| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
קשב לספרות: מבט קוגניטיבי על קריאה ספרותית
Attention to Literature |
0680-3271-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | ספרות | |||||||||||||||||||||||||
|
האם הקורא "עורך" את הטקסט במהלך הקריאה? האם ניתן לחזות את ההנאה מהקריאה מתוך תנועות העיניים? האם יש ההבדל בין קריאה ברומן לקריאה ברומן גרפי? האם אפשר לזהות הבדל בין שיר שכתב אדם לשיר שנכתב על ידי אלגוריתם?
חקר הספרות הוא בן אלפי שנים, אך רק לאחרונה החלו לבצע ניסויים כדי לבסס ולבחון את התיאוריות השונות. בקורס נדון בתיאוריות ומחקרים קלאסיים הקושרים בין קוגניציה לספרות, תוך התמקדות בסוגיית הקשב של הקוראים. נבחן שימוש בכלי מחקר חדישים - כמו מעקב אחר תנועות העיניים או הפעילות המוחית של הקורא - ונשאל האם הם מאפשרים להציץ לתוך "תודעת הקורא" ואף לנסח מחדש שאלות יסוד אודות תהליך הקריאה הספרותית.
השיעורים יתנו מקום לדיון בחווית הקריאה האישית של המשתתפים, ויכללו מעיין "ניסויי כיתה" בהם ננסה לשחזר את התופעות עליהן נלמד. נקרא בטקסטים של יוצרים בני המאה העשרים (בורחס, קפקא, רושדי, אלתרמן, אבידן ועוד) ונעלה השערות אודות הקוגניציה של המחבר, הקורא הממשי, או הקורא בן התקופה. במחצית השנייה של הקורס נתעדכן בהתפתחויות האחרונות באזורי מחקר משיקים שעוסקים בסוגי "טקסטים" פחות שגרתיים, כמו: רומנים גרפיים, סיפורים דיגיטלים אינטראקטיביים, שירה אלגוריתמית, פואטרי סלאם וגם קולנוע הוליוודי.
דרישות הקורס: נוכחות, השתתפות, קריאת מאמרי חובה, ובחינת בית.
Is the reader actually an editor of the text? Can one predict literary enjoyment from eye movements? What is the difference between reading a novel and a graphic novel? Can you distinguish between a manmade poeme and one generated by an algorithm?
Literary theory is thousands of years old, but only lately researches began empirical investigations of these issues. The course will examine how experiments struggle to explain literary phenomena with cognitive concepts. We shall examine the use of new methodologies (like eye tracking and brain imaging) and wonder do they give a privileged peek into the reader's mind. The course will include short "class experiments", in which the participants will experience and replicate classical experiments. On the second half of the course we will focus on less conventional "texts": graphic novels, digital interactive literature, algorithmic poetry, slam poetry and even Hollywood cinema.