חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  יצורים פנטסטיים ונפשות אחרות
  Fantastic Creatures and Other Minds                                                                  
0662-1340-01
מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
סמ'  ב'1000-1200282גילמן - מדעי הרוחשיעור ד"ר צדקה רונן
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

האם לדמויות ספרותיות וקולנועיות יש נפש? היכולת הקוגניטיבית שלנו לייחס נפשות לאחרים – כלומר לייחס להם מחשבות, רצונות ורגשות דומים או שונים מאלו שלנו - באה לידי ביטוי גם כאשר מדובר בנפשות בדיוניות. אבל יכולת זו מתפתחת במהלך שנותינו הראשונות. מה קורה בזמן ההתפתחות? האם גם תינוקות וילדים רכים מייחסים נפשות לדמויות? האם ייחוס זה שונה מהאופן שבו אנו כמבוגרים מבינים נפשות אחרות? האם הדבר משפיע על היצירות הספרותיות לגיל הרך? איך? האם חשיפה ליצירות אלו משפיעה על האופן שבו מתפתחת גישתנו לנפשות אחרות? האם היא משפיעה על יכולותינו החברתיות? ומה קורה כאשר אנחנו מתבגרים יותר? כיצד אנו מבינים נפשות אחרות ביצירות אמנות? על סמך מה אנו מייחסים נפשות לאלים, למפלצות, לרוחות רפאים, לזומבים, לגיבורי-על, לחייזרים ולאנדרואידים? מה המנגנון הקוגניטיבי שמאפשר זאת? מהן מגבלותיו? האם חריגה ממגבלות אלו משרתת את הקיום המיתי של יצורים אלו? בקורס זה נשאף לעורר שאלות אלו ואחרות, ולענות עליהן בהסתמך על דוגמאות ממיטב היצירה הספרותית והקולנועית מחד ועל המחקר הקוגניטיבי העדכני מאידך.

נוכחות חובה.

אופן סיום הקורס: ראה/י לוח בחינות בידיעון התכנית

Course description

Do literary and movie characters have a mind? Our cognitive capacities to attribute minds to others –that is attributing thoughts, desires and feelings to others that may be the same or different from our own states of mind - usually come into play with regard to fictional characters as well. However, this capacity develops during our first years of life. What, if so, happens during its development? Do toddlers and young children attribute minds to fictional characters? Is their attribution of minds to others different from the way adults attribute minds? Could that affect children's books and movies? How? Could literary works affect our development and our social skills? And when we grow up, how do we understand literary characters? What makes us attribute minds to gods, monsters, ghosts, zombies, superheroes, aliens and androids? What is the cognitive machinery that allows us to do so? Does it have limits? What are those limits? Does exceeding those limits make these creatures even more mythical? During this course we will deal with these questions and others drawing on the most recent cognitive findings and on examples from some fine works of literature and film. 

סילבוס מפורט

מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
0662-1340-01 יצורים פנטסטיים ונפשות אחרות
Fantastic Creatures and Other Minds
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר צדקה רונן

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת