חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  הרטוריקה של הקולנוע
  The Rhetoric of Film                                                                                 
0662-1457-01
מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
סמ'  ב'1000-1200279גילמן - מדעי הרוחשיעור ד"ר מזור מעין
סילבוס מקוצר
תיאור הקורס
מדוע אנו צופים בקולנוע? מהם מנגנוני ההשפעה של מדיום זה הכופים עלינו להאמין, או לפחות לחשוב, על הרעיונות המשוגרים אלינו? הקורס יעסוק במכלול האמצעים שבהם משתמש הקולנוע על מנת לפתות אותנו לחשוב על חיינו, השקפותינו, אמונותינו לאור מטאפורה בדיונית המציבה בפנינו סוגיות הרלוונטיות לחיינו. סוגיות אלה עוסקות תמיד ברגשות ובערכים אנושיים בסיסיים ואוניברסאליים: אהבה, שנאה, שלום, מלחמה, צדק, עוול, השגיות, כשלון, טוב ורע. במהלך הקורס יודגמו תכני הלימוד בעזרת צפייה בקטעי סרטים.

מטרות הקורס
1. הכרת מונחי יסוד בדרמה.
2. זיהויים של תבניות סיפור מקובלות ויישומן בקולנוע.
3. היכרות עם מושגי יסוד ברטוריקה.
4. יישום תכני הלימוד בניתוח סרט.

דרישות הקורס
• קריאת חומר רקע לקראת כל שיעור
• עבודה מסכמת

אופן סיום הקורס:
ראה/י ידיעון הפקולטה
Course description
The course will engage in the overall means used in films in order to seduce or even to force us to evaluate our lives, opinions and beliefs. For instance, films use metaphors that commonly represent universal human feelings and values: love, hate, peace, justice and injustice, failure and success. These metaphors invite us to reconsider our lives. In the course of the semester excerpts of films will be used in order to demonstrate key issues.
סילבוס מפורט

מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
0662-1457-01 הרטוריקה של הקולנוע
The Rhetoric of Film
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר מזור מעין

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
תוכנית המפגשים: 
 
1. מבוא: כוחו של סיפור להשפיע. מהי רטוריקה של קולנוע?
2. מונחי יסוד ברטוריקה ובדרמה
קריאה: אריסטו, פואטיקה.
גבריאל צורן, מבוא לרטוריקה של אריסטו.
3. מערכה ראשונה. אקספוזיציה.
קריאה: Three Uses of the Knife, pp. 8-12
Bambi vs. Godzilla, pp. 84-86
4. מערכה שנייה. סיבוך העלילה.
קריאה: Bambi vs. Godzilla, pp. 84-86
סיפור, עמודים 173 – 180.
5. מערכה שלישית. סוף והתרה.
קריאה: סיפור, עמודים 247 – 254.
Bambi vs. Godzilla, pp. 56-60
6. עולמו של הגיבור (הפרוטגוניסט)
קריאה: The Writer's Journey, pp 29-37; 90-94
7. מסע החיפושים, הפער בהתקדמות
קריאה: סיפור, עמודים 153-172
The Writer's Journey, pp. 135-140
8. נקודות מפנה, הכנה/גמול, מעברים רגשיים
קריאה: סיפור, עמודים 191-201
Bambi vs. Godzilla, pp. 123-131
9. טקסט וסאבטקסט
קריאה: סיפור, עמודים 205-209
10. ניגודים בינאריים. הגמוניה/טופוי ("אתרים").
קריאה: Understanding Film Text, pp. 50-52
11. מיזנסצנה
קריאה: Introduction to Film Studies, pp. 80-100
12. עריכה
קריאה: במצמוץ העין, עמודים 54-44; 81-69.
13. שיעור סיכום
 
ביבליוגרפיה:
 
• אריסטו, פואטיקה, תרגום יואב רינון, מאגנס, ירשולים, תשס"ג.
• אריסטו, רטוריקה, תרגום: גבריאל צורן, ספרית פועלים, תל-אביב, 2002.
• טריפו פרנסואה, היצ'קוק/טריפו, תרגום: הילה קרס, בבל, תל-אביב, 2004.
• מקי רוברט, סיפור, גורדון, תרגום, נועה מנהיים, 2008, תל-אביב, 1997.
• מרץ' וולטר, במצמוץ העין – מבט על עריכת סרטים, תרגום: ינץ לוי, אסיה, תל-אביב, 2008.
 
• Bordwell David, Narration in the fiction film, University of Wisconsin Press, 1985.
• Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art, An Introduction, University of Wisconsin, 2008.
• Mamet David, On Directing Film, Penguin, 1991.
• ---------- The Three Uses of the Knife, Vintage, 1998.
• ---------- Bambi Vs. Godzilla, Vintage, 2008.
• Nelmes Jill (ed.), Introduction to Film Studies, 5th edition, Routledge, 2012.
• Phillips Patrick, Understanding Film Texts, Meaning and Experience, BFI Publishing, 2000.
• Vogler Christopher, The Writer's Journey, Sheridan Books, 3rd edition, 2007.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת