מלחיןסגור חלון | הדפסה

ברתיני גארי Gari Bertini (1927-2005)

מספר קטלוגי: 69.4.10
מלחין, מנצח בעל שם בין לאומי ומורה. פרופסור, חתן פרס ישראל. נולד ברומניה, בבסרביה, בעיירה – בריצ'בה. עלה לישראל ב-1948. למד בקונסרבטוריון על-שם ורדי, במילנו. בוגר המדרשה לחנוך מוזיקלי, בתל-אביב בוגר החוג למוזיקולוגיה מאוניברסיטת סורבון, וקומפוזיציה וניצוח מן הקונסרבטוריון הלאומי, בפריס. ייסד את מקהלת רינת והיה מנצחה ומנהלה האומנותי (1955-1975), ייסד את תזמורת האנסמבל הקאמרי והיה המנצח והמנהל האמנותי שלו (1965-1975). היה היועץ המוזיקלי של להקת המחול בת שבע, מיום ייסודה. במשך שנים אחדות, היה המנהל האמנותי של התזמורת הסימפונית ירושלים – רשות השידור, ובית האופרה של פרנקפורט, בגרמניה. היה היועץ האמנותי של האופרה הישראלית החדשה מיום ייסודה, ומתחילת שנות התשעים, היה מנהלה האמנותי. היה מנהל תזמורת מטרופוליטן של טוקיו (1998). מנצח על תזמורות סימפוניות וקאמריות, ומנצח על אופרות, בישראל, באירופה, באוסטרליה ובארצות הברית. הלחין מוזיקה סימפונית, מוזיקה קאמרית, מוזיקה לבלט, מוזיקה לסרטי-קולנוע, לתסכיתי-רדיו ומוזיקה לתאטרון. עסק גם בהוראה: היה מרכז פעולות מוזיקליות, בבתי-ספר שונים, ובכפר הנוער הדסים. לימד ניצוח על מקהלות בקורסים מטעם ההסתדרות הכללית של העובדים. הורה במדרשה למורים למוזיקה, בתל-אביב. בחוג לאמנות התאטרון ובאקדמיה למוזיקה, באוניברסיטת תל-אביב. הלחין מוזיקה במגוון סגנונות, לז'אנרים דרמטיים שונים, למחזות שנכתבו בתקופות שונות, בארצות שונות. בסך הכל מגיע היבול המוזיקלי-תאטרוני שלו לעשרות הצגות. נפטר בגיל 78 ממחלה ממארת. הניח אחריו רעיה – רוזט, שתי בנות – אורית ומיכל, נכדים ונכדות.
הלחין מוזיקה בתאטרונים
הבימה, הקאמרי, העונות, בימות ועוד.
הלחין מוזיקה להצגות
בית התה של ירח אוגוסט, המלך ליר, פאוסט, מראה מעל הגשר, רצח החפים מפשע, ליסיסטרטה, הסוחר מונציה, הבט אחורה בזעם, העצים מתים זקופים, שוויק במלחמת העולם השנייה, מעונה, בגדי המלך, הקמצן, מלחמת בני אור, מסע לנינוה, ארלקינו, האדרת, ת"ק על ת"ק, ירמה, מריוס, הלילה השנים-עשר, הקמצן, הדרקון, הו אבא'לה, רוזנים ואביוניםמוריד הגשם, כנרת כנרת, קפיטן קרגיוז, פונדק הרוחות, וויצק, המהפכה והתרנגולת, חתונת הדמים, נפוליאון חי או מת ועוד.
הלחין מוזיקה לסרטים ולתוכניות טלוויזיה
הם היו עשרה (1960) ועוד.
פרסים
חתן פרס ישראל (1978). ב-1996 זכה באטליה, בפרס המבקרים על שם אביאטי. ב-1999 זכה בפרס השנתי על שם פרנק פלג, מטעם המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות, למבצעי מוזיקה ישראלית.

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה