| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
קריאה בטקסטים מכוננים של התרבות הדיגיטלית
Reading Canonized Texts of Digital Culture |
0659-2609-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | היסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות | |||||||||||||||||||||||||
|
זוהי קריאה מודרכת בטקסטים המכוננים של התרבות הדיגיטלית, המיועדת לכותבי תזה במסלול תרבות דיגיטלית ופתוחה גם לאוכלוסיות נוספות. נקרא מתוך מקורות המלמדים כיצד התרבות הדיגיטלית שאבה מ- ונשענה על מגוון מסורות כגון מדע בדיוני, ספרות, אמנות, דת, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ולימודי תרבות, ונלמד כיצד התגלם מושג הדיגיטליות כטקסט, כמרחב וכגייסט (gist) תרבותי. באמצעות הקריאה בטקסטים הללו, נתוודע לאופן בו השפיעו אידאולוגיות אלטרנטיביות של צורות התארגנות חברתית וכלכלית, על שינויים בתפיסת זמן ומרחב ועל תמורות באופן בו מתכוננת הזהות של האדם בעידן הדיגיטלי. ההדרכה היא שנתית וחלקה הראשון עוסק בפילוסופיה של הדיגיטלי, אך ניתן לקחתה בנפרד. תלמידי מסלול תרבות דיגיטלית נדרשים לשני חלקי ההדרכה אך תלמידי המסלול הרגיל יכולים להמיר רק את אחת ההדרכות הנדרשות מהם בהדרכה זו ויש לקחת הדרכה עם מורה נוסף במכון.
A guided reading of selected texts that many consider canon for digital cultural research, mainly targeting students who plan writing a thesis in the digital culture track. The suggested texts will showcase the variety of traditions digital cultural research draws on (science fiction, literature, anthropology, sociology, psychoanalysis, the arts, religion and more). Through these texts we will explore the concept of the digital as texts, spaces and cultural Geist, and familiarize ourselves with the way alternative ideologies of social and economic organization influenced perceptions of time, space, and identity work in the digital age. This guided reading completes "philosophy of the digital" in the first semester but does not build on it and could be taken separately. Students in the digital culture track require both parts. Cohn institute students can take only one of these semesters and would still need to experience guided reading with another professor in another field of the history & philosophy of science. We meet every 2 weeks in order to allow for reading of the texts. The grade is based on participation in class and submission of a short final essay expressing a personal stance based on a connection between some of the readings. Each semester equals 1 credit.