| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן
Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation |
0687-2464-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה | |||||||||||||||||||||||||
|
אחת מהתופעות המרשימות ביותר ביצוא התרבותי של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 היא ההצלחה הגדולה של יפן לייצא את כותרי הקומיקס (מנגה) והאנימציה (אנימה) שלה לקהל העולמי. למרות שקיימות דוגמאות נוספות של יצוא תרבותי-פופולארי, קנה-המידה שבו יפן הצליחה לייצא את התרבות הפופולארית שלה לרחבי העולם דרך שני ענפים אלה מעורר השתאות ומעלה שאלות רבות – ובראשן מהו סוד ההצלחה של המנגה והאנימה ביפן ובעולם? הקורס מבקש להציע תשובות לשאלות אלה ולטעון כי ההצלחה העולמית של המנגה והאנימה נעוצה בשילוב בין מרכיבים מקומיים וגלובליים; ביכולת של אנשי תעשיות הקומיקס והאנימציה של יפן להתבונן גם "פנימה" אל התרבות היפנית וגם "החוצה" אל התרבות העולמית ולשאוב השראה משתי המקורות. שילוב תרבותי מסוג זה אינו יוצא דופן ביפן, שמשחר ההיסטוריה בחנה תרבויות זרות ואימצה מהן מרכיבים שונים, תוך שילובם עם מרכיבים מקומיים. הקורס עוסק במגוון של מפגשים בין-תרבותיים כאלה, ובוחן כיצד הם מוצאים את ביטויים ביצירות המנגה והאנימה: ההיסטוריה של שני התחומים, הקשר בין אמנות יפנית מסורתית לקריקטורה ולאנימציה המודרנית, יצירות התעמולה ממלחמת העולם השנייה וההשפעה אותה הן ספגו מהאנימציה האמריקאית, השורשים של מוטיבים פופולאריים במנגה ובאנימה כגון מדע בדיוני ו-"נערות קסם" במסורת היפנית ובתרבות המערבית המודרנית, ועד ההשפעה ההדדית בין המנגה והאנימה ויצירות הקומיקס ואנימציה ממדינות אחרות.
נוכחות חובה.
מטלת סיום: בחינה
סילבוס לקורס: מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן, Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation, שיעור
שם המרצה: ד"ר רז גרינברג
קורס מס': 0687-2464-01 שנת לימודים: תשע"ט סמסטר: ב היקף שעות: 2 לתואר: ראשון
השיעורים יתקיימו ב יום א', 12:00-14:00
שעת קבלה: (בניין, חדר, יום, שעה, או לפי תאום מראש בטלפון - אופציונלי: )
טלפון:
דוא"ל: razgrn@yahoo.com
שם המתרגל: (אופציונלי)
התרגילים יתקיימו: (יום, שעה -אופציונלי)
דרישות קדם ודרישות נוספות: אין
חומר קריאה: מפורט בביבליוגרפיה
תיאור הקורס
סעיף זה יכלול את מטרות הקורס ותכניו. ניתן גם לכלול הסבר לגבי מהלך השיעורים (שטות הוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים וכד')
אחת מהתופעות המרשימות ביותר ביצוא התרבותי של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 היא ההצלחה הגדולה של יפן לייצא את כותרי הקומיקס (מנגה) והאנימציה (אנימה) שלה לקהל העולמי. למרות שקיימות דוגמאות נוספות של יצוא תרבותי-פופולארי, קנה-המידה שבו יפן הצליחה לייצא את התרבות הפופולארית שלה לרחבי העולם דרך שני ענפים אלה מעורר השתאות ומעלה שאלות רבות – ובראשן מהו סוד ההצלחה של המנגה והאנימה ביפן ובעולם?
הקורס מבקש להציע תשובות לשאלות אלה ולטעון כי ההצלחה העולמית של המנגה והאנימה נעוצה בשילוב בין מרכיבים מקומיים וגלובליים; ביכולת של אנשי תעשיות הקומיקס והאנימציה של יפן להתבונן גם "פנימה" אל התרבות היפנית וגם "החוצה" אל התרבות העולמית ולשאוב השראה משתי המקורות. שילוב תרבותי מסוג זה אינו יוצא דופן ביפן, שמשחר ההיסטוריה בחנה תרבויות זרות ואימצה מהן מרכיבים שונים, תוך שילובם עם מרכיבים מקומיים.
הקורס עוסק במגוון של מפגשים בין-תרבותיים כאלה, ובוחן כיצד הם מוצאים את ביטויים ביצירות המנגה והאנימה: ההיסטוריה של שני התחומים, הקשר בין אמנות יפנית מסורתית לקריקטורה ולאנימציה המודרנית, יצירות התעמולה ממלחמת העולם השנייה וההשפעה אותה הן ספגו מהאנימציה האמריקאית, השורשים של מוטיבים פופולאריים במנגה ובאנימה כגון מדע בדיוני ו-"נערות קסם" במסורת היפנית ובתרבות המערבית המודרנית, ועד ההשפעה ההדדית בין המנגה והאנימה ויצירות הקומיקס ואנימציה ממדינות אחרות.
דרישות הקורס
סעיף זה יכלול הסברים ברורים לגבי דרישות נוכחות, מטלות במהלך הסמסטר, ומטלה סופית (בחינה/בחינת בית/עבודה), כולל ציון תאריך הבחינה/הגשת עבודה/בחינת בית/תאריך הגשת עבודה סמינריונית במועד ההגשה האוניברסיטאי.
יש לכלול פירוט מרכיבי ציון הקורס ואופן שקלול הציון הסופי.
80% מהציון – בחינה בסוף הקורס
20% מהציון – עבודת אמצע סמסטר
תכנית השיעורים :
מס' השיעור
תאריך
נושא השיעור
קריאה נדרשת
הערות
1
מבוא למנגה
Schodt, 1983
McCloud, 1993
2
מבוא למנגה
Schodt, 1983
McCloud, 1993
3
מבוא לאנימה
Greenberg 2011
Clements, 2013
4
מבוא לאנימה
Greenberg 2011
Clements, 2013
5
מנגה ואנימה במלחמה
Schodt, 2007
6
מנגה ואנימה במלחמה
Schodt, 2007
7
השלום של היום, המלחמה של מחר
Bolton, 2002
Cull, 2006
8
השלום של היום, המלחמה של מחר
Bolton, 2002
Cull, 2006
9
גברים ממאדים, נשים ממנגה
Humphreys, 2014
Katsuya, 2003
10
גברים ממאדים, נשים ממנגה
Humphreys, 2014
Katsuya, 2003
11
גגות ירוקים ופסגות מושלגות
Greenberg, 2012
12
צפיה בסרט ודיון
13
סמוראי בגותאם סיטי
14
חזרה ושאלות למבחן
הערה: סדר השיעורים לפי תאריך הוא אופציונלי ונתון לשינויים בהתאם להתקדמות בכיתה.
ביבליוגרפיה
Bolton, C.A. (2002). "From Wooden Cyborgs to Celluloid Souls: Mechanical Bodies in Anime and Japanese Puppet Theater". East Asia Cultures Critique, 10.3, 729-71.
Clements, J. (2013). Anime: A History. London: BFI, pp. 20-73
Cull, N. J. (2006). "WAS CAPTAIN BLACK REALLY RED?: The TV science fiction of Gerry Anderson in its Cold War context." Media History, 12(2): 193-207.
Greenberg, R. (2011)." The Animated Text, Definition". The Journal of Film and Video, 63.2, 3-10.
Greenberg, R. (2012)." Giri and Ninjo: The Roots of Hayao Miyazaki’s ‘My Neighbor Totoro’ in Animated Adaptations of Classic Children’s Literature". Literature Film Quarterly, 40.2, 96-108.
Humphreys, K.R. (2014). "Supernatural Housework: Magic and Domesticity in 1960s Television". In Patton, E. and Choi, M. (eds), Home Sweat Home: Perspectives on Housework and Modern Relationships, pp. 105-122.
McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Kitchen Sink Press, pp. 2-94.
Palfreyman, R. (2011). "Life and Death in the Shadows: Lotte Reiniger's Die Abenteuer des Prinzen Ahmed." German Life and Letters, 64(1), 6-18.
Sano, A. (2013). "Chiyogami, Cartoon, Silhouette: The Transitions of Ofuji Noburo". In Hu, T.G. and Yokota, M. (eds.), Japanese Animation: East Asian Perspectives, pp. 87-98. University Press of Mississippi.
Schodt, F.L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. New York: Kodansha USA, pp. 28-68.
Schodt, F.L. (2007). The Astro Boy Essays: Osamu Tezuka, Mighty Atom and the Manga/Anime Revolution. Berkeley: Stone Bridge Press, pp. 98-144.
Wassenaar, M.( 1989). "Strong to the Finich: Machines, Metaphor and Popeye the Sailor". The Velvet Light Trap 24: 20-32.
סילבוס לקורס: מנגה ואנימה: בין המקומי לגלובלי בקומיקס ובאנימציה של יפן, Local and Global Elements in Japanese Comics and Animation, שיעור
שם המרצה: ד"ר רז גרינברג
קורס מס': 0687-2464-01 שנת לימודים: תשע"ט סמסטר: ב היקף שעות: 2 לתואר: ראשון
השיעורים יתקיימו ב יום א', 12:00-14:00
שעת קבלה: (בניין, חדר, יום, שעה, או לפי תאום מראש בטלפון - אופציונלי: )
טלפון:
דוא"ל: razgrn@yahoo.com
שם המתרגל: (אופציונלי)
התרגילים יתקיימו: (יום, שעה -אופציונלי)
דרישות קדם ודרישות נוספות: אין
חומר קריאה: מפורט בביבליוגרפיה
תיאור הקורס
סעיף זה יכלול את מטרות הקורס ותכניו. ניתן גם לכלול הסבר לגבי מהלך השיעורים (שטות הוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים וכד')
אחת מהתופעות המרשימות ביותר ביצוא התרבותי של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 היא ההצלחה הגדולה של יפן לייצא את כותרי הקומיקס (מנגה) והאנימציה (אנימה) שלה לקהל העולמי. למרות שקיימות דוגמאות נוספות של יצוא תרבותי-פופולארי, קנה-המידה שבו יפן הצליחה לייצא את התרבות הפופולארית שלה לרחבי העולם דרך שני ענפים אלה מעורר השתאות ומעלה שאלות רבות – ובראשן מהו סוד ההצלחה של המנגה והאנימה ביפן ובעולם?
הקורס מבקש להציע תשובות לשאלות אלה ולטעון כי ההצלחה העולמית של המנגה והאנימה נעוצה בשילוב בין מרכיבים מקומיים וגלובליים; ביכולת של אנשי תעשיות הקומיקס והאנימציה של יפן להתבונן גם "פנימה" אל התרבות היפנית וגם "החוצה" אל התרבות העולמית ולשאוב השראה משתי המקורות. שילוב תרבותי מסוג זה אינו יוצא דופן ביפן, שמשחר ההיסטוריה בחנה תרבויות זרות ואימצה מהן מרכיבים שונים, תוך שילובם עם מרכיבים מקומיים.
הקורס עוסק במגוון של מפגשים בין-תרבותיים כאלה, ובוחן כיצד הם מוצאים את ביטויים ביצירות המנגה והאנימה: ההיסטוריה של שני התחומים, הקשר בין אמנות יפנית מסורתית לקריקטורה ולאנימציה המודרנית, יצירות התעמולה ממלחמת העולם השנייה וההשפעה אותה הן ספגו מהאנימציה האמריקאית, השורשים של מוטיבים פופולאריים במנגה ובאנימה כגון מדע בדיוני ו-"נערות קסם" במסורת היפנית ובתרבות המערבית המודרנית, ועד ההשפעה ההדדית בין המנגה והאנימה ויצירות הקומיקס ואנימציה ממדינות אחרות.
דרישות הקורס
סעיף זה יכלול הסברים ברורים לגבי דרישות נוכחות, מטלות במהלך הסמסטר, ומטלה סופית (בחינה/בחינת בית/עבודה), כולל ציון תאריך הבחינה/הגשת עבודה/בחינת בית/תאריך הגשת עבודה סמינריונית במועד ההגשה האוניברסיטאי.
יש לכלול פירוט מרכיבי ציון הקורס ואופן שקלול הציון הסופי.
80% מהציון – בחינה בסוף הקורס
20% מהציון – עבודת אמצע סמסטר
תכנית השיעורים :
מס' השיעור
תאריך
נושא השיעור
קריאה נדרשת
הערות
1
מבוא למנגה
Schodt, 1983
McCloud, 1993
2
מבוא למנגה
Schodt, 1983
McCloud, 1993
3
מבוא לאנימה
Greenberg 2011
Clements, 2013
4
מבוא לאנימה
Greenberg 2011
Clements, 2013
5
מנגה ואנימה במלחמה
Schodt, 2007
6
מנגה ואנימה במלחמה
Schodt, 2007
7
השלום של היום, המלחמה של מחר
Bolton, 2002
Cull, 2006
8
השלום של היום, המלחמה של מחר
Bolton, 2002
Cull, 2006
9
גברים ממאדים, נשים ממנגה
Humphreys, 2014
Katsuya, 2003
10
גברים ממאדים, נשים ממנגה
Humphreys, 2014
Katsuya, 2003
11
גגות ירוקים ופסגות מושלגות
Greenberg, 2012
12
צפיה בסרט ודיון
13
סמוראי בגותאם סיטי
14
חזרה ושאלות למבחן
הערה: סדר השיעורים לפי תאריך הוא אופציונלי ונתון לשינויים בהתאם להתקדמות בכיתה.
ביבליוגרפיה
Bolton, C.A. (2002). "From Wooden Cyborgs to Celluloid Souls: Mechanical Bodies in Anime and Japanese Puppet Theater". East Asia Cultures Critique, 10.3, 729-71.
Clements, J. (2013). Anime: A History. London: BFI, pp. 20-73
Cull, N. J. (2006). "WAS CAPTAIN BLACK REALLY RED?: The TV science fiction of Gerry Anderson in its Cold War context." Media History, 12(2): 193-207.
Greenberg, R. (2011)." The Animated Text, Definition". The Journal of Film and Video, 63.2, 3-10.
Greenberg, R. (2012)." Giri and Ninjo: The Roots of Hayao Miyazaki’s ‘My Neighbor Totoro’ in Animated Adaptations of Classic Children’s Literature". Literature Film Quarterly, 40.2, 96-108.
Humphreys, K.R. (2014). "Supernatural Housework: Magic and Domesticity in 1960s Television". In Patton, E. and Choi, M. (eds), Home Sweat Home: Perspectives on Housework and Modern Relationships, pp. 105-122.
McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Kitchen Sink Press, pp. 2-94.
Palfreyman, R. (2011). "Life and Death in the Shadows: Lotte Reiniger's Die Abenteuer des Prinzen Ahmed." German Life and Letters, 64(1), 6-18.
Sano, A. (2013). "Chiyogami, Cartoon, Silhouette: The Transitions of Ofuji Noburo". In Hu, T.G. and Yokota, M. (eds.), Japanese Animation: East Asian Perspectives, pp. 87-98. University Press of Mississippi.
Schodt, F.L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. New York: Kodansha USA, pp. 28-68.
Schodt, F.L. (2007). The Astro Boy Essays: Osamu Tezuka, Mighty Atom and the Manga/Anime Revolution. Berkeley: Stone Bridge Press, pp. 98-144.
Wassenaar, M.( 1989). "Strong to the Finich: Machines, Metaphor and Popeye the Sailor". The Velvet Light Trap 24: 20-32.