שחקןסגור חלון | הדפסה

בן-חיים (הורוביץ) צבי (הרשל) Ben-Haim Zvi (1898-1957)

מספר קטלוגי: 11.1.5

שחקן תאטרון הבימה. נולד ברוסיה, אוקראינה, בפלך פודוליה בכפר סימובקה. למד בחדר ובישיבה, והוא גם בוגר בית ספר גבוה לחקלאות. שימש כסגן הרב בברשאד (1914-1920), היה גם פקיד ומנהל חווה חקלאית. ברוסיה היה חבר בלהקות חובבי תאטרון, ושיחק ביידיש ובעברית. נתקבל להבימה וצורף לקולקטיב ב-1920. עלה לארץ ישראל עם הבימה ב- 1928. היה חבר הנהלת הבימה (1927-1933). צידד כל השנים בהשתקעות הבימה בארץ ישראל, ובשנות חייו האחרונות עמדג בראש המצדדים בהכרה ממשלתית בתאטרון הבימה והפיכתו לתאטרון לאומי. נפטר בגיל 59. הניח אחריו רעיה, הציירת - גיטל מייזל בן-חיים, ובת, חברת קיבוץ שובל - מיה בלוך. לאחר מותו, תארו את אישיותו, כשרונו והשקפת עולמו, כלהלן: רבקה כצנלסון (במכתב תנחומים להבימה 2 בדצמבר 1957) :

..."הכרתיו , ולא אחת ראיתי שלהבתו שבערה כאש-תמיד, אש-אהבה להבימה. לא ידע פשרות באהבתו זו, היא הייתה מוקד-חייו ושורש-חייו גם יחד."

מרדכי נמיר (במברק רשמי לתאטרון הבימה 3 בדצמבר 1957):

"אתכם באבלכם על מות בן-חיים. הנפש הפיוטית והאדם הצנוע".

שיחק בהצגות
הדיבוק, הגולם, אוריאל אקוסטה, האוצר, כתר דוד, זאבים, רביזור, ארבע ארצות, וילהלם טל, ילדי השדה, אבות ובנים, הסוחר מונציה, קדוש השם, מירה'לה אפרת, האדמה הזאת, מרד המתים, החטא ועונשו, חלום ליל קיץ, אילוף הסוררת, אני רב החובל, פרופסור מנהיים, אנשי רוסיה, הסוחר מורשה, בליל זה, ארבעה דורות ועוד.
שיחק בסרטים ובתוכניות טלוויזיה
מפתח הזהב (סרט דוקומנטרי. בימוי – סשה אלכסנדר 1954) ועוד.

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה