במאיסגור חלון | הדפסה

דניאל יצחק-משה Dannyel Itzhak-Moshe (1899-1942)

מספר קטלוגי: 21.2.2.
במאי. נולד בבולגריה, בוורנה. למד תאטרון בבולגריה והשתלם אצל מכס ריינהרדט בוינה. עלה לארץ ישראל ב-1927. כבר בבולגריה דניאל נמנה עם מנהלי ובמאי התאטרון בעיר הבירה - סופיה. ביים גם ברומניה ובצרפת. ב-1927 הזמינו אותו ארצה לבמוי הצגותיהם, שחקני התאטרון הארץ ישראלי האמנותי, הפורשים מן התא''י בנהולו של מנחם גנסין, ובראשם מרים ברנשטיין-כהן. י. מ. דניאל נפטר ערירי בגיל 53. הניח אחריו אח – רופא.
ביים את ההצגות

הרפגון, המדורה, שבתאי צבי, דוד הראובני, הלילה בשוק הישן ומלך הקבצנים. משנסגר התאטרון, נדד בין גרמניה, ארצות הברית וארץ ישראל. בסוף שנת עלייתו ארצה ייסד את תאטרון - סדן, שהתקיים תקופה קצרה בלבד. בקיבוצים, ביים להקות דרמטיות שהופיעו בתעמולת בחירות שמאלנית, ואחר כך נמנה עם מייסדי התאטרון הסטירי - המטאטא. היה חבר הנהלה וביים במטאטא (1928-1932, 1942) עד למותו. דניאל ביים במטאטא את התוכניות הראשונות ואת הקומדיות - הבית ו-טופז. ביים בתאטרון אהל, בשנות השלושים, את ההצגות: ר.או.ר. לצ'פק ווולפונה לסטפן צוויג. ביים גם בתאטרון הלאומי, תאטרון חדש ועוד. ב-1939 יסד יחד עם מרטין רוסט וסטלה קדמון את - קברט האמנים, שנסגר כעבור שנה, בקפה - שלושה כושים בתל אביב. כך מתארת מרים ברנשטיין-כהן את מראהו, אופיו וכשרונו התאטרלי של דניאל, בספרה - כטיפה בים:

''דניאל הגיע סוער, נסער, מסתער ומסעיר... מלא מרץ, שופע מזג של מרדן מושבע וחולם בהקיץ חלומות מתחום מלכות התאטרון. אכן, על תאטרון אירופי חלם... הוא דיבר שפות מספר...הוא היה בעל כושר עבודה לא משוער, תוך מאמץ רוחני ופיזי מקסימלי. לא אוכל לומר שאיש גמלוני רחב-גרם זה, שעין אחת לו, היה בעל מזג קל... הוא ידע תאטרון מהו, אך בשטח ארגון העבודה היה עצבני, חסר ראייה בפרספקטיבה, מתלהב מאד וכבה חליפות. לעיתים קצר-ראות ולעיתים מרחיק-ראות ומרחיק לכת. זה היה מזג של אדם יוצר ומעניין. אמן''. ...''הוא הספיק להחליף שלוש או ארבע נשים, ועוד יותר במות ותקוות - ומת מטיפוס המעיים... מעולם לא השגיח על עצמו, היה מוזנח ומרושל - ולוהט מאהבתו וממסירותו לתאטרון''.


מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה