הדרקון האמיתי: אומנותו ואמנותו של מורה הזן דוגן זנג'י
"זאזן הוא אינו אימון לקראת הישג".
כך הכריז מורה הזן דוגן זנג'י כשחזר ממסעו בסין אל יפן בשנת 1227 .
תפיסתו המהפכנית של תרגול הזן מציבה אותו עד לימנו כאחת מדמויות המפתח החיוניות למען
הבנת מקורותיו של הזן היפני הקלאסי. כמנהיג רוחני מוביל בדורו הצליח דוגן למזג בין מסורות,
רעיונות ועקרונות בודהיסטיים מגוונים ולזקק מתוכם צורת תרגול פשוטה (לכאורה) ועמוקה, אשר מוכרת
לרבים בצורת ההנחיה: "פשוט שב", ואשר העמידה
מדיטציית הישיבה, במרכז התרגול. אך מה הכוונה ב"פשוט שב?" ומדוע ,(zazen) את הזאזן
לשבת אם אין זה מוביל להישג כלשהו? מה עומד מאחורי טענתו של דוגן כי העשייה היא בעצמה
?(satori) התעוררות
הקורס יציע בחינה מקיפה של שאלות מורכבות אלה תוך דיון בכתביו הפילוסופיים של דוגן, וגם
דרך בחינת עולמו האסתטי העשיר, כפי שמשתקף בשירתו. מתוך הטקסטים, ננתח את חשיבות
הדרך הרוחנית שרקם דוגן בצורה פואטית עשירה וחדשנית. נראה כיצד המשיך את עקרונות
אסכולת הסוטו שהחלה בסין וננסה לאתר את ההיבטים הפילוסופיים והאסתטיים שמבליטים
את הגותו. הדיון המסכם של הקורס יתרכז בדמותו של דוגן כפי שהיא מופיעה ביפן ובמערב כיום,
וסביב התופעה החשובה של חציית הדהרמה, ובפרט הסוטו זן, תרבויות ושפות.