חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  פוליטיקה של המבט
  The Politics of the Gaze                                                                            
0680-5050-01
מדעי הרוח | ספרות
סמ'  ב'1600-2000304גילמן - מדעי הרוחסמינר ד"ר לובין אורלי
סילבוס מקוצר
הסמינר יעסוק בבחינת הדיון ב"מבט" כמנגנון פוליטי, היינו – כמנגנון משטור (למשל, דרך בנת'ם ופוקו), כמנגנון ייצור אחריות (למשל, דרך לווינס, שארלוט דלבו וואן-אלפן) וכמנגנון כינון סובייקט (למשל, דרך טקסטים של, ואודות, הרנסאנס). הפוליטיות הזו תיבדק בהופעתה במדיום הקולנועי – מהי הפוליטיות של מבטי הדמויות, הצופות/ים והמצלמה; האם הקולנוע מייצר פוליטיות שונה; כיצד גם הקולנוע משתמש במבט כמנגנון משטור, ייצור אחריות וכינון סובייקט. המבט במסך, שנחקר רבות מצד הממד הפסיכואנליטי שלו, ייבחן כאן מצד הקשר בין כינון סובייקט שהוא לעולם מוכפף לבין הפסיכואנליזה (בעזרת חיבור בין תיאוריות פסיכואנליטיות של הקולנוע לבין ג'ודית' באטלר דרך אלתוזר), היווצרות של אחריות גם בתנאי צפייה קולנועית פומבית מציצנית (היינו, לא גלויה לעין נוספת הצופה בצופה), המבט הקולנועי במסגרת האפיסטמולוגיה של תרבות חזותית וכן אופציות שינוי המבט הקולנועי (בעיקר בקולנוע פמיניסטי) והפוליטיות השונה המתאפשרת מכך.
הסמינר יבחן את ההבדלים שבין המבט הגברי לבין המבט הנשי, את האופנים השונים בהם המבטים הממוגדרים פועלים במרחב, ואת האופן בו מסגור המרחב מתפקד במישטור שמפעילה התרבות על משמוע העולם.
בין הסרטים שיידונו (מבחר לא סופי, ולא מחייב): "אוסמה", "סרט לבן" (מיכאל הנקה), "עיר האלוהים", "אקזוטיקה" (אטום אגויאן), "ז'אן דילמן" (שנטל אקרמן), "רגע של תמימות" (מוחסן מחמלבף), "מטען הכאב" (קתרין ביגלו).
בין הטקסטים הספרותיים שיידונו (במלואם או בחלקם): "יום אחד" (שרלוט דלבו), דקאמרון (בוקאצ'ו), הפטמרון (מרגריט דה נוואר), "העזרה שלנו" (גרטרוד סטיין).
Course description
The Politics of the Gaze
This seminar will look at the power-relations created, and undermined, by the gaze, following especially Foucault's "spatial turn" and notion of subject-constitution as they arise in feminist theories, especially Butler's theories. The discussions will introduce subject-constitution as responsible agent as it is constructed by literary pieces such as "One Day" by Charlotte Delbo or "Our Aid" by Gertrude Stein. The main focus of the seminar, though, will be the cinematic gendered gaze, and the main movies discussed will be "Osama," "White Ribbon," "Exotica," and "The Hurt Locker."


להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת