New York: Kodansha USA, pp. 28-68.

 

Schodt, F.L. (2007). The Astro Boy Essays: Osamu Tezuka, Mighty Atom and the Manga/Anime Revolution. Berkeley: Stone Bridge Press, pp. 98-144.

 

Wassenaar, M.( 1989). "Strong to the Finich: Machines, Metaphor and Popeye the Sailor". The Velvet Light Trap 24: 20-32.

סילבוס לקורס: מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן, Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation, שיעור


שם המרצה: ד"ר רז גרינברג

 

קורס מס':   0687-2464-01     שנת לימודים:  תשע"ט      סמסטר:  ב  היקף שעות: 2    לתואר: ראשון

 

השיעורים יתקיימו ב יום א', 12:00-14:00

שעת קבלה: (בניין, חדר, יום, שעה, או לפי תאום מראש בטלפון - אופציונלי: )

טלפון:     

דוא"ל: razgrn@yahoo.com

שם המתרגל: (אופציונלי)

התרגילים יתקיימו: (יום, שעה -אופציונלי)

 

דרישות קדם ודרישות נוספות: אין

 

חומר קריאה: מפורט בביבליוגרפיה

 

תיאור הקורס

סעיף זה יכלול את מטרות הקורס ותכניו. ניתן גם לכלול הסבר לגבי מהלך השיעורים (שטות הוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים וכד')
 

אחת מהתופעות המרשימות ביותר ביצוא התרבותי של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 היא ההצלחה הגדולה של יפן לייצא את כותרי הקומיקס (מנגה) והאנימציה (אנימה) שלה לקהל העולמי. למרות שקיימות דוגמאות נוספות של יצוא תרבותי-פופולארי, קנה-המידה שבו יפן הצליחה לייצא את התרבות הפופולארית שלה לרחבי העולם דרך שני ענפים אלה מעורר השתאות ומעלה שאלות רבות – ובראשן מהו סוד ההצלחה של המנגה והאנימה ביפן ובעולם?

הקורס מבקש להציע תשובות לשאלות אלה ולטעון כי ההצלחה העולמית של המנגה והאנימה נעוצה בשילוב בין מרכיבים מקומיים וגלובליים; ביכולת של אנשי תעשיות הקומיקס והאנימציה של יפן להתבונן גם "פנימה" אל התרבות היפנית וגם "החוצה" אל התרבות העולמית ולשאוב השראה משתי המקורות. שילוב תרבותי מסוג זה אינו יוצא דופן ביפן, שמשחר ההיסטוריה בחנה תרבויות זרות ואימצה מהן מרכיבים שונים, תוך שילובם עם מרכיבים מקומיים.

הקורס עוסק במגוון של מפגשים בין-תרבותיים כאלה, ובוחן כיצד הם מוצאים את ביטויים ביצירות המנגה והאנימה: ההיסטוריה של שני התחומים, הקשר בין אמנות יפנית מסורתית לקריקטורה ולאנימציה המודרנית, יצירות התעמולה ממלחמת העולם השנייה וההשפעה אותה הן ספגו מהאנימציה האמריקאית, השורשים של מוטיבים פופולאריים במנגה ובאנימה כגון מדע בדיוני ו-"נערות קסם" במסורת היפנית ובתרבות המערבית המודרנית, ועד ההשפעה ההדדית בין המנגה והאנימה ויצירות הקומיקס ואנימציה ממדינות אחרות.

 


דרישות הקורס

 

סעיף זה יכלול הסברים ברורים לגבי דרישות נוכחות, מטלות במהלך הסמסטר, ומטלה סופית (בחינה/בחינת בית/עבודה), כולל ציון תאריך הבחינה/הגשת עבודה/בחינת בית/תאריך הגשת עבודה סמינריונית במועד ההגשה האוניברסיטאי.

 

 

יש לכלול פירוט מרכיבי ציון הקורס ואופן שקלול הציון הסופי.

 

80% מהציון – בחינה בסוף הקורס

20% מהציון – עבודת אמצע סמסטר

 

תכנית  השיעורים :
 

 

מס' השיעור

תאריך

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

 

מבוא למנגה

Schodt, 1983

McCloud, 1993

 

2

 

מבוא למנגה

Schodt, 1983

McCloud, 1993

 

3

 

מבוא לאנימה

Greenberg 2011

Clements, 2013

 

4

 

מבוא לאנימה

Greenberg 2011

Clements, 2013

 

5

 

מנגה ואנימה במלחמה

Schodt, 2007

 

6

 

מנגה ואנימה במלחמה

Schodt, 2007

 

7

 

השלום של היום, המלחמה של מחר

Bolton, 2002

Cull, 2006

 

8

 

השלום של היום, המלחמה של מחר

Bolton, 2002

Cull, 2006

 

9

 

גברים ממאדים, נשים ממנגה

Humphreys, 2014

Katsuya, 2003

 

10

 

גברים ממאדים, נשים ממנגה

Humphreys, 2014

Katsuya, 2003

 

11

 

גגות ירוקים ופסגות מושלגות

Greenberg, 2012

 

12

 

צפיה בסרט ודיון

 

 

13

 

סמוראי בגותאם סיטי

 

 

14

 

חזרה ושאלות למבחן

 

 

 

 

הערה: סדר השיעורים לפי תאריך הוא אופציונלי ונתון לשינויים בהתאם להתקדמות בכיתה.

 

 ביבליוגרפיה

 

 

 

Bolton, C.A. (2002). "From Wooden Cyborgs to Celluloid Souls: Mechanical Bodies in Anime and Japanese Puppet Theater". East Asia Cultures Critique, 10.3, 729-71.

 

Clements, J. (2013). Anime: A History. London: BFI, pp. 20-73

 

Cull, N. J. (2006). "WAS CAPTAIN BLACK REALLY RED?: The TV science fiction of Gerry Anderson in its Cold War context." Media History, 12(2): 193-207.

 

Greenberg, R. (2011)." The Animated Text, Definition". The Journal of Film and Video, 63.2, 3-10.

 

Greenberg, R. (2012)." Giri and Ninjo: The Roots of Hayao Miyazaki’s ‘My Neighbor Totoro’ in Animated Adaptations of Classic Children’s Literature". Literature Film Quarterly, 40.2, 96-108.

 

Humphreys, K.R. (2014). "Supernatural Housework: Magic and Domesticity in 1960s Television". In Patton, E. and Choi, M. (eds), Home Sweat Home: Perspectives on Housework and Modern Relationships, pp. 105-122.

 

McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Kitchen Sink Press, pp. 2-94.

 

Palfreyman, R. (2011). "Life and Death in the Shadows: Lotte Reiniger's Die Abenteuer des Prinzen Ahmed." German Life and Letters, 64(1), 6-18.‏

 

Sano, A. (2013). "Chiyogami, Cartoon, Silhouette: The Transitions of Ofuji Noburo". In Hu, T.G. and Yokota, M. (eds.), Japanese Animation: East Asian Perspectives, pp. 87-98. University Press of Mississippi.

 

Schodt, F.L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. New York: Kodansha USA, pp. 28-68.

 

Schodt, F.L. (2007). The Astro Boy Essays: Osamu Tezuka, Mighty Atom and the Manga/Anime Revolution. Berkeley: Stone Bridge Press, pp. 98-144.

 

Wassenaar, M.( 1989). "Strong to the Finich: Machines, Metaphor and Popeye the Sailor". The Velvet Light Trap 24: 20-32.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת