מלחיןסגור חלון | הדפסה

קלינגר יאיר Klinger Yiayir

מספר קטלוגי: 69.3.3
שחקן, תמלילן ומלחין. נולד בארץ ישראל, ברמת גן באמצע שנות הארבעים של המאה העשרים. למד תאטרון ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. למד משחק בסטודיו שליד התאטרון הקאמרי חי ויצר בצרפת (1971-1983). בצרפת הלחין שירים, הופיע במופעים, והשתלם בכתיבת מוזיקה לסרטים. מששב ארצה, קיים מסגרת של סדנה ללהקות רוק במרכז הנוער העירוני – ביכורי העיתים (1983). הסב את עיסוקו ל-הלחנה. כתב שירים לזמרים וללהקות: מוטי פליישר, שלישיית גשר הירקון, עדנה גורן, הצירוף המקרי (יאיר קלינגר, צילה דגן ודני מסינג), סילבן ויאיר (צמד עם סילבן מארגי שיחד עם ריקה זראי הופיעו במשך עשור בכל ארצות אירופה, אפריקה ואוקייניה), חדווה עמרני, עפרה חזה, להקות צבאיות, חיים משה, ארבע לב אדום, מרגלית צנעני, סקסטה, ירדנה ארזי, יהורם גאון, רעננים ועוד. בתחילת שנות התשעים של המאה העשרים היה מנהל אמנותי של פסטיבל ערד.
עם להיטיו המפורסמים נמנים השירים
הלחין מוזיקה למאות שירים: בואי ילדה (1966), אגדת לה-די-לה, בוא אלי, עפרה, אבשלום, קום התהלך בארץ, אדמה, הביתה, כל נדרי, דרישת שלום, אהבה בגילי, אחי יהונתן, אני עושה לי מנגינות, בין עץ אמיר לנחל איתן, בלדה ללוח השנה, חלומות, הוא יבוא, ילדה קטנה שלי, לאהוב את החיים, להיות לבד, לםני שנפרדים, מכתב של סתיו, סוכת שלום, קרוב לים, רק שובו בשלום, בלדה ללוח השנהרוזה מרציפן, עגילי דמאר, רדיו מנגן ועוד.
שיחק בתאטרונים
האהל, הקאמרי, העירוני חיפה, במת השחקנים, החאן הירושלמי, יובל ועוד.
שיחק בהצגות
אסתר המלכה, משהו לא נורמלי, קדחת האביב, סוף המשחק, לא ביום ולא בלילה, יאוש יושב על ספסל - ערב ז'ק פרבר, כל יום אותו סיפור, ירושלים שלי, הקוקו והסרפן, החי על המת ועוד.
הלחין מוזיקה להצגות
ירושלים שלי (בתאטרון החאן הירושלמי) ועוד.
שיחק בסרטים ובתוכניות טלוויזיה
חלומות, המכתב ועוד.
פרסים
פרס הביצוע הטוב ביותר, של השיר – אלכס חבר שלי ( עם סילבן מארגי, בפסטיבל בפריז 1975), פרס שני בפסטיבל זמר בטוקיו, עם שירו – אהבה זאת אהבה, ששרה השחקנית והזמרת האיטלקיה – אלכסנדרה מוסוליני (1981) ועוד.
ביבליוגרפיה
קלינגר, יאיר, 1993, דרישת שלום. הוצאת ידיעות אחרונות, תל אביב.

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה