במאיתסגור חלון | הדפסה

צ'ילטון (טרוגר) נולה (סיליה) Chilton Nola

מספר קטלוגי: 21.4.1

שחקנית, במאית, מורה למשחק, בעלת תואר פרופסור בחוג לאמנות התאטרון באוניברסיטת תל אביב (מ-1972). הרצתה כפרופסור אורח באוניברסיטת ברנדייס בארצות הברית. נולדה בארצות הברית, בניו יורק ב- ? . למדה במשך שש שנים בסטודיו בהדרכת לי שטרסברג, בניו יורק. השתלמה בפסיכודרמה. שיחקה בתאטרונים בניו יורק בסן פרנציסקו ועוד. שיחקה גם בהפקות בטלוויזיה. ב-1953 ייסדה יחד עם לי נמץ את – המעבדה לדרמה, בה שמשה כמנהלת עמיתה ומורה למשחק. ביימה עשרות הפקות בתאטרון באוף ברודויי ובפסטיבלים, בארצות הברית. ב-1957 החלה ללמד משחק באופן פרטי. ב-1963 עלתה לישראל. התגוררת עם בעלה המנוח, הסופר – ג'ון אוארבך בקיבוץ שדות ים. בתחילת עבודתה בארץ, ביימה בתאטרון הקאמרי וניהלה שם סטודיו למשחק (1963-1964). עם תלמידיה בסטודיו נמנים השחקנים: גדליה בסר, רחל דובסון, אילן תורן ועוד. ניהלה קורס למדריכים, מורים למשחק ובמאים, בסמינר הקיבוצים בתל אביב (1969-1973), ולימדה משחק בבית הספר לאמנות הבמה בית צבי ברמת גן. ב-1978 ייסדה במסגרת הגג של התאטרון העירוני חיפה את – קבוצת הפרוייקט בקריית שמונה והעלתה עמה הצגות אחדות. עם בוגרי הקבוצה נמנים: מוני מושונוב, סנדרה שדה, רמי דנון, ועוד.

נולה צ'ילטון נחשבת לאם ההצגות הדוקומנטריות-פוליטיות-חברתיות בתאטרון הישראלי, במסגרת זאת של איסוף חומר תיעודי, צפייה נקודתית, אחד-לאחד בהתרחשויות בחיים, תרגילי אימפרוביזציה עם השחקנים, כתיבה דרמטית בידי מחזאי, ועיצוב אמנותי בבימויה, העלתה את ההצגות הבאות:

תחילת העבודה בסגנון זה הייתה עם חוגים דרמטיים בתנועה הקיבוצית – מופע בעקבות "שיח-לוחמים" ואחר כך מופע בשם – מה קרה בצ'כוסלובקיה ?" , המופע הוצג במועדון צוותא תל אביב, עודד קוטלר ראה אותו והזמין את נולה צ'ילטון לעבוד עם קבוצת צעירים מהתאטרון העירוני חיפה. כך נוצרו: דו-קיום (1970), הימים הבאים (1971), מה אני חושבת על המלחמה, סילבסטר 72 (1974), עצבים (1975), ליל העשרים, קריזה (קבוצת הפרוייקט, עין-הוד, 1976), איש הקרח בא, גוג ומגוג שאו (1977), קולות מישראל (באנגלית, 1978), אופניים לשנה (קבוצת הפרוייקט, קרית שמונה, 1979)

ביימה בתאטרונים
הקאמרי, העירוני חיפה, הבימה, גיורא גודיק, קבוצת התאטרון בנווה צדק ועוד.
ביימה את ההצגות
הקיץ של הבובה ה- 17 (1963), יחפים בפרק, מחול איטי בשטח ההפקר, אדם בן כלב, סוף משחק בקרית גת, הכפיל, מראה מעל הגשר, נעים, יזראל 10 פוינטס, פרנסיס הפנטסטי, הוליווד, אחרון הפועלים, דבש, סלטה מורטלה, הכפיל, על עכברים ואנשים, ילד טוב אמריקה, וינה על הים, העיירה שלנו, אחד לאחד, סופמשחק, אל הציפור, הג'וקר, טיול, נשים מוכות, מחול איטי בשטח ההפקר, אשתו ובתו, הכפיל, הקייטנים, העלמה והמוות, איזון עדין ועוד.
פרסים
כינור דוד על עיצוב – מה אני חושבת על המלחמה, פרס עיריית תל אביב לתאטרון על תרומה מיוחדת לדרמה הישראלית (1972), פרס מסקין (על הצגת – סוף משחק בקרית גת 1979), פרס התאטרון הישראלי על מפעל חיים ביצירה (1999), הפרס לאמנויות הבמה על-שם גוטליב וחנה רוזנבלום, מטעם עיריית תל אביב (1999).

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה