חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  מפולחן הקיסר ועד ה"אום" דת וחברה ביפן המודרנית
  From Imperial Way to Aum: Religion & Society in Modern Japan                                         
0687-2425-01
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
סמ'  א'1400-1600280גילמן - מדעי הרוחשיעור ד"ר יוסקוביץ ארז
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
מפולחן הקיסר ועד ה"אום" דת וחברה ביפן המודרנית
 
מקובל לטעון כי יפן המודרנית היא מדינה חילונית, שהדת חדלה מלמלא בה תפקיד משמעותי. למרבית היפנים כיום, יש עניין מועט, אם בכלל בבודהיזם או שינטו, ויחסה של החברה היפנית לדת ודתיות מתאפיין באדישות מחד וחשדנות מאידך.
יחד עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה כי הן סמלים, והן טקסים בעלי מאפיינים דתיים נוכחים מאוד בחיי היום יום ביפן - קמעות, גילוי עתידות, טקסי אזכרה בודהיסטים ומקדשי שינטו, ממשיכים למלא מקום מרכזי בחיי היומיום של הפרט ביפן גם כיום. הללו, לצד התפשטות הדתות החדשות לאחר מלחמת העולם השנייה, הכוח הפוליטי שצברו תנועות כגון הסוקה גאקיי, התקפת הטרור של כת האום שנריקיו על הרכבת התחתית בטוקיו ב-1995, והסערה סביב מקדש יאסוטוני מצביעים דווקא על כך כי גם בעשור השני למאה ה-21 ממשיכה הדת להוות גורם משמעותי בחברה היפנית.
קורס זה יסקור את השינויים המשמעותיים שעברה הדת היפנית החל מהרסטורציה של מייג'י (1968) ועד ימינו. בין היתר ידונו בו קשרי הגומלין בין דת ולאומיות, שינוי חברתי, חומרנות, צרכנות, פציפיזם ורוחניות. הקורס ידון בנקודות ציון ביחסים שבין המודרניזציה היפנית לבין דתיות, מתוך ניסיון להבין את מקומה של הדת הן במרחב הציבורי והן במרחב הפרטי ביפן בת זמננו. נסקור את התהליכים שעברו מסורות שונות כדי להתאים עצמן לעידן המודרני, לצד תנועות דתיות חדשות שהופיעו ביפן בסוף המאה ה-19. הקורס מבקש לבחון מחדש את ההנחה הרווחת לפיה דת ומודרניזציה, בהכרח, מבטאות שתי נטיות מנוגדות. המטרה העיקרית של הקורס היא להדגים שאף על פי שההבנה היפנית של 'דת' שונה באופן מהותי מזו המקובלת במערב, אלמנטים דתיים היו ועודם משמעותיים בעיצוב החיים בחברה היפנית.
 
Course description
Many scholars today regard Japan as a highly secular country, where religion has long seized to play a significant role. Japanese themselves would usually claim to have little, if any, interest in religion, and the general attitude towards religion in Japan is usually to be found somewhere between indifference and suspicion. Nevertheless, it is difficult to ignore the numerous temples and shrines, religiousconsumption symbols, artifacts, rites, and rituals present almost everywhere in Japan. Moreover, the spread of new-religious movements, the political power of Soka Gakkai, the dispute over Yasukuni shrine, and Aum Shinrikyo terror gas attack, all demonstrate that even today religion continue to be an important factor in Japanese society.
The course will discuss the major changes that the Japanese society went through from the Meiji restoration (1868) to the present, emphasizing their influence on Japanese religion. We will explore the interrelations between religion and nationalism, social change, materialism, consumption, pacifism and spirituality. By examining the place of religion in the Japanese public and private sphere, the course will reexamine the common assumption according to which modernity and religion necessarily express two contradicting tendencies. The main aim of this course is to demonstrate that although the category 'religion' might be problematic in the Japanese context, elements of religious characteristics still play an important role in Japanese society.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת