חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  תדמיתה של ילדות בספרות הרוסית בעת החדשה והמאוחרת
  The Image of Childhood in Contemporary and Late Russian Literature                                   
0662-2256-01
מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
סמ'  ב'1000-1200220גילמן - מדעי הרוחשיעור ד"ר ניזניק מרינה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

סיפורי ילדים הכתובים בשפה הרוסית הופיעו לראשונה במהלך המאה ה-18 ובאו להחליף את אגדות הפולקלור שהופצו עד אז בעל פה. אך ספר הראשון על הילדות, שהניח את היסוד להתפתחותה של ספרות ילדים רוסית קלאסית, היה ילדות מאת לב טולסטוי, בו תיאר את שנות ההתבגרות של בן לאצולה רוסית. אף על פי קשיים ואכזבות, עמם נאלץ להתמודד הגיבור הראשי, הילדות, כפי שמוצגת בספר, הינה התקופה היפה והשלווה ביותר בחיי האדם.

אך אופן ייצוג זה של ילדות כגן עדן אבוד נעלם מהר מהזירה הספרותית. בסיפוריו של דוסטוייבסקי ילדים מוצגים כטהורי נשמה מעוררי רחמים, שמשלמים את המחיר על אכזריותם ורוע ליבם של המבוגרים. גם צ'כוב בדמויות הילדים שלו שם דגש רב על סבל וצער. מקסים גורקי בספרו ילדות, שהתקבל על ידי מבקרי ספרות כאנטיתזה לספרו של טולסטוי, גם הוא דחה את התמונה הנוסטלגית של חיי-שלווה ילדותיים. במקומם, הגיבורים עוברים התנסויות רבות וחוויות קשות.

לאחר המהפכה הרוסית, ניתנת משמעות רבה לילדות ואופן ייצוגה בספרות סובייטית, מפני שהיא זו שאחראית על הבניית תודעתו של האזרח הסובייטי החדש. ארקדי גאידר ולב קסיל היו מחברים מוכשרים שפעלו וכתבו בתקופה זו, שאותה ניתן לסכם כחזרה אל הייצוג האידיאליסטי של ילדות. בתחילתו של העידן הסובייטי, נישת ספרות ילדים היוותה שדה מקלט לסופרים רבים, בה הם יכלו לכתוב בחופשיות יתר וללא חשש מביקורת ממשלתית.

בתום עידן פרסטרויקה ולאחר התפרקותה של ברית המועצות, אופייה של ספרות ילדים רוסית משתנת שוב. תקופה זו מאופיינת בניתוק מוחלט מאשלייתה של ילדות מלאת אושר ושלווה. הדוגמא הטובה לכך - ספרו של פאבל סנאייב, קברו אותי מאחורי השפלים, שמתאר את המבוגרים כרודנים חסרי רגישות כלפי ילדים. 

הקורס יתמקד בשינויים שחלו בספרות ילדים רוסית במהלך המאות ה-19 וה-20. הסטודנטים יעסקו במספר נושאים, כגון תהליכי שינוי שחלו בזירה ספרותית וכיצד תמורות אלו היו קשורים לפוליטיקה, לכלכלה ולחברה, וכן, לצמיחה הספרותית ולפיתוחה של האמנות. הרשימה הביבליוגרפית תכלול את יצירות של לב טולסטוי, מקסים גורקי,  פרקים מן הרומנים מאת ופיודור דוסטויבסקי נובלות  מאת ארקדי גאידר ,לב קסיל  ופאבל סנאייב , וכן סיפורים מאת אנטונ צ'כוב,  ושירים של קורניי צ'וקובסקי, סמואיל מרשק ודניאיל חארמס.

נוכחות חובה.

אופן סיום הקורס: ראה/י ידיעון הפקולטה

Course description

Children’s stories written in Russian first appeared during the 18th century and replaced the folk tales that had until then been circulated orally. The first book about childhood, which laid the foundations for the development of classical Russian children’s literature, was Childhood by Lev Tolstoy, in which he described the life of a teenage Russian aristocrat. Despite the difficulties and disappointments the hero faces, childhood, as it is presented in this work, is the most beautiful and tranquil period in a person’s life.

However, this representation of childhood as a lost paradise quickly disappeared from the literary world. In Dostoyevsky’s stories, children are presented as pitiful pure spirited souls who pay the price for the cruelty and wickedness of adults. Chekhov also emphasizes suffering and sorrow in his characters of children. Maxim Gorky, in his novel My Childhood, viewed by critics as the antithesis of Tolstoy’s novel, rejected the nostalgic view of tranquil childhood. Gorky’s heroes suffer a range of trying experiences.

Childhood and how it is represented in Soviet literature acquires greater meaning after the Russian Revolution, because childhood is responsible for building the consciousness of the new Soviet citizen. Arkady Gaidar and Lev Kassil were talented authors who wrote during this period, a period that can be summarized as a return to the idealistic representation of childhood. At the beginning of the Soviet era, the genre of children’s literature was a shelter for many writers, where they could write freely without fear of government criticism.

At the end of the Perestroika and following the dissolution of the Soviet Union, the nature of Russian children’s literature again changed. This period was characterized by a total change in the vision of childhood as a period of happiness and serenity. The best example of this is Pavel Sanaev’s They Buried me Behind the Baseboard, which describes adults as insensitive tyrants toward children

The course will focus on changes that occurred in Russian children’s literature in the 19th and 20th centuries. Students will examine several topics, including the changes that occurred in the literary sphere and how these changes were connected to politics, economics, and society as well as the literary progress and the development of the art. The bibliography includes works by Lev Tolstoy, Maxim Gorky, chapters from the novels of Fyodor Dostoevsky, novellas of Arkady Gaidar, Lev Kassil, and Pavel Sanaev as well as stories by Anton Chekhov, poems of Korney Chukovsky, Samuil Marshak, and Daniil Kharms.

סילבוס מפורט

מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
0662-2256-01 תדמיתה של ילדות בספרות הרוסית בעת החדשה והמאוחרת
The Image of Childhood in Contemporary and Late Russian Literature
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר ניזניק מרינה

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת