| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
הדרקון האמיתי: אומנותו ואמנותו של מורה הזן דוגן זנג'י
The True Dragon: On the Way of Zen and the Art of Zazen Through Dogen Zenji |
0687-2437-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה | |||||||||||||||||||||||||
|
"זאזן אינו אימון לקראת הישג". כך הכריז מורה הזן דוגן זנג'י כשחזר ממסעו בסין אל יפן בשנת 1227. תפיסתו הייחודית של תרגול הזן מציבה אותו עד לימינו כאחת מדמויות המפתח החיוניות למען הבנת מקורותיו של הזן היפני הקלאסי. כמנהיג רוחני מוביל בדורו, הצליח דוגן למזג בין מסורות, רעיונות ועקרונות בודהיסטיים מגוונים ולזקק מתוכם דרך דתית ומעשית פשוטה (לכאורה) ועמוקה, אשר מוכרת לרבים בצורת ההנחיה: "פשוט לשבת", ואשר העמידה את אימון הזאזן (zazen), מדיטציית הישיבה, במרכז התרגול. אך מה הכוונה ב"פשוט לשבת?" ומדוע עלינו לשבת אם אין זה מוביל להישג כלשהו? מה עומד מאחורי טענתו של דוגן כי העשייה היא בעצמה התעוררות?
הקורס יציע בחינה מקיפה של שאלות מורכבות אלה תוך דיון בכתביו הפילוסופיים של דוגן, וגם דרך בחינת עולמו האסתטי העשיר, כפי שמשתקף בשירתו. מתוך הטקסטים, ננתח את חשיבות הדרך הרוחנית שרקם דוגן בצורה פואטית עשירה וחדשנית. נראה כיצד המשיך את עקרונות אסכולת הסוטו שראשיתה בסין, וננסה לאתר את ההיבטים הפילוסופיים והאסתטיים הייחודיים להגותו.
חובות הקורס: בחינה מסכמת.
תכנית השיעורים:
סוגיות ואתגרים – מבוא היסטורי ומתודולוגי לחקר דוגן.
הספק הגדול – סיפורו של דוגן עד צאתו לסין.
עבודת הטבח – דרכו של דוגן בסין.
שיבה בידיים ריקות – חזרתו של דוגן ליפן.
לשבת כמו בודהה – על כתבי המדיטציה של דוגן.
זאזן מעבר לזאזן – תרגול זן כאתיקת היום-יום.
לא עושה רע – תפיסת המוסר של דוגן.
היות זמן – קיום כזמן וזמן כקיום בהגותו של דוגן.
לא לידה ולא מוות – מעגל החיים במחשבתו של דוגן.
חלום בתוך חלום – תפיסת החלום במחשבתו של דוגן.
אגל טל על להב העשב – אסתטיקת זן לאור שירתו של דוגן.
דוגן כפרשן – היבטים הרמנויטיים לחקר מסורת הזן.
מסורת הסוטו זן ביפן ובמערב – מה נותר מהגותו של דוגן?
הדרקון האמיתי: דרכו ומחשבתו של מורה הזן דוגן
מרצה: ד"ר איתן בולוקן
שעות קבלה: בתיאום מראש
eitanbol@post.tau.ac.il
"זאזן אינו אימון לקראת הישג". כך הכריז מורה הזן דוגן זנג'י כשחזר ממסעו בסין אל יפן בשנת 1227. תפיסתו הייחודית של תרגול הזן מציבה אותו עד לימינו כאחת מדמויות המפתח החיוניות למען הבנת מקורותיו של הזן היפני הקלאסי. כמנהיג רוחני מוביל בדורו, הצליח דוגן למזג בין מסורות, רעיונות ועקרונות בודהיסטיים מגוונים ולזקק מתוכם דרך דתית ומעשית פשוטה (לכאורה) ועמוקה, אשר מוכרת לרבים בצורת ההנחיה: "פשוט לשבת", ואשר העמידה את אימון הזאזן (zazen), מדיטציית הישיבה, במרכז התרגול. אך מה הכוונה ב"פשוט לשבת?" ומדוע עלינו לשבת אם אין זה מוביל להישג כלשהו? מה עומד מאחורי טענתו של דוגן כי העשייה היא בעצמה התעוררות?
הקורס יציע בחינה מקיפה של שאלות מורכבות אלה תוך דיון בכתביו הפילוסופיים של דוגן, וגם דרך בחינת עולמו האסתטי העשיר, כפי שמשתקף בשירתו. מתוך הטקסטים, ננתח את חשיבות הדרך הרוחנית שרקם דוגן בצורה פואטית עשירה וחדשנית. נראה כיצד המשיך את עקרונות אסכולת הסוטו שראשיתה בסין, וננסה לאתר את ההיבטים הפילוסופיים והאסתטיים הייחודיים להגותו.
חובות הקורס: בחינה מסכמת.
תכנית השיעורים:
סוגיות ואתגרים – מבוא היסטורי ומתודולוגי לחקר דוגן.
הספק הגדול – סיפורו של דוגן עד צאתו לסין.
עבודת הטבח – דרכו של דוגן בסין.
שיבה בידיים ריקות – חזרתו של דוגן ליפן.
לשבת כמו בודהה – על כתבי המדיטציה של דוגן.
זאזן מעבר לזאזן – תרגול זן כאתיקת היום-יום.
לא עושה רע – תפיסת המוסר של דוגן.
היות זמן – קיום כזמן וזמן כקיום בהגותו של דוגן.
לא לידה ולא מוות – מעגל החיים במחשבתו של דוגן.
חלום בתוך חלום – תפיסת החלום במחשבתו של דוגן.
אגל טל על להב העשב – אסתטיקת זן לאור שירתו של דוגן.
דוגן כפרשן – היבטים הרמנויטיים לחקר מסורת הזן.
מסורת הסוטו זן ביפן ובמערב – מה נותר מהגותו של דוגן?