| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
הספרות והניטרלי: פוליטיקה של הימנעות בסיפורת העברית החדשה
Literature and the Neutral: Politics of Disengagement in Modern Hebrew Fiction |
0680-3168-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | ספרות | |||||||||||||||||||||||||
|
במרכז קורס זה יעמדו מחוות של הימנעות, נסיגה ונטייה הצדה. נעקוב אחר הופעתן של מחוות אלו – אשר, בעקבות רולאן בארת, נתאר כרגעים של "ניטרליות" – בטקסטים מן הסיפורת העברית החדשה; נשאל מה מקומן ומשמעותן במסגרת השיח המודרני הדורש מן הסובייקט לממש את מלוא הפוטנציאל שלו, וכן במסגרת שיח תרבותי-לאומי התובע מן הספרות לנסח עמדה אידיאולוגית ברורה. האם הפנייה אל נרטיבים של הימנעות מבטאת חולשה או אדישות? או שמא דווקא הסירוב לתפוס עמדה מגלם בעצמו עמדה רדיקלית יותר? לאורך הקורס נבחן פיגורות שונות של ה"ניטרלי" (כגון שתיקה, פרישה, אי-עשייה, אי-מימוש, אנדרוגיניות, כישלון, היסוס והתנגדות פסיבית) ונתחקה אחריהן בשורה של יצירות פרוזה מאת גנסין, אלישבע, עגנון, אהרן מגד, שולמית הראבן, רונית מטלון ואחרים; את הקריאה ביצירות אלו ילווה דיון בחיבורים תיאורטיים משל בארת, בלאנשו, דלז, אגמבן, פרנסואה, סדג'וויק ועוד.
This course revolves around gestures of disengagement and retreat, which, following Roland Barthes, can be described as moments of “neutrality.” We will trace the emergence of such gestures in modern Hebrew fiction and examine their paradoxical status both within the modern discourse of self-fulfillment and within a national literary discourse that is informed by an explicit imperative to take an ideological stand. Is the turn to narratives of disengagement a sign of weakness and indifference? Or does it rather embody – precisely by refusing to take a position – a more radical position of resistance? Throughout the course we will explore different figures of “the neutral” (such as silence, retirement, inactivity, androgyny, failure, shyness, passivity) and locate them in stories and novels by Gnessin, Elisheva, Agnon, Megged, Hareven, Matalon, and others; in addition, we will read critical and theoretical essays by Barthes, Blanchot, Deleuze, Agamben, François, and Sedgwick.