שחקןסגור חלון | הדפסה

אשרוב מישה משיח בן-דוד בן ציון Asherov Misha (1924-2003)

מספר קטלוגי: 78.4.4
שחקן תאטרון הבימה, במאי. ייסד יחד עם השחקנית בלהה מס את תאטרון הילדים – ביממ"א (1976-2001). נולד ברוסיה, בעיר סמרקנד בבוכרה ב-1924. להורים שהיו שחקנים חובבים בלהקה דרמטית בעברית, בהדרכתו של יצחק נורמן, בסמרקנד של תחילת שנות העשרים של המאה העשרים. עלה לארץ ישראל ב-1932. ילדותו ונעוריו עברו עליו בפתח תקווה. במסגרת החוג הדרמטי בבית הספר הכיר את במאי הבימה צבי פרידלנד, וזה הביאו לסטודיו למשחק של הבימה בתל אביב, שבהדרכתו. את לימודיו בסטודיו סיים כעבור שלוש שנים (1942-1945). שירת בפלוגה ו' של הפלמ"ח. היה חבר קיבוץ יחיעם ונמנה עם מייסדיו (1945-1948). ב-1948, עם פרוץ מלחמת העצמאות עזב את הקיבוץ, חזר לתל אביב והצטרף ללהקה הצבאית המרכזית. למד באטליה בימוי סרטים וטלוויזיה מישה אשרוב הוא יקיר העיר תל אביב (1998). וחבר בנשיאות ברית יוצאי בוכרה. נתקבל להבימה ב-1945, אבל אילוצים כלכליים גרמו לעזיבת הבימה והצטרפות לתאטרון לי-לה-לו( 1949-1954); בערב שיחק בתאטרון וביום עבד במחלקה ההידראולית של התעשייה הצבאית. ב-1951 נקרא לחזור להבימה, צורף לקולקטיב ב-1956, ונבחר לסירוגין להנהלת התאטרון עד לפירוק הקולקטיב. שיחק בתאטרון גיורא גודיק, במחזמר - איי-לייק-מייק (1968). את אשתו הראשונה – אביבה, הכיר בשומר הצעיר. שניהם נמנו עם מייסדי קיבוץ יחיעם. היא ילדה לו בן – אהוד, ובת – אירית. לאחר גירושיו, חי במשך 14 שנה עם השחקנית – אלישבע מיכאלי. אחר כך נשא לאשה את השחקנית – דליה פרידלנד, בתם של במאי הבימה - צבי פרידלנד, ושחקנית הבימה – חנה'לה הנדלר. לשניים בת, המוזיקאית – איילה אשרוב. משהתגרש מדליה נשא אישה שלישית, את השחקנית – בלהה מס. ממנה נולדה בתם – חן. בשנת 1992, שנים אחדות לאחר צאתו לגמלאות מתאטרון הבימה לקה אשרוב באירוע מוחי, ממנו התאושש במידה רבה ואף העלה הצגה ליחיד, אבל באוקטובר 2003 נפטר בגיל 79. ב-1965 כתב מבקר התאטרון ד"ר חיים גמזו על תפקיד ג'ורג' בהצגה מי מפחד מוירג'יניה וולף, בגילומו של מישה אשרוב: "משחקו של מישה אשרוב היה מלאכת מחשבת. משחקו של אמן מנוסה המזדהה עם הדמות השסועה, המפורקת, מאוחת הקרעים..." מדברי פרטנרים חברי הבימה, ששיחקו עמו על הבמה: מרים זוהר: "הוא היה חבר אמיתי ופרטנר נהדר על הבמה, שנים רבות שיחקנו זוג על הבמה בכל מיני הצגות..." אלכס פלג: "פרטנר יוצא מן הכלל. לשחק אתו על במה אחת היה פשוט חגיגה גדולה. הייתה בו אנרגיה בלתי רגילה, שהדביקה אותך וסחפה אותך לביצועים מופלאים". שלמה בר-שביט: "הוא היה שחקן אמיתי שהתאטרון היה הכל בשבילו, הייתה בו עקשנות ומסירות למטרה שקשה לתאר. התאטרון היה עבורו דרך חיים..." מישה אשרוב גילם כ-120 תפקידים. במהלך הקריירה ארוכת השנים ורבת ההישגים שלו.
שיחק בהצגות
אמא קוראז', אני רב החובל, המרד על הקיין, ליל סופה, מראה מעל הגשר, הבט אחורה בזעם, אנה כריסטי, אגדת הנהר, בית התה של ירח אוגוסט, אלפא ביתא, האחים קרמזוב, יוליוס קיסר, מות דנטון, יום א' בניו יורק, מי מפחד מוירג'ינה וולף, אותלו, איי לייק מייק, ארתורו אויי, שנים-עשר המושבעים, יום א' בניו יורק, שמו הולך לפניו, המלט, אופרה בגרוש, בקט, תיבת הצללים, הביתה הבייתה, אדיפוס המלך, ג'ון גבריאל בורקמן ועוד.
העלה הצגות ליחיד
רשימותיו של מטורף (הבימה 1965), אינשטיין (הבימה 1987), אורח בגן הדובדבנים (פסטיבל התאטרונטו הבין לאומי להצגות ליחיד 2001).
ביים בתאטרונים
הבימה, צוותא תל אביב, ביממ"א ועוד.
ביים את ההצגות
הארוך השמן והגוץ, בני ערובה ואת מחזהו של אברהם רז – ליל העצמאות של מר שפי (1972), הוי, אמריקה אמריקה (1972), בתאטרון לילדים ביממ"א ביים את ההצגות: נוכלים ואוהבים – ערב שקספירי ( הצגה ראשונה בביממ"א 1976), מעבר לים - שירים ופזמונים משל ביאליק, הרוח בערבי הנחל, ערב שירי לורקה ועוד.
שיחק בסרטים ובתוכניות טלוויזיה
רק לא בשבת, שלושה ימים וילד ועוד.
פרסים
פרס גנסין, על תפקיד אדי בהצגה – הבט אחורה בזעם ( 1959), פרס מילוא ובפרס דוד טנא, על תפקיד ג'ורג' בהצגה – מי מפחד מוירג'יניה וולף (1965), פרסי כנור דוד, יקיר העיר תל אביב (1998), פרס התאטרון על מפעל חיים (2001).

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה