חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  גילויים מקבילים והמצאות מקבילות
  Simultaneous Discoveries and Inventions                                                              
0659-2505-01
מדעי הרוח | היסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות
סמ'  ב'1400-1800455גילמן - מדעי הרוחסמינר ד"ר קציר שאול
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

תופעות טבע ותאוריות רבות התגלו במקביל על ידי מספר מדענים מבלי שידעו האחד על ממצאיו של האחר (עקרונות החשבון הדיפרנציאלי, חוק שימור האנרגיה, תיאורית היחסות הפרטית, הפוזיטרון, התאבכות אלקטרונים הן רק מספר דוגמאות מפורסמות). בדומה לכך מכשירים ושיטות רבות הומצאו על ידי מספר ממציאים מבלי שהכירו זה את עבודת זה (למשל הטלפון, הנורה החשמלית, הרדאר). בסמינר נבחן תופעה זו של גילויים והמצאות מקבילים באמצעות דיון כלליים מזווית סוציולוגית, פילוסופית והסטוריוגרפית ומספר דוגמאות של המצאות וגילויים מפורסמים יותר, ופחות (למשל המצבר הנטען). נראה שכמעט אין מקרה בו שתי קבוצות שונות טענו בדיוק אותו דבר, או המציאו בדיוק אותה מערכת. מכך תעלה השאלה באילו תנאים (אם בכלל) נוכל לומר ששני גילויים או המצאות הם שקולים מספיק בכדי להתייחס אליהם כמקבילים, וכיצד התייחסות זו מסייעת לנו בהבנת תהליכי יצירת והתפתחות ידע ומכשירים? מה ניתן ללמוד על הגורמים שהובילו לכל גילוי או המצאה בנפרד מקיומם של גילויים מקבילים? מה ההשלכות הדבר על הבנת המדע והטכנולוגיה כתופעות חברתית המתפתחות בקהילות של חוקרים ומפתחים, ועל תפיסת הטכנולוגיה כמענה לצרכים חברתיים? מה ההבדלים , אם בכלל, בין מדע לטכנולוגיה במקרים אלו של יצירה מקבילה?

 

Course description

Numerous natural phenomena and theories were simultaneity discovered by a number of scientists that were oblivious to the finding of each other (differential calculus, energy conservation, positron, electron diffraction). In a similar manner, many devices and methods were invented by a few inventors without knowing each other’s work (e.g. telephone, electric light bulb, radar). In the seminar, we will examine the phenomenon of simultaneous discoveries and inventions by general sociological, historiographical and philosophical analysis and by examining a few examples of more and less famous discoveries and inventions. Virtually never, we will seem, two different groups claimed exactly the same thing or invented identical systems. Thus, we will examine in which cases, if at all, we can view two inventions or discoveries as equivalent enough to regard them as simultaneous, and how such a view helps understanding creation and development of knowledge and devices. What can be learnt about the causes that led to individual inventions and discoveries from the existence of such “multiples” (to use the term used by Robert Merton)? What are their implication for understanding science and technology as a social phenomenon? What are the differences, if at all, in these cases of simultaneous creativity.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת